Ontsteking moderniseren
- Jungle Fever
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hellevoetsluis
Ontsteking moderniseren
Hoi luitjes,
Sinds eind vorig jaar hebben we een westfalia uit '78
Nu ben ik een beetje aan het rondkijken op dit forum en we zijn natuurlijk ook al lid
Nu wil ik de bus een beetje klaar gaan maken voor komend jaar, dus olie verversen en het een en ander nakijken.
Omdat het natuurlijk al oude blokjes zijn wil ik eigelijk beginnen met de ontsteking een na te kijken en/of te moderniseren.
Wat kan ik nu het beste doen omdat de verdeler natuurlijk ook op leeftijd begint te komen?
Opties
1) pertronix elec puntjes installeren.
2)pertonix verdeler + elec ontsteking installeren
3) die 123 ontsteking installeren
Mvg,
Jasper en sietske
Sinds eind vorig jaar hebben we een westfalia uit '78
Nu ben ik een beetje aan het rondkijken op dit forum en we zijn natuurlijk ook al lid
Nu wil ik de bus een beetje klaar gaan maken voor komend jaar, dus olie verversen en het een en ander nakijken.
Omdat het natuurlijk al oude blokjes zijn wil ik eigelijk beginnen met de ontsteking een na te kijken en/of te moderniseren.
Wat kan ik nu het beste doen omdat de verdeler natuurlijk ook op leeftijd begint te komen?
Opties
1) pertronix elec puntjes installeren.
2)pertonix verdeler + elec ontsteking installeren
3) die 123 ontsteking installeren
Mvg,
Jasper en sietske
Pruttel Pruttel, relaxed living!
En alles tranquilo!
En alles tranquilo!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Ontsteking moderniseren
In principe hoef je helemaal niets te veranderen aan de ontsteking; contactpunt en en condensator; werkt bewezen erg goed.
Maar het contactpunt is aan slijtage onderhevig, dus moet je elke servicebeurt controleren of hij z'n werk nog goed doet.
Een pertronics contactpunt vervanger (kit van +/- €60,-) is wat dat betreft onderhoudsvrij, omdat het geen fysiek contact maakt. Als deze eenmaal goed is afgesteld en je verdeler niet meer verloopt heb je er gedn omkijken meer naar.
Een 123 ontsteking doet nog meer dan contactpunt vervangen; die kijkt altijd naar een zo optimaal mogelijk moment om te ontsteken.
Als de veren van je huidige verdeler dusdanig zijn versleten dat hij niet goed meer werkt (lees continue onregelmatig lopen en niet af te stellen)
Dan kan je meteen een nieuwe 123 ontstekings toren monteren.
Anders is een contactpunt vervanger al prima.
Maar vooralsnog het is geen noodzaak om te vervangen als je hem goed kan afstellen.
Maar het contactpunt is aan slijtage onderhevig, dus moet je elke servicebeurt controleren of hij z'n werk nog goed doet.
Een pertronics contactpunt vervanger (kit van +/- €60,-) is wat dat betreft onderhoudsvrij, omdat het geen fysiek contact maakt. Als deze eenmaal goed is afgesteld en je verdeler niet meer verloopt heb je er gedn omkijken meer naar.
Een 123 ontsteking doet nog meer dan contactpunt vervangen; die kijkt altijd naar een zo optimaal mogelijk moment om te ontsteken.
Als de veren van je huidige verdeler dusdanig zijn versleten dat hij niet goed meer werkt (lees continue onregelmatig lopen en niet af te stellen)
Dan kan je meteen een nieuwe 123 ontstekings toren monteren.
Anders is een contactpunt vervanger al prima.
Maar vooralsnog het is geen noodzaak om te vervangen als je hem goed kan afstellen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Jungle Fever
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Ontsteking moderniseren
Ok,
Is het makkelijk om de verdeler goed te controleren?
Is het makkelijk om de verdeler goed te controleren?
Pruttel Pruttel, relaxed living!
En alles tranquilo!
En alles tranquilo!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Ontsteking moderniseren
volgens mij is een 123 niet direct een zegen. vaak verhalen dat dat niet lekker werkt. een duur.
optie 1 werkt goed. daar zou ik voor gaan( heb ik ook gedaan;) mocht de toren niet goed zijn dan zou ik voor een originele toren met vacuüm gaan een dan weer optie 1.
optie 1 werkt goed. daar zou ik voor gaan( heb ik ook gedaan;) mocht de toren niet goed zijn dan zou ik voor een originele toren met vacuüm gaan een dan weer optie 1.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Ontsteking moderniseren
voor e 15 een velleman electronisch onstekings kit monteren met behoud van je punten
werkt bij mij alle jaren super en mocht het ooit mis gaan dan is het met 2 draadjes wisselen weer op convensioneel systeem verder gaan
http://www.velleman.eu/products/view/?c ... nl&id=8946
grtz ko
werkt bij mij alle jaren super en mocht het ooit mis gaan dan is het met 2 draadjes wisselen weer op convensioneel systeem verder gaan
http://www.velleman.eu/products/view/?c ... nl&id=8946
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Ontsteking moderniseren
Volgens mij kon je die Petronix niet in nederland bestellen, in ieder geval een tijdje geleden niet.
Hier een linkje van Just Kampers!
http://www.justkampers.com/review/product/list/id/1247/
Heb hem er ook in zitten, werkt helemaal goed!
Hier een linkje van Just Kampers!
http://www.justkampers.com/review/product/list/id/1247/
Heb hem er ook in zitten, werkt helemaal goed!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Ontsteking moderniseren
Even twee vragen aan topicstarter:
1. Wat voor motor heb je?
2. Waarom wil je 'moderniseren'?
1. Wat voor motor heb je?
2. Waarom wil je 'moderniseren'?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Jungle Fever
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Ontsteking moderniseren
hanhoo schreef:Even twee vragen aan topicstarter:
1. Wat voor motor heb je?
2. Waarom wil je 'moderniseren'?
Het is een 1600 welke code moet ik nog even bekijken, met 1 carb.
Maar we willen er graag lekker mee weg en daarom eigenlijk hem zo betrouwbaar mogenlijk maken.
Bedoel dit zijn kleine aanpassingen en als hiermee de betrouwbaarheid toeneemt en het onderhoud afneemt heb ik zoiets tegelijk doen, een keertje stilstaan is natuurlijk best vervelend.
En ik ben best handig, maar van op timing zetten ben ik (nog) niet zo bekend mee.
WT zijn jullie ervaringen hiermee? Doelend op dit soort kleine verbeteringen.
Gr,
Jasper en sietske
Pruttel Pruttel, relaxed living!
En alles tranquilo!
En alles tranquilo!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Ontsteking moderniseren
Op mijn motor heb ik de complete ontstekingstoren met bijbehorende electronica van een WBX 2.1 uit een T3 gemonteerd.
Ben ik erg tevreden over.
De latere type 4 motoren hebben ook standaard een elektronische ontsteking maar dan wel met dubbele vacuum vervroeging/verlatin.
Ben ik erg tevreden over.
De latere type 4 motoren hebben ook standaard een elektronische ontsteking maar dan wel met dubbele vacuum vervroeging/verlatin.
Re: Ontsteking moderniseren
Heeft iemand ervaring met Volvo puntjes? Ik heb mr laten vertellen dat die harder zijn en dus langer meegaan... Of os dit vloeken in de kerk?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Ontsteking moderniseren
Jungle Fever schreef:hanhoo schreef:Even twee vragen aan topicstarter:
1. Wat voor motor heb je?
2. Waarom wil je 'moderniseren'?
Het is een 1600 welke code moet ik nog even bekijken, met 1 carb.
Maar we willen er graag lekker mee weg en daarom eigenlijk hem zo betrouwbaar mogenlijk maken.
Bedoel dit zijn kleine aanpassingen en als hiermee de betrouwbaarheid toeneemt en het onderhoud afneemt heb ik zoiets tegelijk doen, een keertje stilstaan is natuurlijk best vervelend.
En ik ben best handig, maar van op timing zetten ben ik (nog) niet zo bekend mee.
WT zijn jullie ervaringen hiermee? Doelend op dit soort kleine verbeteringen.
Gr,
Jasper en sietske
Ik zou eigenlijk gewoon niets doen. Met een 1600 motor MOET je toch elk jaar een middag uittrekken voor onderhoud. Zelf doe ik dat in het voorjaar, voordat het lekkere weer begint. Je stelt het hele blokje af, en controleert dan ook meteen de puntjes en ontstekingstijdstip. Dit is vrij eenvoudig, je wordt er zo handig in.
Vooral omdat de meeste bussen helemaal niet zoveel kilometers meer maken, is dit ruim voldoende om een jaar lang zorgeloos te toeren.
(mocht je helemaal op safe willens spelen: neem puntjes en condensator mee als reserve. Is werkelijk overal te vervangen in geval van nood)
Take the planet and make it spin your way
- Jungle Fever
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Ontsteking moderniseren
Wilfred schreef:Jungle Fever schreef:hanhoo schreef:Even twee vragen aan topicstarter:
1. Wat voor motor heb je?
2. Waarom wil je 'moderniseren'?
Het is een 1600 welke code moet ik nog even bekijken, met 1 carb.
Maar we willen er graag lekker mee weg en daarom eigenlijk hem zo betrouwbaar mogenlijk maken.
Bedoel dit zijn kleine aanpassingen en als hiermee de betrouwbaarheid toeneemt en het onderhoud afneemt heb ik zoiets tegelijk doen, een keertje stilstaan is natuurlijk best vervelend.
En ik ben best handig, maar van op timing zetten ben ik (nog) niet zo bekend mee.
WT zijn jullie ervaringen hiermee? Doelend op dit soort kleine verbeteringen.
Gr,
Jasper en sietske
Ik zou eigenlijk gewoon niets doen. Met een 1600 motor MOET je toch elk jaar een middag uittrekken voor onderhoud. Zelf doe ik dat in het voorjaar, voordat het lekkere weer begint. Je stelt het hele blokje af, en controleert dan ook meteen de puntjes en ontstekingstijdstip. Dit is vrij eenvoudig, je wordt er zo handig in.
Vooral omdat de meeste bussen helemaal niet zoveel kilometers meer maken, is dit ruim voldoende om een jaar lang zorgeloos te toeren.
(mocht je helemaal op safe willens spelen: neem puntjes en condensator mee als reserve. Is werkelijk overal te vervangen in geval van nood)
Klinkt ook als een goede optie, wat heb je precies allemaal nodig om zo'n blokje goed af te stellebn.
heb je een stroboscoop nodig? en dat verhaaltje over het afstellen van de carb is me ook nog niet helemaal duidelijk.
Ik moet zeggen ik vindt als beginner de bus wel behoorlijk stinken, niet echt een olie lucht maar meer zo'n zoetige weeige lucht, of staat hij dan veeel te rijk?
hoort dat erbij of imisschien een beterer vraag in welke mate hoort het erbij
grtz,
Jasper
Pruttel Pruttel, relaxed living!
En alles tranquilo!
En alles tranquilo!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Ontsteking moderniseren
Ik heb de ontsteking nog nooit met stroboscoop afgesteld. Met een lampje zit je al heel erg goed. Al zou ik nog best graag eens een stroboscoop willen hoor.
Wat ik doe:
1: Kleppen stellen (niet moeilijk, maar je moet even het gevoel hebben wanneer het goed is)
2: Puntjes stellen (vervangen indien nodit) Hier ook even onsteking drupje olie geven.
3: Onsteking afstellen
4: Bougies controleren/vervangen
5: Starten en warmlopen.
6: op Temperatuur: carb eventueel afstellen.
7: Nadat de bus wat afgekoeld is: Olie peilen. Eventueel olie vervangen. Dit hoef niet elk jaar.
En natuurlijk controleer je of alle benzine leidingen in orde zijn. Elektra aansluitingen goed vast. ETC.
Let wel: dit zijn alleen motorische dingen. Zelf controleer ik ook nog de bandenspanning, smeer ik de vooras door. Controleer of alle elektra werkt. Of ruitensproeiervloeistof op peil is. En nu vergeet ik vast nog wel iets...
Wat ik doe:
1: Kleppen stellen (niet moeilijk, maar je moet even het gevoel hebben wanneer het goed is)
2: Puntjes stellen (vervangen indien nodit) Hier ook even onsteking drupje olie geven.
3: Onsteking afstellen
4: Bougies controleren/vervangen
5: Starten en warmlopen.
6: op Temperatuur: carb eventueel afstellen.
7: Nadat de bus wat afgekoeld is: Olie peilen. Eventueel olie vervangen. Dit hoef niet elk jaar.
En natuurlijk controleer je of alle benzine leidingen in orde zijn. Elektra aansluitingen goed vast. ETC.
Let wel: dit zijn alleen motorische dingen. Zelf controleer ik ook nog de bandenspanning, smeer ik de vooras door. Controleer of alle elektra werkt. Of ruitensproeiervloeistof op peil is. En nu vergeet ik vast nog wel iets...
Take the planet and make it spin your way
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Ontsteking moderniseren
Take the planet and make it spin your way
- Jungle Fever
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Ontsteking moderniseren
thx voor de tips, zodra de bus weer uit de stalling komt zullen we weer eens gaan kijken.
p.s. voor goede timing van de ontsteking afstellen is zo'n strobo van 2 tientjes goed?
p.s. voor goede timing van de ontsteking afstellen is zo'n strobo van 2 tientjes goed?
Pruttel Pruttel, relaxed living!
En alles tranquilo!
En alles tranquilo!