Hoi,wie heeft er ervaring met het bewerken van cylinder koppen?
Heb al wat filmpjes op You Tube bekeken en gezien met wat voor tools men werkt.
Maar wat en hoeveel en waar moet je weg slijpen?
Jan willem
cylinderkop
-
- Actief Lid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: cylinderkop
Waarom wil je iets weg slijpen en over wat voor koppen hebben we het dan??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: cylinderkop
Dit heb ik met mijn cilinderkoppen gedaan:
-Cilinderkoppen 1 mm uitfrezen om verbrandingskamer kleiner te maken (compressiverhouding vergroten).
Uilaatpoorten bewerkt om een betere doorstroming te krijgen langs de klepgeleiders.
Inlaapoorten heb ik ook wat gladder gemaakt maar niet groter omdat daar niet veel materiaal zit om weg te kunnen frezen.
-Cilinderkoppen 1 mm uitfrezen om verbrandingskamer kleiner te maken (compressiverhouding vergroten).
Uilaatpoorten bewerkt om een betere doorstroming te krijgen langs de klepgeleiders.
Inlaapoorten heb ik ook wat gladder gemaakt maar niet groter omdat daar niet veel materiaal zit om weg te kunnen frezen.
-
- Actief Lid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: cylinderkop
Hoi, het zijn koppen van een 1600 dubbel poort.
Bij Hanhoo mijn compressie laten controleren,en een kering gemonteerd.
Nu ik de spullen toch los heb zag ik in het inlaat gedeelte een vette braam van het gieten van de kop.
Het zijn standaard koppen met een standaard carburateur.
Ook de hele inlaat poort is ruw.
En op de site van H R hebben ze het over bewerken van de inlaat van nieuwe koppen.
Als je ook de pakking op het spruitstuk legt ligt hij mooi rond de opening.
Leg je nu de pakking over de draad eindjes van de kop dan is er een rand van dik 3 mm wat binnen de pakking valt.
Deze is bij de beide poorten verschillend ook aan de klep zijde voel je een rand welke groter is dan de klep zitting.
Volgens mij kan het met gladder maken en weghalen van teveel materiaal alleen maar makkelijker worden voor het benzine/lucht mengsel om in de cylinder te komen toch?
Jan willem
Bij Hanhoo mijn compressie laten controleren,en een kering gemonteerd.
Nu ik de spullen toch los heb zag ik in het inlaat gedeelte een vette braam van het gieten van de kop.
Het zijn standaard koppen met een standaard carburateur.
Ook de hele inlaat poort is ruw.
En op de site van H R hebben ze het over bewerken van de inlaat van nieuwe koppen.
Als je ook de pakking op het spruitstuk legt ligt hij mooi rond de opening.
Leg je nu de pakking over de draad eindjes van de kop dan is er een rand van dik 3 mm wat binnen de pakking valt.
Deze is bij de beide poorten verschillend ook aan de klep zijde voel je een rand welke groter is dan de klep zitting.
Volgens mij kan het met gladder maken en weghalen van teveel materiaal alleen maar makkelijker worden voor het benzine/lucht mengsel om in de cylinder te komen toch?
Jan willem
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: cylinderkop
Yep. Helemaal goed. Een dremel en geduld doet de truuk. Ruw materiaal weghalen en zorgen dat de inlaat- en uitlaatlucht nergens tegenaan 'stoot'. Gietfouten weghalen en glad maken. Maar let op: maak niet de hele kamer babybilletjes glad. Ik heb gelezen dat die werveling juist gewenst is.
Jouw compressieverhouding is met 7,5:1 aan de voorzichtige maar wel originele kant. Ik zou daar niet teveel aan doen.
Jouw compressieverhouding is met 7,5:1 aan de voorzichtige maar wel originele kant. Ik zou daar niet teveel aan doen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"