Motor 2liter CJ probleempje
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Motor 2liter CJ probleempje
Zoals mijn titel al zegt ik heb een motor probleempje.
De motor start koud goed en blijft redelijk oké op 1200 toeren lopen, soms gaat hij even wat lager. Na 3 minuten word hij warmer en gaat de choke eraf. Daarna zakt het toerental naar 850 en kan dat niet aan. Hij gaat flink schudden geeft een paar pufjes en plofjes en stopt er mee. Soms dan vliegt hij ook uitzich zelf weer een hele tijd terug naar 1200 toeren.
- koppen zijn door een bedrijf gereviseerd;
- Compressie test gaf 9,5 bar op cilinder 2 en 4. Op cillinder 1 en 3 gaf hij 8,5 bar;
- kleppen gesteld op inlaat 0,15mm uitlaat 2,0mm;
- carbs zijn gereviseerd en staan op alle basis instellingen;
- nieuwe Beru blauwe bobine;
- 009 ontsteking met compu fire contactpunt vervanger;
- Vacuum slangen vernieuwd;
- nieuwe bougies;
- nieuwe bougie kabels;
De ontsteking heb ik afgesteld door middel van een voltmeter op de - van de bobine te zetten. Als ik dan handmatig de motor rond draai kan ik af lezen wanneer hij 12 volt af geeft. Op deze manier heb ik de motor afgesteld op een na ontsteking van 7 graden. Als ik de timing anders zet wil hij soms niet eens aanslaan.
Iemand misschien wat ideetjes waar ik naar kan kijken?
De motor start koud goed en blijft redelijk oké op 1200 toeren lopen, soms gaat hij even wat lager. Na 3 minuten word hij warmer en gaat de choke eraf. Daarna zakt het toerental naar 850 en kan dat niet aan. Hij gaat flink schudden geeft een paar pufjes en plofjes en stopt er mee. Soms dan vliegt hij ook uitzich zelf weer een hele tijd terug naar 1200 toeren.
- koppen zijn door een bedrijf gereviseerd;
- Compressie test gaf 9,5 bar op cilinder 2 en 4. Op cillinder 1 en 3 gaf hij 8,5 bar;
- kleppen gesteld op inlaat 0,15mm uitlaat 2,0mm;
- carbs zijn gereviseerd en staan op alle basis instellingen;
- nieuwe Beru blauwe bobine;
- 009 ontsteking met compu fire contactpunt vervanger;
- Vacuum slangen vernieuwd;
- nieuwe bougies;
- nieuwe bougie kabels;
De ontsteking heb ik afgesteld door middel van een voltmeter op de - van de bobine te zetten. Als ik dan handmatig de motor rond draai kan ik af lezen wanneer hij 12 volt af geeft. Op deze manier heb ik de motor afgesteld op een na ontsteking van 7 graden. Als ik de timing anders zet wil hij soms niet eens aanslaan.
Iemand misschien wat ideetjes waar ik naar kan kijken?
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Ik denk dat je toch de carbs afgesteld moeten worden, blijkbaar heb je er twee en lopen deze misschien niet synchroon? Basis afstellen bij een carb wil nog niet zeggen dat hij daardoor persé perfect wil lopen.
Edit zie nu inderdaad 2 liter cj.
Edit zie nu inderdaad 2 liter cj.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Stationair loopt ie enkel op de linker carb, dat zal het niet zijn. Maar probeer stationair eens op 900-920 wellicht is 850 wat te laag.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Automaat moet meer naar de 1000 toeren.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Dat is het probleem!
Zonder gekkigheid. Ik neem aan dat je 0.2 mm bedoelt? Volgens mij moeten in- en uitlaatkleppen op dezelfde speling van 0.15 mm worden gesteld. Dit gaat overigs niet de oplossing voor het slechte lopen zijn...
succes met verder zoeken, ik heb ook even geen idee wat het kan zijn...
The General schreef:- kleppen gesteld op inlaat 0,15mm uitlaat 2,0mm;
Zonder gekkigheid. Ik neem aan dat je 0.2 mm bedoelt? Volgens mij moeten in- en uitlaatkleppen op dezelfde speling van 0.15 mm worden gesteld. Dit gaat overigs niet de oplossing voor het slechte lopen zijn...
succes met verder zoeken, ik heb ook even geen idee wat het kan zijn...
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Probleem opgelost!!
Tijdens het topic typen kreeg ik al een vermoede.
De ontsteking moest op 7,5 graad VOOR! ontsteking staan en niet na ontsteking..
Toeren stonden veel te hoog omdat de syncrhoon stelschroeven van carbs tegen de aanslag aanstonden. Ik had blijkbaar het contact niet lang genoeg aan laten staan en dus was de choke er niet volledig af.
Maar nu...
Doorrmiddel van een voltmeter is de ontsteking precies op 7,5 graad BDP gezet.
Ik heb de motor aangezet en toerental 1050 gezet, wat volgens Fathal goed is aangezien ik een automaat heb. Als ik nu mijn ontsteking af lees met de stroboscoop is de voorontsteking 12 graden.
Moet ik nu de motor tijdelijk naar 850 toeren brengen net als een handgeschakelde bak en kijken of hij dan wel 7,5 graden uitslaat met de stroboscoop???
Tijdens het topic typen kreeg ik al een vermoede.
De ontsteking moest op 7,5 graad VOOR! ontsteking staan en niet na ontsteking..
Toeren stonden veel te hoog omdat de syncrhoon stelschroeven van carbs tegen de aanslag aanstonden. Ik had blijkbaar het contact niet lang genoeg aan laten staan en dus was de choke er niet volledig af.
Maar nu...
Doorrmiddel van een voltmeter is de ontsteking precies op 7,5 graad BDP gezet.
Ik heb de motor aangezet en toerental 1050 gezet, wat volgens Fathal goed is aangezien ik een automaat heb. Als ik nu mijn ontsteking af lees met de stroboscoop is de voorontsteking 12 graden.
Moet ik nu de motor tijdelijk naar 850 toeren brengen net als een handgeschakelde bak en kijken of hij dan wel 7,5 graden uitslaat met de stroboscoop???
Laatst gewijzigd door The General op zo jan 06, 2013 22:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Wat staat erin je boek? in haynes staat het toeren tal
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Uit me hoofd gezegd 50 toeren hoger dan een handbak motor dus dan zit je rond de 950 toeren denk ik. Haynes boek moet ik nog steeds bestellen (oeps).
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Als je een stroboscoop hebt zou ik hem niet stationair stellen maar op maximale vervroeging. Je rijdt immers niet stationair!! Moet wel zeggen dat 12 Bdp wel veel. Zit je klem wel goed vast?
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Ik ben hier niet echt goed in thuis. Maar die max vervroeging moet je die berekenen of kun je die zo opzoeken?
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Heemstede
Re: Motor 2liter CJ probleempje
automaat moet 950 +- 50 rpm hebben (handbak 900 +- 50 rpm). volgens Haynes.
7,5 graden voor TDC (BDP) onsteking, vaciuum disconnected.
afhankelijk van de verdeler die je hebt (bv 021 905 205P) moet de onsteking staan op:
alleen centrifugaal: 1600RPM 8-13 graden, 3400 RPM 20,5-24,5 graden + de 7,5 graden vooronsteking bij stationair geeft de max centrifugaaal vervroeging bij 3400 RPM 32 graden.
Motor moet lekker warm zijn, stel bij 3400rpm de onsteking met afgedopte vaciuum op 32 graden af.
Stationair toerental afstellen op 950 rpm, dan moet de stationair onsteking ongeveer 7,5grdn VOOR onsteking hebben.
Vaciuum geeft nog eens extra 8,5-11 grdn extra VOOR onsteking bij 7,9 in. Hg.
ik kan de tabel door sturen. PB me dan even.
mvg
robbert.
7,5 graden voor TDC (BDP) onsteking, vaciuum disconnected.
afhankelijk van de verdeler die je hebt (bv 021 905 205P) moet de onsteking staan op:
alleen centrifugaal: 1600RPM 8-13 graden, 3400 RPM 20,5-24,5 graden + de 7,5 graden vooronsteking bij stationair geeft de max centrifugaaal vervroeging bij 3400 RPM 32 graden.
