vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen als..

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen als..

Bericht door Robin J. » do jul 11, 2013 11:05 am

:?:

als je een luik hebt boven de motorruimte en een koekblik hebt! dan is het een fluitje van een cent zo blijkt achteraf.

Voor mij was het toch lastig om in mijn uppie de motor er in en uit te wippen en ik toen ik de metalen ring bij de benzine vulslang er af haalde zag ik het volledige (beschadigde) rubber zitten. Ik dacht dat kan ik wel er af schuiven en de nieuwe die klaar lag er op schuiven..
NOT!!

het zat hartstikke vast en met een stanley mes lukt het ook niet om het rubber er af te snijden.. wel ondertussen het kapotte rubber er af gepeuterd waardoor de benzinevulslang niet meer op het randje bleef hangen en ik hem nog net kon pakken voordat het naar beneden schoof.
"Good move sukkel", zei ik tegen mijzelf.. 'Een week voor je vakantie, kun je alsnog op zoek naar iemand die de motor er met je uit haalt!!'

Toen herinnerde ik mij uit een andere post 'het koekblik'.

Afbeelding

Degenen die willen weten hoe je zonder gepruts en binnen max 30 minuten het klusje geklaard kunt krijg, laat maar weten! het kostte mij 2,5 uur maar heb nu de juiste volgorde en een trucje er voor..
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door freddeblok » do jul 11, 2013 13:10 pm

Nou vertel maar.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Guytje
Actief Lid
Berichten: 295
Lid geworden op: di jul 17, 2012 10:56 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Delft

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door Guytje » do jul 11, 2013 16:45 pm

ja inderdaad vertel maar kan niet wachten

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door deNIELSon » do jul 11, 2013 22:31 pm

Dit is inderdaad wel een behoorlijke cliffhanger...
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door fahtal » do jul 11, 2013 22:35 pm

ik denk dat die nu een filmpje aan het maken is hoe het in 29 minuten kan. maar hij is iets te hard van stapel gelopen en zit nu klem in de motor ruimte. hij kan niet bij zijn telefoon en zal helaas een langzame en pijnlijke dood tegemoed gaan ergens in nederland in een sleutelhok...

leuk je gekend te hebben robin.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door Robin J. » vr jul 12, 2013 9:11 am

fahtal schreef:ik denk dat die nu een filmpje aan het maken is hoe het in 29 minuten kan. maar hij is iets te hard van stapel gelopen en zit nu klem in de motor ruimte. hij kan niet bij zijn telefoon en zal helaas een langzame en pijnlijke dood tegemoed gaan ergens in nederland in een sleutelhok...

leuk je gekend te hebben robin.


hehe.. :D

ik kon weer vol tanken dus heb eindelijk de hele nacht door kunnen rijden! ;)

Het vervolg:
natuurlijk kun je de vulslang er niet van buiten af afhalen zoals ik van plan was! Er zit een klem op met schroef vastgedraaid.. Knappe vent die dat met aard gereedschap voor elkaar krijgt. je moet er dus wel van de andere kant bij zien te komen.

Oke, de 30 minuten en 10 stappen variant voor mensen met in ieder geval een koekblik en orang utans misschien ook zonder motorluik maar ik denk dat het anders wel heel lastig wordt maar misschien niet onmogelijk!

1. Men neme een schroevendraaier en draait het metalen plaatje voor de vulslang er af.. Je peutert of snijdt het rubber er van af en ziet zo de vulslang met buis naar beneden uit beeld verdwenen.
2. Luchtfilter er af halen die toegang geeft tot het koekblik.
3. Motorluik er uit en koekblik er af..
4. Zo kom je bij de grote slang die achter het koekblik naar de buis loopt bij de vulslang.
Afbeelding

5. Hier draai je de ring los waarmee je de buis er uit kunt schuiven of voorzichtig wrikken. Zo kun je de buis via het koekblik er uithalen met je kapotte vulhalsrubber.
Afbeelding

6. Je draait de ring los van de vulslangrubber en let op!! even goed de hoek checken van het oude rubber en zet met precies dezelfde hoek (richting van het rubber naar beneden) het nieuwe rubber er op..
7. Als je alleen bent moet je de buis met nieuw rubber van binnen uit naar de ingang weten te krijgen. Met zijn 2en geen probleem.. Een richt hem naar boven, de ander ziet hem verschijnen bij de ingang tankdop en vouwt de rubberen rand naar buiten.

