Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Plaats reactie
AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Bericht door AppleCase » vr mar 29, 2013 11:15 am

Bij het optrekken vanuit stilstand in de eerste versnelling moet ik veel toeren maken en dan nog kom ik met horten & stoten op gang. Als de boel rolt gaat het prima. Is dit een koppeling-afsteldingetje of ligt het iets gecompliceerder? (hoop het niet, heb wel even genoeg motorisch gemuts gehad)

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Bericht door Wilfred » vr mar 29, 2013 11:21 am

Ik denk dat je iets meer info moet geven. Loopt de motor verder goed? Stationair? Als je in de vrij staat, en gas geeft, pakt de motor dan wel meteen op?
En stel, je rijdt in de 2,3 of 4, en rijdt laag in toeren, stottert ie dan niet als je gas bijgeeft?

Als je op bovenstaande vragen bevestigend antwoordt, dan denk ik idd aan koppeling.

Kan afstelling zijn, maar ook versleten koppelingsplaat. Afstelling door vleugelmoer aan het einde van de koppelingskabel. Je moet hem zo afstellen dat je pedaal een klein stukje vrije slag heeft, en dan de aangrijpt.

Ook geef je aan dat je al wat motorisch gepruts hebt gehad. Is de motor eruit geweest? En is de koppeling eraf geweest? En is die dan op zelfde positie terug geplaatst?
Take the planet and make it spin your way

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Bericht door AppleCase » vr mar 29, 2013 11:40 am

Motor loopt nu prima. Eerst dynamo stuk, en vervolgens was ik was een stuk vermogen kwijt, maar dat was een bougiekabel die net niet goed vast zat. Grr.
In 2e, 3e, 4e versnelling geen last, ook niet in lage toeren. Rijdt lekker en pittig zoals je van een 2L mag verwachten. Motor is dus lekker blijven zitten. Ik zal eens het grijpmoment opzoeken en naar die vleugelmoer zoeken. Dank voor je uitgebreide reactie!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Bericht door fahtal » vr mar 29, 2013 12:14 pm

handrem vast geroest?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Bericht door dirkinbrabant » vr mar 29, 2013 13:26 pm

Ik had ook een bus die schudde bij het uit stilstand wegrijden. De motor schudt dan in z'n ophanging. Dat duidt i.h.a. op de drukgroep van de koppeling waarvan de veren moe zijn geworden. Na vervanging van de drukgroep was het ook weg.

Eigenlijk alleen te beoordelen door motor uit te bouwen, en koppelingsplaten beoordelen of deze versleten zijn. Als deze niet versleten is het de drukgroep vervangen. Aan de drukgroep zie je verder niets tenzij de veren echt gebroken zijn.

Motorsteunen (rubbers) kunnen ook wel eens het probleem zijn. Maar dat is dan niet alleen beperkt tot schudden/trillen bij het optrekken. Maar kijk voor de zekerheid hiernaar.

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Bericht door houtstoker » vr mar 29, 2013 13:29 pm

Soms kan het ook liggen aan een vette koppelingsplaat. Olie verbrand dan en daardoor grijpt de plaat onregelmatig aan wat stoten en schudden tot gevolg heeft. Even onder de bus kijken of de koppelingsklok nat is van olie

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Horten & stoten bij optrekken vanuit stilstand

Bericht door AppleCase » di apr 02, 2013 18:02 pm

Ik heb de koppeling bijgesteld met die vleugelmoer. De vrije slag zat onderin de marge (max ca. 25mm). 3 slagen strakker en het probleem is opgelost. Ik ben weer trots op jullie! En een beetje op mijzelf ;-)

Plaats reactie