LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Ralph » vr mei 11, 2012 9:07 am

Tee schreef:ik start op gas altijd en ook in de min temperaturen van deze winter, geen probleem,
ik heb een uitlaat stift.
hier is ook en anderen weg, ons luchtgekoelde eends gebruiken
http://www.duckservice.nl/gas.html


Ik heb hier een vraagje over; ik heb een B-Kadett op LPG die werkt met de holle ring uit de Duck-link van Tee en een T2B die werkt met de directe buis. Beide carbs hebben de choke-klep nog, terwijl in de link wordt gemeld dat de choke-klep uit de carb gehaald moet worden bij de directe toevoer...
Iemand ervaring mee?

Ralph

PS. Hoe kan je zien op welke wijze de verdamper verwarmd wordt? Mijn bus had het hele zooitje al bij aanschaf, dus ik heb geen idee. Ingebouwd door van Oorsouw in 2007, dus het zal de stift wel niet zijn :?: Iemand foto's?

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door ko de fries » vr mei 11, 2012 10:07 am

viewtopic.php?f=6&t=3731
diverse experimenten met lpg grtz ko :D
heb op dit moment een stift in een apart compatiment dat ik op de uitlaat heb gelast
If it ain,t broken,don,t try to fix it

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door airhead » vr mei 11, 2012 17:32 pm

Ralph schreef:PS. Hoe kan je zien op welke wijze de verdamper verwarmd wordt? Mijn bus had het hele zooitje al bij aanschaf, dus ik heb geen idee. Ingebouwd door van Oorsouw in 2007, dus het zal de stift wel niet zijn :?: Iemand foto's?

Mijn LPG installatie komt ook van van Orsouw (2007 of 2008) en is gewoon met stift. Is heel simpel te zien; als er een slang op de zijkant van je uitlaat is aangesloten heb je een stift.

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Ralph » za mei 12, 2012 20:57 pm

Ok, bedankt! En de choke-klep, bij jullie aanwezig of afwezig? Kon ik in Ko's busverhaal niet terugvinden...

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door airhead » zo mei 13, 2012 0:40 am

Chokeklep is gewoon blijven zitten.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door ko de fries » zo mei 13, 2012 4:37 am

airhead schreef:Chokeklep is gewoon blijven zitten.


ja die zit er nog in ,niks meegedaan , :D
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Ralph » vr jun 29, 2012 22:22 pm

In dit topic vindt ik nog niet zo veel over de zogenaamde valve-savers, zoals deze:
Afbeelding

of deze:

Afbeelding

Ik kan een nieuw topicje hiervoor openen, maar ik probeer het eerst even zo.

Wie heeft hier ervaring mee (ik weet dat Ko dit heeft) en wat zijn de bevindingen? Bij de Bus Brothers wordt de tweede aangeraden, omdat de Flashlube onder het inlaatspruitstuk gemonteerd moet worden om communicerende vaten te voorkomen en dit niet mogelijk is bij mijn 1600je.

De tweede klapt de prijs alleen wel omhoog van 60 euro naar 160 euro. Ik ga morgen even kijken of ik een plekje onder mijn bus kan vinden waar ik de flashlube veilig kan monteren, want eerlijk gezegd vind ik die 100 meer euro best veel voor zo'n simpel euvel.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door old brumax » vr jun 29, 2012 22:52 pm

Vraag is of je het nodig hebt, als je koppen hebt met harde zetels is er geen reden om klepsmering er op te zetten heb met mijn 1600 over 100.000 km gereden zonder problemen zelfs bijstellen vd kleppen hoefde maar minimaal te gebeuren, uiteraard wel steeds controleren.
Vwb. choke klep , deze zit er nog wel in maar heb ik helemaal terug gesteld zodat hij in feite niet meer werkt en altijd open staat
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Ralph » vr jun 29, 2012 23:12 pm

Dat zou dus een derde overweging zijn: Harde zetels erin plaatsen. Hollandse vraag: wat kost dat?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door old brumax » vr jun 29, 2012 23:27 pm

Ralph schreef:Dat zou dus een derde overweging zijn: Harde zetels erin plaatsen. Hollandse vraag: wat kost dat?

Als ze er nog niet in zitten is die toevoeging goeiekoper, als je de zetels wil vervangen kost dat meer dan nieuwe koppen met harde zetels kopen en dat is € 200,= per kop incl. kleppen, nog wel de oude klepveren gebruiken anders is het nog meer en de kleppen inslijpen.
Van wanneer is jouw motor en stook je nu gewone loodvrije benzine en hoeveel heb je er al mee gereden en heb je geen problemen met de kleppen dan zitten er al harde koppen op.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door zomerbloempje » vr jun 29, 2012 23:41 pm

Alle motorrn na 1970 zijn zeker hard.
Kans is dat een gereviseerde motor oudere koppen heeftgekregen.
Testen is dus aangeraden
Hoe? Zoek.ff op forum
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door old brumax » vr jun 29, 2012 23:49 pm

zomerbloempje schreef:Alle motorrn na 1970 zijn zeker hard.
Kans is dat een gereviseerde motor oudere koppen heeftgekregen.
Testen is dus aangeraden
Hoe? Zoek.ff op forum

Als je meer dan 5000 hebt gereden zonder de kleppen te hoeven stellen is het al bijna zeker dat je harde koppen hebt of je zou toevoeging in de benzine moeten gebruiken dan weet ik het niet.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Inactief Account

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door Inactief Account » za jun 30, 2012 8:22 am

de kans dat je nog een kop tegen komt zonder geharde zittingen
is zoiets als een spelt in een hooiberg

dit zou dan al een enkelpoorts moeten zijn uit een motor van voor 70
die dan ook nog eens ongereviseerd moet zijn met goede klepzittingen

en bij elke geharde klepzitting is een toevoeging zoals b.v. flashlube of loodvervanger in de benzine overbodig
en zonde van je centen

bij normaal gebruik van je motor kun je rustig 100.000 km halen zonder problemen aan de cilinderkoppen

het grootste probleem van de cilinderkoppen is niet het inslijten van de klepzittingen
maar haarscheurtjes tussen de klepzittingen en het bougie gat

toevoegingen hebben alleen zin als je de motor veel volbelast en zelfs dan heeft een extra olie koeler meer ut dan toevoegingen voor je kleppen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door old brumax » za jun 30, 2012 13:17 pm

Niet helemaal waar ik heb een revisiemotor gehad van een groot internationaal revisiebedr. dat zal nu zo'n 6 jaar geleden zijn, enkelpoorts 1600 waar 1 harde en een "normale"kop op zat !
Dus niets is zeker!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: LPG ombouw wat is er nodig, wat kost het

Bericht door jerupke » za jun 30, 2012 15:22 pm

Zoals gezegd door Zomerbloempje... Ff testen geeft zekerheid.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie