Pagina 1 van 2

ontsteking 2.0ge elektronische kopen?

Geplaatst: vr aug 16, 2013 20:22 pm
door golfclassic
hoi

is het correct dat de ontstekingstijdstip voor een 2.0 Ge type4 motor op 7.5° voor tdc moet staan

want vind het niet duidelijk terug

heb geen vacuum doos op de verdeler

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: vr aug 16, 2013 21:38 pm
door gruns.lex
Een GE hoort een vacuüm vervroeger te hebben.
En ja die verdeler hoort op 7,5 graden voorontsteking te draaien stationair.

Zonder vacuumdoos op de verdeler dan lijk je een 009 te hebben en die hoort niet op deze motor.AfbeeldingAfbeelding
dit is het type dat op een GE hoort.

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: za aug 17, 2013 1:07 am
door golfclassic
die heb ik idd niet

deze heb ik
Afbeelding

Afbeelding

is dat dan zo slechter?
had er immers geen problemen mee

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: za aug 17, 2013 12:22 pm
door gruns.lex
ligt er geen los stekkertje vlak bij de ontsteking?
Er ligt zelfs nog een afgedopt slangetje naast je verdeler en volgens mij zat die eerst op de vacuumdoos.
op de bovenste foto van mij ligt naast de verdeler een blokje wat onder in het verdelerhuis zit.
Dit geeft een signaal naar de computer zodat deze weet hoe het verdelerasje staat en dus weet of cilinder 1 of 3 voor staat.
Of je zonder dit signaal problemen hebt weet ik niet maar origineel hoort mi. dit type op de GE motor.
Er zitten ook hydraulische nokvolgers in en is het laate blok voordat de CU kwam.

Een 009 loopt wel op dit blok maar vervroegt niet extra in deellast (het optrekken blijft iets achter) maar omdat ie bij iets sneller vervroegt op basis van de centrifugaal vervroeging rijd je bij ca 2000 toeren weer met iets te veel voorontsteking.
Dus een 009 rijd zeker maar is het net niet.
Probeer een originele op de kop te tikken van een GE of een CJ (heb je niet de signaalgever) dan heb je de juiste centrifugaal + vacuum vervroeging voor een type 4 motor.

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: za aug 17, 2013 22:22 pm
door golfclassic
nee geen los stekkertje
idd wel een afgedopt vacuum darmpje

maar vrees dat mijn kabelboom en ecu alles nog van een 1.8 ED motor is

denk dat de vorige eigenaars dit niet mee omgebouwd hadden

weet iemand wat de verschillen zijn
of zit er niet veel verschil in die ecu?

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: za aug 17, 2013 23:21 pm
door gruns.lex
dan is een normale ontstekingtoren van een type 4 de beste keuze.
Even "in te koop gevraagd" en wellicht heb je er dan snel eentje

succes

Lex

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: zo aug 18, 2013 16:12 pm
door blokkever
gruns.lex schreef:.......
Afbeelding

Even een correctie, deze ontsteking hoort bij een type 4 motor met D-jetronic injectie, te herkennen aan de twee extra contactpuntjes op het halvemaan vormig onderdeel met 3 polige conector.
Een GE motor moet een onsteking met hallsensensor en externe extekingsmodule hebben, volgens mij gelijk aan die van een CU met dubbel vacuum vervroegin/verlating

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: zo sep 15, 2013 17:43 pm
door golfclassic
heeft iemand de juiste onderdeel nr die ik dan moet hebben van bosch of vw zelf?

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: wo sep 18, 2013 23:37 pm
door Mark Joosen
Ik heb zelf een Amerikaanse GE motor, hier zat een ontstekingstoren op zoals die van de gewone 1600 er ook uitzien. Ik weet niet of het nummer hetzelfde is, maar hij heeft in ieder geval niet de electrische aansluitingen aan de zijkant. hij heeft wel de enkelvoudige vacuumdoos. Er zat verder ook niets op de motor wat hier voor geweest zou zijn, is dit wel te gebruiken zo?

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: do sep 19, 2013 10:09 am
door Robert Panobus
Probeer hier eens. Staat altijd op beurzen met allerhande ontstekingen! Bijvoorbeeld Mol en KWF.

www.aircooledbeetleparadise.be

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: ma sep 30, 2013 12:07 pm
door La Tortuga
golfclassic schreef:heeft iemand de juiste onderdeel nr die ik dan moet hebben van bosch of vw zelf?


Volgens mij is het nummer van de onsteking voor een Type 4 motor 021-905-205P (let op de P)

Worden niet meer gemaakt, en zijn dus lastig te krijgen.

kijk hier eens
http://www.ratwell.com/technical/IgnitionSystem.html

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: ma sep 30, 2013 12:50 pm
door blokkever
Dat is in ieder geval het type wat op een GD motor hoort (2.0 injectie), ik weet niet of deze ook voor de europese type 4's (CJ) zijn gebruikt.
Op een GE hoort een elektronische ontsteking type : VW 039-905-205C / Bosch 0237 022 009 met dual vacüum

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: ma sep 30, 2013 13:12 pm
door La Tortuga
Dat nummer dat ik noemde is van een type 4 CJ motor. Geen electronische ontsteking.
Ik dacht dat GE hetzelfde was? Niet dus?

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: vr okt 18, 2013 1:42 am
door golfclassic
Even terug oppikken

heb nu uit een andere type4 motor een stroomverdeler mogen halen

maar na onderzoek blijkt deze uit een kever te komen?

dit zijn de nr's
0 231 167 012
vw: 113 905 205 AD


zo ziet die eruit (foto van op het net)
Afbeelding

kan ik daar wat mee?
zat ook een elektrische compufire onder

Re: ontsteking 2.0ge

Geplaatst: vr okt 18, 2013 8:26 am
door La Tortuga
Ik heb ook een tijdje met een nieuwe verdeler rondgereden die eigenlijk voor een kever was (...034, geloof ik)
Behalve dat hij een slag gedraaid moest worden werkte en paste het gewoon. Moest dus alleen de volgorde van de bougiekabels veranderen.

De vervroegingscurve klopt niet helemaal met die van je bus, dus qua rijgedrag merk je dat wel. Trekt minder goed.