Pagina 5 van 9

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr mei 11, 2012 9:07 am
door Ralph
Tee schreef:ik start op gas altijd en ook in de min temperaturen van deze winter, geen probleem,
ik heb een uitlaat stift.
hier is ook en anderen weg, ons luchtgekoelde eends gebruiken
http://www.duckservice.nl/gas.html


Ik heb hier een vraagje over; ik heb een B-Kadett op LPG die werkt met de holle ring uit de Duck-link van Tee en een T2B die werkt met de directe buis. Beide carbs hebben de choke-klep nog, terwijl in de link wordt gemeld dat de choke-klep uit de carb gehaald moet worden bij de directe toevoer...
Iemand ervaring mee?

Ralph

PS. Hoe kan je zien op welke wijze de verdamper verwarmd wordt? Mijn bus had het hele zooitje al bij aanschaf, dus ik heb geen idee. Ingebouwd door van Oorsouw in 2007, dus het zal de stift wel niet zijn :?: Iemand foto's?

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr mei 11, 2012 10:07 am
door ko de fries
viewtopic.php?f=6&t=3731
diverse experimenten met lpg grtz ko :D
heb op dit moment een stift in een apart compatiment dat ik op de uitlaat heb gelast

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr mei 11, 2012 17:32 pm
door airhead
Ralph schreef:PS. Hoe kan je zien op welke wijze de verdamper verwarmd wordt? Mijn bus had het hele zooitje al bij aanschaf, dus ik heb geen idee. Ingebouwd door van Oorsouw in 2007, dus het zal de stift wel niet zijn :?: Iemand foto's?

Mijn LPG installatie komt ook van van Orsouw (2007 of 2008) en is gewoon met stift. Is heel simpel te zien; als er een slang op de zijkant van je uitlaat is aangesloten heb je een stift.

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: za mei 12, 2012 20:57 pm
door Ralph
Ok, bedankt! En de choke-klep, bij jullie aanwezig of afwezig? Kon ik in Ko's busverhaal niet terugvinden...

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: zo mei 13, 2012 0:40 am
door airhead
Chokeklep is gewoon blijven zitten.

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: zo mei 13, 2012 4:37 am
door ko de fries
airhead schreef:Chokeklep is gewoon blijven zitten.


ja die zit er nog in ,niks meegedaan , :D
grtz ko :D

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr jun 29, 2012 22:22 pm
door Ralph
In dit topic vindt ik nog niet zo veel over de zogenaamde valve-savers, zoals deze:
Afbeelding

of deze:

Afbeelding

Ik kan een nieuw topicje hiervoor openen, maar ik probeer het eerst even zo.

Wie heeft hier ervaring mee (ik weet dat Ko dit heeft) en wat zijn de bevindingen? Bij de Bus Brothers wordt de tweede aangeraden, omdat de Flashlube onder het inlaatspruitstuk gemonteerd moet worden om communicerende vaten te voorkomen en dit niet mogelijk is bij mijn 1600je.

De tweede klapt de prijs alleen wel omhoog van 60 euro naar 160 euro. Ik ga morgen even kijken of ik een plekje onder mijn bus kan vinden waar ik de flashlube veilig kan monteren, want eerlijk gezegd vind ik die 100 meer euro best veel voor zo'n simpel euvel.

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr jun 29, 2012 22:52 pm
door old brumax
Vraag is of je het nodig hebt, als je koppen hebt met harde zetels is er geen reden om klepsmering er op te zetten heb met mijn 1600 over 100.000 km gereden zonder problemen zelfs bijstellen vd kleppen hoefde maar minimaal te gebeuren, uiteraard wel steeds controleren.
Vwb. choke klep , deze zit er nog wel in maar heb ik helemaal terug gesteld zodat hij in feite niet meer werkt en altijd open staat

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr jun 29, 2012 23:12 pm
door Ralph
Dat zou dus een derde overweging zijn: Harde zetels erin plaatsen. Hollandse vraag: wat kost dat?

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr jun 29, 2012 23:27 pm
door old brumax
Ralph schreef:Dat zou dus een derde overweging zijn: Harde zetels erin plaatsen. Hollandse vraag: wat kost dat?

Als ze er nog niet in zitten is die toevoeging goeiekoper, als je de zetels wil vervangen kost dat meer dan nieuwe koppen met harde zetels kopen en dat is € 200,= per kop incl. kleppen, nog wel de oude klepveren gebruiken anders is het nog meer en de kleppen inslijpen.
Van wanneer is jouw motor en stook je nu gewone loodvrije benzine en hoeveel heb je er al mee gereden en heb je geen problemen met de kleppen dan zitten er al harde koppen op.

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr jun 29, 2012 23:41 pm
door zomerbloempje
Alle motorrn na 1970 zijn zeker hard.
Kans is dat een gereviseerde motor oudere koppen heeftgekregen.
Testen is dus aangeraden
Hoe? Zoek.ff op forum

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: vr jun 29, 2012 23:49 pm
door old brumax
zomerbloempje schreef:Alle motorrn na 1970 zijn zeker hard.
Kans is dat een gereviseerde motor oudere koppen heeftgekregen.
Testen is dus aangeraden
Hoe? Zoek.ff op forum

Als je meer dan 5000 hebt gereden zonder de kleppen te hoeven stellen is het al bijna zeker dat je harde koppen hebt of je zou toevoeging in de benzine moeten gebruiken dan weet ik het niet.

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: za jun 30, 2012 8:22 am
door Inactief Account
de kans dat je nog een kop tegen komt zonder geharde zittingen
is zoiets als een spelt in een hooiberg

dit zou dan al een enkelpoorts moeten zijn uit een motor van voor 70
die dan ook nog eens ongereviseerd moet zijn met goede klepzittingen

en bij elke geharde klepzitting is een toevoeging zoals b.v. flashlube of loodvervanger in de benzine overbodig
en zonde van je centen

bij normaal gebruik van je motor kun je rustig 100.000 km halen zonder problemen aan de cilinderkoppen

het grootste probleem van de cilinderkoppen is niet het inslijten van de klepzittingen
maar haarscheurtjes tussen de klepzittingen en het bougie gat

toevoegingen hebben alleen zin als je de motor veel volbelast en zelfs dan heeft een extra olie koeler meer ut dan toevoegingen voor je kleppen

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: za jun 30, 2012 13:17 pm
door old brumax
Niet helemaal waar ik heb een revisiemotor gehad van een groot internationaal revisiebedr. dat zal nu zo'n 6 jaar geleden zijn, enkelpoorts 1600 waar 1 harde en een "normale"kop op zat !
Dus niets is zeker!!

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Geplaatst: za jun 30, 2012 15:22 pm
door jerupke
Zoals gezegd door Zomerbloempje... Ff testen geeft zekerheid.