Welke Nokkenas?
- Flitz
- Actief Lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Oost Knollendam
- Contacteer:
Welke Nokkenas?
JE leest zoveel verschillende nokkenassen maar welke nou te kiezen,
welke heb jij en Waarom deze.
Ik weet Dirty Harry
Schleicher 292 blijft trekken tot in hogere toeren
maar je hebt ook
Schleicher 296 enz
Eagle 100 , 110 enz
scat
wat zijn nou de verschillen.
ik wil een 1641 bouwen met meer trekkracht.
dubbele carbs heb ik ook al (riechert)
meer snelheid hoeft niet.
nou laat maar komen ik ben benieuwd
kan er niet veel over vinden in ieder geval
remon
welke heb jij en Waarom deze.
Ik weet Dirty Harry
Schleicher 292 blijft trekken tot in hogere toeren
maar je hebt ook
Schleicher 296 enz
Eagle 100 , 110 enz
scat
wat zijn nou de verschillen.
ik wil een 1641 bouwen met meer trekkracht.
dubbele carbs heb ik ook al (riechert)
meer snelheid hoeft niet.
nou laat maar komen ik ben benieuwd
kan er niet veel over vinden in ieder geval
remon
Laatst gewijzigd door Flitz op do mar 15, 2012 8:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
En Nu Genieten....
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Welke Nokkenas?
Meer trekkracht = meer cc's. Met elke snellere nok gaat je powerband omhoog naar een hoger toerental.
Redelijke nokkenassen zijn de Scat C25, de Engle W100 en er is ook een variant van Bugpack. Allemaal mild en houden de trekkracht bij lage toeren. De vraag alleen is of je het verschil nu wel zo merkt voor het geld. De meeste nokkenassen heb je namelijk ook een andere oliepomp bij nodig omdat de diepte van het tandwiel verschilt. Scherpere nok betekent meestal ook nieuwe klepveren omdat knappen door de hogere lift een risico is.
Eerder geschreven op dit forum: mijn type3 heeft een standaard nok met standaard 1600. Maar dan wel een wat hogere compressieverhouding, een 4-1 spaghetti en twee nep-weber 34ict carburateurs. Resultaat is 20% meer koppel bij 200 tpm lager. De koppelkromme is bijna volledig vlak. Max vermogen ligt ook een paar honderd toeren lager en is van 50 naar 69 pk gegaan.
Oftewel: neem een standaard nokkenas voor trekkracht bij lage toeren en verhoog de compressieverhouding iets. Let bij de hogere verhouding wel op de koeling. Maar vooral: 4=>1 spaghetti met goede demper. Dat scheelt al een boel.
Redelijke nokkenassen zijn de Scat C25, de Engle W100 en er is ook een variant van Bugpack. Allemaal mild en houden de trekkracht bij lage toeren. De vraag alleen is of je het verschil nu wel zo merkt voor het geld. De meeste nokkenassen heb je namelijk ook een andere oliepomp bij nodig omdat de diepte van het tandwiel verschilt. Scherpere nok betekent meestal ook nieuwe klepveren omdat knappen door de hogere lift een risico is.
Eerder geschreven op dit forum: mijn type3 heeft een standaard nok met standaard 1600. Maar dan wel een wat hogere compressieverhouding, een 4-1 spaghetti en twee nep-weber 34ict carburateurs. Resultaat is 20% meer koppel bij 200 tpm lager. De koppelkromme is bijna volledig vlak. Max vermogen ligt ook een paar honderd toeren lager en is van 50 naar 69 pk gegaan.
Oftewel: neem een standaard nokkenas voor trekkracht bij lage toeren en verhoog de compressieverhouding iets. Let bij de hogere verhouding wel op de koeling. Maar vooral: 4=>1 spaghetti met goede demper. Dat scheelt al een boel.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Welke Nokkenas?
Misschien off-topic; hoe verhoog je de CR dan
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Welke Nokkenas?
Turbo.d schreef:Misschien off-topic; hoe verhoog je de CR dan
De relatie tussen de maat van de verbrandingskamer bij onderste dode punt en bovenste dode punt wijzigen. Inhoud van de verbrandingskamer bij ODP in relatie tussen de inhoud van de verbrandingskamer bij BDP.
Bij behoud van al het andere is het simpel uit te leggen: de cilinderkop moet lager op de zuiger komen te liggen. Oftewel: iets uit je cilinderkop kotteren zodat het aantal CC's minder worden bij BDP.
Ga je meer wijzigen zijn er rekenformules met SLAG, BORING en CILINDERKOPVOLUME.
