Carburateur nieuw of reviseren?

Gebruikersavatar
T21974
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: vr feb 11, 2011 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Hoorn

Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door T21974 » ma jun 04, 2012 12:22 pm

Hallo busgenoten,

Ik zit in dubio over het vervangen/reviseren van de carburateur (34 PICT 3). Wat zijn jullie ervaringen met nieuwe exemplaren? Er worden nogal wat verschillende kwaliteiten aangeboden. Of is reviseren van de oude carburateur toch de beste oplossing? Of een compleet gereviseerd exemplaar van een revisiebedrijf? Alvast dank voor de reacties.

Groet,
Armin

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door hanhoo » ma jun 04, 2012 12:38 pm

Originele Solex indien te redden, altijd reviseren. Liefst die van jouwzelf.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Wilfred » ma jun 04, 2012 15:37 pm

Ik heb mijn solex 34 pict 3 laten reviseren, dit kostte me 200 euro. De kosten kunnen oplopen naarmate er meer werk aan zit, en dan kan het verstandiger zijn om een andere te kopen.

Ik rij nu met een Bocar, en ben daar erg over te spreken. Uiteindelijk moet je gewoon kijken naar de kosten denk ik. Solex reviseren zou mijn keuze zijn.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Paneltje'70 » ma jun 04, 2012 16:05 pm

Ook mijn keuze! Het belangrijkste is juist afstellen na montage!
Mijn solex een week in de benzine gehad... Nieuw revisie setje..
Acceleratie sproeier wat uitgeboord... Goed af laten stellen door een ouwe rot in het vak... En lopen als nooit tevoren!
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Wilfred » ma jun 04, 2012 16:18 pm

Paneltje'70 schreef:Ook mijn keuze! Het belangrijkste is juist afstellen na montage!
Mijn solex een week in de benzine gehad... Nieuw revisie setje..
Acceleratie sproeier wat uitgeboord... Goed af laten stellen door een ouwe rot in het vak... En lopen als nooit tevoren!


afstellen zou ik zelf doen, tenzij je er echt niet uit komt. Met goed nadenken kom je een heel eind, en je doet wat ervaring op voor als er onderweg eens iets misgaat. Hoe meer je dan zelf gedaan hebt, hoe meer je dan zelf kan doen.

hier staat een goed verhaal om je op weg te helpen.
Take the planet and make it spin your way

jodocus
Luchtgekoeld
Berichten: 1053
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door jodocus » ma jun 04, 2012 16:26 pm

Wij hebben een jaar of 6 geleden onze solex laten vervangen door een nieuwe. Deze heeft het eigenlijk nooit goed gedaan en pas recentelijk kwamen we erachter waarom. Er moest toen een nieuwe bovenkant op en toen was het opgelost. Wij hebben door alle problemen (maar dat kan natuurlijk altijd toeval zijn) spijt dat we niet voor een gereviseerde zijn gegaan. Als je het een tijdje kan missen zou ik gaan voor het (laten) reviseren van je eigen carburateur en anders gaan voor een gereviseerde en je oude inleveren (als je wilt heb ik wel een goed adresje voor je waar je dat kunt laten doen; dat is het adres dat uiteindelijk voor een zeeeeeeeeer goed prijs onze problemen waar niemand achter kon komen heeft opgelost).

jan willem vk
Actief Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door jan willem vk » ma jun 04, 2012 19:22 pm

Hoi Armin wat zijn je klachten precies?
Loopt de motor niet lekker rond?trekt hij valse lucht,of lekt hij?

Jan willem

Inactief Account

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Inactief Account » ma jun 04, 2012 20:50 pm

Het reviseren van een carburateur is meer dan het toepassen van een revisie setje van de bekende leveranciers
nieuwe rubbertjes, membramen, pakkingen en afdichtringetjes doen een hele hoop goed aan een carburateur
en als je hier het mee kunt redden is dat geweldig
een carburateur echter slijt ook in de bronzen busjes waarin de nodige onderdelen in draaien en schanieren.
Deze zijn zelf bijna niet te vervangen en moeten ook vaak op maat gemaakt worden
en dit kun je beter aan een specialist overlaten.
Als je dit achterwege laat kun je nog steeds een carburatuer hebben die niet lekker af te stellen is
of een hoger benzine verbruik heeft , omdat hij langs de asjes valse lucht trekt
wat betreft vevangings carburateurs voor een 1600 heb je grofweg vier keuzes
1 aziatische goedkope rommel van B kwaliteit (slecht, Afblijven dus)
2 B kwaliteit van Bocar (redelijke carburateur, verwacht er geen wonderen van)
3 A kwaliteit van Bocar ( gewoon een goede carburateur, voor een redelijke prijs)
4 Gereviseerde Solex ( het liefts je eigen laten reviseren, mits goed gedaan de beste oplossing.)
tegenwoordig ook gereviseerde Solex bij de palmboom verkrijgbaar (ik weet alleen niet in hoeverre deze carburatuers gereviseerd zijn,
en wat de kwaliteit hiervan is )

