Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Gebruikersavatar
raoel
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do feb 16, 2012 20:03 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door raoel » vr jan 04, 2013 21:26 pm

Allereerst de beste wensen nog, dat je een top VW jaar mag hebben ;)
Ik kan er zosnel niets over terugvinden (misschien ben ik ook wel te lui ;-) ).

Bij te koop gevraagd vraag ik een CJ motor en versnellingsbak. Nu heb ik zelf nog een T3 CU blok liggen bijna compleet (mis nog de kachelpotten).

Ik heb dus naast mijn onderdelenvraag nog 1 hele ruime vraag openstaan w.b.t. het CU blokje de motorruimte. Misschien dat ik deze dan kan gaan gebruiken want volgens mij is het lastig om een CJ voor een nette prijs te vinden (mensen denken dat ze goud hebben..)

Wat moet er veranderd worden aan de CU motor om deze te kunnen inbouwen in een T2b zonder serviceklep boven de motoruimte (nu zit er een type1 motor 1.6 in)? Plaatwerk van een CJ nemen, andere dynamo, motorsteun van de CU of ook van CJ e.d.???

Hoor het graag. Alvast bedankt.
ACF-member

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door gijsv » vr jan 04, 2013 23:40 pm

Er zijn maar kleine verschillen tussen een cj en cu, een van de verschillen is inderdaad bij de dynamo. De cj wordt via het koelhuis door geforceerde lucht gekoeld, de cu daarentegen heeft een fan voor de koeling.

Ten aanzien van het plaatwerk zullen er verschillen zijn maar ik weet niet welke, wouthwortel weet dit waarschijnlijk wel

Wel voorzie ik een probleem als je geen service luik hebt, immers in de originele set-up met 2-carbs zitten de stelschroeven bovenop. Lijkt me niet makkelijk afstellen als je er niet bij kan.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door gruns.lex » za jan 05, 2013 0:13 am

Zonder serviceluik is dat ook prima af te stellen hoor!
Alles los verzamelen kan ik uit eigen ervaring melden en hele tijdrovende klus.
Beter om een kapotte motor te kopen met alles erop en eraan en dat reviseren.

greetz

Lex

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door ko de fries » za jan 05, 2013 13:27 pm

past er gewoon in met een beetje inkorten van het plaat werk ,en een klein hoekje zagen aan de achterkant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit was de bus van ben , heb mijne er net zo ingebouwd ,kieren afgedicht met brandvertraagende piramide geluid dempings plaat vast gekit met cita flex
motor compleet met bak gemonteerd , inspectie luik maken werkt het makelijkst
wel een 5 ribs bak van een cj gebruiken en een cj startmotor
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
raoel
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do feb 16, 2012 20:03 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door raoel » za jan 05, 2013 18:48 pm

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ko passen de kachelpotten van een CU of moet ik deze van een CJ nemen?
Motorsteun kan die van een CU of moet ik die van een CJ nemen?

Heb eevn T3 van een CU een versnellingsbak aangeboden gekregen voor 250. Dit niet doen?
ACF-member

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door wouthwortel » za jan 05, 2013 20:04 pm

Inderdaad, NIET DOEN
de versnellingsbakken van een T3 schakelen aan de zijkant, de T2 versnellingsbak schakelt aan de voorkant, in de zogenaamde neus.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door ko de fries » zo jan 06, 2013 0:00 am

kachel potten cj en cu zijn verschillend zover ik weet ,ook voor cu zijn volgens mij 2 soorten
verschil zit hem in de aansluitings flens
motorsteun van de cu nemen , uit einde aan passen voor t2b
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door gijsv » zo jan 06, 2013 11:14 am

ko de fries schreef:kachel potten cj en cu zijn verschillend zover ik weet ,ook voor cu zijn volgens mij 2 soorten
verschil zit hem in de aansluitings flens

grtz ko


Volgens mij zijn er juist voor de CJ 2-versies. De eerste met ronde flens, de latere met ovale flens gelijk aan de CU

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door Dekota » ma jan 07, 2013 12:10 pm

In mijn doka zit nu ook een CU ipv CJ.
Ik heb deze opgebouwd met CJ delen, zodat ik niet de motorruimte in de bus moest aanpassen.
Verschillen die ik heb gevonden:

Aansluiting uitlaatpoort naar de kachelpotten (CJ kachelpotten zijn aan te passen)
Ventilator huis is anders (ik heb de cj versie gebruikt)
Achterste motorsteun boutgaten in het blok thv de oliepomp zijn bij CJ M8, bij CU M10 (ik heb de CJ steunen opgeboord, zodat deze passen)
Gaatje voor het monteren van de afdekplaatjes tussen carter en kachelpot (onderzijde auto) zit op een andere locatie (gaatje boren)

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door ko de fries » di jan 08, 2013 17:24 pm

ben zelf een voorstander van de orginele cu beplating ,de koeling is gewoon beter
en je hoeft maar een klein hoekje uit te zagen bij de accu kant dat las je er zo weer in als het moet
,de motor beplating van de cu is na aftekenen met een flex vrij simpel op maat te slijpen
grtz ko ;)
ps je hebt een langere gas kabel nodig volgens mij
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door Dekota » wo jan 09, 2013 9:16 am

Ko,
Met de verbeterde koeling bedoel je dat er geen koellucht gebruikt wordt voor de verwarming via de kachelpotten. Inderdaad een klein voordeel.
Hoe kom je uit met de lengte van de kachelpotten. De cu versie is als ik het goed heb iets langer. Komt de einddemper dan niet tegen de trekhaak?

