opbouw type 4 met wat extra's

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door fahtal » wo mei 27, 2015 22:47 pm

blokkever schreef:Ik denk eerder dat er een gat in de header is gebrand in één van de bochten, ik heb dat al eens vaker gezien bij headers die zijn "ingepakt"


Hij zegt toch net dat hij de oude demper ook geprobeerd heeft? Dus dan zijn er geen ingepakte delen toch? En dat dat ook niet goed was.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door blokkever » wo mei 27, 2015 23:35 pm

Nou, volgens mij heeft Lex alleen maar twee verschillende dempers op de header geprobeerd en niet de originele uitlaat die op de oude motor zit gemonteerd, de oude uitlaat waar Lex over schrijft is de demper die hij samen met de header heeft overgenomen, tenminste zo heb ik het begrepen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door fahtal » wo mei 27, 2015 23:39 pm

Haha nou ja ik bemoei me er maar niet meer mee. Alleen maar verwarring. ;-)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » do mei 28, 2015 18:27 pm

Klopt!


blokkever schreef:Nou, volgens mij heeft Lex alleen maar twee verschillende dempers op de header geprobeerd en niet de originele uitlaat die op de oude motor zit gemonteerd, de oude uitlaat waar Lex over schrijft is de demper die hij samen met de header heeft overgenomen, tenminste zo heb ik het begrepen.

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door Dubbel schuiver » do mei 28, 2015 22:55 pm

Hoi Lex,

Ik heb ook een ahnendorp spaghettie met zon flut demper. Bij paste er compleet weinig van. Ik heb de demper open gehad om deze in te korten. Er zit helemaal niets in. Puur en alleen kaal enkelwandig staal.

Bij mij is het geluid ook veel te hard eigenlijk. Moet ook nog eens een knappe demper gaan monteren.
De kids beginnen nu te klagen dat het te hard is.

Hoop dat je het op kunt lossen.

Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » vr mei 29, 2015 22:38 pm

Ai Ai
Dat is niet echt bemoedigend!
Erg dure demper en dan nog geen acceptabel geluid.
En idd het was nog best een hoop aanpaswerk om de demper aan te sluiten op de spaghetti
Weten we eigenlijk wat er in een demper aan materiaal zit wat het geluid wel terug brengt in dB?
Open slijpen en dicht lassen is geen probleem, maar wat stop ik er dan in???

groet

Lex


Dubbel schuiver schreef:Hoi Lex,

Ik heb ook een ahnendorp spaghettie met zon flut demper. Bij paste er compleet weinig van. Ik heb de demper open gehad om deze in te korten. Er zit helemaal niets in. Puur en alleen kaal enkelwandig staal.

Bij mij is het geluid ook veel te hard eigenlijk. Moet ook nog eens een knappe demper gaan monteren.
De kids beginnen nu te klagen dat het te hard is.

Hoop dat je het op kunt lossen.

Patrick

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » vr mei 29, 2015 22:38 pm

Ai Ai
Dat is niet echt bemoedigend!
Erg dure demper en dan nog geen acceptabel geluid.
En idd het was nog best een hoop aanpaswerk om de demper aan te sluiten op de spaghetti
Weten we eigenlijk wat er in een demper aan materiaal zit wat het geluid wel terug brengt in dB?
Open slijpen en dicht lassen is geen probleem, maar wat stop ik er dan in???

groet

Lex


Dubbel schuiver schreef:Hoi Lex,

Ik heb ook een ahnendorp spaghettie met zon flut demper. Bij paste er compleet weinig van. Ik heb de demper open gehad om deze in te korten. Er zit helemaal niets in. Puur en alleen kaal enkelwandig staal.

Bij mij is het geluid ook veel te hard eigenlijk. Moet ook nog eens een knappe demper gaan monteren.
De kids beginnen nu te klagen dat het te hard is.

Hoop dat je het op kunt lossen.

Patrick

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door fahtal » vr mei 29, 2015 23:50 pm

Staalwol?

