Motor houdt iets in
Motor houdt iets in
Beste medeT2liefhebbers,
Graag vraag ik jullie advies/ideëen over een klein probleem dat ik heb met mijn bus. Het is een 2.0 injectie. Hij houdt steeds iets in, onregelmatig. Soms rijdt hij goed, en dan ineens een schok. Soms een paar schokken achter elkaar, soms helemaal niets en rijdt hij piekfijn.
Ik kom net terug van Frankrijk, 1800km gereden zonder enig probleem, behalve dan het inhouden. Ik heb veel in de bergen gereden en daar komt hij heel goed overheen. Verbruik is ook redelijk met 1 op 7,8, aangezien ik veel op B-weggetjes heb gereden door de bergen. Ik vind het een probleem omdat het schokken soms vrij oncomfortabel is en naar mijn idee niet normaal.
Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Ik dacht zelf aan een verkeerde afstelling van de injectie. De ontsteking zelf is onlangs nog afgesteld dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt.
Bedankt!
Groeten
Graag vraag ik jullie advies/ideëen over een klein probleem dat ik heb met mijn bus. Het is een 2.0 injectie. Hij houdt steeds iets in, onregelmatig. Soms rijdt hij goed, en dan ineens een schok. Soms een paar schokken achter elkaar, soms helemaal niets en rijdt hij piekfijn.
Ik kom net terug van Frankrijk, 1800km gereden zonder enig probleem, behalve dan het inhouden. Ik heb veel in de bergen gereden en daar komt hij heel goed overheen. Verbruik is ook redelijk met 1 op 7,8, aangezien ik veel op B-weggetjes heb gereden door de bergen. Ik vind het een probleem omdat het schokken soms vrij oncomfortabel is en naar mijn idee niet normaal.
Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Ik dacht zelf aan een verkeerde afstelling van de injectie. De ontsteking zelf is onlangs nog afgesteld dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt.
Bedankt!
Groeten
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor houdt iets in
Zijn je contact punten ook vernieuwt? Die kunnen gaar zijn. En zorgen voor onregelmatige problemen. Verder zou je kunnen zoeken naar valse lucht. Mbv remmen reiniger spuiten langs de spruitstukken en kijken of die dan harde gaat draaien
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Motor houdt iets in
Het alom bekende viltje vh loodvervanger flesje kan het mss ook nog zijn
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
Re: Motor houdt iets in
De puntjes zijn niet vervangen nee. Ik heb nog een nieuwe liggen, kan ik die er zo opzetten? Of moet het dan weer opnieuw afgesteld worden?
Verder is de gehele motor loodvrij, ik hoef geen vervanger te gebruiken. Hij komt uit Californië en daar was lood lang voor de bus is geboren al verboden. Wel kan het ermee te maken hebben dat de motor te weinig benzine krijgt. Als ik het gas half intrap heb ik vooral last. Bij stationair een beetje en bij gas helemaal in om bijvoorbeeld een berg op te komen of op te trekken heb ik helemaal geen last. Vooral bij toeren tot 2500 ongeveer.
Thanks again!
Verder is de gehele motor loodvrij, ik hoef geen vervanger te gebruiken. Hij komt uit Californië en daar was lood lang voor de bus is geboren al verboden. Wel kan het ermee te maken hebben dat de motor te weinig benzine krijgt. Als ik het gas half intrap heb ik vooral last. Bij stationair een beetje en bij gas helemaal in om bijvoorbeeld een berg op te komen of op te trekken heb ik helemaal geen last. Vooral bij toeren tot 2500 ongeveer.
Thanks again!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor houdt iets in
Nieuwe plaatsen is nieuw stellen. Kapotte puntjes doen het op hoog toeren meestal nog wel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: Motor houdt iets in
Als je de puntjes vervangt, vervang ook dan voor de zekerheid de condensator.
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Motor houdt iets in
Ai, vergelijkbaar probleem met mijn cu 2ltr carburator op dit moment. Hij houdt in rond de 2500 toeren, schokt af en toe, loopt te schudden.
Na tijden zoeken had ik een mogelijk oorzaak te pakken. 1 van de 4 bougies had een andere kleur. Dit kan natuurlijk nog veel mogelijke oorzaken hebben. ook compressie was niet ok'e.
Nu uitgevonden dat de uitlaat niet goed aan de cilinder vast zit. De bout is afgebroken waardoor het ding lekt en de compressie in deze specifieke cilinder niet ok'e is.
Dus probleem is bij mij gevonden. Nu nog repareren, heel de uitlaat eronder uit, en hopen dat ik er goed bij kan om dit op te lossen.
Na tijden zoeken had ik een mogelijk oorzaak te pakken. 1 van de 4 bougies had een andere kleur. Dit kan natuurlijk nog veel mogelijke oorzaken hebben. ook compressie was niet ok'e.
Nu uitgevonden dat de uitlaat niet goed aan de cilinder vast zit. De bout is afgebroken waardoor het ding lekt en de compressie in deze specifieke cilinder niet ok'e is.
Dus probleem is bij mij gevonden. Nu nog repareren, heel de uitlaat eronder uit, en hopen dat ik er goed bij kan om dit op te lossen.
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Re: Motor houdt iets in
thomasb schreef:Ai, vergelijkbaar probleem met mijn cu 2ltr carburator op dit moment. Hij houdt in rond de 2500 toeren, schokt af en toe, loopt te schudden.
Na tijden zoeken had ik een mogelijk oorzaak te pakken. 1 van de 4 bougies had een andere kleur. Dit kan natuurlijk nog veel mogelijke oorzaken hebben. ook compressie was niet ok'e.
Nu uitgevonden dat de uitlaat niet goed aan de cilinder vast zit. De bout is afgebroken waardoor het ding lekt en de compressie in deze specifieke cilinder niet ok'e is.
Dus probleem is bij mij gevonden. Nu nog repareren, heel de uitlaat eronder uit, en hopen dat ik er goed bij kan om dit op te lossen.
Van een lekke uitlaat wordt je compressie niet minder... Ben bang dat je nog even verder moet zoeken?
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Heemstede
Re: Motor houdt iets in
Hi,
Injectie zelf is niet af te stellen. Alleen het stationair toerental en het CO oftewel de Lambda, O2 verhouding in de uitlaat.
De computer icm de luchthoeveelheids meter regelen de inspuitingen, de tijd van inspuiting en de tijd dat er niet ingespoten wordt. Dit is het hart van de injectie motor. Met name de hoeveelheids meter is eel belangrijk. De computer zelf daar kan je niets op afstellen oid, zelfs doormeten heb ik nog niet gevonden. Je kan wel alle sensoren en bedragingsweerstanden chken en doormeten.
Verdeelkap is vaak ook een oorzaak van inhouden, bekijk de verdeelkap van binnen en maak de contacten schoon.
Dan de puntjes natuurlijk, nwe is afstellen, neem dan ook gelijk de onsteking mee en de kleppen. Kleppen bij koude motor, dan de puntjes dan de onsteking bij draaiende motor.
De injectoren kunnen nog een probleem zijn, die moet je eruithalen en laten testen bij een boschcentrum, hoeveelheid en de spuitboog moeten in orde zijn. Je kan een toevoeging bij de benzine doen die de injectoren reinigt, meningen zijn verdeelt of het werkt en of het goed is, ik denk dat het best wat rommel in de injectoren ed kan oplossen, gebruik het geconcentreert, dus op ong15l benzine en rij die op.
Valse lucht is ook een ding bij de injectie motor.
Met name bij de hoeveelheidsmeter en bij de aansluiting naar de rembekrachtiger. Spuit wat remreiniger op de leidingen en luister of de motor harder gaat lopen, als dat gebeurd is er een lek.
Controleer de vaciumslanggetjes, bij twijfel vervangen, dat kost de kop niet.
Laat maar weten als je er niet uit komt, inmiddels weet ik redelijk wat over de GD 2ltr injectie motor.
Succes
Robbert.
Injectie zelf is niet af te stellen. Alleen het stationair toerental en het CO oftewel de Lambda, O2 verhouding in de uitlaat.
De computer icm de luchthoeveelheids meter regelen de inspuitingen, de tijd van inspuiting en de tijd dat er niet ingespoten wordt. Dit is het hart van de injectie motor. Met name de hoeveelheids meter is eel belangrijk. De computer zelf daar kan je niets op afstellen oid, zelfs doormeten heb ik nog niet gevonden. Je kan wel alle sensoren en bedragingsweerstanden chken en doormeten.
Verdeelkap is vaak ook een oorzaak van inhouden, bekijk de verdeelkap van binnen en maak de contacten schoon.
Dan de puntjes natuurlijk, nwe is afstellen, neem dan ook gelijk de onsteking mee en de kleppen. Kleppen bij koude motor, dan de puntjes dan de onsteking bij draaiende motor.
De injectoren kunnen nog een probleem zijn, die moet je eruithalen en laten testen bij een boschcentrum, hoeveelheid en de spuitboog moeten in orde zijn. Je kan een toevoeging bij de benzine doen die de injectoren reinigt, meningen zijn verdeelt of het werkt en of het goed is, ik denk dat het best wat rommel in de injectoren ed kan oplossen, gebruik het geconcentreert, dus op ong15l benzine en rij die op.
Valse lucht is ook een ding bij de injectie motor.
Met name bij de hoeveelheidsmeter en bij de aansluiting naar de rembekrachtiger. Spuit wat remreiniger op de leidingen en luister of de motor harder gaat lopen, als dat gebeurd is er een lek.
Controleer de vaciumslanggetjes, bij twijfel vervangen, dat kost de kop niet.
