Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2439
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Remon T2A » wo feb 01, 2012 8:16 am

Heb al wel een topic gevonden met alle bakcodes maar wat is nou precies zo'n lange bak, waar hangt hij onder en datzelfde voor een bak van een 1303?
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10566
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door fahtal » wo feb 01, 2012 9:11 am

volgens mij is bij een lange bak alleen de vierde versnelling "langer" dat betekend dat je harder kan met een lager toerental.

een korte bak zal sneller op snelheid in zijn 4 en kan ook meer trekken in zijn 4 maar gaat iets minder hard.

met een lange bak rij je bijvoorbeeld comfortabel 110 en een korte bijvoorbeeld 90. volgens mij kan je iets van 140 met een lange maar of dat aan te raden is...


als je echt hard wilt dan weet ik een betere bak;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2439
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Remon T2A » wo feb 01, 2012 9:34 am

En dat is?

korte en lange bak klinkt logisch. Maar waar hangt zo'n lange bak normaal onder dan en wat is de code?

En een bak van een 1303 waarover ze het hebben op EB?
Groeten, Remon.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Area51 » wo feb 01, 2012 9:53 am

Bij een zgn 'lange' bak is de eindoverbrenging lager, waardoor automatisch alle versnellingen wat langer worden.
Een lange bak is te vinden onder 2L T2 bussen, de 1700 en 1800 T2 bussen hebben over het algemeen een halflange bak.
Kwa overbrenging moet je het ongeveer zo zien; met een korte bak rij je 100, met een halflange 108 en met een lange bak rij je 115, alle snelheden bij gelijkblijvend toerental.
Een lange bak onder een standaard 1600 T2 monteren kan, maar bij een gelijkblijvende bandenmaat (afrolomtrek) zal het motortoerental dalen en daarmee dus ook de hoeveelheid koellucht die over je cilinders moet gaan.
De wat sterkere 1700, 1800 en 2L type4 motoren hebben wat meer koelcapaciteit, vandaar de wat langere versnellinsbakken voor die T2 bussen.

Een 1303 type1 bak is niet automatisch een lange bak, ook de 1303 was leverbaar met een 1300 motor en die was gewoon voorzien van een korte bak.
Een 1303 bak is net zo groot als een T1 bak, maar een 1303 bak in een T2 monteren is makkelijker gezegd dan gedaan. Makkelijker is dan (als je perse een lange bak wilt gaan monteren) een halflange of lange T2 bak pakken en daar het vliegwielhuis van je korte T2a bak op over te zetten.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5760
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door old brumax » wo feb 01, 2012 9:59 am

Remon T2A schreef:En dat is?

korte en lange bak klinkt logisch. Maar waar hangt zo'n lange bak normaal onder dan en wat is de code?

En een bak van een 1303 waarover ze het hebben op EB?

Dat is een logiche ontwikkeling geweest, de eerste bussen hadden maar een lichte motor maar die zou de bus niet kunnen trekken en op snelheid brengen en houden daarom werden er vertragingskasten tussen gezet.
Toen kwam een zwaardere motor en was de vertraging niet meer nodig dus de bus kon iets harder lopen en liep ook rustiger met minder lawaai.
Daarna kwam de dubbelpoorts met andere carb weer meer vermogen.
Toen de 1700 en 1800 en later de 2 l , iedere keer meer vermogen geeft je de kans om niet alleen grotere trekkracht te genereren maar ook de door de overbrenging te veranderen een rustiger lopende motor te hebben ook bij hogere snelheden wat het benzineverbruik weer ten goede komt.
dit is een overzicht in vogelvlucht en lang niet compleet ook heb ik geen data wanneer, wat, waarin ,werd gebruikt daar zijn boeken voor als je dat precies weten wil.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10566
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door fahtal » wo feb 01, 2012 10:07 am

ik denk dat je wel kunt raden welke bak het snelst is;) ik heb er 2 van rijdend en 1 op voorraad;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2439
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Remon T2A » wo feb 01, 2012 10:14 am

Ach ik vat hem. Neu die sla ik af. Heb een 528iA gehad en na 23 x de radio finetunen, spiegels afstellen etc had ik zoiets van "doe mij maar een handbak", verveel me rot met zo'n automatische transmissie.

Is er ook een 5-bak van eoa ander luchtgekoeld VW-ding?
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10566
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door fahtal » wo feb 01, 2012 10:22 am

hahahaha. ga jij maar eerst rijden in dat ding van je voor dat je zegt dat ik me verveel;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2439
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Remon T2A » wo feb 01, 2012 10:42 am

Oh dat gaat helemaal goed komen hoor maak je maar niet ongerust, geduld is een schone zaak. Op mooie dingen moet je lang wachten of zoiets...

Weet iemand de code van een "lange bak"?
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2331
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door blokkever » wo feb 01, 2012 11:09 am

CP: (Standaard lange bak)
CT: (lange bak met LSD, M220)
Hier kun je berekenen wat voor effect het op je snelheid heeft en je kunt het vergelijken met andere versnellingsbakken.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door ko de fries » wo feb 01, 2012 14:32 pm

will je een langere bak op een 1600 monteren moet je wel de priceas vervangen zit verschil in lengte in grtz ko :D

Area51 schreef:Bij een zgn 'lange' bak is de eindoverbrenging lager, waardoor automatisch alle versnellingen wat langer worden.
Een lange bak is te vinden onder 2L T2 bussen, de 1700 en 1800 T2 bussen hebben over het algemeen een halflange bak.
Kwa overbrenging moet je het ongeveer zo zien; met een korte bak rij je 100, met een halflange 108 en met een lange bak rij je 115, alle snelheden bij gelijkblijvend toerental.
Een lange bak onder een standaard 1600 T2 monteren kan, maar bij een gelijkblijvende bandenmaat (afrolomtrek) zal het motortoerental dalen en daarmee dus ook de hoeveelheid koellucht die over je cilinders moet gaan.
De wat sterkere 1700, 1800 en 2L type4 motoren hebben wat meer koelcapaciteit, vandaar de wat langere versnellinsbakken voor die T2 bussen.

Een 1303 type1 bak is niet automatisch een lange bak, ook de 1303 was leverbaar met een 1300 motor en die was gewoon voorzien van een korte bak.
Een 1303 bak is net zo groot als een T1 bak, maar een 1303 bak in een T2 monteren is makkelijker gezegd dan gedaan. Makkelijker is dan (als je perse een lange bak wilt gaan monteren) een halflange of lange T2 bak pakken en daar het vliegwielhuis van je korte T2a bak op over te zetten.
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Diederik » wo feb 01, 2012 20:02 pm

Remon T2A schreef:Ach ik vat hem. Neu die sla ik af. Heb een 528iA gehad en na 23 x de radio finetunen, spiegels afstellen etc had ik zoiets van "doe mij maar een handbak", verveel me rot met zo'n automatische transmissie.

Is er ook een 5-bak van eoa ander luchtgekoeld VW-ding?



Posche 5 bak inbouwen? Dure onderdelen dus niet zo aantrekelijk...

http://www.westfalia.org/community/showthread.php?642-Manual-transmission-conversion-4-to-5-speed-etc

Iets voor aan de lange bak:
Afbeelding
Afbeelding

project staat hierzo.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2439
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Remon T2A » wo feb 01, 2012 20:30 pm

Died schreef:
Remon T2A schreef:Ach ik vat hem. Neu die sla ik af. Heb een 528iA gehad en na 23 x de radio finetunen, spiegels afstellen etc had ik zoiets van "doe mij maar een handbak", verveel me rot met zo'n automatische transmissie.

Is er ook een 5-bak van eoa ander luchtgekoeld VW-ding?



Posche 5 bak inbouwen? Dure onderdelen dus niet zo aantrekelijk...

http://www.westfalia.org/community/showthread.php?642-Manual-transmission-conversion-4-to-5-speed-etc

Iets voor aan de lange bak:
Afbeelding
Afbeelding

project staat hierzo.


Oef Porsche....heel mooi maar bij die naam hoor ik altijd gerinkel van geld....gaat hem dus niet worden.

Wat er aan de lange bak gaat komen ben ik al uit maar wacht nog ff op een geldboompje en tot er wat andere mee rond rijden en eea is doorontwikkelt.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door hanhoo » do feb 02, 2012 12:44 pm

De bak hoort bij de motor. Een langere bak op een (gekietelde) type 1 motor is geen goede optie. Het motortoerental ligt lager op kruissnelheid waardoor er minder koelling door de koelfan is. Je moet dan dus ook de poulieverhouding aanpassen van de V-riem om dit te compenseren (of andere koelmaatregelen nemen).

De Kever wordt minder getijsterd door dit koelprobleem omdat de auto een stuk lichter is. Alle 1200cc en 1300cc modellen hebben volgens mij dezelfde bakverhouding op de eindoverbrenging. De 1500cc en 1600cc modellen hadden een respectievelijk langere 4e versnelling. De modellen met een 1600 motor zijn te herkennen aan de toevoeging 'S' aan het type nummer (Sport) en hadden de langste overbrenging. De 'S' modellen hadden naast een 1600 motor en langere versnellingsbak ook schijfremmen aan de voorzijde. Overigens stond de toevoeging 'L' voor Luxe. Dus een 130xLS was een luxe Kever met 1600 motor en lange bak (x staat voor 0, 2 of 3).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: Hoe zit dat nou precies met korte bak, lange bak 1303-bak?

Bericht door Area51 » do feb 02, 2012 13:10 pm

hanhoo schreef:De bak hoort bij de motor. Een langere bak op een (gekietelde) type 1 motor is geen goede optie. Het motortoerental ligt lager op kruissnelheid waardoor er minder koelling door de koelfan is. Je moet dan dus ook de poulieverhouding aanpassen van de V-riem om dit te compenseren (of andere koelmaatregelen nemen).


Eens, tenzij je met plattere banden gaat rijden en je de langere bak eigenlijk alleen maar nodig hebt om je motortoerental 'op peil' te houden.

Plaats reactie