Bij type 4 is het makkelijk: standaard zitten er gebolde zuigers op. Dit leveren de lagere compressieverhouding tov van bijvoorbeeld een Porsche of andere VW type 4. De bus had een veiliger lagere compressieverhouding ivm warmte en levenduur. Vervang de bolle zuigers door platte en de compressieverhouding gaat riant omhoog. Het metaal in relatie tot de klopvastheid van de huidige brandstof kan dit relatief makkelijk aan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Welke Nokkenas?
Duidelijke uitleg, ik dacht idd al Zoiets
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Welke Nokkenas?
Ik heb zelf voor de schleicher 292 gekozen omdat deze bijna dezelfde noklift heeft als de originele en de ruggen zijn wat bol met een mooie ronde kanteling net als origineel.
De us nokkenassen zijn veel rechter en puntiger wat weer snllere klepbewegingen mogelijk maakt en deze hebben weer een hogere noklift wat voor een koppelmotor minder gunstig is, maar deze kunnen wel weer meer trekkracht genereren naarmate ze hoger in toeren komen.
De motorsetup als ik nu heb die heb ik ook een keer met een originele nokkenas gehad maar die motor was toch overall een stuk minder krachtig/flexibel als met de schleicher, de schleicher zorgt over het hele toerengebied voor een hogere cilinder vulling wat wel een hoger benziene verbruik als nadeel heeft
Wilde zelf eerst een nokkenas van een waterboxer monteren maar deze zijn niet te vinden NOS of in een mooie staat, en de schleicher zat hier het dichst bij.
Hier noch wat info van een Duitse tuner.
kommt natürlich auch wesentlich auf die Verdichtung, Kopfbearbeitung und Verwendungszweck an, aber vieleicht so:
-Alles serie, dann z.B. Engle W100, oder WBX-Nocke, Schleicher 292°, C25
-Leichte Kopfbearbeitung, erhöhte Verdichtung, dann z.B. Engle W110, C35, Schleicher 296°
-Sportmotor, große Kanäle, bearbeiteter Brennraum, hohe Verdichtung, dann eventuell:
Engle W120, Schleicher 308° eventuell mit 1,25er Kippern.
Ist aber wirklich nur etwas für höhere Drehzahlen und sehr sportlicher Fahrweise.
Wichtig: Gute, neue Stößel, sonst hat man nicht lange was davon.
Gruß,
orra
http://www.orratech.de
De us nokkenassen zijn veel rechter en puntiger wat weer snllere klepbewegingen mogelijk maakt en deze hebben weer een hogere noklift wat voor een koppelmotor minder gunstig is, maar deze kunnen wel weer meer trekkracht genereren naarmate ze hoger in toeren komen.
De motorsetup als ik nu heb die heb ik ook een keer met een originele nokkenas gehad maar die motor was toch overall een stuk minder krachtig/flexibel als met de schleicher, de schleicher zorgt over het hele toerengebied voor een hogere cilinder vulling wat wel een hoger benziene verbruik als nadeel heeft
Wilde zelf eerst een nokkenas van een waterboxer monteren maar deze zijn niet te vinden NOS of in een mooie staat, en de schleicher zat hier het dichst bij.
Hier noch wat info van een Duitse tuner.
kommt natürlich auch wesentlich auf die Verdichtung, Kopfbearbeitung und Verwendungszweck an, aber vieleicht so:
-Alles serie, dann z.B. Engle W100, oder WBX-Nocke, Schleicher 292°, C25
-Leichte Kopfbearbeitung, erhöhte Verdichtung, dann z.B. Engle W110, C35, Schleicher 296°
-Sportmotor, große Kanäle, bearbeiteter Brennraum, hohe Verdichtung, dann eventuell:
Engle W120, Schleicher 308° eventuell mit 1,25er Kippern.
Ist aber wirklich nur etwas für höhere Drehzahlen und sehr sportlicher Fahrweise.
Wichtig: Gute, neue Stößel, sonst hat man nicht lange was davon.
Gruß,
orra
http://www.orratech.de
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Welke Nokkenas?
WBX nokkenas is gemaakt voor hydraulische nokvolgers, hou hier wel rekening mee.
Ik heb er evt. nog wel een gebruikte liggen inclusief de hydraulische nokvolgers, alleen passen deze nokvolgers niet in een type 1 carter .
Als je budget het toelaat, dan zou ik toch een nieuwe nokkenas en nokvolgers monteren en niet teveel afwijken van de orginele qua duratie en overlap.
Ik heb er evt. nog wel een gebruikte liggen inclusief de hydraulische nokvolgers, alleen passen deze nokvolgers niet in een type 1 carter .
