LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: 123/LPG

Bericht door Tee » vr apr 20, 2012 17:18 pm

Gonzo schreef:Afbeelding

bedankt, ik was van plan om 123/lpg te kopen, ik had niets gehoord over de instellingen problemen. =D>

en turbo ik heb een standard 1600 en rij tussen 300 en 350 km voor 55 liter
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Gonzo » vr apr 20, 2012 21:12 pm

Turbo.d schreef:dat is zeer interessante info. Met wat voor een motor rijden jullie en wat is dan nu het verbruik op LPG :?:


Mijn vrouw rijd iedere dag met deze bus van Zutphen naar Apeldoorn op en neer. Dus geen snelweg gebruik.

Op Benzine lag het verbruik tussen de 1 op 5 en 1 op 5,5.

Na inbouw van de gasinstallatie was het verbruik eigenlijk hetzelfde maar konden we alleen niet harder dan 80km/h (Als we een keer een eind gingen rijden wilde ik nog wel eens het kraantje verder open zetten zodat we wat harder konden op de snelweg)

Na inbouw van de 123/LPG zijn we volgeladen naar middelburg op en neer gereden en hebben 1 op 6,8 gehaald.

Met het dagelijks gebruik lag het verbruik met de 123/LPG tussen de 1 op 5,5 en 1 op 6.

Ik heb nu ook de 123 ontsteking uit de kever overgezet omdat die een speciale curve heeft voor LPG/E10. Heb daar alleen nog geen verbruikscijfers van.

Moet wel zeggen dat de bus nu op LPG veel beter rijd als dat ie op benzine rijd.

Dit alles zit op een Type 1 1600 dubbelpoorts motor die verder standaard is.
Eigenlijk is het een AB (1300 dubbelpoorts) die vorig jaar omgebouwd is naar 1600.
Ook de gasinstallatie is vorig jaar ingebouwd (Bugboys). En werkt met een stift in de uitlaat waar we water doorheen pompen om de verdamper lekker warm te maken.
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door jerupke » vr apr 20, 2012 22:12 pm

Pfff, wat een verbruik zeg. Ik rij met mijn pepped up type 1 (1800cc) met KEMA caravan erachter en vakantiespulken voor 2 volwassenen, 3 kinderen en een hond heen en weer naar St Tropez met een verbruik van precies 1 op10....
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door old brumax » vr apr 20, 2012 22:30 pm

jerupke schreef:Pfff, wat een verbruik zeg. Ik rij met mijn pepped up type 1 (1800cc) met KEMA caravan erachter en vakantiespulken voor 2 volwassenen, 3 kinderen en een hond heen en weer naar St Tropez met een verbruik van precies 1 op10....

Dat is geweldig goed, ik kan met m;n 1600 zonder veel erop of eraan niet verder komen dan 1-7.2 en op benzine met een beetje geluk op de snelweg 1-10 halen en dan houd het helemaal op.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Gonzo » vr apr 20, 2012 22:34 pm

jerupke schreef:Pfff, wat een verbruik zeg. Ik rij met mijn pepped up type 1 (1800cc) met KEMA caravan erachter en vakantiespulken voor 2 volwassenen, 3 kinderen en een hond heen en weer naar St Tropez met een verbruik van precies 1 op10....

Met onze kamper type 1 1600 met hoog dak en aanhanger met motoren naar frankrijk ook gewoon 1 op 10 maar das makelijk met de lange einden stabiele snelheid.
Dat stadswerk nekt ons verbruik :evil:
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door jerupke » vr apr 20, 2012 22:35 pm

Gonzo schreef:
jerupke schreef:Pfff, wat een verbruik zeg. Ik rij met mijn pepped up type 1 (1800cc) met KEMA caravan erachter en vakantiespulken voor 2 volwassenen, 3 kinderen en een hond heen en weer naar St Tropez met een verbruik van precies 1 op10....

Met onze kamper type 1 1600 met hoog dak en aanhanger met motoren naar frankrijk ook gewoon 1 op 10 maar das makelijk met de lange einden stabiele snelheid.
Dat stadswerk nekt ons verbruik :evil:

Sorry, de zin was al zo lang... Hihi
We zijn toen helemaal binnendoor naar St Tropez gereden.....
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door wouthwortel » za apr 21, 2012 4:44 am

Turbo.d schreef:dan toch maar eens gaan rond snuffelen bij LPG boeren.


Als je toch gaat snuffelen: vraag eens na of het toegestaan is om je uitlaatgassen direct door de verdamper heen te sturen (dit doen ze bij heftrucks); geen water nodig, geen verdamperstift nodig.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Gonzo » za apr 21, 2012 11:15 am

jerupke schreef:
Gonzo schreef:
jerupke schreef:Pfff, wat een verbruik zeg. Ik rij met mijn pepped up type 1 (1800cc) met KEMA caravan erachter en vakantiespulken voor 2 volwassenen, 3 kinderen en een hond heen en weer naar St Tropez met een verbruik van precies 1 op10....

Met onze kamper type 1 1600 met hoog dak en aanhanger met motoren naar frankrijk ook gewoon 1 op 10 maar das makelijk met de lange einden stabiele snelheid.
Dat stadswerk nekt ons verbruik :evil:

Sorry, de zin was al zo lang... Hihi
We zijn toen helemaal binnendoor naar St Tropez gereden.....


:shock: WOUW! Daar kunnen wij alleen maar jaloers op zijn :cry:
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door jerupke » za apr 21, 2012 11:20 am

Wouth, verdamper moet toch verwarmt worden zodat de lpg van vloeibare naar gasvormige toestand omgezet wordt? Anders krijg je direct ingespoten lpg en is de verdamper overbodig, toch?
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Briebelbus » za apr 21, 2012 11:22 am

Nog ff over het verbruik, ik heb een nieuw gebouwd en nabewerkt onderblok type 1 1600cc, alles in die motor is op elkaar afgestemd zodat hij zo zuiver mogelijk loopt. Fred uit Doesburg heeft um gebouwd.

Anyway, mijn verbruik ligt altijd zo rond de 1:8 1:9, hoe kan het dan dat bijv Jeroen met een caravan achter de bus een gunstiger vebruik heeft dan ik.

Of zou dat komen door meer lucht weerstand van mijn resece wiel op de neus, westfalia dak en zonneklep :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Gonzo » za apr 21, 2012 11:27 am

Turbo.d schreef:Nog ff over het verbruik, ik heb een nieuw gebouwd en nabewerkt onderblok type 1 1600cc, alles in die motor is op elkaar afgestemd zodat hij zo zuiver mogelijk loopt. Fred uit Doesburg heeft um gebouwd.

Anyway, mijn verbruik ligt altijd zo rond de 1:8 1:9, hoe kan het dan dat bijv Jeroen met een caravan achter de bus een gunstiger vebruik heeft dan ik.

Of zou dat komen door meer lucht weerstand van mijn resece wiel op de neus, westfalia dak en zonneklep :?:


Het gewicht van je rechter voet is ook zeer bepalend :lol:

Kan ook zijn dat Jeroen een griekse rekenmachine heeft gebruikt :wink:
Two stroke or not two stroke

Inactief Account

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Inactief Account » za apr 21, 2012 11:27 am

wouthwortel schreef:
Turbo.d schreef:dan toch maar eens gaan rond snuffelen bij LPG boeren.


Als je toch gaat snuffelen: vraag eens na of het toegestaan is om je uitlaatgassen direct door de verdamper heen te sturen (dit doen ze bij heftrucks); geen water nodig, geen verdamperstift nodig.

heb je wel een elektrische voorverwarming bij nodig

als de motor koud is en je start heb je geen warme uitlaatgassen omdat je motor nog niet loopt
en dus je uitlaatgassen de verdamper niet op kunnen warmen
waardoor de motor niet start omdat het vloeibaregas niet wil verdampen.

je hebt eerst warmte nodig om het vloeibaregas te verdampen
en dan wil de motor pas aanslaan en krijg je warmte in je uitlaatgassen

of zie ik iets over het hoofd

en staat nog steeds de vraag van marcel
wat kost zo,n geintje nou eigenlijk om het in te laten bouwen

Inactief Account

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Inactief Account » za apr 21, 2012 11:29 am

Turbo.d schreef:Nog ff over het verbruik, ik heb een nieuw gebouwd en nabewerkt onderblok type 1 1600cc, alles in die motor is op elkaar afgestemd zodat hij zo zuiver mogelijk loopt. Fred uit Doesburg heeft um gebouwd.

Anyway, mijn verbruik ligt altijd zo rond de 1:8 1:9, hoe kan het dan dat bijv Jeroen met een caravan achter de bus een gunstiger vebruik heeft dan ik.

Of zou dat komen door meer lucht weerstand van mijn resece wiel op de neus, westfalia dak en zonneklep :?:

rijstijl en snelheid
met 80 verbruik je een stuk minder dan met 90 of 100

toen wij de eriba puck nog hadden maakte het voor het verbruik biijna niet uit dat die sleurhut erachter hing

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door zomerbloempje » za apr 21, 2012 12:19 pm

Gonzo schreef:
Turbo.d schreef:Nog ff over het verbruik, ik heb een nieuw gebouwd en nabewerkt onderblok type 1 1600cc, alles in die motor is op elkaar afgestemd zodat hij zo zuiver mogelijk loopt. Fred uit Doesburg heeft um gebouwd.

Anyway, mijn verbruik ligt altijd zo rond de 1:8 1:9, hoe kan het dan dat bijv Jeroen met een caravan achter de bus een gunstiger vebruik heeft dan ik.

Of zou dat komen door meer lucht weerstand van mijn resece wiel op de neus, westfalia dak en zonneklep :?:


Het gewicht van je rechter voet is ook zeer bepalend :lol:

Kan ook zijn dat Jeroen een griekse rekenmachine heeft gebruikt :wink:

Misschien helpt het dat hij in de slipstream van onze bus kon rijden. En dat stuk op de autoambulance was ook vrij zuinig...

Maar zonder gekheid. Wij rijden ook 1-11 met volle vakantiebepakking.
6 a 7 personen kleren tenten fietsen bolderkar kano's mag dan op en aan de bus. Geen aanhanger.

Met onze SMV halen we maar 1 op 7 a8

Met.1600 100% standaard.
Hoe het precies zit met onze 2000cc weet ik niet. Verbruik is wel meer.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door creepenrietje » za apr 21, 2012 12:55 pm

ook wij rijden, ongeacht snelheid of weer 1:8 met standaard 1600 cc
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Plaats reactie