slecht starten injectie

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

slecht starten injectie

Bericht door fahtal » ma feb 13, 2012 9:20 am

goedemorgen heren en dames,

agaat rijd weer maar start nog niet zo graag. ok het is/was koud. maar een keertyje aanslaan zou wel fijn zijn. motor draait redelijk rond.
op een dag dat ze niet goed wou starten kreeg ik haar uiteindelijk aan de praat met vaak kort de sleutel omdraaien dan zloeg ze elke keer 2 slagen aan en uiteindelijk helemaal. en dan loopt ze netjes.

de laatste keer sloeg ze totaal niet aan. geen enkele slag:(

waar moet ik aan denken? aan de koude start injector? die zit in het lucht verzamel huis toch?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: slecht starten injectie

Bericht door blokkever » ma feb 13, 2012 11:34 am

Koude start injector zit in de verzameldoos idd.
Heb je ook gecontroleerd of de bezinepomp wel werkt tijdens het starten?
Dit wordt geregeld door het dubbel relais, misschien dat deze niet goed meer functioneerd.
Met een niet werkende koude start injector moet de motor nog steeds wel te starten zijn.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: slecht starten injectie

Bericht door fahtal » ma feb 13, 2012 11:38 am

en die kan ik weer testen door de lucht massa meter heen en weer te bewegen en luisten naar een klik?

ik ruik overigens wel een benzine lucht naar lang starten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: slecht starten injectie

Bericht door blokkever » ma feb 13, 2012 11:41 am

Je kunt de benzinpomp testen op die manier, maar dan weet je nog steeds niet of tijdens het starten de benzinepomp wel werkt!
Deze manual van het injectiesysteem voor de Porsche 912 geeft een duidelijke uitleg van de werking van het L-jetronic injectiesysteem en is vrijwel identiek aan die van het jou bus.

Edit: ik krijg ineens een flashback, ik heb tijdens onze vakantietrip ook startproblemen gehad, bij mij was in zeer korte tijd het kunstof nokje op de contactpunten afgesleten waardoor de contactpunten niet meer goed open gingen, geen ontsteking dus.
Als je nog met de originele puntjes ontsteking rijdt dan zou ik daar ook even naar kijken.
Laatst gewijzigd door blokkever op ma feb 13, 2012 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: slecht starten injectie

Bericht door fahtal » ma feb 13, 2012 11:49 am

thnx

nog een manier om te testen of een injector werkt/vervuild is? ik heb bij de cilinders nieuwe zitten maar de koude start injector niet. wel heb ik daar nog 2 reserve gebruikte versies van...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: slecht starten injectie

Bericht door blokkever » ma feb 13, 2012 12:01 pm

Gecopiëerd uit de manual voor de 912:
Cold Start Valve
1. Connect a pressure gauge to the tee found on the
driver’s side of the fuel rail. Disconnect the wire from
terminal 1 of the ignition coil. Operate starter briefly to
build up fuel pressure. Disconnect electrical plug to the
cold start valve and apply 12 volts to the pin 45 and
ground to pin 46 of the cold start valve. The pressure
gauge should drop slowly indicating the valve is
opening. (1)
2. An alternate method for verifying the operation of the
cold start valve would be to remove it from the manifold
and operate the starter and allow the fuel to spray into
a container. It should spray for a maximum of 20
seconds. In order to accomplish this the temperature
must be below 500F or the thermo-time switch must be
disconnected and voltage applied to pin 45 with pin 46
grounded.

3. Verify that there is continuity between pin 45 of the
Cold Start Valve and pin G of the thermo-time switch,
and pin 46 of the Cold Start Valve and pin W of the
thermo-time switch.]
4. Measure resistance of coil in start valve – 4 ohms.

Note (1): This will not verify that the spray nozzle is atomizing the fuel.


Hoe loopt de motor stationair als het wel lukt om te starten?
Die van mij is nogal wisselvallig in het stationair toerental, hij maakt vaak teveel toeren (1200-1300 tpm, pas als de motor echt goed op temperatuur is zakt het naar ca 900 tpm.
Hoe is dat bij jou?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: slecht starten injectie

Bericht door fahtal » ma feb 13, 2012 12:34 pm

dank je!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: slecht starten injectie

Bericht door fahtal » di feb 14, 2012 9:24 am

van ochtend toch maar eens geprobeerd te starten. het is tenslotte inmiddels een stuk "warmer". bij de eerste slag gelijk reactie maa rniet genoeg. zo een paar keer kortstondig starten elke keer een pruttel waarna die toch aansloeg en netjes loopt.

mijn redenering: benzine pomp doet het prima want ik kan er prima mee rijden. koude start injector zorgt voor die initiele pruttel elke keer weer? dus als die 2 het niet zijn wat is het dan? zou het zin hebben om 1 van de andere 2 luchtmassa huizen erin te hangen? contact puntjes zijn nieuw maar heb ik ze misschien niet helemaal juist afgesteld? te krap of te wijd? of iets anders.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: slecht starten injectie

Bericht door blokkever » di feb 14, 2012 13:21 pm

Lastig om op afstand een juiste diagnose te stellen. #-o
Wat jij omschrijft is wel een bekend probleem bij L-jetronic maar kan veel oorzaken hebben. :evil:
Hier nog een checklist voor jou probleem.
En nog een technische manual die je mogelijk ook verder kan helpen.

Ik begrijp dat je een voorraad reserve onderdelen hebt?
Dan kun je proberen door het systematisch uitwisselen van onderdelen de oorzaak te lokaliseren.
Let wel op dat de nummers op je reserveonderdelen overeen komen met de originele, m.n. voor de luchtmassameter en de ECU kunnen er verschillen in zitten.

Succes!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: slecht starten injectie

Bericht door fahtal » di feb 14, 2012 13:28 pm

jep zal maar eens een rondje testen doen. en inlezen.

bedankt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: slecht starten injectie

Bericht door DennisT2 » wo feb 15, 2012 10:36 am

Het zit niet in je contactslot?

dat heb ik een keer gehad namelijk. De startmotor deed het wel, maar de bougies vonkten
niet. Behalve! precies op het moment dat ik de sleutel losliet dus dat hij een stukje terug
draait en niet meer de startmotor doet. En dan sloeg ie soms toch aan, omdat ze motor nog
bewoog en sleutel wel op contact stond.

Ik heb dat blokje wat je kunt vervangen aan het contactslot vervangen.

Groeten,
Dennis

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: slecht starten injectie

Bericht door fahtal » wo feb 15, 2012 10:44 am

dat had ik al getest. losse bougie in 1 van de bougiekabels dat zag er goed uit. maar een leuk probleem om te zoeken;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: slecht starten injectie

Bericht door old brumax » wo feb 15, 2012 11:14 am

Alleen een vonk is niet genoeg ,als het nokje vd. puntjes afgesleten is staat de ontsteking niet meer op tijd, heb je wel een vonk maar hoeft de motor niet(goed) te lopen
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: slecht starten injectie

Bericht door fahtal » wo feb 15, 2012 11:14 am

old brumax schreef:Alleen een vonk is niet genoeg ,als het nokje vd. puntjes afgesleten is staat de ontsteking niet meer op tijd, heb je wel een vonk maar hoeft de motor niet(goed) te lopen


puntjes zijn nieuw en bougies ook...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: slecht starten injectie

Bericht door Baphi » wo feb 15, 2012 13:39 pm

fahtal schreef:
old brumax schreef:Alleen een vonk is niet genoeg ,als het nokje vd. puntjes afgesleten is staat de ontsteking niet meer op tijd, heb je wel een vonk maar hoeft de motor niet(goed) te lopen


puntjes zijn nieuw en bougies ook...


heb je de afstand ook goed afgesteld van het nokje van de nieuwe bougies?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Plaats reactie