Als je budget het toelaat, dan zou ik toch een nieuwe nokkenas en nokvolgers monteren en niet teveel afwijken van de orginele qua duratie en overlap.
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Welke Nokkenas?
blokkever schreef:WBX nokkenas is gemaakt voor hydraulische nokvolgers, hou hier wel rekening mee.
Ik heb er evt. nog wel een gebruikte liggen inclusief de hydraulische nokvolgers, alleen passen deze nokvolgers niet in een type 1 carter .
Als je budget het toelaat, dan zou ik toch een nieuwe nokkenas en nokvolgers monteren en niet teveel afwijken van de orginele qua duratie en overlap.
WBX nokkenas past zonder aanpassing zo in een type 1 carter WBX motoren zijn een mix van type1 en type 4 motoren.
Zo is een type 4 carter die met hydraulishe stoters uitgevoerd was ook weer om te bouwen naar type 1 nokvolgers.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Welke Nokkenas?
Klopt, alleen andersom is lastiger (van type 1 mechanische nokvolgers naar de hydraulische die bij de WBX nokstok horen), je moet de nokvolgerboringen dan groter laten ruimen.
Een gebruikte nokkenas gebruiken i.c.m. nieuwe nokvolgers is niet aan te raden, bovendien is het profiel van een WBX nokkenas ook specifiek voor hydraulische nokvolgers.
Een type 4 ombouwen voor gebruik van type 1 nokvolgers is trouwens ook niet zonder aanpaswerk te doen hoor, je moet bussen in de bestaande boringen maken omdat de diameter van type 1 nokvolgers kleiner zijn dan van een type 4 en je moet ruimte in het carter maken voor de "schotels" van de nokvolgers, zie onderstaande foto's van mijn busblok:
Type 1 nokvolgers met bussen die in het carter worden gekrompen
Een gebruikte nokkenas gebruiken i.c.m. nieuwe nokvolgers is niet aan te raden, bovendien is het profiel van een WBX nokkenas ook specifiek voor hydraulische nokvolgers.
Een type 4 ombouwen voor gebruik van type 1 nokvolgers is trouwens ook niet zonder aanpaswerk te doen hoor, je moet bussen in de bestaande boringen maken omdat de diameter van type 1 nokvolgers kleiner zijn dan van een type 4 en je moet ruimte in het carter maken voor de "schotels" van de nokvolgers, zie onderstaande foto's van mijn busblok:
Type 1 nokvolgers met bussen die in het carter worden gekrompen
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Welke Nokkenas?
Nice, Blokkever.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Welke Nokkenas?
Dirty Harry schreef:Ik heb zelf voor de schleicher 292 gekozen omdat deze bijna dezelfde noklift heeft als de originele en de ruggen zijn wat bol met een mooie ronde kanteling net als origineel.
De us nokkenassen zijn veel rechter en puntiger wat weer snllere klepbewegingen mogelijk maakt en deze hebben weer een hogere noklift wat voor een koppelmotor minder gunstig is, maar deze kunnen wel weer meer trekkracht genereren naarmate ze hoger in toeren komen.
De motorsetup als ik nu heb die heb ik ook een keer met een originele nokkenas gehad maar die motor was toch overall een stuk minder krachtig/flexibel als met de schleicher, de schleicher zorgt over het hele toerengebied voor een hogere cilinder vulling wat wel een hoger benziene verbruik als nadeel heeft
Wilde zelf eerst een nokkenas van een waterboxer monteren maar deze zijn niet te vinden NOS of in een mooie staat, en de schleicher zat hier het dichst bij.
Hier noch wat info van een Duitse tuner.
kommt natürlich auch wesentlich auf die Verdichtung, Kopfbearbeitung und Verwendungszweck an, aber vieleicht so:
-Alles serie, dann z.B. Engle W100, oder WBX-Nocke, Schleicher 292°, C25
-Leichte Kopfbearbeitung, erhöhte Verdichtung, dann z.B. Engle W110, C35, Schleicher 296°
-Sportmotor, große Kanäle, bearbeiteter Brennraum, hohe Verdichtung, dann eventuell:
Engle W120, Schleicher 308° eventuell mit 1,25er Kippern.
Ist aber wirklich nur etwas für höhere Drehzahlen und sehr sportlicher Fahrweise.
Wichtig: Gute, neue Stößel, sonst hat man nicht lange was davon.
Gruß,
orra
http://www.orratech.de
Interessant, thanks voor de tip. Door de kleinere hoge lift zal ook de noodzaak voor nieuwe e/o klepveren iets minder groot zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"