20W50 in de omgeving Zaandam

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door AppleCase » vr mar 09, 2012 9:38 am

aqute schreef: en hoeveel moet ik kopen? ik controleerde gister het peil en toen zat deze net onder het onderste streepje


Van het onderste naar het bovenste streepje = 1 liter.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door wouthwortel » vr mar 09, 2012 10:11 am

Op de afgelopen KWF in Rosmalen heeft Henk (=baas van Hotrod) een spoedcursus motor-monteren gegeven.
Zijn advies was: koop "onze 20W50" of neem anders een moderne DIESEL-motorolie want die hebben nog steeds voldoende additieven.
Mijn 2-liter-motor loopt al jaren op een moderne 15W40, maar ik geef toe: dat doe ik o.a. omdat er hydro-stoters in zitten.
I am Wouth and I approve this message.

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door Robbie » vr mar 09, 2012 20:10 pm

super gaaf verhaal van Henk, alleen wat ik nog mis is een advies welke olie, merk en type die voldoet aan de waardes van fosfor en de ZDDP van min 1000ppm.
op de kroon staat wel de mil-46152B/C api sf/cc.
tja ik weet het niet meer?

Robbert.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door Baphi » vr mar 09, 2012 20:16 pm

Afbeelding

Klassieke motorolie (met 1000+ ppm ZDDP).
Dit is volgens ons de beste motorolie voor uw luchtgekoelde VW-motor.
Zowel voor alle standaard dan wel licht getunde motoren.
Gemaakt uit hoogwaardige, minerale olie en voorzien van de juiste klassieke toevoegingen.
Deze multigrade olie heeft de juiste viscositeit (dikte) voor zowel zomer als winter gebruik.
Geleverd in 1 Liter flacon.


Deze motorolie gebruik ik nu ook!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door Stuif » vr mar 09, 2012 23:24 pm

AppleCase schreef:
aqute schreef: en hoeveel moet ik kopen? ik controleerde gister het peil en toen zat deze net onder het onderste streepje


Van het onderste naar het bovenste streepje = 1 liter.

Ik dacht 1.25 ltr. :wink:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door hanhoo » vr mar 09, 2012 23:25 pm

Volmineraal 20w50. Punt. Additieven en speciale classic olie? Onzin. Tenzij je motor zwaar getuned is, kun je voor onze kilometrage prima aan deze stelregel houden. Enige rede dat op de bovenstaande olie 'Classic' staat is het feit dat 20w50 alleen maar voor klassiekers nog gebruikt wordt. Dussss....
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door zomerbloempje » vr mar 09, 2012 23:31 pm

met een totaal van 2,5 liter olie in een motor
is die +/- 1 liter tussen de streepjes gewoon heel veel

wij houden altijd het peil tussen halfweg en vol tussen de streepjes
onder het midden komt hij eigenlijk nooit
uitzonderingen daargelaten, ook wij blunderen wel eens
je hebt imo ogen ook gewoon te weinig olie in het blok bij het onderste streepje
de olie is ook nodig om je blok te koelen tijdens het rijden
daarom heel belangrijk om op peil te houden

de soort olie is wel belangrijk, de hoeveelheid nog belangrijker!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door Kebdorst » za mar 10, 2012 9:52 am

Die van mij verbruikt nogal veel.dus ik gebruikgewoon die van de halfords, eerst gebruikte ik kroon maar dat liep één beetje op.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door blokkever » za mar 10, 2012 13:51 pm

hanhoo schreef:Volmineraal 20w50. Punt. Additieven en speciale classic olie? Onzin. Tenzij je motor zwaar getuned is, kun je voor onze kilometrage prima aan deze stelregel houden. Enige rede dat op de bovenstaande olie 'Classic' staat is het feit dat 20w50 alleen maar voor klassiekers nog gebruikt wordt. Dussss....

