zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Plaats reactie
jootman
Gevorderde
Berichten: 607
Lid geworden op: za aug 14, 2010 1:42 am

zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door jootman » do apr 19, 2012 17:29 pm

is dat eenvoudig zelf te doen?
Ik ben redelijk handig maar heb nog nooit een motor helemaal uit elkaar gehaald.
iemand ervaring?

ow trouwenss, wel zo gemakkelijk om te vermelden, ik wil ze vervangen omdat de compressie erg laag is... rond de 4,5 / 5

Of is dat niet de juiste manier om dat op te lossen?
vast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door Dubbel schuiver » do apr 19, 2012 17:35 pm

Bij mij leverde het vervangen van de zuigerveren een complete revisie op. Hij kreeg zon goede compressie dat mijn lagers dat niet fijn vonden. Ik heb zelf een 2 liter type 4.

Ik weet niet of het bij een 1600 anders is met betrekking tot schades.

Er is hier op het forum vast en zeker iemand die dit zou kunnen toelichten. Iemand die een stuk technischer is dan dat ik ben. :lol:

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Duuster
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: za jul 24, 2010 15:11 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Marum

Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door Duuster » do apr 19, 2012 19:45 pm

Ik heb het ook zelf gedaan.
En als ik het kan..........
Groet'n Duuster

1302S 1971 Groen
T2A 1970 Rood/Wit

Inactief Account

Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door Inactief Account » do apr 19, 2012 20:45 pm

compressie die erg laag is kan ook kleppen zijn
maar op alle 4 de cilinders duidt op een motor die de nodige kilometers heeft gemaakt en op is
zuigerveren alleen kunnen helpen maar is waarschiijnlijk kort uitstel van executie
omdat het toch weer inslijt op het oude slijtpatroon wat aanwezig is in de cilinders

grofweg zijn er twee goede opties
1: je cilinders laten hohnen en overmaat zuigers met nieuwe veren monteren
2: De complete set cilinders veren en zuigers vervangen

de kans dat door de verhoogde compessie je lagers eraan gaan blijft altijd aanwezig bij dit soort revisies
het mooiste is om ook gelijk de kruk en drijfstang lagers te vervangen
is natuurlijk wel een wat uitgebreidere klus maar dan heb je ook alles weer voorelkaar voor een kilometertje of 80 tot 100.000

jootman
Gevorderde
Berichten: 607
Lid geworden op: za aug 14, 2010 1:42 am

Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door jootman » za mei 12, 2012 13:56 pm

dan wordt het waarschijnlijk dat laatste. En uitbesteden denk ik...
Bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door ko de fries » za mei 12, 2012 17:44 pm

valt best zelf te doen hoor , en een setje pakkingen en zuigerveren kosten weinig
en je leert er een hoop van ,bij mij gaf het een hele verbetering ,ik heb de cylinders zelf even licht gehoned ,met een hoon en een schroefboor machiene , smeren met spiritus en redelijk snel en constant op en neer halen,ben zeer tevreden met het resultaat :D grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door leon_T2b » za mei 12, 2012 19:23 pm

Het uitsluitend vervangen van zuigerveren heeft een averechts effect als je niet ook de cilinderwanden hoont. De nieuwe veren zijn nl scherp gesneden en moeten nog inslijten op de cilinderwanden. Hierdoor worden ze bij het inrijden iets afgerond aan de hoeken en alleen dan heb je de juiste combi van smering en afdichting. Als je de cilinderwanden niet hoont dan is deze te glad en slijten de veren nooit meer in. Als je gaat vervangen altijd honen dus!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: zuigerveren vervangen, te doen, of te laten doen?

Bericht door hanhoo » zo mei 13, 2012 23:02 pm

Als de compressie gedaald is tot een bar of 4,5 a 5, is er inderdaad iets aan de hand. Als dit te wijten is aan zuigerveren, vermoed ik dat je meer gaat tegenkomen. Zo niet, is het vaak eenvoudiger om een compleet nieuwe gesmede zuiger/cilinderset erop te zetten. Met de moeite van schoonmaken en kosten van hohnen + nieuwe zuigerveren erbij is dat bijna net zo rendabel.

Een VW type 1 blok is de overtreffende trap van een opgevoerde brommer. Als je handig bent, kun je veel zelf doen. Met name als je niet direct iets gaat wijzigen. Alles gaat dan weer in elkaar zoals het uit elkaar kwam. Maar dan met frisse en nabewerkte onderdelen. Tot op het draaiende gedeelte splitsen is dit ook goed te doen met een redelijke portie common sense en af en toe een stukje goed gereedschap.

Ga je verder? Dan moet je even weten wat je aan het doen bent. De toleranties voor fouten worden dan een stuk kleiner.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie