opbouw type 4 met wat extra's

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » vr dec 30, 2011 15:19 pm

vandaag wat hulpgereedschap gemaakt om straks de nieuwe geleiders mee in te persen.
Afbeelding
de oude in en uitlaatkleppen met daaroverheen een deel van de oude geleider zodat de nieuwe geleider tot op het eind inwendig gesteund is door de as van de klep
Afbeelding
een bronzen busje er overheen zodat de kop van de geleider beschermd is tijdens inpersen.

omdat de klep perfect haaks is tov van de as kan dit niet kantelen tijdens inpersen.

Kop op 250 graden en de geleiders in de vrieskast.

groet

Lex

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » vr dec 30, 2011 15:25 pm

Zojuist een van de tuimelaarasjes gedemonteerd en schoongemaakt.

Ik word steeds enthousiaster over het glasparelen :D
Het wordt allemaal prachtig schoon van (en als nieuw 8) ).
Afbeelding

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » vr dec 30, 2011 19:05 pm

en nog snel ook 8)
Afbeelding
een setje voor een kop.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » do jan 19, 2012 20:49 pm

gruns.lex schreef:en nog snel ook 8)
Afbeelding
een setje voor een kop.


Inmiddels alle tuimelaars gepareld en met de horror van Hannoo over resten parelmateriaal...........
Zojuist alles eens goed gecontroleerd en ipv de persluchtslang eens met een stoomreiniger door de geboorde kanaaltjes van de tuimelaar gespoten...... en ja hoor nog steeds glasgruis erin. :oops: :oops:
Uiteindelijk ruim anderhalf uur bezig geweest om de vier asjes ed kanaaltjes / schroefgaten perfect schoon te krijgen.

Ik wilde ook het carter straks parelen maar krijg nu grote twijfels ....

Hannoo gebruikte een werpstraler voor carterhelften?
Is dit veilig mits je de oliekanalen daarna kan reinigen (doppen eruit)?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door fahtal » do jan 19, 2012 20:56 pm

doe het gewoon niet.. waarom zou je het willen na een jaartje is het toch allemaal weer vettig zeker het spul wat in je motor zit...

maar ja als je het een beetje veilig wilt laten blinken kan je overwegen om het ultrasoon te laten reinigen. of met droogijs laten stralen.. en dan eventueel polijsten..

maar ja ieder zijn ding. ik hang mijn blokken weer vettig en vies terug.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » do jan 19, 2012 21:23 pm

fahtal schreef:doe het gewoon niet.. waarom zou je het willen na een jaartje is het toch allemaal weer vettig zeker het spul wat in je motor zit...

maar ja als je het een beetje veilig wilt laten blinken kan je overwegen om het ultrasoon te laten reinigen. of met droogijs laten stralen.. en dan eventueel polijsten..

maar ja ieder zijn ding. ik hang mijn blokken weer vettig en vies terug.


Absoluut eens!
Ik ga geen risico's nemen die onverantwoord zijn.
Als ik het niet als hobby zou zien maar ik moest een motor gewoon goed terug krijgen in de bus zou ik er zeker niet aan beginnen.
De vorige motor van vorig jaar is gewoon schoon opgebouwd zoals ie was (onderdelen in de wasmachine met ontvetter) en meer niet.
Ik ga nu alles optimaal doen wat ook de looks betreft. :mrgreen:

Maar veiligheid voor mezelf en de motor straks voorop!!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door fahtal » do jan 19, 2012 21:31 pm

probeer anders eens met een hoge druk reiniger. en een enginecleaner..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Inactief Account

Re: koprevisie

Bericht door Inactief Account » vr jan 20, 2012 8:19 am

koop een tweedehands vaatwasser
1a2 x wassen met een scheut motorreiniger
1x wassen met dreft platinum
daarna 1x spoelen/wassen met alleen water

goed laten drogen

en je bent verbaast over het resultaat

doe je dit met de vaatwasser die standaart in je keuken zit
dan is het resultaat helemaal spectaculair
zeker op het moment dat je partner erachter komt waar je de vaatwasser voor gebruikt

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: koprevisie

Bericht door DennisT2 » vr jan 20, 2012 9:35 am

Ervaringsdeskundige?? :lol:

Ik moet eerlijk toegeven, ik stop nog wel een enkel keertje een set carters in onze
vrij nieuwe vaatwasser, maar dan zonder die motorreiniger, gewoon een vaatwasblokje.

En meestal zijn het honda carters.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door fahtal » vr jan 20, 2012 9:45 am

bij een revisie bedrijf die voor mijn pa werkt hebben ze een grote "wasmachine" voor dit doel. misschien zit er iets bij jou in de buurt die dit ook hebben. als je het spul kaal aanleverd hoeft het misschien niet veel te kosten..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Inactief Account

Re: koprevisie

Bericht door Inactief Account » vr jan 20, 2012 11:55 am

DennisT2 schreef:Ervaringsdeskundige?? :lol:

Ik moet eerlijk toegeven, ik stop nog wel een enkel keertje een set carters in onze
vrij nieuwe vaatwasser, maar dan zonder die motorreiniger, gewoon een vaatwasblokje.

En meestal zijn het honda carters.


die motorreiniger ook alleen gebruiken bij een vaatwasser die je voor dit doel gebruikt

bij je huishoud vaatwasser zou ik het niet doen
ik heb het idee dat het de levensduur niet ten goede komt

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: koprevisie

Bericht door hanhoo » vr jan 20, 2012 15:41 pm

Een ding kan ik zeker zeggen: bij het stralen, werpstralen of parelen altijd alle gallerijen openmaken in het carter om doodlopende einde te reinigen. Afgedopt of niet, het komt overal! En daarna: spoelen, spoelen, spoelen, spuiten spuiten spuiten, ragen ragen ragen, spoelen spoelen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » ma jan 23, 2012 21:03 pm

Toch maar een eigen werkplaatspers gekocht :P
Afbeelding
En gelijk de nieuwe klepgeleiders erin geperst.
De uitlaatklepgeleiders gingen flink zwaarder en er was 6 to nodig.
De inlaatgeleiders schoven met 4 ton erin.
Afbeelding
eitje met het hulpgereedschap
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De nieuwe kleppen vallen nu al als een slot op de klepzittingen en ik moet ze nog inslijpen.


Ook al wat aan de drijfstangen gepolijst en de losse onderdelen allemaal op het zelfde gewicht gebracht. Het weegschaaltje dat ik heb is slechts nauwkeurig op 1 gram dus ik ben nog niet klaar :mrgreen: (het moet naar 0 gram )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: koprevisie

Bericht door Wilfred » ma jan 23, 2012 21:10 pm

Je gaat deze motor toch niet ooit aanzetten? Dat zou zonde zijn! :D :P

Super gaaf werk wat je aan het doen bent. :shock:
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » ma jan 23, 2012 21:20 pm

Wilfred schreef:Je gaat deze motor toch niet ooit aanzetten? Dat zou zonde zijn! :D :P

Super gaaf werk wat je aan het doen bent. :shock:

Ik werk dit setje CJ koppen netjes af en gaan de verkoop in.
Ik heb inmiddels 3 oude koppen van een 1800 liggen en die hebben grotere kleppen. 2 ervan ga ik ook compleet reviseren en inzetten voor mijn project. In de kleppen in de 1800 zijn volgens wat ik er van gehoord heb gevuld met Natrium voor betere warmte afvoer.

Wie interesse heeft in een setje 2 liter koppen mag zich via PB melden!

groet

Lex

Plaats reactie