Die additieven zijn juist voor onze luchtgekoelde motoren wél belangrijk, ook voor standaard (niet getunede) motoren, en wel om o.a. de volgende redenen:
- in onze luchtgekoelde motoren wordt de olie veel warmer dan in een waterkoker waardoor veel eerder aanspraak gemaakt moet worden op de smerende eigenschappen van de additieven.
- door de constructie van de nokvolgers (flat tappet) is er een glijdende wrijving op een relatief klein oppervlak (lijncontact), de smeerfilm wordt hier vrij snel doorbroken en krijg je metaal op metaal contact, de additieven moeten er voor zorgen dat de nokkenas en de volgers de hoge contactdruk kunnen weerstaan.
Je kunt het onzin vinden maar kijk maar eens naar een doorsnee type 4 motor die al wat kilometers heeft gelopen, in negen van de tien gevallen zijn de nokkenas en nokvolgers versleten.
Moderne motoren werken vaak met rollende nokvolgers en zijn daarom minder afhankelijk van deze additieven.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door hanhoo » di mar 13, 2012 23:55 pm

blokkever schreef:
hanhoo schreef:Volmineraal 20w50. Punt. Additieven en speciale classic olie? Onzin. Tenzij je motor zwaar getuned is, kun je voor onze kilometrage prima aan deze stelregel houden. Enige rede dat op de bovenstaande olie 'Classic' staat is het feit dat 20w50 alleen maar voor klassiekers nog gebruikt wordt. Dussss....

Die additieven zijn juist voor onze luchtgekoelde motoren wél belangrijk, ook voor standaard (niet getunede) motoren, en wel om o.a. de volgende redenen:
- in onze luchtgekoelde motoren wordt de olie veel warmer dan in een waterkoker waardoor veel eerder aanspraak gemaakt moet worden op de smerende eigenschappen van de additieven.
- door de constructie van de nokvolgers (flat tappet) is er een glijdende wrijving op een relatief klein oppervlak (lijncontact), de smeerfilm wordt hier vrij snel doorbroken en krijg je metaal op metaal contact, de additieven moeten er voor zorgen dat de nokkenas en de volgers de hoge contactdruk kunnen weerstaan.
Je kunt het onzin vinden maar kijk maar eens naar een doorsnee type 4 motor die al wat kilometers heeft gelopen, in negen van de tien gevallen zijn de nokkenas en nokvolgers versleten.
Moderne motoren werken vaak met rollende nokvolgers en zijn daarom minder afhankelijk van deze additieven.


Deels eens. Je mening snijdt houdt als ik een half-syntheet of vol-syntheet zou gebruiken.

Ik ben een type1 figuur. Die blokjes gaan met mazzel een ton mee. VW hield rekening met 60dkm voor de vervanging van nokkenas- en hoofdaslagers. En 30 jaar geleden was er ook geen 'Klassieker Olie'. En natuurlijk geloof ik dat levensduur hierdoor verlengd kan worden, maar tegelijkertijd wil iemand aan deze claim iets verdienen. Als het de nokvolgers niet zijn, is het wel iets anders dat 'gaat'. Vol-minerale olie 20w50 moet voldoende zijn wat mij betreft om onze blokjes gedurende de levensduur gaande te houden met het gebruik wat er mee wordt toegepast.

Stap je buiten dit 'gebruik', dan grijp je in mijn ogen naar andere middelen (waarbij het gebruik in de winter een mooi voorbeeld is).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 20W50 in de omgeving Zaandam

Bericht door blokkever » wo mar 14, 2012 12:04 pm

Ook de minerale oliën hebben deze additieven, de oliën van 30 jaar geleden had deze additieven er ook in zitten, dat is nou juist het hele punt.
Door de strengere milieu eisen van nu worden de olieproducenten "gedwongen" om minder van deze additieven in hun olie te doen.
Google maar eens op ZDDP, het internet staat vol met goed onderbouwde wetenschappelijke artikelen hierover, de commerciële artikelen kun je er zelf wel uit filteren denk ik.

Plaats reactie