Bougie uit blok gevlogen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door crwbus » ma dec 10, 2012 18:42 pm

Enkele maanden geleden is een bougie uit mijn blok gevlogen. Er is toen een nieuwe draad getapt en met een bus de bougie er terug in gezet. Maar vanavond is die met de bus en al er terug uit gevlogen! Nu zou ik terug een nieuwe draad kunnen tappen, een grotere bus erin en kan ik weer verder. Tot die er uit vliegt, nog eens en nieuwe draad tappen, een NOG grotere bus insteken. Tot ze er terug uit vliegt en... Da's dus NIET de oplossing denk ik. #-o

De kop zal waarschijnlijk moeten vervangen worden. Maar is dat alles? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Het gaat niet om mijn busmotor, wel om een 1300 AB blok van mijn kever waar ik dagelijks mee rij. Tot nu... :(
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door Dubbel schuiver » ma dec 10, 2012 18:46 pm

Zitten er wel de juiste lengte bougies in? Denk aan lengte, warmtegraad of zo. misschien is deze te lang en raakt deze de zuiger, of de zuiger is misschien afwijkend wat vorm betreft? Denk aan vlak ipv hol of zo.

Gewoon een gedachte hoor.

Een bougie hoort er niet zomaar uit te knallen natuurlijk.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door fahtal » ma dec 10, 2012 18:49 pm

Ik denk dat je een scheur hebt waardoor die eruit rammelt.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door crwbus » ma dec 10, 2012 18:56 pm

Nee hoor, de bougies zijn goeie. Niet te lang dus. Hadden ze te lang geweest, denk ik dat ik er veel vroeger al problemen mee zou gehad hebben. Zitten er net geen 2 jaar in en na een goeie 20.000km nog geen enkel probleem gehad! En verder krijgt de kever altijd netjes zijn onderhoud.

Een scheur... dat zou misschien kunnen. Maar bij de eerste keer was niet echt iets te zien. Enkel de draad in de kop was kapot.

Maar stel dat er toch een scheur in zit, merk ik dat dan niet bij het rijden? Ik bedoel: minder vermogen, meer lawaai, ...? Daar had ik geen last van. Motor heeft altijd heel soepel gedraaid.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door fahtal » ma dec 10, 2012 19:07 pm

je hoeft dat niet perse te merken. het is er tenslotte 1 van de 4 die minder werkt. mijn injectie blok had een ingeslagen klep en scheur en die ree prima. trouwens die scheur zag ik niet maar de revisie expert zag hem wel.. dus of jij hem de vorige keer hebt gezien;)

maar misschien is het wat anders.

verder tja kop vervangen. dan kom je denk op het lijstje wat hans altijd opnoemt. flowen uitliteren etc.

altijd balen dit soort klusjes want dan moet het blok eruit. en ga je kijken naar de zuigers en vraag je je af of die ook niet een beurtje mogen(honen en veren) en dan ga je kijken naar de drijfstangen en dan denk je die lagers misschien ook wel en dan denk je als ik toch bezig ben de kruk ook maar en dan ligt ineens je werkbank vol met onderdelen.... en dan denk je.... hmmm toch maar subaru:P

succes!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door hanhoo » ma dec 10, 2012 19:29 pm

Je kunt het pas beoordelen als je de kop weer in je handen hebt. Maar waarschijnlijk zit er niets anders op dan de kop te vervangen. En inderdaad wat fahtal zegt: je wilt de compressieverhouding gelijk hebben op alle 4 de cilinders. Oftewel: de andere kop moet er ook af en dan dekhoogte en cilinderkamer vulling meten. Als de nieuwe kop matched, kun je hem er zo op zetten. Anders moet je ze gelijk gaan maken. Een andere optie is een setje 'matching' koppen kopen, maar let: ook daar weer meten is weten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door crwbus » ma dec 10, 2012 21:22 pm

fahtal schreef:altijd balen dit soort klusjes want dan moet het blok eruit. en ga je kijken naar de zuigers en vraag je je af of die ook niet een beurtje mogen(honen en veren) en dan ga je kijken naar de drijfstangen en dan denk je die lagers misschien ook wel en dan denk je als ik toch bezig ben de kruk ook maar en dan ligt ineens je werkbank vol met onderdelen.... en dan denk je.... hmmm toch maar subaru:P
:lol: Daar zat ik ook aan te denken!


Maar goed, ik begrijp dat het niet zomaar even de kop vervangen is zonder dat je met eea moet rekening houden. Gezien mijn kennis niet toereikend genoeg is wat motoren betreft, denk ik dat ik het wel door iemand ga laten doen die er ervaring mee heeft.
Hopelijk valt het allemaal nog mee.
En desnoods leg ik de motor van de bus even in de kever zodat ik toch weer kan rijden mocht ik de 1300 voor langere tijd kwijt zijn.
In ieder geval bedankt voor de reacties!
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door fahtal » ma dec 10, 2012 21:57 pm

het kan wel. kopje kopen en erin plakken en gaan. zal vast ook wel een tijdje meegaan. maaromdat jij zegt dat het je daily is dan zou ik voor wat duurzamere oplossing gaan. en dat is meestal de uitgebreide nette oplossing. en nog steeds kan iedereen die mits tijd geld en gereedschap voorradig is...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door dirkinbrabant » ma dec 10, 2012 22:32 pm

Bij mij is er ooit een bougie uitgevlogen (dat was van een tweecilinder Citroën Visa) maar dat kwam omdat ik 'm niet voldoende vast had aangedraaid. De wegenwacht heeft er toen een bus ingezet, die heeft het gehouden totdat ik de auto afgedankt had. De les is: bougies goed aandraaien, maar ook weer niet te strak omdat de kop van zacht metaal is. Haynes zegt: 25ft lbs of 3,5 mkg, dus reken maar om naar Nm. En ook geen of heel minimaal vet gebruiken op de schroefdraad, want dan klopt dat aanhaalmoment ook niet meer en is dat te veel.

Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Re: Bougie uit blok gevlogen.

Bericht door crwbus » vr dec 14, 2012 10:47 am

Ik ben heel sterk aan het overwegen om een revisieblok te nemen. Dat is denk ik de snelste en beste manier om met een gerust gevoel terug de baan op te kunnen.
En dan wordt het een 1641 met snellere nokkenas (110) en met in eerste instantie een standaard carbu 34pict3, icm met de huidige korte bak.

Vandaar dat ik niet zonder pijn in het hart mijn velgen te koop heb gezet om een deel van die kost te dekken.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Plaats reactie