Motor houdt iets in
Re: Motor houdt iets in
Vandaag een ritje gemaakt. In het begin merkte ik zeker verschil, hij reedt prima. Na ongeveer 30 KM op de snelweg merkte ik dat het vermogen weer iets minder werd en begon hij weer in te houden. Niet extreem maar wel vervelend. Terug in de bebouwde kom werd het inhouden iets erger. Hij rijdt op zich wel prima maar dat inhouden hoort natuurlijk niet. De verdeelkap is vervangen en puntjes en rotor geschuurd, hij leek daarmee iets beter te lopen maar volgens mij ben ik weer terug bij af.
Van de week ga ik de bougies nog even vervangen, hopen dat het daaraan ligt. Anders vervang ik de bobine. De kabels zelf zien er overigens nog nieuw uit. Ik weet niet wanneer ze vervangen zijn maar het lijkt recent te zijn gebeurd (ik heb hem nu een jaar). Kan ik de rotor overigens zelf vervangen? Of moet er dan nog wat afgesteld worden?
Het lijkt erop dat het euvel zich vooral bij een warme motor voordoet. Hij wordt ook vrij heet, de bumper is zelfs te heten om aan te raken. Als jullie nog ideëen hebben dan hoor ik het graag. Binnenkort ga ik weer een weekendje weg en het zou fijn zijn als het probleem verholpen is.
Van de week ga ik de bougies nog even vervangen, hopen dat het daaraan ligt. Anders vervang ik de bobine. De kabels zelf zien er overigens nog nieuw uit. Ik weet niet wanneer ze vervangen zijn maar het lijkt recent te zijn gebeurd (ik heb hem nu een jaar). Kan ik de rotor overigens zelf vervangen? Of moet er dan nog wat afgesteld worden?
Het lijkt erop dat het euvel zich vooral bij een warme motor voordoet. Hij wordt ook vrij heet, de bumper is zelfs te heten om aan te raken. Als jullie nog ideëen hebben dan hoor ik het graag. Binnenkort ga ik weer een weekendje weg en het zou fijn zijn als het probleem verholpen is.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Motor houdt iets in
Cali schreef:Vandaag een ritje gemaakt. In het begin merkte ik zeker verschil, hij reedt prima. Na ongeveer 30 KM op de snelweg merkte ik dat het vermogen weer iets minder werd en begon hij weer in te houden. Niet extreem maar wel vervelend. Terug in de bebouwde kom werd het inhouden iets erger. Hij rijdt op zich wel prima maar dat inhouden hoort natuurlijk niet. De verdeelkap is vervangen en puntjes en rotor geschuurd, hij leek daarmee iets beter te lopen maar volgens mij ben ik weer terug bij af.
Van de week ga ik de bougies nog even vervangen, hopen dat het daaraan ligt. Anders vervang ik de bobine. De kabels zelf zien er overigens nog nieuw uit. Ik weet niet wanneer ze vervangen zijn maar het lijkt recent te zijn gebeurd (ik heb hem nu een jaar). Kan ik de rotor overigens zelf vervangen? Of moet er dan nog wat afgesteld worden?
Het lijkt erop dat het euvel zich vooral bij een warme motor voordoet. Hij wordt ook vrij heet, de bumper is zelfs te heten om aan te raken. Als jullie nog ideëen hebben dan hoor ik het graag. Binnenkort ga ik weer een weekendje weg en het zou fijn zijn als het probleem verholpen is.
check je contact puntjes afstand eens met de voeler maat ,lijkt er op dat ze te krap staan ,en check je automatische choke eens ,en uiteraard je klepspelling grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor houdt iets in
Al de bobine gecontroleerd ik heb ooit eens gehoort dat als die slechter kunnen presteren als ze warm worden.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motor houdt iets in
fahtal schreef:Al de bobine gecontroleerd ik heb ooit eens gehoort dat als die slechter kunnen presteren als ze warm worden.
+1
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Motor houdt iets in
Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben. Zojuist een nieuwe bobine besteld, zo duur zijn ze niet en tegenwoordig zijn er wat zwaardere types beschikbaar. Ook nieuwe bougies zijn in bestelling. Ik hoop dat het gaat werken.
Re: Motor houdt iets in
ik ben nu bezig om de bougies eruit te draaien. De derde ben ik nu aan het vervangen maar die zit echt muurvast. Ik krijg er wel beweging in, maar ik ben bang dat de schroefdraad of iets afbreekt. Ik heb er net even WD 40 opgespoten en laat het even intrekken. Hebben jullie hier ervaring mee? Gewoon doordraaien of...?