Maar ga eens langs de sloop en kijk of je voor weinig die van Blokkever na kan maken. Lijkt me veel beter plan
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door ardeko » za mei 30, 2015 6:58 am

In de motorfiets wereld heb je het uitlaat merk Yosimura, je kan voor hun dempers ook nieuw vulling materiaal kopen. Lijkt een beetje op glaswol ....en uit ervaring weet ik dat als het nat wordt de demping kwaliteit achteruit holt.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door Briebelbus » za mei 30, 2015 10:29 am

Dan kan het niet in een uitlaat werken denk ik, omdat hij van binnen nat wordt door condensatie.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » ma jul 20, 2015 20:39 pm

Nadat ik met de nieuwe motor gereden heb ik mijn Camper heb ik deze vanwege het geluid er weer uitgehaald.
De einddemper werkt inmiddels prima en het geluid is sportief te noemen.

Echter na lang wikken en wegen kom ik tot de volgende conclusie:
deze motor is te heftig voor in een Camper.
het trekt als een beer en verwacht zelfs met mijn hoge dak een top van 150 km/h
ook het geluid is voor een Camper mi. iets te sportief
Voor in bus zonder Camper interieur met sportieve ambities is dit echter een zeer fraaie motor.

Omdat ik al een mooie 100 pk type 4 motor in mijn bus heb overweeg ik om mijn nieuwe projectmotor te verkopen en weer opnieuw te beginnen met het nadenken over een volgend project.
iemand met serieuze interesse kan contact opnemen via pb.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » za aug 01, 2015 18:32 pm

Mijn projectmotor laat me niet los!
Ik heb 'm te koop staan maar ga toch nog een onderdeel aanpassen!
Na wat speurtocht wordt duidelijk dat de uitlaat maar een deel van het geluid produceert.
Centraal geplaatste gesloten luchtfilters op een type 4 verlagen het geluid tot wel 10 dB :shock: :shock:
Er zijn hele mooie setjes te koop a > 700 euro maar dat ziet er mij ook veel te gelikt uit.
Vandaag even op de plaatselijke sloop geweest en een filterbox van een Fiat busje gescoord.......gratis.

Is een iets groter filter element dan de standaard typ 4 filter maar dat is prima voor mijn project motor 8-)
AfbeeldingAfbeelding

ik vervang de filters op de dellorto's door een zelfde vorm gewalst aluminium ring (nog te maken....)
de grijze pvc buis wordt nog zwart.

Met deze luchtfilterbox heb ik ook gelijk mooie aansluitmogelijkheden voor de carter en kleppendeksels ontluchting
Via de achterkant en kunnen de bovenop de luchtfilters er weer af 8-)

toch weer bezig....
als dit af is vraagt het toch weer tot een ombouw sessie (....ff proberen :twisted: )
Was wel een kik om buiten de km schaal te gaan op de km teller
(alleen te adviseren met windstil weer :twisted: )

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door Briebelbus » za aug 01, 2015 18:35 pm

interessant Lex, ben benieuwd naar de bevindingen.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » zo aug 02, 2015 12:47 pm

het filter aangepast en alle aansluitingen verplaatst.Afbeelding
PVC gespoten met verf maar verwacht als het klaar is alles in de mat zwarte plastic dip te spuiten.

filter moet ongeveer 10 cm omhoog om mooi uitgelijnd te zijn met de aanzuigstukken van de carbs
steuntjes maken waarop het onderste gedeelte op vast komt te zitten.
Het bovenste filter deel kan fijn tussen de de gastang en het plafond in de motorruimte worden uitgenomen tijdens onderhoudklussen 8-)
Afbeelding
in mat zwart lijkt het een ouderwetse set-up

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » do aug 06, 2015 19:20 pm

en het krijgt steeds meer vormAfbeeldingAfbeelding

de aansluitingen voor e kleppendekselontluchtingen/ afzuiging benzinedampen (bovenop) en carter ontluchting aan de voorzijde zitten er inmiddels ook op

ik heb de i.p.v de filters aluminium plaat gevormd zodat dit mooi de looks van de originele filters blijft geven.
Alles buizen sluiten perfect in elkaar aan
Het filter komt op 4 silentblokjes rubbers op het carter te staan

Plaats reactie