Welke Nokkenas?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flitz
Actief Lid
Berichten: 466
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:19 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oost Knollendam
Contacteer:

Welke Nokkenas?

Bericht door Flitz » wo mar 14, 2012 15:27 pm

JE leest zoveel verschillende nokkenassen maar welke nou te kiezen,
welke heb jij en Waarom deze.

Ik weet Dirty Harry
Schleicher 292 blijft trekken tot in hogere toeren

maar je hebt ook
Schleicher 296 enz
Eagle 100 , 110 enz
scat
wat zijn nou de verschillen.
ik wil een 1641 bouwen met meer trekkracht.
dubbele carbs heb ik ook al (riechert)

meer snelheid hoeft niet.

nou laat maar komen ik ben benieuwd
kan er niet veel over vinden in ieder geval
remon
Laatst gewijzigd door Flitz op do mar 15, 2012 8:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
En Nu Genieten....

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door hanhoo » wo mar 14, 2012 21:41 pm

Meer trekkracht = meer cc's. Met elke snellere nok gaat je powerband omhoog naar een hoger toerental.

Redelijke nokkenassen zijn de Scat C25, de Engle W100 en er is ook een variant van Bugpack. Allemaal mild en houden de trekkracht bij lage toeren. De vraag alleen is of je het verschil nu wel zo merkt voor het geld. De meeste nokkenassen heb je namelijk ook een andere oliepomp bij nodig omdat de diepte van het tandwiel verschilt. Scherpere nok betekent meestal ook nieuwe klepveren omdat knappen door de hogere lift een risico is.

Eerder geschreven op dit forum: mijn type3 heeft een standaard nok met standaard 1600. Maar dan wel een wat hogere compressieverhouding, een 4-1 spaghetti en twee nep-weber 34ict carburateurs. Resultaat is 20% meer koppel bij 200 tpm lager. De koppelkromme is bijna volledig vlak. Max vermogen ligt ook een paar honderd toeren lager en is van 50 naar 69 pk gegaan.

Oftewel: neem een standaard nokkenas voor trekkracht bij lage toeren en verhoog de compressieverhouding iets. Let bij de hogere verhouding wel op de koeling. Maar vooral: 4=>1 spaghetti met goede demper. Dat scheelt al een boel.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door Briebelbus » wo mar 14, 2012 21:49 pm

Misschien off-topic; hoe verhoog je de CR dan :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door hanhoo » wo mar 14, 2012 22:23 pm

Turbo.d schreef:Misschien off-topic; hoe verhoog je de CR dan :?:


De relatie tussen de maat van de verbrandingskamer bij onderste dode punt en bovenste dode punt wijzigen. Inhoud van de verbrandingskamer bij ODP in relatie tussen de inhoud van de verbrandingskamer bij BDP.

Bij behoud van al het andere is het simpel uit te leggen: de cilinderkop moet lager op de zuiger komen te liggen. Oftewel: iets uit je cilinderkop kotteren zodat het aantal CC's minder worden bij BDP.

Ga je meer wijzigen zijn er rekenformules met SLAG, BORING en CILINDERKOPVOLUME.

Bij type 4 is het makkelijk: standaard zitten er gebolde zuigers op. Dit leveren de lagere compressieverhouding tov van bijvoorbeeld een Porsche of andere VW type 4. De bus had een veiliger lagere compressieverhouding ivm warmte en levenduur. Vervang de bolle zuigers door platte en de compressieverhouding gaat riant omhoog. Het metaal in relatie tot de klopvastheid van de huidige brandstof kan dit relatief makkelijk aan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door Briebelbus » wo mar 14, 2012 22:41 pm

Duidelijke uitleg, ik dacht idd al Zoiets
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door Dirty Harry » za mar 17, 2012 8:20 am

Ik heb zelf voor de schleicher 292 gekozen omdat deze bijna dezelfde noklift heeft als de originele en de ruggen zijn wat bol met een mooie ronde kanteling net als origineel.
De us nokkenassen zijn veel rechter en puntiger wat weer snllere klepbewegingen mogelijk maakt en deze hebben weer een hogere noklift wat voor een koppelmotor minder gunstig is, maar deze kunnen wel weer meer trekkracht genereren naarmate ze hoger in toeren komen.
De motorsetup als ik nu heb die heb ik ook een keer met een originele nokkenas gehad maar die motor was toch overall een stuk minder krachtig/flexibel als met de schleicher, de schleicher zorgt over het hele toerengebied voor een hogere cilinder vulling wat wel een hoger benziene verbruik als nadeel heeft :mrgreen:

Wilde zelf eerst een nokkenas van een waterboxer monteren maar deze zijn niet te vinden NOS of in een mooie staat, en de schleicher zat hier het dichst bij.

