T2 in chili (olilampje knippert)

Gebruikersavatar
joord
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: di sep 20, 2011 22:21 pm
Bouwjaar Bus: 1979

T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door joord » di sep 20, 2011 22:52 pm

Hallo

Ik ben net de trotse eigenaar geworden van een vw komi 1600 luchtgekoeld.
Ik ben samen met mijn vriendin op rondreis in zuid-amerika en voor chili en argentinie hebben we een vw bus gekocht, en omgebouwd tot camper.

Ik ben garagist van beroep, maar nog noot aan een vw bus gewerkt en mijn middelen zijn hier zeer beperkt. ( in de zin van een sleutel 10 en 13, een schroevendraier en leatherman)

De votige eigenaar zij me dat de motor was gereviseerd, en dat na 1000 km de "vijzen" moesten worden angespannen...
Nu 1000 km verder
Welke zou hij bedoeld hebben? culasse? en is dat zo ? moeten er idd bouten aangedraaid worden?

En er is nog een probleempje... als de motor zeer warm is dan durft het olie lampje knipperen/branden bij stationair draaien... is dit olie druk? of wordt het ook voor temp. gebruikt?
mijn voorlopige oplossing is de stationair hoger zetten :roll: maar dat is geen oplossing...

hopelijk bieden jullie een uitkomst voor mijn problemen...
thx joord

ps foto's van bus en reis zullen op www.tangatanga.com/joord-en-evelyn te zien zijn.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door ko de fries » di sep 20, 2011 23:15 pm

ik neem aan dat ie bedoeld dat de kleppen gesteld moeten worden ,en de olie ververst en de oliezeef gereinigd , dat moet eigenlijk al na 500km ,maar in chilie zien ze dat wat ruimer denk ik ,doe dat eerst en gooi er een goede kwaliteit minerale 20w50 in ,check ook je onstekings tyd stip
ik denk dat je olie te heet wordt en dan zijn smerend vermogen verliest ,door te krap staande kleppen [ hoort 0,15 voor zowel in en uitlaatklep te zijn ] of verlopen onsteking grtz ko :D

ps in de schat kamer van dit forrum vind je veel info over kleppen stellen etc etc en technische handboeken
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door ko de fries » di sep 20, 2011 23:23 pm

If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door fahtal » wo sep 21, 2011 8:50 am

voor de zekerheid.

zit er rondom de motor een soort van schuim rubber die de motor beplating verbind met de body? deze is zeer belangrijk want die zorgt ervoor dat de warme lucht niet opgezogen wordt door de ventilator. rij dus ook niet met de motor klep open omdat je denkt dat dat beter koelt.

verder nog een tip voor het schuim rubbber zorg ervoor dat de uiteinden niet bij de ventilator zitten. grote kans dat die ze naar binnen zuigt. zeker het controleren waard als je motor warm wordt.

en wat ko zegt. lekkere dikke olie in warme condities. en de rest netjes stellen. de krukas of culasse hoef je niets aan te doen. tenminste laten we dat hopen;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door hanhoo » wo sep 21, 2011 10:25 am

joord schreef:En er is nog een probleempje... als de motor zeer warm is dan durft het olie lampje knipperen/branden bij stationair draaien... is dit olie druk? of wordt het ook voor temp. gebruikt?
mijn voorlopige oplossing is de stationair hoger zetten :roll: maar dat is geen oplossing...


Dat is een prima oplossing wat je gedaan hebt. Je hebt te weinig oliedruk omdat de pompopbrengst bij een te laag toerental net iets te laag is. De oorzaak ligt meestal in te hete olie (oververhitting) of te dunne olie. Hoe heter de olie wordt, hoe dunner. Laat je pomp harder draaien, heb je meer druk.

Je weet natuurlijk niet wat voor olie erin is gegaan, maar in NL vullen wij een 1600 met 20w50 vol minerale olie. Aangezien het klimaat daar warmer is, zou ik zeker niet lager gaan dan 20w50 vol mineraal.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door Tee » wo sep 21, 2011 20:47 pm

hi en welkom,
koop ook en beetje meer gereedschaap en wat reserve onderdelen, bougie sleutel + 4 bougies, contactpuntjes,ventilatorriem, en paar liter olie en als je het kan regelen een Haynes manual :D
kost niets maar wel verstandig om altijd mee te hebben.
zelvs in nederland durf ik niet rond te rijden zonder boven gemelden onderdelen :roll:
veel plezier en suc6 met je adventure :wink:
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
joord
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: di sep 20, 2011 22:21 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door joord » do sep 22, 2011 0:15 am

Bedankt voor deze snelle reactie!

1. Ik zoek dus een garage die ik mag gebruiken om mijn kleppen af te stellen (0,15 mm)en de olie te vervangen. ( de winter is hier net voorbij dus zo warm is het hier nu ook weer niet :D

2.Er zit achter de motor wel een rubber maar aan de zijkanten en vooraan (maw de kant van de riem) helamaal niks te bekennen. :?

3.Een manual zou een geschenk uit de hemel zijn ( al was het maar om de machien beter te begrijpen). Maar als ik er hier naar vraag horen ze het ik keulen donderen...
Heeft iemand die mss digitaal? ons mailadres is joord.evelyn@gmail.com

4. De ventilatorriem had ik gelukkig bij... deze morgen heb ik hem moeten vervangen :D

5.Dan heb ik nog een vraagje... de eigenaar zij me dat de wagen van 1990 is... is de T2 zolang gemaakt? of is dit iets Zuid-Amerikaans

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door fahtal » do sep 22, 2011 9:00 am

zo`n soort rubber heb je nodig

Afbeelding

en hier zie je hem links onder tussen het groene en de motor zitten

Afbeelding

erg belangrijk. eventueel met ductape oplossen maar of dat blijft zitten....en niet in je ventilatoer of andere delen gaat zitten... eigen risico.


kleppen stellen is te doen zonder garage wel heb je waarschijnlijk nieuwe klepdeksel pakkingen nodig of vloeibare pakking...

hier is een werkplaats handboek

http://www.amescador.nl/documenten/Werkplaatshandboek_Type_2_1975.pdf

er staat nog wel meer moois op die site

en hier nog meer pdf`s wel een beetje goede verbinding voor nodig
http://vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=88

t2 word nog steeds gemaakt in brazilie maar dan met een polo watergekoelde motor erin.

plaats eens wat fotootjes van je busje. vinden we helemaal niet erg. en doe er dan gelijk een van je motor.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
joord
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: di sep 20, 2011 22:21 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door joord » do sep 22, 2011 16:46 pm

Mijn dank is groot =D> =D>

Foto's zijn reeds te zien op onze blog (zie eerste post) en zodra ik een pc te pakken krijg die het mij toelaat volgen ook hier enkele foto's.

de derde buis op de foto heb ik niet... is dat luchtinlaat? (de 2 anderen zijn koel lucht veronderstel ik...)

Gebruikersavatar
joord
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: di sep 20, 2011 22:21 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door joord » di sep 27, 2011 20:01 pm

De motor, nu met rubber er rond...
Afbeelding

en hier een reisfoto
Afbeelding

Ondertussen heb ik de kleppen geregeld, olie ververst (het enige wat ik hier vond dat in de buurt kwam van 20w50 was 15w40) Nu draait ie als een zonnetje...

Ondanks een keer de carbu moeten openhalen onderweg :mrgreen:

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door fahtal » wo sep 28, 2011 8:51 am

goed bezig. is je probleem nu ook opgelost?(knipperende lampje)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door Rolf » wo sep 28, 2011 10:19 am

Vwb die derde buis. Twee zijn kachelbuizen, die op jouw foto ook te zien zijn. Nummer drie gaat naar het luchtfilter, volgens mij om sneller op temperatuur te komen? Nu wijkt jouw filter af van wat voor mij herkenbaar is. Is het misschien een oliegevuld filter, omdat er een aanduiding opstaat met welke kant boven moet?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door old brumax » wo sep 28, 2011 10:29 am

waarschijnlijk de luchtinlaat met voorverwarming over de uitlaat, hij zuigt dus verwarmde lucht over de uitlaat naar binnen en dat systeem is met een kabeltje aan de kleppen in de koeltunnel verbonden dus word samen door de thermostaat bediend.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door ko de fries » wo sep 28, 2011 17:59 pm

mooi te horen dat ie weer goed loopt , als je in warmere gebieden kom , zou ik toch eens kijken of je 20w50 tegen komt ,is net ff dikker

grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
joord
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: di sep 20, 2011 22:21 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2 in chili (olilampje knippert)

Bericht door joord » ma okt 03, 2011 21:08 pm

De olie lamp knippert nu enkel nog wanneer ik echt te laag in toeren kom (eigen schuld dus) dus dat is van de baan :D

De derde buis is dus idd voor de lucht... waarom deze filter een bovenkant heeft weet ik niet; al je hem open doet is er een droge, gigantisch groot filterpatroon, zoals dat van een buldozer of zo :D :D

Ik blijf zoeken naar 20w50 maar hier niet te vinden... ( het wordt steeds kouder dus nog geen haast :)

Een snelle technisch reisupdate:
een van de buizen om de klepstoters ging lekken en dit is nu verholpen met een "pleister" ( een en vloeibare pakking gedrenkt stuk T-shirt) :lol: :lol:

op de bekende route 40 (Argentinie) zaten we gisteren 2x vast in de modder, heb ik 1 keer de carburator weer moeten openhalen (nu dient een stuk panty als bezine filter), stonden we 2 maal 180 graden gedraaid in de modder, verloren we de bout van de schokdemper rechts voor, verloren we de achterbumper en vielen we uiteindelijk 20 km voor het dorp zonder benzine... maar het was er mooi, dat dan weer wel :mrgreen: :D

maar nu is alles weer tip top in orde (met de bumper op het dak en wel vuil...)

foto's volgen :D

hat enige wat nu nog scheelt zijn de cardan assen, de stofkappen zijn alle 4 aan gort en er zit reeds veel (hoorbare) speling op de rechter.
Moet de fuzee geloste worden voor het vervangen van cardans; of is enkel de sterbouten lossen voldoende ? (de pc's hier in het verre zuiden zijn te traag om de werkplaatshandboeken te openen :evil: )

Plaats reactie