Laat maar weten als je er niet uit komt, inmiddels weet ik redelijk wat over de GD 2ltr injectie motor.
Succes
Robbert.
Bus ze. Robbert
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motor houdt iets in
+1! Luister naar Robbie.
1. Goed onderhoud aan puntjes en verdeelkap etc.
2. Controleren op valse lucht
Daarna pas verder kijken. Voor injectiecomputers is meten is weten. Gebeurt er iets wat niet gemeten wordt, gebeuren er onverwachte dingen. Alles van valse lucht, een meter die verkeerde waardes afgeeft tot een slechte injector.
@thomasb: Beter even een eigen topic openen. Problemen met injectie zijn qua oorzaak wezenlijk anders dan met carburatiemotoren.
1. Goed onderhoud aan puntjes en verdeelkap etc.
2. Controleren op valse lucht
Daarna pas verder kijken. Voor injectiecomputers is meten is weten. Gebeurt er iets wat niet gemeten wordt, gebeuren er onverwachte dingen. Alles van valse lucht, een meter die verkeerde waardes afgeeft tot een slechte injector.
@thomasb: Beter even een eigen topic openen. Problemen met injectie zijn qua oorzaak wezenlijk anders dan met carburatiemotoren.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Motor houdt iets in
Bedankt!
De verdeelkap heb ik inmiddels vervangen. Daarvoor hoeft niks opnieuw afgesteld te worden toch? De oude kap was overigens flink geërodeerd. Het scheelt iets, maar niet heel veel. De ontsteking is inderdaad wel opnieuw afgesteld, maar de puntjes zijn niet vervangen. Omdat de verdeelkap al geërodeerd was kunnen de puntjes natuurlijk ook veel erosie bevatten. Ik heb op korte termijn weinig tijd om nieuwe te laten plaatsen en af te stellen. Nu hoorde ik dat men daar vaak een schuurpapiertje overheen haalt om de erosie te verwijderen, voor de korte termijn. Hebben jullie er ervaring mee of dit werkt?
De verdeelkap heb ik inmiddels vervangen. Daarvoor hoeft niks opnieuw afgesteld te worden toch? De oude kap was overigens flink geërodeerd. Het scheelt iets, maar niet heel veel. De ontsteking is inderdaad wel opnieuw afgesteld, maar de puntjes zijn niet vervangen. Omdat de verdeelkap al geërodeerd was kunnen de puntjes natuurlijk ook veel erosie bevatten. Ik heb op korte termijn weinig tijd om nieuwe te laten plaatsen en af te stellen. Nu hoorde ik dat men daar vaak een schuurpapiertje overheen haalt om de erosie te verwijderen, voor de korte termijn. Hebben jullie er ervaring mee of dit werkt?
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motor houdt iets in
Yep. Schuren maar. Rotortje ook effe. Gaat lang mee hoor.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Motor houdt iets in
Ik heb het even goed geschuurd en met stationair draaien loopt ie al lekkerder heb ik de indruk. Hij reageert ook beter op gas geven. Van het weekend een proefritje maken. Zou super zijn als het hiermee is opgelost.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motor houdt iets in
Met vocht in de verdelerkap gaat hij slecht vonken. Als de contacten dan ook nog eens aangeslagen zijn dan wordt het erger. Ik vervang de rotor en verdeelkap elke 10.000km of 2 jaar. Gewoon voor safe-keeping. Het zijn tenslotte de kosten niet. De oude schuur ik op en als hij nog knap is: als reserve meenemen.
Check ook of de bougiekabels goed in de verdelerkap zitten. Ik trek altijd de buitenmantel terug en kijk of het koperen deel zo diep mogelijk zit als hij kan. Dan duw ik pas de buitenmantel over de verdeelkap heen.
Als dit inderdaad het euvel is, zou ik ook de bobine eens doormeten. Vaak zijn die oud en hebben lekstroom. Dit probleem doet zich vooral voor met vochtige weersomstandigheden. Resultaat is een zwakke vonk.
Check ook de schuifstekkers op de bobine. Sluiten ze nog goed aan? Zitten ze niet los? Erosie? Bij twijfel: opschuren en nieuwe stekkertjes erop.
Check ook of de bougiekabels goed in de verdelerkap zitten. Ik trek altijd de buitenmantel terug en kijk of het koperen deel zo diep mogelijk zit als hij kan. Dan duw ik pas de buitenmantel over de verdeelkap heen.
Als dit inderdaad het euvel is, zou ik ook de bobine eens doormeten. Vaak zijn die oud en hebben lekstroom. Dit probleem doet zich vooral voor met vochtige weersomstandigheden. Resultaat is een zwakke vonk.
Check ook de schuifstekkers op de bobine. Sluiten ze nog goed aan? Zitten ze niet los? Erosie? Bij twijfel: opschuren en nieuwe stekkertjes erop.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"