Ontsteking moderniseren
- Jungle Fever
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Ontsteking moderniseren
ja nou samen met de schatkamer info begint het me wel een beetje te dagen...
Pruttel Pruttel, relaxed living!
En alles tranquilo!
En alles tranquilo!
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Ontsteking moderniseren
Ik zou toch een Ignitor monteren, ik rij er al 18 jaar mee zonder problemen
Scheelt weer evt. ellende in de ontsteking
Scheelt weer evt. ellende in de ontsteking
Lucht bevriest en kookt nooit
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Ontsteking moderniseren
Tjah, uiteindelijk is het een kwestie van kiezen hoor, en iedereen heeft zijn eigen mening. Wat dat betreft schiet je weinig op met het forum
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Ontsteking moderniseren
ik vind de subaru ontsteking wel fijn werken. ben nu van 70 naar 120 pk gegaan :p
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- martin_d_b
- Gevorderde
- Berichten: 583
- Lid geworden op: wo jun 21, 2006 11:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Ontsteking moderniseren
fahtal schreef:ik vind de subaru ontsteking wel fijn werken. ben nu van 70 naar 120 pk gegaan :p
1.9TDI '77 panel, dubbelschuiver.
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: Ontsteking moderniseren
Jungle Fever schreef:hanhoo schreef:Even twee vragen aan topicstarter:
1. Wat voor motor heb je?
2. Waarom wil je 'moderniseren'?
Het is een 1600 welke code moet ik nog even bekijken, met 1 carb.
Maar we willen er graag lekker mee weg en daarom eigenlijk hem zo betrouwbaar mogenlijk maken.
Bedoel dit zijn kleine aanpassingen en als hiermee de betrouwbaarheid toeneemt en het onderhoud afneemt heb ik zoiets tegelijk doen, een keertje stilstaan is natuurlijk best vervelend.
En ik ben best handig, maar van op timing zetten ben ik (nog) niet zo bekend mee.
WT zijn jullie ervaringen hiermee? Doelend op dit soort kleine verbeteringen.
Gr,
Jasper en sietske
Als je een beetje Engels kunt lezen is "how to keep your Volkswagen alive (for the compleat idiot)" van John Muir een super begrijpelijk en super vermakelijk boek.
Eenvoudige stappenplannetjes voor dingen die moeilijk lijken, maar dat niet zijn. Zoals je ontsteking snel afstellen, statisch en zonder strobo.
Een setje puntjes kost een paar euro, een condensator ook.
En je originele ontsteking heeft precies de juiste vervroegingscurve. Dat rijdt naar mijn mening wel het lekkerste hoor. (Ik heb zelf een type 4, 2.0 liter met dubbele carbs, misschien is dat voor een 1600 anders, dat weet ik niet...)
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Ontsteking moderniseren
Even aansluiten. Een type1 blok (1600cc) is een prima blokje. Een hele mooie upgrade is de ombouw naar elektronische ontsteking en mijn voorkeur gaat uit naar verschillende opties. Mijn voorkeur is gebaseerd op het feit dat we vaak niet staat te springen op nostalgie en onderhoud. Zit je dat wel? Hou de puntjes. Dat blijft het mooiste, want de motor en zijn karakter LEEFT!
In de zoektocht naar onderhoudsvriendelijkheid is de keuze wat mij betreft: is jouw verdeler gezond, of ben je toe aan een nieuwe verdeler? Want dat bepaalt de keuze. Een gezonde verdeler uitrusten met een Pertronix Ignitor ontsteking is een uitstekende optie. Is de verdeler aan vervanging toe, dan wordt de optie van een 1-2-3 Ignition interessanter omdat je daar uiteindelijk een nieuwe verdeler inclusief de elektronisch ontsteking mee aanschaft.
Wat achteraf ingebouwde elektronische ontsteking betreft: de focus ligt hierbij op verlaging van de onderhoudscyclus en een betrouwbaarder loop. Ik vermoed dat je al eerder de zoekfunctie en andere onderwerpen hebt bekeken. De meest economische en effectieve oplossing is de vervanging voor iets wat de puntjes vervangt voor een onderdeel wat niet aan slijtage onderhevig is (zonder mechanische onderdelen).
Een Vellemankit verlengt de levenduur van de punten, maar je blijft mechanische slijtage houden. Maar met een gezonde verdeler is vervanging door een 1-2-3 wellicht wat te veel van het goede.
Monteer een electronische onsteking als punten vervanger met een magnetische pickup. Voordeel is nooit meer ontsteking afstellen en een onderhoudsvriendelijke verdeler. Scheelt een hele hoop gedoe en in een groupbuy is het voor niet meer dan een euro of 70 op te pikken. Geen groupbuy is een euro of 90. Maar de ontsteking staat altijd (!) op tijd. Het onderdeel zelf is onderhoudsvrij.
Mijn verregaande voorkeur van zo'n oplossing is een Pertronix Ignitor. Waarom? Bouwkwaliteit en de positie van de (overigens magnetische) pickup voor de ontsteking. Er zijn vele voorbeelden op het forum die hiermee al vele jaren probleemloos rondrijden en het scheelt (voor relatief weinig geld) een hele hoop onderhoud.
Nogmaals: vind je puntjes stellen en vervangen leuk: hou het zoals het is. Wil je min of meer een onderhoudsvrij onderdeel: Pertronix Ignitor. Elk andere vergelijkbare vorm is slecht in bouw kwaliteit en elk 'betere' oplossing een relatief te grote aanslag op de portemonnee tenzij de verdeler al verrot is.
Heb je ECHT geld teveel, dan weet ik wel wat anders. Maar zinvol is het niet. Nogmaal, tenzij de hele verdeler verrot is, want dan komt de 1-2-3 dichtbij.
In de zoektocht naar onderhoudsvriendelijkheid is de keuze wat mij betreft: is jouw verdeler gezond, of ben je toe aan een nieuwe verdeler? Want dat bepaalt de keuze. Een gezonde verdeler uitrusten met een Pertronix Ignitor ontsteking is een uitstekende optie. Is de verdeler aan vervanging toe, dan wordt de optie van een 1-2-3 Ignition interessanter omdat je daar uiteindelijk een nieuwe verdeler inclusief de elektronisch ontsteking mee aanschaft.
Wat achteraf ingebouwde elektronische ontsteking betreft: de focus ligt hierbij op verlaging van de onderhoudscyclus en een betrouwbaarder loop. Ik vermoed dat je al eerder de zoekfunctie en andere onderwerpen hebt bekeken. De meest economische en effectieve oplossing is de vervanging voor iets wat de puntjes vervangt voor een onderdeel wat niet aan slijtage onderhevig is (zonder mechanische onderdelen).
Een Vellemankit verlengt de levenduur van de punten, maar je blijft mechanische slijtage houden. Maar met een gezonde verdeler is vervanging door een 1-2-3 wellicht wat te veel van het goede.
Monteer een electronische onsteking als punten vervanger met een magnetische pickup. Voordeel is nooit meer ontsteking afstellen en een onderhoudsvriendelijke verdeler. Scheelt een hele hoop gedoe en in een groupbuy is het voor niet meer dan een euro of 70 op te pikken. Geen groupbuy is een euro of 90. Maar de ontsteking staat altijd (!) op tijd. Het onderdeel zelf is onderhoudsvrij.
Mijn verregaande voorkeur van zo'n oplossing is een Pertronix Ignitor. Waarom? Bouwkwaliteit en de positie van de (overigens magnetische) pickup voor de ontsteking. Er zijn vele voorbeelden op het forum die hiermee al vele jaren probleemloos rondrijden en het scheelt (voor relatief weinig geld) een hele hoop onderhoud.
Nogmaals: vind je puntjes stellen en vervangen leuk: hou het zoals het is. Wil je min of meer een onderhoudsvrij onderdeel: Pertronix Ignitor. Elk andere vergelijkbare vorm is slecht in bouw kwaliteit en elk 'betere' oplossing een relatief te grote aanslag op de portemonnee tenzij de verdeler al verrot is.
Heb je ECHT geld teveel, dan weet ik wel wat anders. Maar zinvol is het niet. Nogmaal, tenzij de hele verdeler verrot is, want dan komt de 1-2-3 dichtbij.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: Ontsteking moderniseren
Mooi gesproken