opbouw type 4 met wat extra's
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: koprevisie
Ik denk dat er over 2 verschillende dingen wordt gesproken:
1: polijsten = glad/glimmend maken
2: flowen = het brandstof-lucht-mengsel zo snel mogelijk van A naar B krijgen
puntje 2 zou je ook kunnen zien als aerodynamisch maken, maar dan aan de binnenzijde
van puntje 1 heb ik altijd begrepen dat je dit niet in het inlaatspruitstuk moet doen, omdat dat het water wat in de inlaatlucht zit dan tegen de binnenkant aan gaat condenseren, lijkt me niet goed??
@ Lex: ik heb bij de koppen van mijn CU wel het inlaatkanaal "geflowed", er zit n.l. op 1 plek een bobbel in de weg.
1: polijsten = glad/glimmend maken
2: flowen = het brandstof-lucht-mengsel zo snel mogelijk van A naar B krijgen
puntje 2 zou je ook kunnen zien als aerodynamisch maken, maar dan aan de binnenzijde
van puntje 1 heb ik altijd begrepen dat je dit niet in het inlaatspruitstuk moet doen, omdat dat het water wat in de inlaatlucht zit dan tegen de binnenkant aan gaat condenseren, lijkt me niet goed??
@ Lex: ik heb bij de koppen van mijn CU wel het inlaatkanaal "geflowed", er zit n.l. op 1 plek een bobbel in de weg.
I am Wouth and I approve this message.
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: koprevisie
wouthwortel schreef:Ik denk dat er over 2 verschillende dingen wordt gesproken:
1: polijsten = glad/glimmend maken
2: flowen = het brandstof-lucht-mengsel zo snel mogelijk van A naar B krijgen
puntje 2 zou je ook kunnen zien als aerodynamisch maken, maar dan aan de binnenzijde
van puntje 1 heb ik altijd begrepen dat je dit niet in het inlaatspruitstuk moet doen, omdat dat het water wat in de inlaatlucht zit dan tegen de binnenkant aan gaat condenseren, lijkt me niet goed??
@ Lex: ik heb bij de koppen van mijn CU wel het inlaatkanaal "geflowed", er zit n.l. op 1 plek een bobbel in de weg.
Foto's!!!!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: koprevisie
Knap lastig als de koppen al zijn ingebouwd!!
Maar als je goed kijkt (en voelt!!) vindt je dat hobbeltje wel!
Maar als je goed kijkt (en voelt!!) vindt je dat hobbeltje wel!
I am Wouth and I approve this message.
Re: koprevisie
nog even een paar voorbeeldjes van flowen
met het voorbeeld dat soms zelfs toevogen beter is dan weghalen
met het voorbeeld dat soms zelfs toevogen beter is dan weghalen
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Re: koprevisie
Wow, goed bezig!! Dit ga ik zeker volgen! Waarschijnlijk heb je er zelf ook al aan gedacht, maar vergeet niet die koperen ring uit je uitlaatpoort te halen...
groeten,
Gerben
groeten,
Gerben
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: koprevisie
Wouth,
De GE en CJ motoren hebben in de uitlaatpoorten aansluitng naar de wisselaars ovale koperen ringen.
de latere CU hebben meet rechthoekige pakkingen.
Tja deze ringen moeten er nog uit maar ik vermoed dat ze vast geplakt zitten
Voordat ik iets kapot maak om deze ringen er af te krijgen moet ik ff voorzichtig zijn.
Ze zijn perfect glad en wellicht moet ik er dan voor kiezen om ze te laten zitten.
De GE en CJ motoren hebben in de uitlaatpoorten aansluitng naar de wisselaars ovale koperen ringen.
de latere CU hebben meet rechthoekige pakkingen.
Tja deze ringen moeten er nog uit maar ik vermoed dat ze vast geplakt zitten
Voordat ik iets kapot maak om deze ringen er af te krijgen moet ik ff voorzichtig zijn.
Ze zijn perfect glad en wellicht moet ik er dan voor kiezen om ze te laten zitten.
Re: koprevisie
gruns.lex schreef:Wouth,
De GE en CJ motoren hebben in de uitlaatpoorten aansluitng naar de wisselaars ovale koperen ringen.
de latere CU hebben meet rechthoekige pakkingen.
Tja deze ringen moeten er nog uit maar ik vermoed dat ze vast geplakt zitten
Voordat ik iets kapot maak om deze ringen er af te krijgen moet ik ff voorzichtig zijn.
Ze zijn perfect glad en wellicht moet ik er dan voor kiezen om ze te laten zitten.
Let wel er zijn 2 soorten warmtewisselaars voor de CJ. de latere soort is gelijk aan CU. Naar mijn weten is ergens in '77-'78 de wijziging geweest
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: koprevisie
Zojuist de uitlaatkleppen eruit getrokken.
M10 draad getapt 1,5cm diep
stukje draadeinde m10 er in
met een dop uit een doppendoos eronder en met een moet en revet de klepgeleider omhoog getrokken.
ca 10 minuten per geleider
De inlaatkleppen zijn dunner en met een M10 neem ik te veel materiaal weg en een M8 is te dun!
Is er ook M9?
M10 draad getapt 1,5cm diep
stukje draadeinde m10 er in
met een dop uit een doppendoos eronder en met een moet en revet de klepgeleider omhoog getrokken.
ca 10 minuten per geleider
De inlaatkleppen zijn dunner en met een M10 neem ik te veel materiaal weg en een M8 is te dun!
Is er ook M9?
Re: koprevisie
Tuurliijk is er ook M9 maar dan moet je wel naar de speciaalzaak.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: koprevisie
Draai een doorn/drevel die precies op en in de klepgeleider past.
Zet de kop in de oven en laat de boel (ik meen tot 600 graden) heet worden.
Hete kop eruit, op de werkbank plaatsen, doorn in de klepgeleider zetten en meppen maar!! Grote kans datíe eruit komt.
Zet de kop in de oven en laat de boel (ik meen tot 600 graden) heet worden.
Hete kop eruit, op de werkbank plaatsen, doorn in de klepgeleider zetten en meppen maar!! Grote kans datíe eruit komt.
I am Wouth and I approve this message.
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: koprevisie
wouthwortel schreef:Draai een doorn/drevel die precies op en in de klepgeleider past.
Zet de kop in de oven en laat de boel (ik meen tot 600 graden) heet worden.
Hete kop eruit, op de werkbank plaatsen, doorn in de klepgeleider zetten en meppen maar!! Grote kans datíe eruit komt.
mijn oven gaat niet verder dan 250 graden
Ik vermoed dat 600 graden ook te veel is voor aluminium
het smeltpunt is 660 graden.
Maar zeker een mogelikheid om OOK uit te proberen.
Ben er wel huiverig voor omdat als je iets krom slaat je de zaak er niet meer uit kunt persen maar moet boren.
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: koprevisie
bij pieter breughel hebben ze een pottenbakkersoven die heter kan als je dat wel ooit nodig mocht hebben
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: koprevisie
250 graden zal ook wel werken, denk ik.
hoe langer de lengte van de doorn IN de klepgeleider is, hoe kleiner de kans dat je iets krom zult slaan.
De kop moet natuurlijuk wel op de werkbank gefixeerd worden.
Ben benieuwd naar de foto's.
hoe langer de lengte van de doorn IN de klepgeleider is, hoe kleiner de kans dat je iets krom zult slaan.
De kop moet natuurlijuk wel op de werkbank gefixeerd worden.
Ben benieuwd naar de foto's.
I am Wouth and I approve this message.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: koprevisie
Kun je niet gewoon voor een Engelse maat gaan?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"