Type 1 met stationair probleempje op benzine

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn75
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door Martijn75 » za apr 13, 2013 20:32 pm

Vandaag heerlijk ritje gehad naar Zwijndrecht. Echter bij aankomst wilde de motor net niet meer goed stationair lopen op benzine. Normaal gesproken rijdt mijn bus op gas, maar bij wegzetten als ie koud wordt schakel ik van tevoren probleemloos over op benzine.

Na heerlijk rondgesnuffeld te hebben bij Ames en we wegreden sloeg de motor bij 1e stoplicht (nog op benzine) gelijk af. Vrij snel over geschakeld op gas en probleem was volledig opgelost. Bij wegzetten liep de bus totaal niet meer stationair op benzine. Is dus welliswaar vrij snel, maar geleidelijk ontstaan.

Punt is nu: Rijdt de bus op Gas dat loopt het motortje als een zonnetje, draait goed stationair e.d. ofterwijl niets aan de hand.
Rijdt de bus nu op benzine dan moet ik flink "gassen" (met gaspedaal) om de motor aan de praat te houden. Op de snelweg rijden op benzine (of als je wat hoger in de toeren zit). is er verder niets aan de hand zolang je niet hoeft te stoppen.

Zelf denk ik aan een benzineprobleem, bijv. iets in de toevoer of stationairsproeier o.i.d.?? Maar wellicht dat er hier iemand zegt van als dit kijk dan eerst naar...
Heb er verder nog niet naar gekeken of dingen geprobeerd. Wil er de komende week mee aan de slag gaan. Sta graag open voor tips, tricks op en/of aanmerkingen 8-)

Is een T2B uit 1978 met standaard Type1 1600cc motor (ook uit 1978).

Fotootje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door ko de fries » za apr 13, 2013 21:00 pm

oude benziene ????mijn bus loopt en start perfect op lpg , loopt in nood gevallen op benziene ,maar niet echt geweldig
met verse benziene valt het wel mee , maar met oude niet
ik denk als je je carb eens goed schoonmaakt en wat verse benziene tankt je probleem wel weg is
,vermoedelijk zit er vuil in in je sproeiers [bij lpg gebruik je die niet ] grtz ko

ps ruik ook eens aan je peilstok of de olie niet naar benziene ruikt [lekke benziene pomp membraam ]
gebeurdt wel vaker bij lpg omdat je pomp dan droog staat te pompen de hele tyd
heb bij mij de beziene pomp verweidert , gat afgedicht en een electrische geplaatst
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door Briebelbus » za apr 13, 2013 22:39 pm

Of
- mogelijk vervuilde carburateur ( sproeiers)
- verdroogde bezine slang
- kapot bezine filter
- viltje in de tank


Denk dat de vraag van Ko hier de belangrijkste is; daarna de hele bezine installlatie controleren.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door old brumax » za apr 13, 2013 23:17 pm

Als benzine en zeker die meuk van tegenwoordig langer in de tank zit ( kan al met een half jaar) gaat hij "gommen" , het gaat dan een slijm vormen die soms zichtbaar is als een heel lichte wolk in de benzine welke zichtbaar is als je een glas vol een poosje laat staan om tot rust te komen, deze slijm zet zich overal op af maar de kleinste gaatjes worden het eerst geblokkeerd en laat dat nu net de stationair sproeier zijn!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Martijn75
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door Martijn75 » zo apr 14, 2013 10:35 am

Dat wordt even wat benzine aftappen en in een glas laten staan. Hoewel de benzine nog geen jaar oud is en ik ±2 weken terug bijna 20 liter verse benzine getankt heb zou het toch zomaar kunnen.

Andere tips ga ik ook zeker even goed bekijken. En uiteraard op jacht naar de stationair sproeier.
Viltje in tank heb ik in ieder geval niet. Klein jaar geleden heb ik de tank eruit gehad om vlotter te vervangen en gelijk al het rubber aan benzineleidingen en vulhalzen die ik tegenkwam te vervangen. Hierbij ook op jacht geweest naar een evt. viltje en er was niets aanwezig in de tank.

Denk dat ik gelijk zoveel mogelijk benzine eruit haal om in bijv. de auto te gooien. Die jaagt het er wel doorheen zonder veel problemen :P

In ieder geval erg bedankt voor de nuttige tips. Hier kan ik zeker lekker mee aan de slag komende week. 8-)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door fahtal » zo apr 14, 2013 11:03 am

er zijn ook goedjes die je benzine systeem schoon maken. en die je benzine langer houdbaar maken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door Briebelbus » zo apr 14, 2013 12:30 pm

Voor ik de bus in de stalling doe; tank ik hem volledig af en voeg ik een flesje "fuel stabilizer" toe. Om de benzine te conserveren.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Martijn75
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door Martijn75 » ma apr 15, 2013 15:48 pm

Die "fuel stabilizer" klinkt goed.

Vanmorgen even de stationairsproeier (in mijn geval een g55) eruit gedraaid met dopsleutel 8. In het licht zag ik direct het probleem. 2 zwarte fliebeltjes die ik er zo uit kon pakken. Wel zodanig klein dat ik de grootste van de 2 liet vallen en niet meer kon vinden. Kleine ook maar laten vallen. Hoorde er duidelijk niet thuis. Hoewel ik de bus nog niet heb gestart ben ik er vrij zeker van dat dit het probleem was. Als ik zin heb neem ik nogeens een duik onder de bus om te zien hoe benzinefilter eruit ziet en evt. benzine tappen om te testen.

Olie rook gelukkig nog naar olie.

In ieder geval veel dank voor de nuttige tips. Was sneller opgelost dat het typen van deze tekst 8-)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door fahtal » ma apr 15, 2013 15:58 pm

mooi maar grote kans dat die zo weer verstopt zit.

als het rubber was dan zou ik je benzine leidingen controleren op ouderdom.

maar je weet nu waar je het moet zoeken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door transporterT2 » ma apr 15, 2013 22:25 pm

Hoi ,is het geen O ringetje welke om je sproeier hoort te zitten?
Wanneer dit weg is loopt je sproeier los door trillingen,en lekt brandstof.
Kijk of er een groefje in je sproeier zit waar het rubber ringetje in hoort te zitten.

Jan willem

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door old brumax » di apr 16, 2013 0:01 am

Als je een benzine filter in de leiding hebt zitten kan er geen "dingetje"in de sproeier zitten en is dit heel waarschijnlijk idd rubberdeeltje(s) en dan is het hoogste tijd om alles eens goed na te lopen anders ben ik bang dat het daar achter zo maar een keer heel erg warm word.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Martijn75
Actief Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 19:25 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door Martijn75 » di apr 16, 2013 7:53 am

Thanks voor de tips. Ik ga verder op onderzoek uit of er inderdaad wat mist. Want dat zou niet goed zijn...

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Type 1 met stationair probleempje op benzine

Bericht door hanhoo » di apr 16, 2013 10:20 am

Flubbertje is niet van een o-ring. Die hoort daar niet. Verdroogde benzineleidingen is best een optie. In ieder geval het filter wisselen en nooit de tank leeg rijden. Een membraan van een benzinepomp kan ook aan het overlijden zijn. Maar de zwarte stukjes kunnen net zo goed een stukje carburateur dekselpakking zijn.

Oftewel: schoonmaken en lekker door rijden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie