opbouw type 4 met wat extra's

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » wo feb 11, 2015 21:23 pm

We hebben bij hogere toerentallen de maximale vervroeging iets lager gezet.
Dit is idd beter voor de koptemperatuur.
Gevolg dat de 118 pk bij 4600 toeren wordt bereikt en vorige keer 122 bij 4800
we hebben de motor feitelijk ingericht voor koppel.
met een andere nokkenas en grotere venture's zou je waarschijnlijk meer PK kunnen halen bij hogere toerentallen en minder koppel.
met de huidige sproeierbezetting en deze 28 mm venturi krijg je bij lagere toeren al meer koppel.
deze motor begint bij 1500 toeren op 160 Nm en 180 bij 2500 en 197 bij 3800 toeren.
gaat zeker soepel rijden in een bus en altijd trekkracht genoeg.
de CO waarde is over de gehele curve nagenoeg vlak en loopt mooi koel.

Ik heb de 123 tune en kan twee curves programmeren en al rijdend omschakelen.
ik heb ook een meer agressieve curve waarmee er meer Pk kan maken en ik kan daar de begrenzing op bijvoorbeeld 5500 toeren zetten.
Dan komt er zeker meer Pk uit.
We hebben die echter niet getest.
Ik zal die zeker een keer uittesten als de motor in de bus zit :mrgreen:



blokkever schreef:Mooi 8-)
Waarom is het maximum PK's nu gedaald? kennelijk zat je helemaal bovenin voor het veranderen van de curve beter.
Wordt hij te heet anders?

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » za feb 14, 2015 14:40 pm

Afbeelding

Hier de laatste uitdraai nadat we de 123tune hadden ingesteld.
Ik heb met pen (dunne lijnen) de curves, van voordat we de vervroegings curve hebben aangepast, bijgetekend.
Het koppel en de PK zijn in het werkgebied tussen 2500 en 3500 toeren over de gehele linie hoger

vanaf 4500 toeren hebben we de vervroeging nog minder vroeg gezet en dat zie je aan de kromme's
hiermee wordt de motor ook bij de hoge toeren zelfs niet te heet.
bij 5000 toeren grijpt de toerenbegrenzer in.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » za mei 02, 2015 20:23 pm

Afbeelding
Het is zover de nieuwe motor gaat een plaatsje krijgen in de bus.Afbeelding
staat al enkele maanden op mijn aanhanger te wachten maar het nu zover.
Omdat er geen vacuum aansluiting zit op de spruitstukken zou er geen rembekrachtiging meer zijn en had al een vacuumpomp van een Volvo klaar liggen.
Deze met een instelbare vacuumschakelaar is deze te regelen.
Waarschijnlijk laat ik de pomp ook draaien als de remlichten worden geactiveerd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » ma mei 04, 2015 20:48 pm

Afbeelding
Deze keer ging het moeiteloos en in 10 minuten had ik 'm op de prise-as zitten. 8-)

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door freddeblok » ma mei 04, 2015 20:50 pm

Petje af Lex.
Ik heb dat wel anders meegemaakt.
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » ma mei 04, 2015 21:30 pm

freddeblok schreef:Petje af Lex.
Ik heb dat wel anders meegemaakt.

Vorige keer 2,5 uur liggen vechten.
Het blijft een bitch de motor zo op een garage krik omhoog tillen en dan precies gericht te krijgen.
de ruimte is echt mm werk........

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door fahtal » di mei 05, 2015 6:20 am

Ja wat dat betreft is een automaat echt super. Man wat zat ik te worstelen met de doka.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » wo mei 06, 2015 22:37 pm

Ik heb een oliekoeler met fan en ga die onder de bus ophangen.
Nu voorzie ik al dat ik een frame moet maken met rubber silentblokjes maar hoop stiekum dat iemand dat al heeft ontworpen?
Afbeelding
28 cm: 26cm

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gijsv » do mei 07, 2015 7:27 am

Ik heb dezelfde. deze hangt vrij aan draadeinden welke ik door de laadvloer heb zitten (dus wel gaten geboord)

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » do mei 07, 2015 18:11 pm

gijsv schreef:Ik heb dezelfde. deze hangt vrij aan draadeinden welke ik door de laadvloer heb zitten (dus wel gaten geboord)


Waar heb je deze nu precies hangen?
zou je een foto voor me kunnen maken?

groet

Lex

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door transporterT2 » do mei 07, 2015 22:23 pm

Hoe groot is de koeler?
Ik kon bij onze koeler hem kwijt naast de versnellingsbak met het propellertje richting de bodemplaat.
Ik heb gebruik gemaakt van een grote leidingbeugel welke ik om de achteras heb geklemd.
Meen iets van 85 mm rond dat hij was,daar een plaat aan geknoopt en toen het hele spul een beetje schuin ivm rijwind onder de bus vastgezet.
Morgen komt Gijs wat lenen bij mij misschien kan hij wat plaatjes schieten van het geheel.
Ben daar niet zo thuis in om te plaatsen hier :oops:

Jan willem

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gijsv » do mei 07, 2015 23:01 pm

Deze hangt aan de bijrijderskant ter hoogte van de schuifdeur. De fan is naar onder en daarmee direct bescherming van de koeler.

Helaas heb ik geen foto en de bus staat dit seizoen in de stalling.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gijsv » vr mei 08, 2015 21:45 pm

Zo zit het bij JWAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk is het duidelijk.

Zelf heb ik geen bellypans en zit ie dus 1/2 m naar voren en dan met de fan naar onder

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » ma mei 11, 2015 22:31 pm

Alles is gereed!
oliekoeler een mooi plekje gegeven en vandaag de RVS uitlaatdemper aangesloten aan de de 4 in 1 uitlaatcollector .
Zojuist gereden en de trekkracht is indrukwekkend.
Ik heb de top niet uitgetest maar bij 90 in zijn3 begon ie pas een ferm door te trekken en zat voordat ik het wist op 110 in zijn 3.....
Duidelijk het koppel wat oploopt bij 3000 toeren.

echter het geluid wat uit de uitlaat komt is niet ok!
een serieuze blerpijp!!!
De demper lijkt niets te doen.

Ik heb deze 4 in 1 plus demper ooit 2e hands gekocht en weet geen verleden.
Of dit dus normaal is ????

Hiermee ga ik niet rijden.........

Wie heeft ook een 4 in 1 van Ahenendorp onder een bus zitten?

Of ik moet een andere demper kopen of anders gaat er een originele type 4 uitlaat op
Afbeelding

ik zou de rechte buis nog omhoog brengen zodat deze mooi onder de bumper uitkomt maar eerst het geluid maar eens oplossen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door hanhoo » ma mei 11, 2015 23:00 pm

Uhm, geluidsdemping aanbrengen?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie