Puntjes versus Electronische Ontsteking
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Zelf ook een contactpunt fan van het eerste uur en daar zal nooit verandering inkomen, ik heb zelf ook nog nooit problemen gehad met punten!!
Laatst bij een maat van me een set contactpunt vervangers ingebouwd en dat liep eerst als een tierelier (dan krijg je meteen zo'n reaktie van zie nou wel!!) maar na een paar 100 km begon hij in te houden en af en toe op 3 poten te lopen en na een tijdje boem helemaal niets meer, en geen oorzaak kunnen vinden
Hele handeltje weer omgebouwd met nieuwe (goede) punten en nieuwe condensator en na een halve slag lopen als een nieuwe!
Na een rondje proefrijden, eh mm ehh... hij loopt en trekt eigenlijk veel beter als toen de contactpuntvervangers er net in zaten , ach ja dit avontuur koste hem 90 euro voor de puntvervangers en 13 euro voor nieuwe punten en condensator
Probleem bij die puntvervangers is dat er bij een storing niks te meten is en punten vertellen je het gewoon.
Laatst bij een maat van me een set contactpunt vervangers ingebouwd en dat liep eerst als een tierelier (dan krijg je meteen zo'n reaktie van zie nou wel!!) maar na een paar 100 km begon hij in te houden en af en toe op 3 poten te lopen en na een tijdje boem helemaal niets meer, en geen oorzaak kunnen vinden
Hele handeltje weer omgebouwd met nieuwe (goede) punten en nieuwe condensator en na een halve slag lopen als een nieuwe!
Na een rondje proefrijden, eh mm ehh... hij loopt en trekt eigenlijk veel beter als toen de contactpuntvervangers er net in zaten , ach ja dit avontuur koste hem 90 euro voor de puntvervangers en 13 euro voor nieuwe punten en condensator
Probleem bij die puntvervangers is dat er bij een storing niks te meten is en punten vertellen je het gewoon.
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Wat Harry zegt kan ik dus compleet beamen.
In het begin reed hij super met Compufire, maar de fun was voor korte duur: 1200 km om precies te zijn.
Conventionele ontsteking erop en hij startte meteen en hij trekt veel beter en loopt veel soepeler.
Ik twijfel nog of ik nu voor de Pertronix moet gaan of dat ik het zo laat. Wikken en wegen...
Compufire-prut hoef ik in elk geval niet meer. Het is gewoon in 1x afgelopen, leuk als dat je ergens in the middle of nowhere gebeurt..
In het begin reed hij super met Compufire, maar de fun was voor korte duur: 1200 km om precies te zijn.
Conventionele ontsteking erop en hij startte meteen en hij trekt veel beter en loopt veel soepeler.
Ik twijfel nog of ik nu voor de Pertronix moet gaan of dat ik het zo laat. Wikken en wegen...
Compufire-prut hoef ik in elk geval niet meer. Het is gewoon in 1x afgelopen, leuk als dat je ergens in the middle of nowhere gebeurt..
To Finish First, You First Have To Finish!
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Tja punten blijft betrouwbaar
mits je regelmatig je punten stelt en vervangt
een velleman kit is een mooie oplossing om je contactpunten een langer leven te laten
Wat ik wel als tip zou geven bij de velleman kit is de condensator op zijn plek te laten zitten en de aansluiting af te tapen
net als de orginele draad van de bobine naar de verdeler deze aftapen en laten zitten
gaat er ooit wat mis met je velleman dan is het een kwestie van de condesator en het draadje weer aansluiten
en je kunt gewoon weer verder rijden
mits je regelmatig je punten stelt en vervangt
een velleman kit is een mooie oplossing om je contactpunten een langer leven te laten
Wat ik wel als tip zou geven bij de velleman kit is de condensator op zijn plek te laten zitten en de aansluiting af te tapen
net als de orginele draad van de bobine naar de verdeler deze aftapen en laten zitten
gaat er ooit wat mis met je velleman dan is het een kwestie van de condesator en het draadje weer aansluiten
en je kunt gewoon weer verder rijden
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
shadowman schreef:Tja punten blijft betrouwbaar
mits je regelmatig je punten stelt en vervangt
een velleman kit is een mooie oplossing om je contactpunten een langer leven te laten
Wat ik wel als tip zou geven bij de velleman kit is de condensator op zijn plek te laten zitten en de aansluiting af te tapen
net als de orginele draad van de bobine naar de verdeler deze aftapen en laten zitten
gaat er ooit wat mis met je velleman dan is het een kwestie van de condesator en het draadje weer aansluiten
en je kunt gewoon weer verder rijden
Met mijn velleman heb ik helemaal niets getapet, het korte draadje naar de condensator is doorgeknipt en van een steekstekker en contrastekker voorzien met de contrastekker met de isolatie erom aan de puntjeskant zodat die nergens massa of sluiting kan maken de draad die aan de - op de bobine zit los genomen en met een steekstekkertje aan de draad naar de velleman aan gesloten, gaat er nue iets mis dan kan ik simpel de condensatorstekker er in en de - draad weer op de bobine en ik kan weer verder , enkel 2 stekkertjes Thats all!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
old brumax schreef:shadowman schreef:Tja punten blijft betrouwbaar
mits je regelmatig je punten stelt en vervangt
een velleman kit is een mooie oplossing om je contactpunten een langer leven te laten
Wat ik wel als tip zou geven bij de velleman kit is de condensator op zijn plek te laten zitten en de aansluiting af te tapen
net als de orginele draad van de bobine naar de verdeler deze aftapen en laten zitten
gaat er ooit wat mis met je velleman dan is het een kwestie van de condesator en het draadje weer aansluiten
en je kunt gewoon weer verder rijden
Met mijn velleman heb ik helemaal niets getapet, het korte draadje naar de condensator is doorgeknipt en van een steekstekker en contrastekker voorzien met de contrastekker met de isolatie erom aan de puntjeskant zodat die nergens massa of sluiting kan maken de draad die aan de - op de bobine zit los genomen en met een steekstekkertje aan de draad naar de velleman aan gesloten, gaat er nue iets mis dan kan ik simpel de condensatorstekker er in en de - draad weer op de bobine en ik kan weer verder , enkel 2 stekkertjes Thats all!!!
ja zo kan het ook is inderdaad een mooiere oplossing
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Maar hoe zit dat met het fysieke slijten van het nokje op je puntjes
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Turbo.d schreef:Maar hoe zit dat met het fysieke slijten van het nokje op je puntjes
die is er wel ,maar als je je nokje een beetje vet houdt erg weining ,rijdt er nu 4 jaar mee
en heb slecht 1 keer mijn puntjes moeten bijstellen ,contact vlakken van de puntjes blijven ook mooi met een velleman grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
het slijten van het nokje is te verwaarlozen
en aangezien je toch bij elke beurt even de punt afsand meet
weet je gelijk waneer je eens nieuwe punten moet monteren omdat het nokje begint te slijten
en aangezien je toch bij elke beurt even de punt afsand meet
weet je gelijk waneer je eens nieuwe punten moet monteren omdat het nokje begint te slijten
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Slijtage vd nok kan wel degelijk maar het is dan wel je eigen "schuld" nl. het asje moet nl. wel regelmatig gesmeerd worden met een paar druppels olie in het midden op het viltje, vergeet je dat dan kan het met een paar duizend km al gebeuren dat de bus steeds moeilijker start ploft niet goed loopt en snel afslaat, (eigen ervaring categorie schade en schande)
deze viltjes missen nogal eens!!!
Veel mensen weten niet eens dat die er in horen.
deze viltjes missen nogal eens!!!
Veel mensen weten niet eens dat die er in horen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Als de nokkenas van de verdeler met een beetje vet wordt gesmeerd dan is nokslijtage inderdaad te verwaarlozen, gebruik hier wel dik hoog temperatuur vet voor, dit wordt nomaal bij de Duiste oude punten meegeleverd.
Zelf zoek ik altijd naar oude originele Duitse bosch punten deze hebben het voordeel dat de nok uit een soort van fiber materiaal is gemaakt en dit is veel slijtvaster dan de huidige Mexico bosch punten.
Zelf zoek ik altijd naar oude originele Duitse bosch punten deze hebben het voordeel dat de nok uit een soort van fiber materiaal is gemaakt en dit is veel slijtvaster dan de huidige Mexico bosch punten.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
guidddo schreef:
zelfs met 2 streepjes
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Wat is dat nou weer, gouden puntjes of zo
Lucht bevriest en kookt nooit
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Stuif schreef:Wat is dat nou weer, gouden puntjes of zo
Ik denk dat je die krijgt als je 250.000km met 1 set puntjes hebt gereden
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking
Hier een foto van de punten die ik gebruik, goed te zien is ook de fiber nokvolger.
Voordeel van dit materiaal dat het slijtvaster is en het neemt olie en vet op zodat het min of meer zelfsmerend wordt!
Voordeel van dit materiaal dat het slijtvaster is en het neemt olie en vet op zodat het min of meer zelfsmerend wordt!