LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Ok nou als het werkt prima ga je gang maar blijf wel je routine kleppen onderhoudt doen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Dat spreekt bij mij voor zich, maar het verhaal van Old Brumax spreekt over echt zichtbaar verlopen, wat komt door hogere temperaturen.
Als je met flashlube je koppen kan beschermen lijkt het mij een zinvolle aanvulling voor motor behoudt, naast regulier onderhoud.
Als je met flashlube je koppen kan beschermen lijkt het mij een zinvolle aanvulling voor motor behoudt, naast regulier onderhoud.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Turbo.d schreef:Dat spreekt bij mij voor zich, maar het verhaal van Old Brumax spreekt over echt zichtbaar verlopen, wat komt door hogere temperaturen.
Als je met flashlube je koppen kan beschermen lijkt het mij een zinvolle aanvulling voor motor behoudt, naast regulier onderhoud.
Het is geen verlopen maar gewoon slijtage vd klepzetels waardoor de de kleppen er dieper inzakken en dus is de speling minder of helemaal weg en moet je dus steeds de stelschroef er verder uitdraaien tot het uiteindelijk niet meer verder kan en de tuimelaars op de rand van de veerschotel gaan drukken dat is het moment dat het echt niet meer verder kan en je de zetels moet (laten) vervangen of andere koppen plaatsen, dat neemt ongeveer 35-40.000 KM dan is het zover dus is het zaak om er flashlube op te zetten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
old brumax schreef:Turbo.d schreef:Dat spreekt bij mij voor zich, maar het verhaal van Old Brumax spreekt over echt zichtbaar verlopen, wat komt door hogere temperaturen.
Als je met flashlube je koppen kan beschermen lijkt het mij een zinvolle aanvulling voor motor behoudt, naast regulier onderhoud.
Het is geen verlopen maar gewoon slijtage vd klepzetels waardoor de de kleppen er dieper inzakken en dus is de speling minder of helemaal weg en moet je dus steeds de stelschroef er verder uitdraaien tot het uiteindelijk niet meer verder kan en de tuimelaars op de rand van de veerschotel gaan drukken dat is het moment dat het echt niet meer verder kan en je de zetels moet (laten) vervangen of andere koppen plaatsen, dat neemt ongeveer 35-40.000 KM dan is het zover dus is het zaak om er flashlube op te zetten.
Dat is dan dus een duidelijke uitleg
Ff domme vraag; heeft Flashlube zich hierin aantoonbaar bewezen
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Is geen domme vraag (toch wel een klein beetje) zie de voorgaande bijdragen van KO.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: 123/LPG
Gonzo schreef:Gonzo schreef:Wij hebben een aantal weken geleden een 123/LPG gekocht. We hadden al goede ervaringen met de elektronische ontsteking van 123 dus hadden we goede hoop op plug and play of zoals 123 het beschrijft "easy as one two three".
Echter bleek het een stuk lastiger dan gedacht en leek het ons handig om onze ervaring met jullie te delen.
De Lambda zonde die je in de uitlaat moet maken geeft netjes de gemeten waarde door aan de elektronische gaskraan en die regelt net zo lang tot de verbranding Lambda 1 (Als ik het goed zeg) is.
Echter hebben we begrepen dat het bij de oude kevermotortjes nagenoeg onmogelijk is om stationair die waarde te halen. Aangezien je niet kan opgeven op welke waarde hij moet afregelen konden we hem dus weer uitbouwen. De leverancier heeft het apparaat retour gestuurd naar 123 en die hebben de software zo aangepast dat hij bij stationair niet regelt.
Na veel probeer/bel/overleg werk is het Marco (BugBoys) gelukt om het aan de praat te krijgen.