Re: Motor houdt iets in
Toch te weinig geduld om op een antwoord te wachten. Hij is er uitgegaan door af en toe terug te draaien en tikjes met een hamer te geven. Nu nog terugdraaien, er zit wat slijpsel in. De schroefdraad van de bougie was overigens voor 95% nog intact, kleine beschadiging, dus dat zal in de motor ook zo zijn verwacht ik. Hebben jullie tips om terug te draaien? Hij zit er wel in en vast ook, maar ik twijfel of hij nu diep genoeg is gegaan. Ik heb het idee dat hij nu ook op drie cilinders loopt, maar weet het niet zeker. Van het weekend even een proefrit maken.
Laatst gewijzigd door Cali op wo aug 08, 2012 20:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor houdt iets in
Een paar keer inspuiten emt WD40 help zeker maar is geen garantie dat hij er dan uit komt, het komt vaker voor dat de bougiedraad gaat "vreten" daarbij breekt er een randje van het alu af en gaat vast in de bougiedraad zitten, gevolg, heel vaak een beschadigde schroefdraad in de kop of de draad er helemaal uit, maar zoals je zelf al zegt flink inspuiten ook nog weer tijdens het uitdraaien scheelt een heleboel. suc6 iig.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Motor houdt iets in
Een oude bougie nemen, een schreef in zagen en daarmee je schroefdraad weer "schoonmaken" het vuil hoopt zich dan op in de schreef
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Actief Lid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Motor houdt iets in
Heeft ook te maken met geen vet na vernieuwen van de bougies.
Ook zijn er sommige bougies waar de schroefdraad iets in de verbrandingsruimte steekt.
Het gevolg is dat de draad volzit met kool en dan met uitdraaien gaat vreten.
Meet de lengte van je draad maar eens na,als hij iets te lang is kun je een extra ring op de bougie monteren.
En als je nieuwe bougies monteerd neem dan een stukje rubber slang wat strak over bougie gaat hiermee de bougie indraaien dan slang eraf en met de sleutel vastzetten.
Denk dat je draad een beetje is overleden.
Dan wordt het je kop loshalen en helicoil monteren.
Jan willem
Ook zijn er sommige bougies waar de schroefdraad iets in de verbrandingsruimte steekt.
Het gevolg is dat de draad volzit met kool en dan met uitdraaien gaat vreten.
Meet de lengte van je draad maar eens na,als hij iets te lang is kun je een extra ring op de bougie monteren.
En als je nieuwe bougies monteerd neem dan een stukje rubber slang wat strak over bougie gaat hiermee de bougie indraaien dan slang eraf en met de sleutel vastzetten.
Denk dat je draad een beetje is overleden.
Dan wordt het je kop loshalen en helicoil monteren.
Jan willem
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor houdt iets in
Dat hoeft. Zijn speciale setjes voor.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Motor houdt iets in
Thanks voor jullie adviezen weer!
Wat voor setje bedoel je eigenlijk?
Vanavond ga ik nog even proberen met een scheef in een bougie, even kijken of dat om het gruis eruit te halen. Geeft het eigenlijk wat als er een beetje gruis in de cilinder valt? Dat is natuurlijk onoverkomelijk.
Wat voor setje bedoel je eigenlijk?
Vanavond ga ik nog even proberen met een scheef in een bougie, even kijken of dat om het gruis eruit te halen. Geeft het eigenlijk wat als er een beetje gruis in de cilinder valt? Dat is natuurlijk onoverkomelijk.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor houdt iets in
Ik weet de naam niet maar het is beter dan helicoil.
Ik heb het bij mijn bruine bus gedaan met de motor en kop erin.
Eerst tappen met een vette tap zodat het gruis blijft plakken. Dan schoon maken met luchtdruk en remmenreiniger motor starten zonder vonk en tegelijk schoonmaken nieuwe draad erin draaien met de bougie en de juiste locktide en klaar.
Hey mooiste is de kop eraf halen maar hoeft niet.
De motor vreet het gruis wel op. Komt wel goed.
Alles op eigen risico natuurlijk;)
Ik heb het bij mijn bruine bus gedaan met de motor en kop erin.
Eerst tappen met een vette tap zodat het gruis blijft plakken. Dan schoon maken met luchtdruk en remmenreiniger motor starten zonder vonk en tegelijk schoonmaken nieuwe draad erin draaien met de bougie en de juiste locktide en klaar.
Hey mooiste is de kop eraf halen maar hoeft niet.
De motor vreet het gruis wel op. Komt wel goed.
Alles op eigen risico natuurlijk;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motor houdt iets in
Draadbussen zijn die volgens mij. Er is een bougie schroefdraad reparatieset van midlock:
http://midlock.nl/Adobe_Midlock/C_06.pdf
Maar ik zou eerst de methode van Turbo.d eens proberen en het schroefdraad daarmee schoontappen.
Laat je niet verleiden om kopervet te gebruiken bij de montage om het voor de toekomst te voorkomen. Ik was daar vroeger altijd een voorstander van, maar iemand heeft mij recent overtuigt dat je het probleem juist erger maakt.
