Pagina 1 van 23

opbouw type 4 met wat extra's

Geplaatst: za nov 26, 2011 22:24 pm
door gruns.lex
Ondanks dat ik nu een spiksplinternieuwe motor in de bus heb zitten, was het winterproject (en de lente) erg leuk om te doen.
Ik heb nog een compleet CJ blok incl de koppen liggen en wil dit draaiend deel incl de koppen zelf in de komende jaren gaan voorbereiden.
Dit houd ook in om de koppen compleet te reviseren.
Dus klepgeleiders eruit zittingen eruit de kanalen flowen
en besef dat ik hier specialistische gereedschappen nodig heb. Nu wilde ik zowiezo een kleine pers maken op basis van een 10 tons hydraulische krik en wat H-profielen.
het gaat niet om geld te besparen maar juist het zelf kunnen doen.

Maar vraag me af of dit wel realistisch of meer een gevalletje "keep on dreaming"

Re: koprevisie

Geplaatst: zo nov 27, 2011 1:26 am
door Grawo75
droom? nee hoor. volgens mij is dit goed te doen.
Op mijn werk overhalen we zelf cilinderkoppen en als je dit volgens het boekje doet valt het allemaal wel mee. om klepsteelgeleiders en klepzittingen in de kop te krimpen gebruiken wij droog ijs. Werkt geweldig! Lees vooral het boek.

veel succes!

groeten,
Gerben

Re: koprevisie

Geplaatst: zo nov 27, 2011 11:07 am
door old brumax
gruns.lex schreef:Ondanks dat ik nu een spiksplinternieuwe motor in de bus heb zitten, was het winterproject (en de lente) erg leuk om te doen.
Ik heb nog een compleet CJ blok incl de koppen liggen en wil dit draaiend deel incl de koppen zelf in de komende jaren gaan voorbereiden.
Dit houd ook in om de koppen compleet te reviseren.
Dus klepgeleiders eruit zittingen eruit de kanalen flowen
en besef dat ik hier specialistische gereedschappen nodig heb. Nu wilde ik zowiezo een kleine pers maken op basis van een 10 tons hydraulische krik en wat H-profielen.
het gaat niet om geld te besparen maar juist het zelf kunnen doen.

Maar vraag me af of dit wel realistisch of meer een gevalletje "keep on dreaming"

voorig jaar moest ik andere koppen hebben of reviseren, op mijn revisiemotor zat een kop met harde en een met zachte zetels!!!! met harde zetels was gaan blazen dus wilde ik ze alle 2 laten reviseren = vlakken en harde zetels en kleppen.
bij 2 bedrijven gevraagd en de kosten waren bij alle 2 +/- 600 euro,= voor 2 koppen. daarom besloten nieuwe te kopen compleet met harde zetels kosten,200 euro compleet, wel zelf de kleppen er in zetten ze waren er wel bij.

Re: koprevisie

Geplaatst: zo nov 27, 2011 23:33 pm
door hanhoo
Ik kan je niet helpen, ik laat dit werkje altijd doen. Maar ik ga je verhaal wel volgen. Blijf posten!

Re: koprevisie

Geplaatst: wo dec 07, 2011 20:53 pm
door gruns.lex
vandaag een proefstukje geglaspareld.
AfbeeldingAfbeelding
Nadat de koppen in bad zijn geweest (biotex groen) ga ik ze eerst stoomreiningen daarna glasparelen daarna pas start de revisie etc.

Ik ga het deze keer heel mooi doen (ook de gietbramen aan de buitenkant van de kop gladmaken etc.
In en uitlaatpoorten polijsten
in de oude klepgeleiders draad tappen en er uittrekken en nieuwe erin persen (kop heet uit de oven en geleider ijskoud)

Haast heb ik niet en het is bijna therapeutisch :mrgreen:

Ik maak er een mooie fotoserie van 8)

Re: koprevisie

Geplaatst: do dec 08, 2011 10:40 am
door Max
Goed bezig

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 12:44 pm
door gruns.lex
vrijdag avond begonnen met demontage & reiniging van een kop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In een badje van biotex en daarna met een stoomapparaatje schoongeblazen.
Afbeelding
Hier de helft van de kop geglaspareld
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
in en uitlaatpoorten perfect schoon!! ga we straks met schuurborstels gladmaken!!
Afbeelding
Uitlaatkanaal is echt grof (ben benieuwd of ik dit gladder krijg?)

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 13:16 pm
door fahtal
Ben je thuis ook zo netjes?

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 13:31 pm
door Inactief Account
de kanalen in je kop zijn niet glad vanwege werveling die je nodig hebt om een gelijkmatige cilindervulling te krijgen

de uitlaat kanalen hebben deze werveling ook deels nodig om de cilinder te helpen leegzuigen

het kan dus zijn dat als je die kanalen gaat polijsten je uiteindelijk minder vermogen in je motorblokkrijgt
en meer slijtage door een minder gelijkmatige verbranding in je cilinder

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 13:45 pm
door hanhoo
Van een vooraanstaand specialist geleerd dat ze juist deze kanalen 'flowen' en dus glad maken. Ik heb er naast gedaan toen ze het aan het uitvoeren waren. Heel leerzaam. Even zo voor uitliteren.

Goed bezig Gruns.lex. Zo ver was ik met mijn eigen blokje ook. Klepgeleiders en flowen heb ik toen laten doen. Ben benieuwd naar je verrichtingen.

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 14:21 pm
door Inactief Account
hanhoo schreef:Van een vooraanstaand specialist geleerd dat ze juist deze kanalen 'flowen' en dus glad maken. Ik heb er naast gedaan toen ze het aan het uitvoeren waren. Heel leerzaam. Even zo voor uitliteren.

Goed bezig Gruns.lex. Zo ver was ik met mijn eigen blokje ook. Klepgeleiders en flowen heb ik toen laten doen. Ben benieuwd naar je verrichtingen.

flowen is iets heel anders dan helemaal glad maken

met flowen houd je rekening met het stromen van de gassen

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 17:18 pm
door gruns.lex
flowen is dus iets anders dan gladmaken.

Ik had ooit ergens gezien dat flowen idd een soort spiraal beweging aan de luch moest geven.
denk maar aan de groeven in een revolver / geweerloop of zoiets.
de rest verder glad maken om turbulenties dwars op de luchtstroom is zeker slim.
de leidingweerstand neemt dan af en je hebt een betere toestroom naar de cilinder.

toch?>

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 20:29 pm
door hanhoo
@Shadowman: hoe doe je dat dan wel?

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 22:08 pm
door Inactief Account
hanhoo schreef:@Shadowman: hoe doe je dat dan wel?


Ik doe dat niet omdat ik dat niet kan
maar hoe en waarom staat hier,
een mooie site met uitleg (engels)

http://www.ricwood.com/gasflow.html

Re: koprevisie

Geplaatst: zo dec 18, 2011 23:05 pm
door gruns.lex
shadowman schreef:
hanhoo schreef:@Shadowman: hoe doe je dat dan wel?


Ik doe dat niet omdat ik dat niet kan
maar hoe en waarom staat hier,
een mooie site met uitleg (engels)

http://www.ricwood.com/gasflow.html


Idd mooie site!!

Het beginsel is een design waarbij je een optimale werveling krijgt in de verbrandingskamer.
Het glad maken is absoluut een onderdeel.
In de inlaatpoorten ziiten nu giet randen en andere onefffenheden.
Ik ga proberen de zaak glad te maken en er van uitgaan dat het kanaal design oke is.

groet

Lex