Het rijd fantastisch soepel en zover we nu kunnen zien 10 tot 15% zuiniger. Het enige probleempje wat in ons geval zal blijven is dat wanneer je precies rond het toerental zit waar het regel-kantelpunt zit je ineens een dipje voelt maar daar is mee te leven. Wij hadden liever gezien dat we konden instellen op welk lambda getal hij afregeld dan hadden we bijvoorbeeld 1,3 ingesteld voor het hele toerenbereik.
Het is nog steeds niet gelukt om het 123/lpg systeem betrouwbaar te krijgen. De laatste weken werkt het eigenlijk helemaal niet meer. Aangezien we nu lang genoeg geprobeerd hebben en het nagenoeg onmogelijk is om een beetje service/informatie te ontvangen hebben we het opgegeven en alles weer uitgebouwd.
Dan maar weer gewoon ouderwets met het kraantje rijden.
Hoi,
Ik lees net dat je de 123/lpg hebt uitgebouwd, even een vraagje van mijn kant, heb je deze nog? Wil je hem eventueel kwijt?
Ik hoor het graag?
Groetjes,
Patrick
- koosschut
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Castricum
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Zie dat er veel onderling geadvieseert, getipt enzo is over LPG. Heb nu inmiddels ook een LPG laten installeren in de T2b uit 74, automaat. Laten doen in Opmeer, bij een lpg specialist. Gebruik wel kleppenspoel en smeer spul (Lube...).
Rijdt 1 op 5,5 (2 liter automaat...jaja). Dus volle tank zo'n 250 km. , 40 Euro! Koos
Rijdt 1 op 5,5 (2 liter automaat...jaja). Dus volle tank zo'n 250 km. , 40 Euro! Koos
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Mijn bus reedt gemiddeld 1 op 7,3 op LPG (2 liter injectie).
Afgelopen weekend zijn er wat kleine aanpassingen in de regeleenheid gedaan en een kortere stift in de uitlaat geplaatst, hij zou nu zelfs nog wat zuiniger moeten zijn, ik zal het hier z.s.m. laten weten.
Afgelopen weekend zijn er wat kleine aanpassingen in de regeleenheid gedaan en een kortere stift in de uitlaat geplaatst, hij zou nu zelfs nog wat zuiniger moeten zijn, ik zal het hier z.s.m. laten weten.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
ik rij tussen de 1 op 7 en de 1 op 8 op lpg , 1600 type met flahlube klepsmering,camper met dormobile dak en reserve wiel voorop [met cover]
grtz ko
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- koosschut
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Castricum
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Krijg het idee dat 1 : 5,5 met LPG te rijk is! Raden jullie me aan de boel opnieuw af te stellen? Dan moet dat dus door een ander dan de LPG specialist gebeuren. Heeft iemand informatie over afstellen LPG? Woon niet zo ver van je Ko, kan ik een keer bij je langs rijden? Moet gezegd, dat de motor wel mooi loopt.... Koos
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
1 op 5,5 lijkt mij dan idd ook wel wat rijkelijk.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Automaatjes zijn dorstig;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: ma mar 28, 2011 22:03 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
Tn een 2 liter heeft ook wat meer dorst dan een 1600.
Ikzelf vind, op gas moet je koken en niet rijden
Jan willem
Ikzelf vind, op gas moet je koken en niet rijden
Jan willem
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
jan willem vk schreef:Tn een 2 liter heeft ook wat meer dorst dan een 1600.
Ikzelf vind, op gas moet je koken en niet rijden
Koken doen we op elektra, dus rijden op gas is ok!
Wow, Fahtal... Verkapt negatief bericht over een automaat?
Jan willem
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het
jan willem vk schreef:Tn een 2 liter heeft ook wat meer dorst dan een 1600.
Ikzelf vind, op gas moet je koken en niet rijden
Jan willem
klopt niet ,ik heb een 2 liter gehad die een op 10,5 reed op benziene ,tegen een 1600 die een op 8 deed op benziene ,zijn trouwens een hoop mensen die koken op benziene [coleman etc etc ]
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it