Hier noch wat info van een Duitse tuner.

kommt natürlich auch wesentlich auf die Verdichtung, Kopfbearbeitung und Verwendungszweck an, aber vieleicht so:

-Alles serie, dann z.B. Engle W100, oder WBX-Nocke, Schleicher 292°, C25
-Leichte Kopfbearbeitung, erhöhte Verdichtung, dann z.B. Engle W110, C35, Schleicher 296°
-Sportmotor, große Kanäle, bearbeiteter Brennraum, hohe Verdichtung, dann eventuell:

Engle W120, Schleicher 308° eventuell mit 1,25er Kippern.
Ist aber wirklich nur etwas für höhere Drehzahlen und sehr sportlicher Fahrweise.

Wichtig: Gute, neue Stößel, sonst hat man nicht lange was davon.

Gruß,
orra

http://www.orratech.de

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door blokkever » za mar 17, 2012 15:03 pm

WBX nokkenas is gemaakt voor hydraulische nokvolgers, hou hier wel rekening mee.
Ik heb er evt. nog wel een gebruikte liggen inclusief de hydraulische nokvolgers, alleen passen deze nokvolgers niet in een type 1 carter :( .
Als je budget het toelaat, dan zou ik toch een nieuwe nokkenas en nokvolgers monteren en niet teveel afwijken van de orginele qua duratie en overlap.

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door Dirty Harry » za mar 17, 2012 17:14 pm

blokkever schreef:WBX nokkenas is gemaakt voor hydraulische nokvolgers, hou hier wel rekening mee.
Ik heb er evt. nog wel een gebruikte liggen inclusief de hydraulische nokvolgers, alleen passen deze nokvolgers niet in een type 1 carter :( .
Als je budget het toelaat, dan zou ik toch een nieuwe nokkenas en nokvolgers monteren en niet teveel afwijken van de orginele qua duratie en overlap.



WBX nokkenas past zonder aanpassing zo in een type 1 carter WBX motoren zijn een mix van type1 en type 4 motoren.
Zo is een type 4 carter die met hydraulishe stoters uitgevoerd was ook weer om te bouwen naar type 1 nokvolgers.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door blokkever » zo mar 18, 2012 20:31 pm

Klopt, alleen andersom is lastiger (van type 1 mechanische nokvolgers naar de hydraulische die bij de WBX nokstok horen), je moet de nokvolgerboringen dan groter laten ruimen.
Een gebruikte nokkenas gebruiken i.c.m. nieuwe nokvolgers is niet aan te raden, bovendien is het profiel van een WBX nokkenas ook specifiek voor hydraulische nokvolgers.

Een type 4 ombouwen voor gebruik van type 1 nokvolgers is trouwens ook niet zonder aanpaswerk te doen hoor, je moet bussen in de bestaande boringen maken omdat de diameter van type 1 nokvolgers kleiner zijn dan van een type 4 en je moet ruimte in het carter maken voor de "schotels" van de nokvolgers, zie onderstaande foto's van mijn busblok:

Afbeelding

Afbeelding

Type 1 nokvolgers met bussen die in het carter worden gekrompen
Afbeelding

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door hanhoo » ma mar 19, 2012 14:45 pm

Nice, Blokkever.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Welke Nokkenas?

Bericht door hanhoo » ma mar 19, 2012 14:47 pm

Dirty Harry schreef:Ik heb zelf voor de schleicher 292 gekozen omdat deze bijna dezelfde noklift heeft als de originele en de ruggen zijn wat bol met een mooie ronde kanteling net als origineel.
De us nokkenassen zijn veel rechter en puntiger wat weer snllere klepbewegingen mogelijk maakt en deze hebben weer een hogere noklift wat voor een koppelmotor minder gunstig is, maar deze kunnen wel weer meer trekkracht genereren naarmate ze hoger in toeren komen.
De motorsetup als ik nu heb die heb ik ook een keer met een originele nokkenas gehad maar die motor was toch overall een stuk minder krachtig/flexibel als met de schleicher, de schleicher zorgt over het hele toerengebied voor een hogere cilinder vulling wat wel een hoger benziene verbruik als nadeel heeft :mrgreen:

Wilde zelf eerst een nokkenas van een waterboxer monteren maar deze zijn niet te vinden NOS of in een mooie staat, en de schleicher zat hier het dichst bij.

Hier noch wat info van een Duitse tuner.

kommt natürlich auch wesentlich auf die Verdichtung, Kopfbearbeitung und Verwendungszweck an, aber vieleicht so:

-Alles serie, dann z.B. Engle W100, oder WBX-Nocke, Schleicher 292°, C25
-Leichte Kopfbearbeitung, erhöhte Verdichtung, dann z.B. Engle W110, C35, Schleicher 296°
-Sportmotor, große Kanäle, bearbeiteter Brennraum, hohe Verdichtung, dann eventuell:

Engle W120, Schleicher 308° eventuell mit 1,25er Kippern.
Ist aber wirklich nur etwas für höhere Drehzahlen und sehr sportlicher Fahrweise.

Wichtig: Gute, neue Stößel, sonst hat man nicht lange was davon.

Gruß,
orra

http://www.orratech.de


Interessant, thanks voor de tip. Door de kleinere hoge lift zal ook de noodzaak voor nieuwe e/o klepveren iets minder groot zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie