kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
ik stel ongeveer 2 x per jaar de kleppen.. Nu voor de vakantie ook even.. meeste kleppen stonden op ongevoor 0.15 of ietsjes strakker dus voor mij signaal om te weer op 0.179 te zetten zoals altijd..
Ik kan mij wel herinneren dat ik na het stellen van de kleppen meer geluid hoorde maar dit vind ik wat aan de harde tik kant.. wat denken jullie als jullie dit horen?
http://youtu.be/ioy3E_oX33U
Ik kan mij wel herinneren dat ik na het stellen van de kleppen meer geluid hoorde maar dit vind ik wat aan de harde tik kant.. wat denken jullie als jullie dit horen?
http://youtu.be/ioy3E_oX33U
Laatst gewijzigd door Robin J. op vr jul 12, 2013 20:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
Als dat inch is dan lijkt mij dat aan de ruime kant,0.179 inches =4.5466 millimeters
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
Je kan ze het beste volgens de gegevens stellen.
Dus ze op 0.15 zetten met koude motor.
Zodra de motor warm is, wordt de klepspeling zelf is meer!
Persoonlijk zet ik ze op 0.10 met koude motor dan loopt hij iets rustiger.
Dus ze op 0.15 zetten met koude motor.
Zodra de motor warm is, wordt de klepspeling zelf is meer!
Persoonlijk zet ik ze op 0.10 met koude motor dan loopt hij iets rustiger.
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
old brumax schreef:Als dat inch is dan lijkt mij dat aan de ruime kant,0.179 inches =4.5466 millimeters
mm! 0.15mm is standaard maar door velen wordt iets ruimer aangehouden.
Maar wat vinden jullie van het geluid?
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
je hebt niet toevallig de volgorde omgedraaid? dus cilinder 1 gesteld terwijl je eigenlijk 3 moest stellen? (is mij eens gebeurd en dan hoor je ook een enorm getik)
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
los limbos schreef:...Zodra de motor warm is, wordt de klepspeling zelf is meer!
Waar haal je die wijsheid vandaan??
Stoterstangen zijn origineel van aluminium wat meer uitzet dan de gietijzeren cilinders, klepspeling wordt bij warme motor dus kleiner.
Alleen als je aftermarket stalen stoterstangen hebt dan wordt de speling groter, maar dan moet je de klepspeling koud ook op "nul" afstellen, geen speling dus.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
Robin J. schreef:old brumax schreef:Als dat inch is dan lijkt mij dat aan de ruime kant,0.179 inches =4.5466 millimeters
mm! 0.15mm is standaard maar door velen wordt iets ruimer aangehouden.
Maar wat vinden jullie van het geluid?
Ik kan het filmpje niet openen, link doet het niet
Als je geen LPG als brandstof gebruikt zou ik gewoon max 0.15mm aanhouden, ik stel zelf de uitlaatkleppen wel wat ruimer i.v.m. LPG, tikt ook wel wat maar niet storend!
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
blokkever schreef:Ik kan het filmpje niet openen, link doet het niet
Als je geen LPG als brandstof gebruikt zou ik gewoon max 0.15mm aanhouden, ik stel zelf de uitlaatkleppen wel wat ruimer i.v.m. LPG, tikt ook wel wat maar niet storend!
http://youtu.be/ioy3E_oX33U
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
jootman schreef:je hebt niet toevallig de volgorde omgedraaid? dus cilinder 1 gesteld terwijl je eigenlijk 3 moest stellen? (is mij eens gebeurd en dan hoor je ook een enorm getik)
rotor wees naar cilinder 1..
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
Klinkt niet goed, ik zou de hele procedure nog een keer doorlopen en dan met de tuimel methode, d.w.z. wanneer de uilaatklep sluit en de inlaatklep opent van een cilinder dan kun je bij de tegenoverliggende cilinder de kleppen stellen.
Het maakt niet uit bij welke cilinder je begint, de volgorde is 1432 als je je krukas met de klok meer draait van achteren gezien.
Het maakt niet uit bij welke cilinder je begint, de volgorde is 1432 als je je krukas met de klok meer draait van achteren gezien.
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
blokkever schreef:Klinkt niet goed, ik zou de hele procedure nog een keer doorlopen en dan met de tuimel methode, d.w.z. wanneer de uilaatklep sluit en de inlaatklep opent van een cilinder dan kun je bij de tegenoverliggende cilinder de kleppen stellen.
Het maakt niet uit bij welke cilinder je begint, de volgorde is 1432 als je je krukas met de klok meer draait van achteren gezien.
Morgen aan de slag, thanks!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
Robin,
Als in alle documentatie staat dat de kleppen op 0.15 afgesteld moeten worden en jij zet ze op 0.179, wat dus haast 20 % meer is, vraag je dan niet om getik ?
gr.Peter
Als in alle documentatie staat dat de kleppen op 0.15 afgesteld moeten worden en jij zet ze op 0.179, wat dus haast 20 % meer is, vraag je dan niet om getik ?
gr.Peter
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
Peter schreef:Robin,
Als in alle documentatie staat dat de kleppen op 0.15 afgesteld moeten worden en jij zet ze op 0.179, wat dus haast 20 % meer is, vraag je dan niet om getik ?
gr.Peter
Peter, Kleppen raken na verloop van tijd eerder strakker dan losser en worden door meer mensen wat ruimer gesteld, door sommigen op 0.17, door sommigen zelfs iets ruimer.. Voor de winter gesteld op dezelfde speling als nu en ze stonden nu dus iets strakker dan 0.15 mm. En gezien ik 4.000 km weer voor de boeg heb en de motor flink warm zal worden heb ik het weer op 0.179 gezet. Maar misschien was het nu warmer buiten dan laatste keer.
Morgen gaan ze in ieder geval iets strakker!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
oké, Robin,
Weer wat geleerd.
Gr.Peter
Weer wat geleerd.
Gr.Peter
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: kleppen gesteld, tikt nu flink meer.. wie luistert?
Peter schreef:oké, Robin,
Weer wat geleerd.
Gr.Peter
En ik ook weer! Ruimere kleppen tikken als gekken!
Omdat veel mensen oudere onderdelen hebben dan in de tijd dat de bus gemaakt werd zijn de marges uit voorzorg her en der wat verruimd of door ervaringen aangepast met voor mij als heel sprekend voorbeeld de koelhuiskleppen met thermostaat.. Als het van goede kwaliteit is en je controleert de werking regelmatig werkt het perfect en stuurt het precies de koellucht over de koppen, als het wordt verwaarloosd en vast blijft zitten dan kun je een gegarandeerde vastloper verwachten.. Vandaar dat veel zeggen 'er uit met die kachelkleppen' of anderen zetten de kleppen vast op de open stand alleen op cilinder 3 (en 4) die het heetst wordt .
Ik denk dat als je een gereviseerde motor hebt en je voert onderhoud uit en inspectie op alles dat beweegt zoals in de instructie dat je met de oorspronkelijke instellingen goed zit.
Maar dan kun je geen onderhoudsbeurtje meer vergeten!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010