Trucje voor alleenklusser:
Vanuit de ingang buitenaf een touwtje vastmaken aan een van de schroefgaatjes waar de metalen plaat op vastzat, uiteinde van draad laat je naar binnen gaan en pak je vanaf het koekblik beet en maak je vast aan een van de gaatjes op het rubber.. Je richt vanuit het koekblik de buis met rubber iets naar boven waar het zeker ergens op blijft steunen. Vanaf de ingang tankdop trek je verder het touwtje omhoog totdat je het rubber ziet verschijnen.. Touwtje los maken en vouwt het rubber naar buiten..
8. Je schroeft de metalen plaat er weer op, deze kant is klaar.
9. Vanuit het koekblik wrik je voorzichtig of schuif je de buis weer in de grote slang, ring aandraaien..
10. Koekblik er weer op.. Luik erop.. Klaarrrrr!!!!!!!!!!!

:geek: :geek:
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door blokkever » vr jul 12, 2013 10:14 am

Jij hebt wel de korte versie van de metalen vulbuis, er zijn ook langere versies waar nog een extra bocht aan zit waardoor er een kortere slang tussen vulbuis en tank zit.
De lange versie is wel wat lastiger te vewijderen, je moet dan waarschijnlijk ook de firewall los maken, ik vraag me af of je daar bij een type 1 motor genoeg ruimte voor hebt, bij een type 4 met injectie gaat het wel en bij eeb type 4 met carburateurs moet je misschien de carburateurs demonteren.
Ik heb zelf alleen ervaring met type 4 met injectie, dus in andere gevallen kan ik er naast zitten!

Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door old brumax » vr jul 12, 2013 11:23 am

Dit gaat op voor Btjes mss, ook abtjes maar dat weet ik zo niet maar een atje heeft geen koekjestrommel zodat je de firewall er uit moet halen en dat heb ik nooit geprobeerd en ga ik ook nooit proberen met de motor er nog in
voor de b rijders is dit zeker de moeite waard om te proberen als je de slangen gaat vervangen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door Robin J. » vr jul 12, 2013 11:35 am

blokkever schreef:Jij hebt wel de korte versie van de metalen vulbuis, er zijn ook langere versies waar nog een extra bocht aan zit waardoor er een kortere slang tussen vulbuis en tank zit.
De lange versie is wel wat lastiger te vewijderen, je moet dan waarschijnlijk ook de firewall los maken, ik vraag me af of je daar bij een type 1 motor genoeg ruimte voor hebt, bij een type 4 met injectie gaat het wel en bij eeb type 4 met carburateurs moet je misschien de carburateurs demonteren.
Ik heb zelf alleen ervaring met type 4 met injectie, dus in andere gevallen kan ik er naast zitten!

Afbeelding


ziet er pico bello uit bij jou! Mooi hoor!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

jootman
Gevorderde
Berichten: 607
Lid geworden op: za aug 14, 2010 1:42 am

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door jootman » zo jul 14, 2013 10:05 am

gave bus zo te zien! foto van hem helemaal?

Gebruikersavatar
FrankT2
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 12:22 pm

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door FrankT2 » wo mar 26, 2014 11:07 am

Weet iemand of een A/B voorzien is van een koekjesblik? Is mij nooit opgevallen maar dat zeg niks. Bus staat bij garage dus ik het nu even niet checken.....

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door maxima » ma apr 07, 2014 9:20 am

volgens mij is alleen de b voorzien van koekblik, maar ik krijg mijn motor luik er pas uit als de 2 schroeven aan de onder zijde er uit zijn. en hier kon ik alleen bij toen de motor er uit was.
zijn nu dus er standaard uit.

gr angelo

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door Wilfred » ma apr 07, 2014 13:07 pm

Je bedoelt de firewall. Motor luik zit boven je motor als je die hebt

Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk
Take the planet and make it spin your way

maxima
Actief Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door maxima » ma apr 07, 2014 19:39 pm

ja klopt , bedoel de firewall , die is op de foto toch ook verwijderd met de motor er in?
deze moest ik ook langs onder los schroeven. deze heb ik nu achterwege gelaten.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: vulslang vervangen zonder motor er uit? 't kan, alleen a

Bericht door Stuif » ma apr 07, 2014 21:20 pm

Jazeker, een a/b heeft ook een koekblik :D
Lucht bevriest en kookt nooit

Plaats reactie