CB Cheater Cam

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

CB Cheater Cam

Bericht door hanhoo » di nov 08, 2011 18:56 pm

Tijdens wat R&D werk naar motortuning terwijl ik toch op een installatie zit te wachten, kwam ik de CB Performance Cheater Camshaft tegen.

http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1244

(klik expliciet op cheater cam)

Het gaat hier om een nokkenas die van oorsprong is ontwikkeld voor injectie, maar perfect met carburateurs werkt. Het is een milde nok maar met hele andere eigenschappen als bijvoorbeeld de Engle W100. Je behoudt veel koppel in het laag gebied, terwijl je toch met twee carbs 5000tpm+ kunt draaien en zo'n 10pk wint. De lift is in ieder geval aanzienlijk groter dan de basis 'milde' nokkenassen.

Interessant voor een busmotor dacht ik. Of niet?

Overigens briljante logica voor het voorspellen van motor karakter:

From the 1970 type3 owners manual: The stock engine is 1584cc and makes peak horsepower at 4600 RPM. To get an approximation of how much air the intake is flowing multiply the displacement by the Revs. and divide by two. This ignores inefficiencies such as pumping losses but we'll do the same with the 1776.

So: (1.584L X 4600 RPM)/2 = 3643 L/min.
The 1600 draws 3643 liters a minute at 4600 RPM.

If we figure out the RPM the 1776 will be drawing that amount of air at, we can get an idea of the engines rev. range with the same intake.
(1.776 X N)/2=3642 factors into 7286/1.776=4102

So your 1776 will draw about the same amount of air as the stock engine at peak Hp. at 4102 RPMs. Match the cam to this rpm range and the CR to the cam and it looks like you will have the low RPM torque engine that you want.


Ineens snap ik de combi van compressieverhouding met cilinderinhoud en motorkarakter. 'Pling'. =D>
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie