Aux Air Regulator

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » zo okt 20, 2013 12:56 pm

Dat heb ik al geprobeerd, is het niet. Ik bedoel, kan het aan de afsluiting zelf liggen? Of iemand andere ideeën?

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Aux Air Regulator

Bericht door MadMax78 » zo okt 20, 2013 15:40 pm

Als je motor op 3000 toeren kan blijven lopen, met een gesloten gasklep, dan moet er ergens lucht lekken. Echter is dat ook weer vreemd, want dan zou de motor toch wel heel arm (en slecht) moeten lopen aangezien het lek achter de AFM moet liggen en dus "ongemeten" lucht in de motor laat.

Ik zou het systeem rondom de deceleration valve controleren. Volgens mij is dit de enige andere mogelijkheid (na de AAR) om "gemeten" lucht de motor in te krijgen om de gasklep heen. Als deze klep open staat, dan heb je een vrij pad om de gasklep heen.

Heb je nog iets van de emissiesystemen op je motor zitten? Exhaust gas recirculation/smog pump?
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » zo okt 20, 2013 19:16 pm

3000 rpm gebeurt alleen wanneer ik net 100 heb gereden, normaal gesproken loopt de warme motor op 2000 rpm. Ik heb eens nagezocht wat de decel valve doet, inderdaad wel iets waar het ook mee te maken kan hebben: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ?p=3551178
Binnenkort eens testen, thanks!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » ma okt 21, 2013 19:36 pm

De Decel. Valve is het ook niet, bij afdoppen blijft hetzelfde aan de hand.
Wanneer ik de lambdasonde loskoppel is het probleem wel weg! Net getest. De lambdasonde zit bij mij in de eindpijp. In het begin meet hij daardoor meer zuurstof dan zou moeten. Hierdoor lage toeren denk ik (normaal). Na een tijdje meet de sonde geen zuurstof meer en krijg ik hoge toeren (2000 in het begin). Hoe kan dat? De lambdasonde is net nieuw. Hij zit niet op de originele plek vanwege een nieuwe uitlaat, maar dat zou toch zoveel niet moeten uitmaken?

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Aux Air Regulator

Bericht door MadMax78 » ma okt 21, 2013 22:05 pm

Hoe ver zit de lambdasonde vanaf het einde van de uitlaat? Als de sonde te dicht bij het uiteinde zit, dan zuigt de pulserende werking van de uitlaat "schone" buitenlucht naar binnen. Daardoor krijg je een veel te arme meting.
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » ma okt 21, 2013 22:29 pm

Pulseert een uitlaat dan? Ik dacht alleen blazen. Als die pulseert dan kan het goed zijn dat de lambdasonde er debet aan is. Door het circulaire effect ervan samen met de pulse vanuit de uitlaat kan er goed buitenlucht bij komen. Hij zit nu na de demper, net voor de bocht van de eindpijp.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door blokkever » ma okt 21, 2013 22:58 pm

Wat voor uitlaat heb je?
In mijn Ernst uitlaat zit hij aan de linkerzijkant.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Aux Air Regulator

Bericht door MadMax78 » di okt 22, 2013 0:07 am

Ik zou de stekker van je lambda sensor afhalen en deze vooral niet meer aansluiten. De CA modellen moesten vanwege emissie eisen in California vrij arm lopen. Door de motor zo arm te laten draaien worden de cylinderkoppen veel heter en is het risico op een klepzitting die eruit valt een stuk groter. Voor zover ik weet heeft het loshalen van de sensor geen nadelige gevolgen maar bind me er niet op vast.

Overigens verklaart de aanwezigheid van de lamda sensor (denk ik) ook de mogelijkheid dat de motor überhaupt zoveel toeren kan maken. Waarschijnlijk heb je wel ergens na de AFM een luchtlek. Normaal gesproken gaat je motor dan arm lopen omdat er niet genoeg brandstof bij komt. Maar door de feedback control van de lamda sensor krijg je alsnog voldoende brandstof.

Heb je de katalysator er trouwens nog op zitten?
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » di okt 22, 2013 9:25 am

Ik heb dezelfde uitlaat als jij 'Blokkever'. Voor het gemak en omdat ik het wilde proberen heb ik de sensor maar op de eindpijp gezet. Die is immers het goedkoopst om eventueel te vervangen wanneer het misgaat.

