afstellen carbu/ontsteking
- Bjorn78
- Actief Lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oudegem
afstellen carbu/ontsteking
Het gaat hier over een 1600 AS 41 dubbelpoorts busmotor met een Bocar 34 pict 3 carbu. Op relanti draait hij goed en bij hoge toeren (optrekken)draait hij ook goed. Enkel bij lichtjes indrukken van het gaspedaal heeft hij precies geen vermogen en valt hij in een 'zak'. Dus tussen de verschillende versnellingen heb ik punt met vermogenverlies en trkt dus te traag op naar mijn mening. Eens ik dat stukje voorbij ben en in toeren blijf gaat hij goed.
De kleppen zijn afgeregeld op 0,15 mm op 7,5° voor BDP, de contactpunten staan op 0,4 mm en de ontsteking staat afgesteld op 7,5 ° voor BDP (zie merkteken op foto)
De punten in de verdelerkop ziet er volgens mij nog goed uit
De afstelling voor de acceleratiepomp staat zo ingesteld dat wanneer je de gaspedaal bedient, de pomp direct in werking treedt. Hoort dit zo?
het is dit type verdeler
ik weet niet of de instelling van de throttle stop screw klopt?
ik heb de schroef nogal ver terug moeten draaien en daardoor komt de vijs niet meer tegen de kam van de choke als ik de gas los. Veer uitgerokken?
Weet iemand hier meer over?
De kleppen zijn afgeregeld op 0,15 mm op 7,5° voor BDP, de contactpunten staan op 0,4 mm en de ontsteking staat afgesteld op 7,5 ° voor BDP (zie merkteken op foto)
De punten in de verdelerkop ziet er volgens mij nog goed uit
De afstelling voor de acceleratiepomp staat zo ingesteld dat wanneer je de gaspedaal bedient, de pomp direct in werking treedt. Hoort dit zo?
het is dit type verdeler
ik weet niet of de instelling van de throttle stop screw klopt?
ik heb de schroef nogal ver terug moeten draaien en daardoor komt de vijs niet meer tegen de kam van de choke als ik de gas los. Veer uitgerokken?
Weet iemand hier meer over?
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: afstellen carbu/ontsteking
Bjorn78 schreef:De kleppen zijn afgeregeld op 0,15 mm op 7,5° voor BDPWeet iemand hier meer over?
Moeten de kleppen niet afgesteld worden op 0°, dus op BDP?
gr Ruud
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: afstellen carbu/ontsteking
Idd 0.15 mm op bdp met koude motor,Geen idee of die 7.5 graden verschil maakt maar zou het zeker controleren, koude motor is wel van belang.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: afstellen carbu/ontsteking
Mbt tot de acceleratiesproeier, die kan wel meteen gaan werken maar alleen als je snel het gas intrapt. Bij langzaam gas intrappen zou die geen benzine moeten geven.
Lucht wordt sneller aangezogen dan benzine, daarom is er een extra snelle shot brandstof bij snel pedaal intrappen.
Lucht wordt sneller aangezogen dan benzine, daarom is er een extra snelle shot brandstof bij snel pedaal intrappen.
Take the planet and make it spin your way
- Bjorn78
- Actief Lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oudegem
Re: afstellen carbu/ontsteking
Ah dus ik moet de kleppen op 0,15 mm zetten op het linker merkteken (BDP) ipv op 7,5° voor BDP?
Ik zal de acceleratiepomp eens afmeten en zien hoeveel hij geeft.
Ik zal de acceleratiepomp eens afmeten en zien hoeveel hij geeft.
Re: afstellen carbu/ontsteking
de stelschroef die de gasklep hevel tegen de choke hevel aan laat komen
is juist diegene waar je eigenlijk niet aan moet draaien
de normale basis afstelling zonder apparatuur is zo dat je nog net een vloeitje tussen de gasklep en de carburateurwand moet kunnen halen
en dan moet het schroefje de choke hevel net niet raken
dan de luchtschroef op de carburateur rustig dichtdraaien
en dan 2,5 slag open draaien
ditzelfde doe je dan ook met de stationair schroef
dan je motor warm laten draaien
en het stationair opnieuw afstellen
op deze basis instelling zou je motor al heel netjes moeten kunnen lopen
op de foto kan ik het niet zien
maar de vacuum leiding van de carburateur naar de verdeler
zou een harde leiding moeten hebben met een bocht erin
die iets hoger uitkomt dan de bovenste rand van de carburateur.
Dit om te voorkomen dat als je vlotternaald eens niet helemaal afsluit
er geen benzine in de verdeler stroomt en in je olie kan komen
en kleppen stellen op 0 graden BDP
is juist diegene waar je eigenlijk niet aan moet draaien
de normale basis afstelling zonder apparatuur is zo dat je nog net een vloeitje tussen de gasklep en de carburateurwand moet kunnen halen
en dan moet het schroefje de choke hevel net niet raken
dan de luchtschroef op de carburateur rustig dichtdraaien
en dan 2,5 slag open draaien
ditzelfde doe je dan ook met de stationair schroef
dan je motor warm laten draaien
en het stationair opnieuw afstellen
op deze basis instelling zou je motor al heel netjes moeten kunnen lopen
op de foto kan ik het niet zien
maar de vacuum leiding van de carburateur naar de verdeler
zou een harde leiding moeten hebben met een bocht erin
die iets hoger uitkomt dan de bovenste rand van de carburateur.
Dit om te voorkomen dat als je vlotternaald eens niet helemaal afsluit
er geen benzine in de verdeler stroomt en in je olie kan komen
en kleppen stellen op 0 graden BDP
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: afstellen carbu/ontsteking
Zit nu een slangetje aan die rechtstreeks naar de vacuumdoos loopt, dit kan je de auto kasten als de carb overstroomd zoals onze schaduwman al zei kan er dus benzine in de verdeler komen en in het blok lopen maar veel gevaarlijker is dat die benzine dooer een vonk van de puntjes ontstoken word en zo je bus in de hens zet.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: afstellen carbu/ontsteking
Heb je je ontsteking gesteld met een stroboscoop? Bereik je ook de maximum vervroeging (28-32 graden bij +3500 RPM en niet-aangesloten vacuümvervroeging)? En werkt je vacuümvervroeger wel? Als dat zo is, kan je je ontsteking uitsluiten. Vooral een niet-werkende vacuümvervroeger kan gebrek aan trekkracht verklaren. En verder moet je sowieso geen vacuümlek hebben, dus dit ook checken.
Zelf denk ik dat kleppen stellen op BDP of 7,5 vóór BDP niet zo veel uitmaakt, in ieder geval niet om je klacht te verklaren. Maar zuiverder is het wel om de kleppen te stellen op BDP.
Zelf denk ik dat kleppen stellen op BDP of 7,5 vóór BDP niet zo veel uitmaakt, in ieder geval niet om je klacht te verklaren. Maar zuiverder is het wel om de kleppen te stellen op BDP.
- Bjorn78
- Actief Lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oudegem
Re: afstellen carbu/ontsteking
Bedankt voor de info allen. De vervroeger werkt wel, als ik aan het darmke zuig dan zie ik dat het mechanisme werkt.
Nee ik heb de ontsteking met proeflampje gesteld. Best nog eens met de strobo doen zeker? Of kan het zijn dat de timing van motor tot motor verschilt, dus dat het niet 7,5° maar bv 10 ° kan zijn dat ik ze moet stellen?
In ieder geval ga ik de kleppen nog eens herstellen en eens zien naar de gaskabel want daar is ook iets mee, wss komt de stelvijs daardoor niet tegen de onderste kam bij niet indrukken van het pedaal.
En ik ga ook eens kijken wat voor maten sproeiers er in de carbu zitten, de bus komt uit Californië en ik heb gelezen op een site dat ze daar de motors nogal arm afstellen voor het milieu.
hier de link: http://www.vw-resource.com/vw-resource. ... table.html
Nee ik heb de ontsteking met proeflampje gesteld. Best nog eens met de strobo doen zeker? Of kan het zijn dat de timing van motor tot motor verschilt, dus dat het niet 7,5° maar bv 10 ° kan zijn dat ik ze moet stellen?
In ieder geval ga ik de kleppen nog eens herstellen en eens zien naar de gaskabel want daar is ook iets mee, wss komt de stelvijs daardoor niet tegen de onderste kam bij niet indrukken van het pedaal.
En ik ga ook eens kijken wat voor maten sproeiers er in de carbu zitten, de bus komt uit Californië en ik heb gelezen op een site dat ze daar de motors nogal arm afstellen voor het milieu.
hier de link: http://www.vw-resource.com/vw-resource. ... table.html
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
afstellen carbu/ontsteking
Je hebt het pra gedaan. Ik vermoed dat de acceleratiepomp vol open mag om te proberen.
Ik heb ook zo'n namaak 34pict en heb hetzelfde probleem.
Ik heb ook zo'n namaak 34pict en heb hetzelfde probleem.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Bjorn78
- Actief Lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oudegem
Re: afstellen carbu/ontsteking
Ok zal ik eens proberen. Het gaskabelprobleem is opgelost, de stelvijs komt nu helemaal terug op de onderste kam en draait nu ook beter stationair. De kleppen moet ik nog doen op BDP. Straks eerst eens doen.
En dan de acceleratiepomp eens wat rijker zetten. Het is me opgevallen dat bij koude motor het probleem (flat spot)zich niet voordoet. Pas als de chokeklep volledig openstaat (warme motor) dan krijgt hij precies niet genoeg benzine.
Of zou het kunnen dat ik een groter benzinesproeier meot monteren?
Hier zijn de maten van de sproeiers:
hoofdsproeier= x127,5
emulsiesproeier= z80
pilootsproeier= 559
auxilairy sproeier= 47
vlotternaald= 1,5 (dichting van 0,5 mm)
Als het met de accerlaratiepomp volledig open niet lukt, vervang ik de hoofdsproeier eens naar een x130.
We zien wel wat het wordt...
@hanhoo: krijg jij de 34pict3 van u perfect afgeregeld?
En dan de acceleratiepomp eens wat rijker zetten. Het is me opgevallen dat bij koude motor het probleem (flat spot)zich niet voordoet. Pas als de chokeklep volledig openstaat (warme motor) dan krijgt hij precies niet genoeg benzine.
Of zou het kunnen dat ik een groter benzinesproeier meot monteren?
Hier zijn de maten van de sproeiers:
hoofdsproeier= x127,5
emulsiesproeier= z80
pilootsproeier= 559
auxilairy sproeier= 47
vlotternaald= 1,5 (dichting van 0,5 mm)
Als het met de accerlaratiepomp volledig open niet lukt, vervang ik de hoofdsproeier eens naar een x130.
We zien wel wat het wordt...
@hanhoo: krijg jij de 34pict3 van u perfect afgeregeld?
- Bjorn78
- Actief Lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: di jul 03, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oudegem
Re: afstellen carbu/ontsteking
De kleppen zijn nu afgeregeld op 0,15 mm op BDP. Het maakte weinig tot geen verschil tov 7,5 ° maar staan nu in ieder geval goed.
De acceleratiepomp heb ik op 3/4 open gezet, daarnet een testrit gaan doen en de flat spot is zo goed als weg. Misschien nog een heel klein beetje meer open zetten.
Bedankt voor de tips mannen!
Ik ga zeker ook eens werk maken van dat vacuumleidingske.
De acceleratiepomp heb ik op 3/4 open gezet, daarnet een testrit gaan doen en de flat spot is zo goed als weg. Misschien nog een heel klein beetje meer open zetten.
Bedankt voor de tips mannen!
Ik ga zeker ook eens werk maken van dat vacuumleidingske.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: afstellen carbu/ontsteking
Als de slang lang genoeg is kun je om te beginnen hem dicht bij de carb hogerop trekken met een draad, als er maar een bocht in zit die hoger is dan de bovenkant vd. carb dan heb je rustig en veilig de tijd om een leiding te zoeken
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: afstellen carbu/ontsteking
Bjorn78 schreef:De kleppen zijn nu afgeregeld op 0,15 mm op BDP. Het maakte weinig tot geen verschil
Dat klopt. Een graad of 10 a 15 links of rechts maakt geen tot nauwelijks verschil. Immers zijn de kleppen dicht tijdens de compressieslag (halve slag voor BDP) en tijdens de arbeidsslag (halve slag na BDP). Het verschil komt wellicht door wat slijtage aan de nokkenas.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"