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door hanhoo » ma jun 04, 2012 22:34 pm

+1 Bocar of Pierburg is in redelijke kwaliteit te krijgen. Ik heb de a kwaliteit Bocar momenteel op de bus. Het probleem is een beetje dat je een Solex op ervaringscijfers kunt besproeieren. De Bocar's niet. Dat verschilt van model tot model. Nooit 100% gelijk. Dat is ook met Solexen zo, maar een stuk minder. Je ontkomt er dan niet aan de sproeierbezetting op een rollenbank te laten plaatsvinden. Daarbij wordt de mengselverhouding tussen lucht, CO en CO2 in de uitlaatgassen tussen diverse toerentallen en belastingen gemeten.

Dat is precies de rede waarom je het best de eigen Solex kunt reviseren. Dan weet je 99% zeker dat je niets aan de sproeierbezetting hoeft te wijzigen.

Wat Shadowman zegt is juist. Het revisiesetje is benodigd voor de revisie, maar niet het uitgangspunt. Globaal is een totaalrevisie:

- Open maken en demonteren
- Warm ultrasoon reinigen in reinigingsmiddel
- Visuele inspectie op scheurtjes en controleren of alle schroefdraden nog goed aansluiten. Eventueel hertappen (beperkt mogelijk). Met name die van de choke willen uitlubberen omdat deze doorgaans winter/zomer versteld moet worden.
- Optisch reinigen
- Gasklepasspeling controleren en eventueel uitboren en herbussen
- Inspectie van al het hang / sluitwerk / kleppen / chokeveer etc. en monteren
- Werking afslagklep testen en plaatsen
- Plaatsen van nieuwe membranen/ / veren voor choke en acceleratiesproeier en invetten van de acceleratieveer
- Sproeiers op diameter controleren en standaard bezetting plaatsen
- Vlotter controleren, vervangen vlotternaald en vlotterkamerhoogte afstellen (met shims)
- Acceleratiepomp opbrengst afstellen
- Werking van de choke testen
- Stelschroeven plaatsen en op basisinstelling vastzetten

Als je een ultrasoonbad weet te vinden is het op zich goed zelf te doen met een beetje gezond verstand en een flinke bak reserve onderdelen. Met wat basis chemie spulletjes kun je de opbrengst van de acceleratiepomp en de hoogte van de naald ook wel aardig afstellen. Alleen het herbussen heb je een goede boormal voor nodig.

Voor het herbussen ben je doorgaans tussen de 100 en 125 euro aan arbeidsloon kwijt. En dan is het verschil voor een geheel uitbestede revisie niet eens zo groot meer. Zeker omdat je ook nog een revisieset van 30 eu en wat andere reserve onderdelen nodig. Tel daarbij de handigheid en/of de beschikbaarheid van een testbank op en je ziet dat uitbesteden vaak nog loont ook.

Elk beetje luchtgekoeld specialist heeft wel een boormal of een adresje om te herbussen. Bij mijn beste weten is Hotrod de enige met een kant-en-klare testbank om opbrengsten te meten. Dat scheelt tijd en dus iets aan kosten. Een meneer onder de naam van Rage is gespecialiseerd in revisies en doet ook aardig werk. Daar krijg je hem ook helemaal shiny weer terug maar kun je hem ook tegen inruil ruilen voor een ander. Vraag in ieder geval altijd na bij een bedrijf of ze de vlotternaald en acceleratiepomp opbrengst willen afstellen, en in het bezit zijn van een boormal voor herbussen. Zodra je een vertwijfeld gezicht krijgt of een 'nee', weglopen en een ander bedrijf zoeken. Want meestal besteden ze het dan zelf ook uit.

Oh ja, en die Bocar op mijn bus? Die gaat weer plaats maken voor een originele Solex.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Baphi » di jun 05, 2012 20:08 pm

Ik heb een revisie carburateur aangeschaft en (een oude carb ingeruild). Daar ben ik uiterst tevreden over al moet ik wel zeggen dat nog het nodige aan finetuning heeft moeten plaatsvinden (sproeierbezetting, vlotterniveau, testbank runs). Wel met gevolg dat ik een heel lekker lopend motortje heb! Dat ging overigens om een 30pict3, de voorloper van de 34pict3.
Als je gegevens wil over waar, wat en hoeveel: stuur maar PB!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Mark Joosen
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: ma okt 03, 2011 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Mark Joosen » wo jun 06, 2012 10:38 am

Kan dit ook de reden zijn dat mijn bus benzine slurpt? Ik heb vorig jaar een setje gereviseerde carbs gekocht voor mijn 2ltr. Deze heb ik toen ook af laten stellen bij dit bedrijf maar rijdt nog steeds erg schadelijk. Denk aan zo 1 op 5à6. Ik dacht eerst dat het aan mijn motor lag en was bereid m te gaan reviseren maar iedere keer als ik de bougies eruit draai zijn deze iedere keer zwart van kleur.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door hanhoo » wo jun 06, 2012 10:53 am

Mark Joosen schreef:Kan dit ook de reden zijn dat mijn bus benzine slurpt? Ik heb vorig jaar een setje gereviseerde carbs gekocht voor mijn 2ltr. Deze heb ik toen ook af laten stellen bij dit bedrijf maar rijdt nog steeds erg schadelijk. Denk aan zo 1 op 5à6. Ik dacht eerst dat het aan mijn motor lag en was bereid m te gaan reviseren maar iedere keer als ik de bougies eruit draai zijn deze iedere keer zwart van kleur.


Verkeerde sproeierbezetting of overlopende vlotterkamers. Afstellen van carburateurs is alleen synchroon stellen en CO / stationair afstellen. Kiezen van de juiste sproeierbezetting moet op een motortestbank of de rollenbank.

Verwacht overigens geen wonderen. VW blokjes lopen graag iets rijk. Maar 1 op 7/8 moet haalbaar zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Mark Joosen
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: ma okt 03, 2011 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Mark Joosen » wo jun 06, 2012 20:31 pm

hanhoo schreef:
Mark Joosen schreef:Kan dit ook de reden zijn dat mijn bus benzine slurpt? Ik heb vorig jaar een setje gereviseerde carbs gekocht voor mijn 2ltr. Deze heb ik toen ook af laten stellen bij dit bedrijf maar rijdt nog steeds erg schadelijk. Denk aan zo 1 op 5à6. Ik dacht eerst dat het aan mijn motor lag en was bereid m te gaan reviseren maar iedere keer als ik de bougies eruit draai zijn deze iedere keer zwart van kleur.


Verkeerde sproeierbezetting of overlopende vlotterkamers. Afstellen van carburateurs is alleen synchroon stellen en CO / stationair afstellen. Kiezen van de juiste sproeierbezetting moet op een motortestbank of de rollenbank.

Verwacht overigens geen wonderen. VW blokjes lopen graag iets rijk. Maar 1 op 7/8 moet haalbaar zijn.


Als ik een setje gereviseerde carburateurs koop, ga ik er van uit dat ze goed zijn... Het zou dus kunnen dat de vlotter niet goed is afgesteld? Hoe is dat te controleren?

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Paneltje'70 » wo jun 06, 2012 22:10 pm

Ik denk dat niemand je via dit topic het juiste antwoord kan geven...
Het kunnen zoveel oorzaken zijn, ik zal gewoon langs een specialist rijden.. Die stap voor stap dingen uit kan sluiten...
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

Inactief Account

Re: Carburateur nieuw of reviseren?

Bericht door Inactief Account » do jun 07, 2012 8:28 am

Mark Joosen schreef:
hanhoo schreef:
Mark Joosen schreef:Kan dit ook de reden zijn dat mijn bus benzine slurpt? Ik heb vorig jaar een setje gereviseerde carbs gekocht voor mijn 2ltr. Deze heb ik toen ook af laten stellen bij dit bedrijf maar rijdt nog steeds erg schadelijk. Denk aan zo 1 op 5à6. Ik dacht eerst dat het aan mijn motor lag en was bereid m te gaan reviseren maar iedere keer als ik de bougies eruit draai zijn deze iedere keer zwart van kleur.


Verkeerde sproeierbezetting of overlopende vlotterkamers. Afstellen van carburateurs is alleen synchroon stellen en CO / stationair afstellen. Kiezen van de juiste sproeierbezetting moet op een motortestbank of de rollenbank.

Verwacht overigens geen wonderen. VW blokjes lopen graag iets rijk. Maar 1 op 7/8 moet haalbaar zijn.


Als ik een setje gereviseerde carburateurs koop, ga ik er van uit dat ze goed zijn... Het zou dus kunnen dat de vlotter niet goed is afgesteld? Hoe is dat te controleren?


zelfs bij gereviseerde carburateurs kan het zijn dat de sproeiermaat te groot is
wat Hans zegt dit is alleen te testen op een rollenbank of motortestbank

Plaats reactie