opbouw type 4 met wat extra's

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: koprevisie

Bericht door Tee » za apr 28, 2012 10:41 am

gruns.lex schreef:
gruns.lex schreef:
Tee schreef:ik ben benieuwd hoe je zal je rembekrachtiger aansluiten? ik zit namelijk met zelfde probleem.
Ga je beiden spruitstukken aan elkaar verbinden, en soort balansbuis tussen de spruitstukken maken? waar ga je boren?


Andere optie is een vacuumpompje zoals op dieselmotoren zit!
Maar daar heb ik mezelf nog niet mee bezig gehouden.

Wie van onze dieselvrienden of ervaringsdeskundigen kan hier iets over stellen?

groet

Lex




Volvo heeft in de V40 diesel electrische vacuumpopmpjes gebruikt voor de vrembekrachtiging.
Dit ga ik verder uitdiepen. :P
Dit lijkt me veel beter dan de spruitstukken te verbinden


goed idee, hou ons op de hoogte van je vindingen. ik wacht ff met boren dan :)
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 motor voor bus van Lex

Bericht door gruns.lex » za apr 28, 2012 12:29 pm

Vacuum pomp is besteld.
Ik heb her en der wat info verzameld en vaak wordt de pomp alleen aangeschakeld door de remlichtschakelaar.
Dit schijnt meer dan voldoende tijd te zijn om het systeem onder onderdruk te zetten en te houden tijdens remmen.
Ik zoek nog wel verder of er ook een instelbare vacuumschakelaar is die het systeem om onderdruk houd zonder dat je eerst moet remmen.

ik kan ook overwegen om toch een kanaal van het spruitstuk van cilinder 3 met een terugslagklep aan te sluiten (dan is er altijd een basis vacuum in het remsysteem) en de pomp aanschakelen door de remlicht schakelaar (via relais)
Bijkomend voordeel van deze setup is dat je ook altijd je rembekrachtiging houd ook als de motor niet draait :wink:
Stel je voor in de bergen naar beneden rollend stop de motor ermee
dan is er toch rembekrachtiging 8)
Laatst gewijzigd door gruns.lex op vr mei 04, 2012 17:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: koprevisie

Bericht door old brumax » za apr 28, 2012 13:03 pm

gruns.lex schreef:Stel je voor in de bergen naar beneden rollend stop de motor ermee
dan is er toch rembekrachtiging 8)

als je in een afdaling zit heb je de auto altijd in de versnelling staan en draait de motor ongeacht of hij werken moet of niet , in feite werk hij altijd, berg op trekken en berg af remmen, dus altijd vacuüm aanwezig.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » za apr 28, 2012 22:25 pm

old brumax schreef:
gruns.lex schreef:Stel je voor in de bergen naar beneden rollend stop de motor ermee
dan is er toch rembekrachtiging 8)

als je in een afdaling zit heb je de auto altijd in de versnelling staan en draait de motor ongeacht of hij werken moet of niet , in feite werk hij altijd, berg op trekken en berg af remmen, dus altijd vacuüm aanwezig.


Idd :wink:

tankx

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » wo mei 02, 2012 21:12 pm

vacuumpomp van de volvo is binnen.
zojuist getest met een vacuummeter
geeft 60 cm Hg kolom onderdruk en heeft een behoorlijke capaciteit.
Afbeelding

Ook al een 12 volt instelbare vacuumschakelaar op het oog om altijd het systeem op onderdruk te houden.

Wie weet toevallig wat de onderdruk is in de spruitstukken bij gesloten gaskleppen?

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » vr mei 04, 2012 17:52 pm

De naam van het onderwerp aan gepast.

Plaatwerk is ongeveer compleet
Afbeelding
Afbeelding

Ik mis allen nog de motor drager verder compleet. 8)

Kan een keer naar het straalbedrijf.
Wisselaars worden vlamverzinkt en in hittebestendige poedercoat gezet. Het plaatwerk in mat zwart poedercoat, de alu tunnel twijfel ik over. (of blank geglaspareld of nadien in de zilvergrijze poedercoat)

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gijsv » vr mei 04, 2012 20:25 pm

gruns.lex schreef:De naam van het onderwerp aan gepast.

Plaatwerk is ongeveer compleet
Afbeelding
Afbeelding

Ik mis allen nog de motor drager verder compleet. 8)

Kan een keer naar het straalbedrijf.
Wisselaars worden vlamverzinkt en in hittebestendige poedercoat gezet. Het plaatwerk in mat zwart poedercoat, de alu tunnel twijfel ik over. (of blank geglaspareld of nadien in de zilvergrijze poedercoat)


Wat is een motordrager? Als je die ondersteun bedoelt kan het zijn dat ik er een heb, weet niet of die type1 of type 4 is...

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door JackS » vr mei 04, 2012 20:26 pm

Jemig Lex, wat een geweldig verhaal is dit.
Kom je morgen bij mij werken?
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: koprevisie

Bericht door gruns.lex » vr mei 04, 2012 21:49 pm

gruns.lex schreef:vacuumpomp van de volvo is binnen.
zojuist getest met een vacuummeter
geeft 60 cm Hg kolom onderdruk en heeft een behoorlijke capaciteit.
Afbeelding

Ook al een 12 volt instelbare vacuumschakelaar op het oog om altijd het systeem op onderdruk te houden.

Wie weet toevallig wat de onderdruk is in de spruitstukken bij gesloten gaskleppen?


Zojuist de verstelbare vacuumschakelaar op de kop getikt op Ebay
slechts 12,50 euro :mrgreen:
http://content.smcetech.com/image/large/zse2.jpg

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door Tee » ma mei 07, 2012 13:19 pm

waar ga je het plaatsen? het hoeft niet meer in de motorruimte te zitten, kan makkelijk dichterbij de rembekrachtiger geplaatst worden, minder, slang en kans op lekage.
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » ma mei 07, 2012 18:39 pm

Tee schreef:waar ga je het plaatsen? het hoeft niet meer in de motorruimte te zitten, kan makkelijk dichterbij de rembekrachtiger geplaatst worden, minder, slang en kans op lekage.


Hij komt in de motorruimte!
Hier zit ie beschermt en komt ook het remlicht signaal.
Ook de vacuumschakelaar er bijgekoppeld.

Ik sluit 'm met een vaccumslang en tergslagklepje aan op de originele aansluiting zodat het altijd ook simpel terug kan worden gebouwd.

groet

Lex

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » zo jul 22, 2012 22:39 pm

De uitlaat is dus nu ook duidelijk.
Een 4 in 1 van Ahnendorp.
Fijn voor een fraai koppel.

Compleet:
94 mm vlakke zuigers met eeen CR van 8,0
gebalanceerde krukas/vliegwiel/poulie/drijfstangen/zuigers.
gereviceerde koppen van een 1800 met 41mm inlaat en 34 uitlaatkleppen (eentje klaar nog 1 te gaan)
Carter gallerijpluggen eruit en schoonspuiten en brandschoon borstelen en voorzien van MPT pluggen (nog te doen)
Nokkenas Porsche 914 (klaar)
Gerviseerde Dellorto's 36 met 28 mm venturi's (klaar)
Carter en kleppendeksel ontluchting
Petronix/flametrower (is er)
geen aansluiting naar remsysteem (geen valse lucht) maar vacuumpomp. systeem met vacuumschakelaar ligt klaar)
grote extra oliekoeler met ventilator. (nog slangen en thermostaat op de kop tikken)
plaatwerk gepoedercoaten (binnen kort)
Wisselaars verzinkt en gepoedercoat (idem)
Ahnendorp 4 in 1 uitlaat. (check ! :wink: )

Heb nog van alles te doen maar zoals eerder gezegd het moet ook niet te snel af zijn.

Ik zoek nog een motorsteun type 4 in T2b
Externe thermostaat voor olie

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door Dubbel schuiver » zo jul 22, 2012 22:50 pm

Mooi lijstje, waar denk je op uit te komen kwa koppel en vermogen?

Bouw je meer voor koppel of voor vermogen.

Ben erg benieuwd.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » zo jul 22, 2012 23:50 pm

Dubbel schuiver schreef:Mooi lijstje, waar denk je op uit te komen kwa koppel en vermogen?

Bouw je meer voor koppel of voor vermogen.

Ben erg benieuwd.

Groet Patrick

Voor een bus is koppel van belang en dat is mijn doel
Toch zullen de pk's behoorlijk worden zeker bij doortrekken naar hogere toerentallen.
Hoeveel het echt wordt zal pas duidelijk worden op de testbank.
Ik heb bewust gekozen voor de kleinere venturi's in de carbin combi met de Porsche nokkenas (advies Catcam) en de Ahnendorp is 36 mm buis dus zou voor de lagere toeren al snel een hoger koppel moeten geven.
De beter ademende kleppen en de betere flow in inlaat en uitlaat traject zou zowel koppel en PK's positief beiinvloeden.
De iets verhoogde CR doet zowel koppel als PK verhogen.(en verbruik beperken)

Hoeveel en wat zal blijken na het bouwen
Gokje 160 Nm Vlakke curve en 110 pK

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: opbouw type 4 met wat extra's

Bericht door gruns.lex » za sep 15, 2012 0:08 am

Afbeelding
Voor het motorproject ga ik ook de olieverwarmer plaatsen.
Nu had ik verwacht dat aansluitmateriaal niet te krijgen was maar wat blijkt, gewoon nog nieuw te verkrijgen en onveranderd de laatste 30 jaar!!!!
8)
http://www.carandcamp.com/DEFA-SafeStart-Anschluss-Set-230-Volt-fuer-Motorvorwaermung_c1712-1847_p4829_x2.htm

Ik bouw dit al in in de bus en bij de volgende oliewissel plaats ik deze al op de huidige motor.

Plaats reactie