Motor moet lekker warm zijn, stel bij 3400rpm de onsteking met afgedopte vaciuum op 32 graden af.
Stationair toerental afstellen op 950 rpm, dan moet de stationair onsteking ongeveer 7,5grdn VOOR onsteking hebben.
Vaciuum geeft nog eens extra 8,5-11 grdn extra VOOR onsteking bij 7,9 in. Hg.
ik kan de tabel door sturen. PB me dan even.
mvg
robbert.
Bus ze. Robbert
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Die tabel ben ik ook in geïnteresseerd, kun je die hier niet online zetten?
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Heemstede
Re: Motor 2liter CJ probleempje
foto van de verdeler curves bijgevoegd.
Via de schatkamer kwam ik ook op een data bank aan verdelers terecht. Zo kan je kijken welke verdeler je hebt of had moeten hebben. De huidige kan je dan middels de curves testen.
(Petronix ontsteking installeren: klikker-de-klik)
Ik ben een hele tijd opzoek geweest met name in de USA voor een nwe verdeelder voor mijn 1979 type 4 2.0ltr injectie. (een ....205S) verdeler. Niet te vinden helaas.
de SVDA uit mexico zit erin en doet het aardig maar de zoektocht gaat door om het echt goed te maken en dus een goeie verbranding en een niet te schraal mengsel te krijgen.
Ik moet me eens gaan verdiepen in 123 ignition of zelfs DIS oid.
Als iemand ervaring heeft... ?
Via de schatkamer kwam ik ook op een data bank aan verdelers terecht. Zo kan je kijken welke verdeler je hebt of had moeten hebben. De huidige kan je dan middels de curves testen.
(Petronix ontsteking installeren: klikker-de-klik)
Ik ben een hele tijd opzoek geweest met name in de USA voor een nwe verdeelder voor mijn 1979 type 4 2.0ltr injectie. (een ....205S) verdeler. Niet te vinden helaas.
de SVDA uit mexico zit erin en doet het aardig maar de zoektocht gaat door om het echt goed te maken en dus een goeie verbranding en een niet te schraal mengsel te krijgen.
Ik moet me eens gaan verdiepen in 123 ignition of zelfs DIS oid.
Als iemand ervaring heeft... ?
Bus ze. Robbert
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motor 2liter CJ probleempje
Een 009 is jouw oorzaak. Dat is een verdeler met louter veren en geen vacuum. Met een automaat een ongelukkige combinatie bovendien. Het enige wat je kan doen om de boel te checken is wat de maximale vervroeging is (met stroboscoop op toeren trekken naar maximale vervroeging en aflezen).
Bij stationair is helemaal niets te zeggen over de afgelezen vervroeging. De veren reageren boven de 1000 al heel duidelijk, dus 12 graden voor is niks raars!
Voor de combinatie met automaat zou ik je zeer adviseren over te schakelen op een verdeler met vacuum / centrifugaal vervroeging.
Dat de motor slecht stationair wil draaien bij 850tpm is een combinatie van de zware koppelomvormer van de automaat in combinatie met de 009. Het dansen van 900 naar 1200 en weer terug is resultaat van de veren van de verdeler die uitzetten en weer indammen.
edit: Voor mijn gevoel is een 009 op een type4 motor sowieso al een ongelukkig combinatie. Maar zonder onderzoek kan ik dat niet onderbouwen.
Bij stationair is helemaal niets te zeggen over de afgelezen vervroeging. De veren reageren boven de 1000 al heel duidelijk, dus 12 graden voor is niks raars!
Voor de combinatie met automaat zou ik je zeer adviseren over te schakelen op een verdeler met vacuum / centrifugaal vervroeging.
Dat de motor slecht stationair wil draaien bij 850tpm is een combinatie van de zware koppelomvormer van de automaat in combinatie met de 009. Het dansen van 900 naar 1200 en weer terug is resultaat van de veren van de verdeler die uitzetten en weer indammen.
edit: Voor mijn gevoel is een 009 op een type4 motor sowieso al een ongelukkig combinatie. Maar zonder onderzoek kan ik dat niet onderbouwen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"