wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Robin J. » ma jul 30, 2012 9:16 am

los limbos schreef:Mischien is dit 'n oplossing?!

http://have-a-nice-bay.nl/advanced_sear ... ng&x=0&y=0


Goede oplossing voor kleine prijs! Volgend jaar zet ik die voor de lange trip er op.
Thanks!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door zomerbloempje » ma aug 06, 2012 13:41 pm

Robin J. schreef:De motor ging op de heenreis richting de 120 graden met slechts 90 km per uur op het laatste stuk en ik wil toch zien of het inderdaad scheelt als het koelhuis de koellucht exclusief bewaart voor de oliekoeler en de motorkoeling.

Waar meet je de temperatuur?
Ik krijg op mijn olieaftapplugmeter ook wel een 110 tot 120 graden bij die snelheden
en "slechts 90" is als constante snelheid met wat tegenwind of stijging van het terrein al aan de hoge kant
voor een standaard 1600 met volle bepakking

Meet je de olie in je motor is het nog zeker geen probleem
je olie mag 135 graden worden....
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Robin J. » ma aug 06, 2012 14:10 pm

zomerbloempje schreef:
Robin J. schreef:De motor ging op de heenreis richting de 120 graden met slechts 90 km per uur op het laatste stuk en ik wil toch zien of het inderdaad scheelt als het koelhuis de koellucht exclusief bewaart voor de oliekoeler en de motorkoeling.

Waar meet je de temperatuur?
Ik krijg op mijn olieaftapplugmeter ook wel een 110 tot 120 graden bij die snelheden
en "slechts 90" is als constante snelheid met wat tegenwind of stijging van het terrein al aan de hoge kant
voor een standaard 1600 met volle bepakking

Meet je de olie in je motor is het nog zeker geen probleem
je olie mag 135 graden worden....


Bedankt voor je reactie!
ik meet de olie inderdaad in de olie.. Was het niet zo dat boven de 120 graden de olie al de smerende eigenschappen kwijt gaat raken?
90 in mijn geval was op een rechte weg met een ogenschijnlijk rustig tempo.. Op de terugweg was het tot aan een wat koeler gebied van rond de 20-23 graden geen probleem meer om rond de 90 km te blijven rijden.. Dan bleef de olietemperatuur rond de 110 graden.

Ik hoor graag of ik mij voor niets druk heb gemaakt..
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Baphi » ma aug 06, 2012 19:26 pm

Afbeelding

Is voor mij ook wel weer eens goed om te lezen :-)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Robin J. » ma aug 06, 2012 19:32 pm

Baphi schreef:Afbeelding

Is voor mij ook wel weer eens goed om te lezen :-)


110 is voor mij gelukkig ook geen schrikmoment. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat het vanaf 120 graden beter was om af te laten koelen. Als dat echt anders is dan hoor ik het graag. Dan ben ik weer fluitend wat vaker aan het inhalen!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Baphi » ma aug 06, 2012 19:34 pm

Robin J. schreef:
Baphi schreef:Afbeelding

Is voor mij ook wel weer eens goed om te lezen :-)


110 is voor mij gelukkig ook geen schrikmoment. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat het vanaf 120 graden beter was om af te laten koelen. Als dat echt anders is dan hoor ik het graag. Dan ben ik weer fluitend wat vaker aan het inhalen!


Klik even op het plaatje, dan kun je het hele verhaal lezen en weet je gelijk wanneer je kan/moet stoppen met inhalen ;-)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Robin J. » ma aug 06, 2012 21:15 pm

Baphi schreef:
Klik even op het plaatje, dan kun je het hele verhaal lezen en weet je gelijk wanneer je kan/moet stoppen met inhalen ;-)


Mooi doorklikverhaaltje. Thanks!
goed uitgelegd maar toch ook met toch ook de opmerking:
"wordt de temperatuur echter toch regelmatig 120 graden dan is de noodzaak voor controle en mogelijk een extra oliekoeling al wel gewenst."

Die extra opzetoortjes en mogelijk karterverdieping komen er voor de rit volgend jaar op!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Cali » di aug 07, 2012 9:53 am

Hoe noodzakelijk is zo'n olietemperatuur meter volgens jullie eigenlijk? Het wordt er origineel niet bij geleverd namelijk en olie mag behoorlijk warm worden. Ik twijfel eraan of ik dat er ook op wil zetten. Ze zijn mijns inziens niet goedkoop (rond de 200E voor de voeler en meter). Gebeurt het bij jullie vaak dat de motor te warm wordt? Ik heb zelf een 2.0 injectie.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door ko de fries » di aug 07, 2012 10:04 am