Onderstaande verhaal is van een oude ANWB Wegenwacht rot:
Bij het monteren van de bougie houden we altijd een moment aan en dit moment is natuurlijk afhankelijk van de cil kop en het materiaal dat er voor dit onderdeel gebruikt word. Om deze kracht te verwezenlijken gebruiken we een momentsleutel. Dit bougie aandraaimoment is door de fabrikant berekend zonder [glijdende] middelen, Dus zet je altijd de bougie veel te vast met het krachtverminderende vet. Ook met een ratel of een heft zet je altijd de bougie te vast als je vet gebruikt. Dit is dus vaak de reden dat de draad uit de cilkop komt. De kans dat de bougie losloopt is [bij een juiste moment aangedraaide bougie veel groter als er vet gebruikt word want nu zit deze weer te los.
Nu het kopervet verhaal. Kopervet is stroom geleidend (heeft metaaldeeltjes als bijproduct in zich). Als er een beetje van dit vet in de verbrandingskamer komt kan dit tussen je bougie elektrode komen waardoor je ineens een cilinder gaat missen. Ook de metaaldelen zijn niet zomaar weg uit de verbrandingsruimte wat weer slijtage bevorderd. Een probleem kan zijn dat als kopervet zijn smerende werking kwijt raakt door veroudering er wel metaaldelen overblijven die is lekker tegen gaan werken bij het demonteren van de bougie en er stukjes oud vet van het bougiedraad af (en dus metaaldeeltjes) de cilinderkamer invallen.
Mijn advies: blaas voor het demonteren de oude bougie en omgeving daarvan schoon met een luchtpistooltje en draai hem er langzaam uit. De nieuwe bougie monteer je MET DE HAND zonder vet in de cilkop en zoek even op in je boek welk moment het pitje aangedraaid moet worden. Investeer even in een goede momentsleutel en je koppie gaat heeeeel lang mee. Ik weet dat dit verhaal in de praktijk niet veel gebeurt.
Tenslotte kan het helpen om de motor even warm te laten draaien voordat je de bougies eruit draait.
http://midlock.nl/Adobe_Midlock/C_06.pdf
Maar ik zou eerst de methode van Turbo.d eens proberen en het schroefdraad daarmee schoontappen.
Laat je niet verleiden om kopervet te gebruiken bij de montage om het voor de toekomst te voorkomen. Ik was daar vroeger altijd een voorstander van, maar iemand heeft mij recent overtuigt dat je het probleem juist erger maakt.
Onderstaande verhaal is van een oude ANWB Wegenwacht rot:
Bij het monteren van de bougie houden we altijd een moment aan en dit moment is natuurlijk afhankelijk van de cil kop en het materiaal dat er voor dit onderdeel gebruikt word. Om deze kracht te verwezenlijken gebruiken we een momentsleutel. Dit bougie aandraaimoment is door de fabrikant berekend zonder [glijdende] middelen, Dus zet je altijd de bougie veel te vast met het krachtverminderende vet. Ook met een ratel of een heft zet je altijd de bougie te vast als je vet gebruikt. Dit is dus vaak de reden dat de draad uit de cilkop komt. De kans dat de bougie losloopt is [bij een juiste moment aangedraaide bougie veel groter als er vet gebruikt word want nu zit deze weer te los.
Nu het kopervet verhaal. Kopervet is stroom geleidend (heeft metaaldeeltjes als bijproduct in zich). Als er een beetje van dit vet in de verbrandingskamer komt kan dit tussen je bougie elektrode komen waardoor je ineens een cilinder gaat missen. Ook de metaaldelen zijn niet zomaar weg uit de verbrandingsruimte wat weer slijtage bevorderd. Een probleem kan zijn dat als kopervet zijn smerende werking kwijt raakt door veroudering er wel metaaldelen overblijven die is lekker tegen gaan werken bij het demonteren van de bougie en er stukjes oud vet van het bougiedraad af (en dus metaaldeeltjes) de cilinderkamer invallen.
Mijn advies: blaas voor het demonteren de oude bougie en omgeving daarvan schoon met een luchtpistooltje en draai hem er langzaam uit. De nieuwe bougie monteer je MET DE HAND zonder vet in de cilkop en zoek even op in je boek welk moment het pitje aangedraaid moet worden. Investeer even in een goede momentsleutel en je koppie gaat heeeeel lang mee. Ik weet dat dit verhaal in de praktijk niet veel gebeurt.
Tenslotte kan het helpen om de motor even warm te laten draaien voordat je de bougies eruit draait.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor houdt iets in
Voor de liefhebber heb ik nog een setje en de tap van midlock liggen, 1 bus gebruikt en die draaide vervolgens met de bougie er weer mee uit iedere keer als de bougies vv moesten worden, daarom heb ik hem ook nooit weer gebruikt en raad het ook niemand aan, is voor weinig over te nemen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!