Pagina 1 van 1

Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: ma jan 09, 2012 21:47 pm
door emielow
Ik heb onlang mijn 2 liter injectie blok geheel laten reviseren voor veel te veel geld, daarbij ook een nieuwe startmotor geplaatst, maar, net als daarvoor, start de bus nog altijd slecht. Een vriend van mijn met een oud 1600 blok, start in een halve sleutelomdraai, terwijl ik toch zeker altijd minstens 5/10 sec moet doorstarten.. Waar kan dit aan liggen?

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: ma jan 09, 2012 21:56 pm
door fahtal
bij een standaard motor zou ik zeggen:
valse lucht,
slechte onsteking(timing,afstelling,bougies,kracht)

verkeerd starten, volgens mij moet je bij een injectie geen gas geven. bij een standaard motor is het bij koud 1x intrappen en bij warm volgas.

maar ja bij injectie heb je nog wel meer variabelen van niet goed functionerende piefjes en palletjes.. daar ben ik nog niet zo bedreven in.

maar voordat je daaraan begint moet je de eerste punten wel inorde hebben denk ik.

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: ma jan 09, 2012 22:11 pm
door hanhoo
Wat je ook doet, NOOIT gas geven op 1 moment na: als hij verzopen is bij een warme start. In dat geval geef je volgas. De eerste paar keer zal het lang duren voordat hij aanslaat. Als je vervolgens structureel van het gaspedaal af blijft, moet het steeds beter gaan.

Kennis van mij had een GD blok met injectie en katalysator in zijn bus. Die gaf ook altijd gas met starten, en startte dus ook altijd slecht. Nadat ik hem had verteld dit niet meer te doen, was het bij de derde vakantiedag tikkie en lopen.

Overigens vind ik de typering 'laten reviseren voor veel te veel geld' niet noodzakelijk bij je vraag. Ik snap je frustratie, maar niet gelijk conclusies trekken. Er zijn zo veel factoren die met revisie te maken hebben, dat het nimmer direct 100% is.

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: ma jan 09, 2012 22:18 pm
door fahtal
hanhoo schreef:Wat je ook doet, NOOIT gas geven op 1 moment na: als hij verzopen is bij een warme start. In dat geval geef je volgas. De eerste paar keer zal het lang duren voordat hij aanslaat. Als je vervolgens structureel van het gaspedaal af blijft, moet het steeds beter gaan.

Kennis van mij had een GD blok met injectie en katalysator in zijn bus. Die gaf ook altijd gas met starten, en startte dus ook altijd slecht. Nadat ik hem had verteld dit niet meer te doen, was het bij de derde vakantiedag tikkie en lopen.

Overigens vind ik de typering 'laten reviseren voor veel te veel geld' niet noodzakelijk bij je vraag. Ik snap je frustratie, maar niet gelijk conclusies trekken. Er zijn zo veel factoren die met revisie te maken hebben, dat het nimmer direct 100% is.


hanhoo dat nooit gasgeven heeft betrekking op injectie motoren toch? want dat stukje wat ik schrijf staat in haynes geloof ik als standaard procedure aangegeven voor standaard carb motoren geloof ik....

verder over die revisie, ik zie dat je ergens anders informeert naar injectie spruitstukken dus wat is er gereviseerd dan?

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: ma jan 09, 2012 22:20 pm
door hanhoo
fahtal schreef:
hanhoo schreef:Wat je ook doet, NOOIT gas geven op 1 moment na: als hij verzopen is bij een warme start. In dat geval geef je volgas. De eerste paar keer zal het lang duren voordat hij aanslaat. Als je vervolgens structureel van het gaspedaal af blijft, moet het steeds beter gaan.

Kennis van mij had een GD blok met injectie en katalysator in zijn bus. Die gaf ook altijd gas met starten, en startte dus ook altijd slecht. Nadat ik hem had verteld dit niet meer te doen, was het bij de derde vakantiedag tikkie en lopen.

Overigens vind ik de typering 'laten reviseren voor veel te veel geld' niet noodzakelijk bij je vraag. Ik snap je frustratie, maar niet gelijk conclusies trekken. Er zijn zo veel factoren die met revisie te maken hebben, dat het nimmer direct 100% is.


hanhoo dat nooit gasgeven heeft betrekking op injectie motoren toch? want dat stukje wat ik schrijf staat in haynes geloof ik als standaard procedure aangegeven voor standaard carb motoren geloof ik....

verder over die revisie, ik zie dat je ergens anders informeert naar injectie spruitstukken dus wat is er gereviseerd dan?


Dit is idd. uitsluitend het verhaal voor injectie. Laten we hier trouwens niet een discussie over de revisie gaan voeren, dat was nu net mijn punt.

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: ma jan 09, 2012 22:30 pm
door fahtal
Nou ja. Het ene impliceerde dat alles nieuw is het andere niet. Als je dat weet is het voor ons makkelijker zoeken. Wie en hoeveel hoeft van mij ook niet.

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: di jan 10, 2012 11:16 am
door emielow
De injectoren waren nog goed, verder is alles vervangen. Maar ik zal wel eerst even navragen, ga binnenkort toch langs. Ik dacht misschien zou dat het kunnen zijn, vandaar ook mijn vraag hier :)

Geen gas geven had ik inderdaad ook begrepen, dus doe ik ook braaf niet. Als hij eenmaal loopt looptie ie prima, dus het echt alleen het starten.

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: di jan 10, 2012 11:29 am
door fahtal
succes, het blijft voor ons gokken. als het niet de punten zijn die we aangaven wordt het testen en doormeten en afstellen van alle onderdelen. stapje voor stapje niet alles tegelijk eraf rossen;)

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: di jan 10, 2012 12:16 pm
door emielow
dat was ik ook niet van plan :D

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: di jan 10, 2012 12:22 pm
door hanhoo
fahtal schreef:succes, het blijft voor ons gokken. als het niet de punten zijn die we aangaven wordt het testen en doormeten en afstellen van alle onderdelen. stapje voor stapje niet alles tegelijk eraf rossen;)


Als hij na het 5 tot 10 seconde rondtollen gewoon aanslaat en direct goed loopt, vermoed ik dat de koudestartklep in orde is.

Ik denk dat de brandstofdrukregelaar een lek in het membraam heeft. Deze regelaar regelt met vacuumdruk de druk in de injectorrail. Als de motor afgezet wordt, moet de rail op druk blijven en brandstof blijven bevatten. Als het membraam stuk is, valt langzaam de druk weg en loopt de brandstof langzaam weg uit de injectorrail. Gevolg is dat je eerst door moet starten om weer brandstofdruk te krijgen. Beetje vergelijkbaar met een leeglopende vlotterkamer bij caburateurs.

In dit zelfde drukgedeelte zit ook de brandstofpomp. Ook deze kan een boosdoener zijn.

Beiden zijn redelijk eenvoudig te controleren. Zet de bus af en laat hem een tijd staan. Haal de benzineslang van de benzinepomp die naar de injectorrail loopt af. Er moet een kleine sproei benzine uit komen. Is het een flauwe druppel of zelfs leeg, heb je te maken met drukverlies. Zuig / ruik eens aan het vacuum slangetje van inlaatspruitstuk naar drukregelaar. Deze mag geen benzine bevatten of zelfs ruiken naar.

Re: Nieuwe startmotor + gereviseerd blok, start slecht..

Geplaatst: do mar 08, 2012 10:27 am
door Tee
Kan ook zijn dat je kleppen te strak staat, controleren en afstellen, had ik ook een keer. Start moeilijk koud en makkelijk wanneer warm