Temperatuur motorruimte

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Temperatuur motorruimte

Bericht door deNIELSon » vr mar 22, 2013 0:09 am

Ik zag op earlybay dat iemand in zijn motorruimte een automatische brandblusser had geplaatst.
Na wat zoeken op het net, zijn deze dingen voor betrekkelijk weinig te koop.
Ze worden geactiveerd bij een temp van ongeveer 80 graden.

Maar hoe warm kan het in de motorruimte eigenlijk worden?
Je wilt ook niet hebben dat zo'n ding onnodig wordt geactiveerd :mrgreen:

Lijkt mij wel een makkelijk extra hulpmiddel om horror verhalen te kunnen verkomen.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Rolf
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door Rolf » vr mar 22, 2013 7:59 am

Er is op dit forum zelfs een aanzet geweest tot een groupbuy van dergelijke installatie.

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door deNIELSon » vr mar 22, 2013 8:32 am

Ok, dat is waarschijnlijk voor mijn tijd geweest of langs mij heen gegaan.
Maar goed, hoe warm kan het worden in de motorruimte?
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door ko de fries » vr mar 22, 2013 8:40 am

volgens my had dirty hary er een gemonteerd , check zijn bus verhaal eens
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9857
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door Lomax » vr mar 22, 2013 9:08 am

ko de fries schreef:volgens my had dirty hary er een gemonteerd , check zijn bus verhaal eens
grtz ko :D


klopt, maar er is ooit meer over gepraat idd.
Zoekt en gij zult (misschien) vinden :ugeek:

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door Wilfred » vr mar 22, 2013 10:02 am

Edit: iets weggehaald. Klopt niet bij nader inzien :D
Laatst gewijzigd door Wilfred op vr mar 22, 2013 10:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10477
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door fahtal » vr mar 22, 2013 10:15 am

als je motor ruimte 80 graden wordt dan is er echt iets mis met je motor..

die brandblussers zijn gemaakt voor motorruimtes. als een motor ruimte te warm voor die brandblusser dan is er of fik of je motor loop zo heet dat die binnen de kortste keren stuk gaat of in de fik.

wil je veiligheid dan zorg je dat
1 de motor goed is(afstelling en sl;ijtage problemen opgelost)
2 allen benzine slangen en andere lekkages verholpen zijn.
3 voor de zekerheid(want er kan altijd iets mis gaan) zo`n blus systeem instaleren.

de vraag of die afgaat als je motor te heet loopt lijkt me dus niet zo relevant. eerder waarom loopt mijn motor zo heet.

daarnaast heeft vieze harrie al heel wat kilometers gereden met dit systeem dus het zal wel werken bij busjes..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door Wilfred » vr mar 22, 2013 10:26 am

fahtal schreef:als je motor ruimte 80 graden wordt dan is er echt iets mis met je motor..



Ja nu ik erover nadenk denk ik dat 80 graden wel echt veeeel te hoog is voor je motor ruim.

Theoretisch is de temperatuur in je motorruim tijdens het rijden sowieso vrij laag, omdat er constant nieuwe frisse lucht in komt. De warmte zit echt aan de onderkant, je voelt het wel stromen als je net onder de bumper voelt. Dat is als je beplating en alles in orde is natuurlijk.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door Kebdorst » vr mar 22, 2013 10:33 am

Groepbuy was wel animo voor, vonden alleen veel mensen nog te duur en niet echt uitgezocht.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door deNIELSon » vr mar 22, 2013 16:46 pm

De vraag kwam eigenlijk bij mij op omdat het een zgn gasbulb poederblusser betreft.

Automatische poederblusser welke geheel automatisch een brand blust. Deze poederblusser staat continue op druk. Bovenop de brandblusser bevindt zich een zogenaamde glasbulb welke automatisch de blusklep opent wanneer er een te hoge omgeving temperatuur wordt gedetecteerd.

Die temperatuur is dus 79 graden.

Na het gebruiken van de zoekfunctie, en al het vrolijke gezwets van iedereen gelezen te hebben. Daarbij ook dus Dirty Harry's busverhaal doorgenomen te hebben (wat geen straf is). Heb ik simpelweg nog geen antwoord op mijn vraag.

Dus ik dacht laat ik hem eens stellen....
Maar uit de reacties blijkt dus dat niemand het weet....
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door blokkever » vr mar 22, 2013 17:18 pm

Dus, dan toch zelf maar even een thermometer ophangen in je motorruimte, want meten is weten!
Heb je niet toevallig een olietemperatuurmeter in je bus? plaats dan de sensor eens op een plek waarvan jij denkt dat het het warmst wordt bovenin de motorruimte.
Laat je je bevindingen hier wel even weten?, dan weet straks iedereen het ;)

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9756
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door Briebelbus » vr mar 22, 2013 17:23 pm

vraag me af of dat gaat werken, volgens mij moet je een "lucht" thermometer gebruiken.
Een olietemperatuur meter is naar mijn idee een "contact" thermometer.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 2729
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door mobiel70 » vr mar 22, 2013 17:31 pm

Ik heb een olietemperatuurmeter die in het gat van de oliepeilstok zit. Ik vraag me af wat het probleem zou zijn als je dat eens uitprobeert. Ja, dan weet ik de olietemperatuur niet als ik aan het rijden ben, maar zou dat voor een keer (in deze "leuke" winter) zo'n groot bezwaar zijn? Die thermometer meet de temperatuur van de directe omgeving, dus waarom zou die beslist in een vloeistof moeten hangen? Ik ga het geloof ik morgen eens uitproberen, of er moet iemand zijn die me er van overtuigt dat dit wel heel erg stom is.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door deNIELSon » vr mar 22, 2013 18:29 pm

Ik zeg: Doen! ;) :mrgreen:

Tis het proberen waard.
Hang ik er volgende week anders wel een thermometer in.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Temperatuur motorruimte

Bericht door blokkever » za mar 23, 2013 13:38 pm

Prima dat je nu gaat meten maar ik zou de meting nog een keer herhalen bij wat hogere buitentemperaturen, ik verwacht dat je bij zomerse buitentemperaturen wel andere waarden (hoger) zal meten.

Plaats reactie