Cali schreef:Hoe noodzakelijk is zo'n olietemperatuur meter volgens jullie eigenlijk? Het wordt er origineel niet bij geleverd namelijk en olie mag behoorlijk warm worden. Ik twijfel eraan of ik dat er ook op wil zetten. Ze zijn mijns inziens niet goedkoop (rond de 200E voor de voeler en meter). Gebeurt het bij jullie vaak dat de motor te warm wordt? Ik heb zelf een 2.0 injectie.


nog geen e20 via ebay uit china inclusief versturen :D grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door fahtal » di aug 07, 2012 10:11 am

Cali schreef:Hoe noodzakelijk is zo'n olietemperatuur meter volgens jullie eigenlijk? Het wordt er origineel niet bij geleverd namelijk en olie mag behoorlijk warm worden. Ik twijfel eraan of ik dat er ook op wil zetten. Ze zijn mijns inziens niet goedkoop (rond de 200E voor de voeler en meter). Gebeurt het bij jullie vaak dat de motor te warm wordt? Ik heb zelf een 2.0 injectie.


Als je gelijk na het rijden je hand op het slakken huis legt. Dan zou die niet warmer dan 50 graden moeten zijn. Dat is der goedkoopste manier;)

Als je lang wacht wordt die wel warm van wege stilstaande lucht.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Robin J. » di aug 07, 2012 10:14 am

Cali schreef:Hoe noodzakelijk is zo'n olietemperatuur meter volgens jullie eigenlijk? Het wordt er origineel niet bij geleverd namelijk en olie mag behoorlijk warm worden. Ik twijfel eraan of ik dat er ook op wil zetten. Ze zijn mijns inziens niet goedkoop (rond de 200E voor de voeler en meter). Gebeurt het bij jullie vaak dat de motor te warm wordt? Ik heb zelf een 2.0 injectie.


Het is een populair onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn. Als je je motor goed hebt onderhouden en alle koelbeinvloedende delen in orde zijn zou het niet nodig zijn is de mening van de puristen maar sommigen waaronder ik zijn uiteindelijk toch overstag gegaan omdat als je rijdt de temperatuurmeter toch de enige indicatie kan zijn dat je beter even kunt stoppen of rustiger aan moet gaan rijden.
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door Robin J. » do jun 13, 2013 10:54 am

nou, we zijn ons weer aan het voorbereiden op de komende reis naar Servië. De opzetoortjes zijn gemonteerd en ik hoop nog op een testritje in warme zomerse omstandigheden hier om te zien of dat de temperatuur lager houdt.

Oortjes waren binnen 5 minuten gemonteerd. Eitje!

Afbeelding
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
BeijingBay
Actief Lid
Berichten: 281
Lid geworden op: ma okt 22, 2007 0:42 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door BeijingBay » vr jun 21, 2013 15:35 pm

ko de fries schreef:heb het toen ik de bus net had gedaan ,wel met j pipes ,en afgedopt ,liep goed
met kachel poten denk dat je de kachelpotten verknal door overhitting in de zomer
,is alluminium ,maar dat is mijn idee
grtz ko :D
Oververhitting van je uitlaat als je hem niet koelt?? Hoeveel auto's ken je die een systeem hebben om de uitlaat te koelen? Ik weet niet wat jouw kachelpotten wegen, maar die van mij zijn niet van aluminium

zomerbloempje schreef:Waar meet je de temperatuur?
Ik krijg op mijn olieaftapplugmeter ook wel een 110 tot 120 graden bij die snelheden
en "slechts 90" is als constante snelheid met wat tegenwind of stijging van het terrein al aan de hoge kant
voor een standaard 1600 met volle bepakking

Meet je de olie in je motor is het nog zeker geen probleem
je olie mag 135 graden worden....
Hoe kan je nou zeggen 'olie mag 135 graden worden'? Dit is compleet afhankelijk van de specifieke olie die in de motor zit. En dan bedoel ik niet specifiek als in 20W50, maar dit verschilt per merk, per type olie, etc etc
Iron Lion - www.oranjetrophy.nl

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: wie rijdt in de zomer zonder kachelslangen?

Bericht door zomerbloempje » vr jun 21, 2013 17:29 pm

BeijingBay schreef:
zomerbloempje schreef:Waar meet je de temperatuur?
Ik krijg op mijn olieaftapplugmeter ook wel een 110 tot 120 graden bij die snelheden
en "slechts 90" is als constante snelheid met wat tegenwind of stijging van het terrein al aan de hoge kant
voor een standaard 1600 met volle bepakking

Meet je de olie in je motor is het nog zeker geen probleem
je olie mag 135 graden worden....
Hoe kan je nou zeggen 'olie mag 135 graden worden'? Dit is compleet afhankelijk van de specifieke olie die in de motor zit. En dan bedoel ik niet specifiek als in 20W50, maar dit verschilt per merk, per type olie, etc etc

Slaat in deze op je motor en niet op de olie..
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Plaats reactie