Zonder sensor gaat de motor rond de 2000 toeren erg inhouden. Dat rijdt niet lekker, vandaar ook dat ik hem er terug op heb gezet. Met sensor rijdt het veel stabieler en dus prettiger. Ook meer vermogen bij optrekken.
Qua luchtlek heb ik alles na de AFM getest en vervangen wat niet goed is. Ik denk niet dat er nog een lek in zit, ondanks de vele toepassingen die erin zitten. Overal zitten klemmen op de uiteinden en de buizen zelf zijn of nieuw of in goede staat.
Overigens wordt de motor inderdaad wel snel warm, vooral bij stationair draaien, maar dat komt natuurlijk vooral doordat de toeren dan zo hoog zijn in combinatie met het ontbreken van rijwind.
Werkt het met sonde bij jou goed Blokkever? Of zit hij niet aangesloten op de ECU?
Is overigens ook een ECU mogelijk zonder lambda aansluiting? Lastig te vinden zeker of niet?

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Aux Air Regulator

Bericht door MadMax78 » di okt 22, 2013 10:39 am

Ik denk dat je motor slecht gaat lopen zonder de sensor omdat deze je mengsel voor een groot deel regelt. De AFM staat nu gewoon slecht afgesteld en dit wordt gecompenseerd door je lambda sensor. Deze maskeert dus eigenlijk andere problemen.

Ik zou de lambda sensor sowieso uit het systeem halen zoals ik al zei. De sensor zat oorspronkelijk in het systeem om twee redenen. Ten eerste om de emissie terug te brengen door je AFR rond 14.7 te houden voor optimale verbranding. Echter ontwikkel je daarmee veel meer warmte in de cilinders/koppen. Ten tweede moet het mengsel arm blijven om de katalysator te beschermen. Deze kan namelijk te heet worden bij een rijk mengsel.

Je hebt nu neem ik aan geen katalysator meer, dus daarvoor heb je em al niet meer nodig. Daarnaast zal de levensduur van je blok behoorlijk onder de hoge temperaturen leiden.

Je hebt geen andere ECU nodig. Gewoon loskoppelen en niet meer naar omkijken. De ECU's zonder lambda zijn overigens juist veel makkelijker te vinden, verreweg het grootste deel van de bussen is namelijk geleverd zonder katalysator en lambda. Ik heb er volgens mij nog wel 1 of 2 liggen maar ik zou gewoon deze laten zitten.
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door blokkever » di okt 22, 2013 12:37 pm

Ik heb een 77'er met GD motor zonder lambda regeling, de lamda sensor heb ik enkel
ter indicatie voor een metertje onder mijn dashboard.
Dat de koppen heter worden bij een arm mengsel is een een wijd verbreid misverstand (helaas :evil: ).
Juist rond stoichiometrische verbranding (lambda=1) worden de koppen het heetst.
Het gevaar van een arm mengsel ligt in het feit dat de verbranding trager verloopt en daardoor de kans op verbrande kleppen hoger is als je daar geen extra maatregelen tegen neemt ( ontsteking aanpassen).
hieronder een grafiek waarop je kunt zien wat wat de AFR met de koptemperatuur en uitlaatgas temperatuur doet
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » di okt 22, 2013 14:08 pm

Bedankt! Daar wordt ik een hoop wijzer van, maar is de AFM dan wel af te stellen? Ik heb altijd begrepen dat dit niet kan, maar als dat wel kan zou ik het graag willen weten. Ik weet wel dat de O2 is in te stellen door een draaiknop op de AFM, maar daarmee is weinig te regelen toch?

Zonder Lambdasensor schokte de motor altijd rond de 2000 toeren. Als ik die niet aansluit komt dat probleem natuurlijk weer terug.

Ik heb ook weleens vernomen dat de ECU die is ingesteld op een lambda sensor dit ook nodig heeft, omdat hij anders overschakelt naar een soort noodloop met hoog benzineverbruik.
Als je nog een ECU over hebt die goed werkt zonder lambda zou ik het graag eens willen proberen. Zijn de aansluitingen gewoon hetzelfde?

Ik heb inderdaad geen katalysator meer. Overigens, bij de laatste APK test zat er nog geen lambdasonde. Toen kwam uit de CO2 meting dat die extreem laag is voor zo'n oude motor. Toen schokte de bus nog extremer dan nu. Waarschijnlijk dus een heel arm mengsel. Sindsdien alle valse lucht uitgesloten door nieuwe slangen. Hoe kan ik dit nog verder verhelpen? Instellen van de AFM?

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Aux Air Regulator

Bericht door MadMax78 » di okt 22, 2013 15:21 pm

De AFM is volledig af te stellen, je moet alleen even het zwarte dekseltje eraf halen. Deze zit normaal gesproken gesealed met een soort kit. Het schroefje aan de buitenkant is alleen om je stationair mengsel mee te regelen. Het is een bypass klepje om de sensor heen. Boven stationair zal het dus weinig effect hebben. Van binnen ziet het er zo uit:

Afbeelding

Door het armpje los te schroeven en te verzetten kan je het mengsel over het hele toerenbereik armer of rijker zetten. Zie ook hier http://www.ratwell.com/technical/Smog.html#fi (beetje naar beneden scrollen)

De lambda sensor die op de bus zit is volgens mij een narrowband sensor. Dit wil zeggen dat deze maar een heel beperkt bereikt heeft rondom een AFR van 14.7. In de praktijk komt het erop neer dat de ECU alleen maar weet of de motor op 14.7 zit, erboven of eronder. Oftewel, de ECU zal waarschijnlijk altijd afregelen op 14.7 wat je de hoogste temperaturen oplevert, slechte zaak dus voor de motor.

Sowieso wil je bij de luchtgekoelde motoren rijker zitten dan 14,7 omdat de overgebleven brandstof ook de cylinders en de koppen koelt. Als je een AFR en CHT meter in je bus hebt kun je zien dat dit effect significant is.

Het is wel zo dat de temperaturen bij armer dan 14,7 weer omlaag kunnen gaan maar bij een armer mengsel dan 14,7 komen weer allerlei andere risico's kijken (pingelen, verbrandde zuigers). Zeker als je ECU niet ook controle heeft over de vervroeging. Voor een T2 met standaard ontsteking moet je dit niet willen volgens mij.

Ik ben pas begin november weer bij m'n bus (en onderdelen). Dus kan dan pas voor je naar de ECU's kijken. Je kunt gewoon een andere ECU pakken, stekker omwisselen en gaan met die banaan. Ik heb een paar verschillende, allemaal getest in m'n bus en werkt allemaal prima. Echter weet ik niet of er misschien nog andere verschillen zitten in het CA systeem die potentieel problemen kunnen opleveren met een normale ECU. Maar volgens mij kan je het gewoon proberen, je ziet wel of het werkt.
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Aux Air Regulator

Bericht door blokkever » di okt 22, 2013 17:18 pm

De ECU zonder lambdaregeling is standaard zo afgeregeld dat hij bij cruisen de motor in het arme deel van de grafiek werkt, bij zware belasting (optrekken, bergje op, met aanhanger rijden e.d.) verschuift het operatie gebied naar het rijke deel.
Het is echt niet nodig om constant in het rijke gebied van de grafiek te zitten, dat is alleen maar ongunstig voor het verbruik.
Extra koeling door een rijk mengsel is maar marginaal t.o.v. een arm mengsel, kijk maar eens naar de grafiek, bij een arm mengsel nemen de temperaturen veel sneller af.
Ik heb mijn LPG ECU zelfs nog armer afgesteld dan de benzine ECU en de ontsteking extra vacuum vervroeging te geven om daarvoor te compenseren. Tijden acceleren wordt het mengsel weer rijk om aan de vermogensvraag te kunnen voldoen en door het lage vacuum is de vervroeging dan ook minder.
Ik gebruik dus gewoon een min of meer standaard ontsteking, kan dus wel, als je maar weet wat je doet!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Aux Air Regulator

Bericht door Cali » di okt 22, 2013 20:26 pm

Ik heb even een foto gemaakt van mijn huidige instelling:
Afbeelding

Zo te zien op de foto enkele berichten hiervoor staat de schroef aardig in het midden. Bij mij staat de schroef ver uit naar links, of wel arm mengsel. Wat denken jullie hiervan? Is de originele configuratie in het midden? Kan het zijn dat de problemen hiermee te maken hebben? Zou mooi zijn als ik het eindelijk heb gevonden!

Plaats reactie