nokkenastandwiel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freggy
Actief Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr apr 24, 2009 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

nokkenastandwiel

Bericht door freggy » di feb 14, 2012 11:17 am

Ben bezig met de revisie van mn 2l CU motor.
Nokkenas moet vervangen worden maar op het originele tandwiel is -4 ingeslagen. Als ik een nieuwe nokkenas bestel is dit met een tandwiel dat er opgevezen moet worden en er wordt nergens aangegeven of je de losse tandwielen in verschillende maten kan krijgen.
Is het mogelijk het origineel te hergebruiken?

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: nokkenastandwiel

Bericht door wouthwortel » di feb 14, 2012 12:13 pm

Toen ik mijn CU reviseerde heb ik gewoon het oude tandwiel gebruikt.
Maar ja, bij mij heb ik ook niet gecontrolleerd of er iets ingeslagen was!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: nokkenastandwiel

Bericht door blokkever » di feb 14, 2012 12:35 pm

Als de oude nog goed is, kun je deze zeker hergebruiken,.
Je moet dan de koppen van de klinnagels afslijpen achter de flens aan de nokkenas, dan kun je de restanten er uit tikken en het tandwiel van de nokkenas halen.
Je moet dan waarschijnlijk nog wel de gaten iets opboren en verzinken om de voorkomen dat de bouten straks te ver uitsteken.

Gebruikersavatar
freggy
Actief Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr apr 24, 2009 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: nokkenastandwiel

Bericht door freggy » di feb 14, 2012 14:35 pm

Ok, thanks!
Zal m'n oude hergebruiken.

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: nokkenastandwiel

Bericht door Dekota » wo feb 15, 2012 14:03 pm

Ik ben ook bezig met revisie van een CU motor.
Ik heb al een nieuwe nokkenas en tandwiel. Maar de tip om het oude tandwiel te gebruiken lijkt mij inderdaad het beste. Dan zijn de tandwielen in ieder geval juist (matching set).

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: nokkenastandwiel

Bericht door hanhoo » za feb 18, 2012 18:01 pm

Als je aan het reviseren ben, zou ik zowel de tandwiel op de krukas als die op de nokkenas vervangen. Type 4 blokjes gaan makkelijk 100dkm tot 150dkm mee indien goed in elkaar gezet. Zonde om het niet te doen.

Ik zou ook sowieso het verdeleras tandwiel op de krukas vervangen. Het moet er toch af om je hoofdaslagers te kunnen vervangen. Beide tandwielen kosten bijna niks.

Voor het vervangen van het tandwiel op de krukas heb je een speciale trekker nodig. Je kunt het bij een luchtgekoeld specialist laten doen, of bij mij als ik weer in NL ben.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: nokkenastandwiel

Bericht door blokkever » ma feb 20, 2012 13:47 pm

hanhoo schreef: ....Zonde om het niet te doen.

Ik denk daar anders over, die tandwielen slijten bijna niet en ze zijn gematched bij het carter.
Als de toleranties nog goed zijn vind ik het juist zonde om het wél te doen, je gooit dan een paar goede tandwielen weg.
Als je moet lijnboren wordt het een ander verhaal, dan moet je controleren of de tandwielen na het lijnboren nog steeds goed matchen.

Hoe is dat bij nieuwe tandwielen, zijn daar ook verschillende afmetingen in te krijgen om een goede match te krijgen? volgens mij wordt daar vaak niet naar gekeken bij het vervangen van de tandwielen als ze uberhaupt al in verschillende maten zijn te krijgen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: nokkenastandwiel

Bericht door hanhoo » ma feb 20, 2012 23:00 pm

Bij mijn beste weten is juist de indraaiperiode van de motor het moment dat deze tandwielen op elkaar inslijten. Maar ik snap wat je bedoeld. Na het lijnboren kunnen natuurlijk positie van nokkenas en krukas van elkaar licht gaan verschillen.

Echter: ik zeg nog steeds dat je met een revisie bezig bent. Die twee tandwielen draaien dan al zooo lang op elkaar dat er wel slijtage moet zijn. Ik kan me dan ook niet anders indenken dat vervanging de slimste optie blijft. Let wel: ik heb ze niet in mijn handen natuurlijk. Met de uitwisselbaarheid van tunen met nokkenassen en krukassen wordt nimmer gesproken over het 'matchen' van tandwielen. Leuke discussie.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: nokkenastandwiel

Bericht door blokkever » ma feb 20, 2012 23:25 pm

Dat van het op elkaar inslijten van nieuwe tandwielen wordt ons wijs gemaakt door de verkopers van die tandwielen (commercie).
Lees anders dit topic maar eens door, daar wordt het goed uitgelegd vind ik en lees je ook hoe een proffesional er over denkt (Floyd Sappemeer.

Plaats reactie