zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
is dat eenvoudig zelf te doen?
Ik ben redelijk handig maar heb nog nooit een motor helemaal uit elkaar gehaald.
iemand ervaring?
ow trouwenss, wel zo gemakkelijk om te vermelden, ik wil ze vervangen omdat de compressie erg laag is... rond de 4,5 / 5
Of is dat niet de juiste manier om dat op te lossen?
vast bedankt!
Ik ben redelijk handig maar heb nog nooit een motor helemaal uit elkaar gehaald.
iemand ervaring?
ow trouwenss, wel zo gemakkelijk om te vermelden, ik wil ze vervangen omdat de compressie erg laag is... rond de 4,5 / 5
Of is dat niet de juiste manier om dat op te lossen?
vast bedankt!
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
Bij mij leverde het vervangen van de zuigerveren een complete revisie op. Hij kreeg zon goede compressie dat mijn lagers dat niet fijn vonden. Ik heb zelf een 2 liter type 4.
Ik weet niet of het bij een 1600 anders is met betrekking tot schades.
Er is hier op het forum vast en zeker iemand die dit zou kunnen toelichten. Iemand die een stuk technischer is dan dat ik ben.
Groet Patrick
Ik weet niet of het bij een 1600 anders is met betrekking tot schades.
Er is hier op het forum vast en zeker iemand die dit zou kunnen toelichten. Iemand die een stuk technischer is dan dat ik ben.
Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
-
- Actief Lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za jul 24, 2010 15:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Marum
Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
Ik heb het ook zelf gedaan.
En als ik het kan..........
En als ik het kan..........
Groet'n Duuster
1302S 1971 Groen
T2A 1970 Rood/Wit
1302S 1971 Groen
T2A 1970 Rood/Wit
Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
compressie die erg laag is kan ook kleppen zijn
maar op alle 4 de cilinders duidt op een motor die de nodige kilometers heeft gemaakt en op is
zuigerveren alleen kunnen helpen maar is waarschiijnlijk kort uitstel van executie
omdat het toch weer inslijt op het oude slijtpatroon wat aanwezig is in de cilinders
grofweg zijn er twee goede opties
1: je cilinders laten hohnen en overmaat zuigers met nieuwe veren monteren
2: De complete set cilinders veren en zuigers vervangen
de kans dat door de verhoogde compessie je lagers eraan gaan blijft altijd aanwezig bij dit soort revisies
het mooiste is om ook gelijk de kruk en drijfstang lagers te vervangen
is natuurlijk wel een wat uitgebreidere klus maar dan heb je ook alles weer voorelkaar voor een kilometertje of 80 tot 100.000
maar op alle 4 de cilinders duidt op een motor die de nodige kilometers heeft gemaakt en op is
zuigerveren alleen kunnen helpen maar is waarschiijnlijk kort uitstel van executie
omdat het toch weer inslijt op het oude slijtpatroon wat aanwezig is in de cilinders
grofweg zijn er twee goede opties
1: je cilinders laten hohnen en overmaat zuigers met nieuwe veren monteren
2: De complete set cilinders veren en zuigers vervangen
de kans dat door de verhoogde compessie je lagers eraan gaan blijft altijd aanwezig bij dit soort revisies
het mooiste is om ook gelijk de kruk en drijfstang lagers te vervangen
is natuurlijk wel een wat uitgebreidere klus maar dan heb je ook alles weer voorelkaar voor een kilometertje of 80 tot 100.000
Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
dan wordt het waarschijnlijk dat laatste. En uitbesteden denk ik...
Bedankt voor de reacties
Bedankt voor de reacties
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
valt best zelf te doen hoor , en een setje pakkingen en zuigerveren kosten weinig
en je leert er een hoop van ,bij mij gaf het een hele verbetering ,ik heb de cylinders zelf even licht gehoned ,met een hoon en een schroefboor machiene , smeren met spiritus en redelijk snel en constant op en neer halen,ben zeer tevreden met het resultaat grtz ko
en je leert er een hoop van ,bij mij gaf het een hele verbetering ,ik heb de cylinders zelf even licht gehoned ,met een hoon en een schroefboor machiene , smeren met spiritus en redelijk snel en constant op en neer halen,ben zeer tevreden met het resultaat grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- leon_T2b
- Actief Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
Het uitsluitend vervangen van zuigerveren heeft een averechts effect als je niet ook de cilinderwanden hoont. De nieuwe veren zijn nl scherp gesneden en moeten nog inslijten op de cilinderwanden. Hierdoor worden ze bij het inrijden iets afgerond aan de hoeken en alleen dan heb je de juiste combi van smering en afdichting. Als je de cilinderwanden niet hoont dan is deze te glad en slijten de veren nooit meer in. Als je gaat vervangen altijd honen dus!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?
Als de compressie gedaald is tot een bar of 4,5 a 5, is er inderdaad iets aan de hand. Als dit te wijten is aan zuigerveren, vermoed ik dat je meer gaat tegenkomen. Zo niet, is het vaak eenvoudiger om een compleet nieuwe gesmede zuiger/cilinderset erop te zetten. Met de moeite van schoonmaken en kosten van hohnen + nieuwe zuigerveren erbij is dat bijna net zo rendabel.
Een VW type 1 blok is de overtreffende trap van een opgevoerde brommer. Als je handig bent, kun je veel zelf doen. Met name als je niet direct iets gaat wijzigen. Alles gaat dan weer in elkaar zoals het uit elkaar kwam. Maar dan met frisse en nabewerkte onderdelen. Tot op het draaiende gedeelte splitsen is dit ook goed te doen met een redelijke portie common sense en af en toe een stukje goed gereedschap.
Ga je verder? Dan moet je even weten wat je aan het doen bent. De toleranties voor fouten worden dan een stuk kleiner.
Een VW type 1 blok is de overtreffende trap van een opgevoerde brommer. Als je handig bent, kun je veel zelf doen. Met name als je niet direct iets gaat wijzigen. Alles gaat dan weer in elkaar zoals het uit elkaar kwam. Maar dan met frisse en nabewerkte onderdelen. Tot op het draaiende gedeelte splitsen is dit ook goed te doen met een redelijke portie common sense en af en toe een stukje goed gereedschap.
Ga je verder? Dan moet je even weten wat je aan het doen bent. De toleranties voor fouten worden dan een stuk kleiner.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"