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door ko de fries » wo jan 09, 2013 12:25 pm

ik heb de gehele cu inclusief kachelpotten met ingekorte motor beplating er zo onder gehangen , gaf geen problemen bij mij,wel blok met daaraan gemonteerde bak er in zijn geheel ingehangen met hulp van een hydraulische moterfiets hefbok ,het hele lucht/koelsysteem van de cu is naar mijn mening het beste lucht gekoelde door ontwikkelde systeem voor de transporter ,zelfs met zomer hitte in de bergen geen problemen gehad ,sucses grtz ko :)
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door Dubbel schuiver » wo jan 09, 2013 14:33 pm

Een volgeladen personenbus met 5 inzittenden en een caravan van 1000 kg erachter gaf ook geen problemen van de zomer bij 40 graden en 12 km lang bergop in 2e versnelling. Ook niet met meerdere van deze klimmen achter elkaar. Met een 2 liter CJ gewoon standaard afgezien van een Spaghettie uitlaat.

Ik heb geen temperatuurmeter, maar je merkt wel waneer een auto te warm wordt. Als je met verstand rijdt en de moter toeren laat maken zodat deze koelt, zal er niets aan de hand zijn. Blokjes zijn als ze in orde zijn behoorlijk sterk. Goede olie erin is natuurlijk wel belangrijk. Als de olie niet genoeg blijft smeren bij hoge temp, dan zal de koeling ook niets uitmaken en gaat het blok stuk.

De koeling van een CJ voldoet mijn inziens prima. Geen idee hoe het systeem van een CU er precies uitziet.

Op de keversite stond nog een CJ te koop overigens. Laatst ook nog wat losse onderdelen van een type 4 voorbij zien komen daar. Mocht je intresse hebben.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door DennisT2 » za jan 12, 2013 0:26 am

Ik heb wel een temperatuurmeter, en als ik 95 km/h rijdt met wind tegen, worden de koppen mooi te warm. En ik durf te wedden dat het bij heel veel bussen zo is, maar het gaat gewoon heel lang goed. Nou geef ik toe, ik rijdt met hogere compressie, 8.8:1 statische compressie. Dus dat zal uitmaken, en op lpg. Maar die cil.kop temperatuurmeter vind ik wel heel prettig hoor, zeker berg op.

Groeten,
Dennis

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Wat benodigd om CU in T2b te bouwen?

Bericht door Dubbel schuiver » za jan 12, 2013 10:00 am

@Dennis,

Dennis wat vind jij te heet?

Vroeger gingen ze ook met volgeladen bus met caravan naar het verre zuiden. Ook over de bergen. Tunnels waren er toen nog minder dan nu. Vroeger ging het goed, dus waarom nu niet :)

In de jaren 70 hadden ze ook geen temperatuurmeter in de bus.

Het kan ook zijn dat de koppen "te warm" worden, omdat je gewoonweg meer toeren moet maken. Met de caravan achter de bus is het bij mij ook vrij vlot terug naar drie om meer toeren te maken, en om het koppel te goed te gebruiken. 90 km per uur in drie is dan ook niet vreemd bij mij om bergop te gaan. Rustig rijdend met caravan houd ik ongeveer 95 aan op de teller, maar hij rijdt dan mooi op het koppel. Blokje draait mooi rond dan. Als ik 85 in vier ga, dan hoor je al dat de bus het beduidend lastiger heeft. Een type 4 blok je loopt rond de 110 km per uur veel mooier dan bij 95 vind ik. En als de bus het niet zou lukken om de hogere snelheid te halen, kies ik er wel eens voor om langzamer, maar dan in de derde versnelling te rijden, en dus meer te koelen door een hoger toerental.

Vande zomer hadden we de caravan 3200 km achter de bus hangen, waarvan zeker 2500 km met een buitentemperatuur boven de 30 graden, en zeker 1500 km met een temperatuur boven de 37 graden. Bus deed het beter dan ik verwacht had. Geen klap verkeerd, en heb een aantal klimmen gehad, waar de luxe passat met 115 pk 2 liter het ook niet makkelijk had. Een stuk van de route hadden we het jaar ervoor ook gedaan met ongeveer dezelfde uitrusting.

Weet je zeker dat je temperatuurmeter wel juist aangeeft, en op een goede plek gemonteerd is? De temperatuur die jij daar wil zien, is dat ook wel de juiste. waar haal je die gegevens vandaan?

Dit is niet om te bekritiseren, maar om zelf ook wijzer te worden :D

Sorry voor de enigzins offtopic ;)

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Plaats reactie