opbouw type 4 met wat extra's

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: koprevisie

Bericht door wouthwortel » ma dec 19, 2011 8:41 am

Ik denk dat er over 2 verschillende dingen wordt gesproken:

1: polijsten = glad/glimmend maken
2: flowen = het brandstof-lucht-mengsel zo snel mogelijk van A naar B krijgen

puntje 2 zou je ook kunnen zien als aerodynamisch maken, maar dan aan de binnenzijde

van puntje 1 heb ik altijd begrepen dat je dit niet in het inlaatspruitstuk moet doen, omdat dat het water wat in de inlaatlucht zit dan tegen de binnenkant aan gaat condenseren, lijkt me niet goed??

@ Lex: ik heb bij de koppen van mijn CU wel het inlaatkanaal "geflowed", er zit n.l. op 1 plek een bobbel in de weg.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » ma dec 19, 2011 9:31 am

wouthwortel schreef:Ik denk dat er over 2 verschillende dingen wordt gesproken:

1: polijsten = glad/glimmend maken
2: flowen = het brandstof-lucht-mengsel zo snel mogelijk van A naar B krijgen

puntje 2 zou je ook kunnen zien als aerodynamisch maken, maar dan aan de binnenzijde

van puntje 1 heb ik altijd begrepen dat je dit niet in het inlaatspruitstuk moet doen, omdat dat het water wat in de inlaatlucht zit dan tegen de binnenkant aan gaat condenseren, lijkt me niet goed??

@ Lex: ik heb bij de koppen van mijn CU wel het inlaatkanaal "geflowed", er zit n.l. op 1 plek een bobbel in de weg.


Foto's!!!!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: koprevisie

Bericht door wouthwortel » ma dec 19, 2011 18:24 pm

Knap lastig als de koppen al zijn ingebouwd!! #-o
Maar als je goed kijkt (en voelt!!) vindt je dat hobbeltje wel!
I am Wouth and I approve this message.

Inactief Account

Re: koprevisie

Bericht door Inactief Account » ma dec 19, 2011 19:13 pm

nog even een paar voorbeeldjes van flowen
met het voorbeeld dat soms zelfs toevogen beter is dan weghalen

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: koprevisie

Bericht door Grawo75 » di dec 20, 2011 7:46 am

Wow, goed bezig!! Dit ga ik zeker volgen! Waarschijnlijk heb je er zelf ook al aan gedacht, maar vergeet niet die koperen ring uit je uitlaatpoort te halen... ;-)

groeten,

Gerben

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: koprevisie

Bericht door wouthwortel » di dec 20, 2011 9:05 am

koperen ring bij een 2-liter-blok??
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » di dec 20, 2011 12:52 pm

Wouth,

De GE en CJ motoren hebben in de uitlaatpoorten aansluitng naar de wisselaars ovale koperen ringen.
de latere CU hebben meet rechthoekige pakkingen.

Tja deze ringen moeten er nog uit maar ik vermoed dat ze vast geplakt zitten :?
Voordat ik iets kapot maak om deze ringen er af te krijgen moet ik ff voorzichtig zijn.
Ze zijn perfect glad en wellicht moet ik er dan voor kiezen om ze te laten zitten.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: koprevisie

Bericht door gijsv » di dec 20, 2011 13:56 pm

gruns.lex schreef:Wouth,

De GE en CJ motoren hebben in de uitlaatpoorten aansluitng naar de wisselaars ovale koperen ringen.
de latere CU hebben meet rechthoekige pakkingen.

Tja deze ringen moeten er nog uit maar ik vermoed dat ze vast geplakt zitten :?
Voordat ik iets kapot maak om deze ringen er af te krijgen moet ik ff voorzichtig zijn.
Ze zijn perfect glad en wellicht moet ik er dan voor kiezen om ze te laten zitten.


Let wel er zijn 2 soorten warmtewisselaars voor de CJ. de latere soort is gelijk aan CU. Naar mijn weten is ergens in '77-'78 de wijziging geweest

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » di dec 20, 2011 21:07 pm

Zojuist de uitlaatkleppen eruit getrokken.
Afbeelding
Afbeelding
M10 draad getapt 1,5cm diep
Afbeelding
stukje draadeinde m10 er in
Afbeelding
Afbeelding
met een dop uit een doppendoos eronder en met een moet en revet de klepgeleider omhoog getrokken.
Afbeelding
Afbeelding
ca 10 minuten per geleider 8)

De inlaatkleppen zijn dunner en met een M10 neem ik te veel materiaal weg en een M8 is te dun!
Is er ook M9?

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: koprevisie

Bericht door Max » di dec 20, 2011 21:13 pm

Tuurliijk is er ook M9 maar dan moet je wel naar de speciaalzaak.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: koprevisie

Bericht door wouthwortel » di dec 20, 2011 22:28 pm

Draai een doorn/drevel die precies op en in de klepgeleider past.
Zet de kop in de oven en laat de boel (ik meen tot 600 graden) heet worden.
Hete kop eruit, op de werkbank plaatsen, doorn in de klepgeleider zetten en meppen maar!! Grote kans datíe eruit komt.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » di dec 20, 2011 22:36 pm

wouthwortel schreef:Draai een doorn/drevel die precies op en in de klepgeleider past.
Zet de kop in de oven en laat de boel (ik meen tot 600 graden) heet worden.
Hete kop eruit, op de werkbank plaatsen, doorn in de klepgeleider zetten en meppen maar!! Grote kans datíe eruit komt.


mijn oven gaat niet verder dan 250 graden
Ik vermoed dat 600 graden ook te veel is voor aluminium :mrgreen:
het smeltpunt is 660 graden.

Maar zeker een mogelikheid om OOK uit te proberen.
Ben er wel huiverig voor omdat als je iets krom slaat je de zaak er niet meer uit kunt persen maar moet boren.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: koprevisie

Bericht door zomerbloempje » di dec 20, 2011 22:46 pm

bij pieter breughel hebben ze een pottenbakkersoven die heter kan als je dat wel ooit nodig mocht hebben
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: koprevisie

Bericht door wouthwortel » wo dec 21, 2011 9:55 am

250 graden zal ook wel werken, denk ik.
hoe langer de lengte van de doorn IN de klepgeleider is, hoe kleiner de kans dat je iets krom zult slaan.
De kop moet natuurlijuk wel op de werkbank gefixeerd worden.
Ben benieuwd naar de foto's.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: koprevisie

Bericht door hanhoo » wo dec 21, 2011 10:03 am

Kun je niet gewoon voor een Engelse maat gaan?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie