Puntjes versus Electronische Ontsteking

Ik heb zelf:

Contactpunten en die blijven erin!
7
11%
Contactpunten, ik vind Electronisch wel interessant
21
32%
Electronische ontsteking, Pertronix
22
33%
Electronische ontsteking, 123 Ignition
3
5%
Electronische ontsteking, origineel VW/Porsche
4
6%
Electronische ontsteking, anders dan bovenstaande
9
14%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Dirty Harry » di jul 10, 2012 20:35 pm

Zelf ook een contactpunt fan van het eerste uur en daar zal nooit verandering inkomen, ik heb zelf ook nog nooit problemen gehad met punten!!
Laatst bij een maat van me een set contactpunt vervangers ingebouwd en dat liep eerst als een tierelier (dan krijg je meteen zo'n reaktie van zie nou wel!!) maar na een paar 100 km begon hij in te houden en af en toe op 3 poten te lopen en na een tijdje boem helemaal niets meer, en geen oorzaak kunnen vinden :evil: :evil:
Hele handeltje weer omgebouwd met nieuwe (goede) punten en nieuwe condensator en na een halve slag lopen als een nieuwe!
Na een rondje proefrijden, eh mm ehh... hij loopt en trekt eigenlijk veel beter als toen de contactpuntvervangers er net in zaten :D :D, ach ja dit avontuur koste hem 90 euro voor de puntvervangers en 13 euro voor nieuwe punten en condensator :roll:
Probleem bij die puntvervangers is dat er bij een storing niks te meten is en punten vertellen je het gewoon.

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Hakkinen » di jul 10, 2012 21:50 pm

Wat Harry zegt kan ik dus compleet beamen.
In het begin reed hij super met Compufire, maar de fun was voor korte duur: 1200 km om precies te zijn.
Conventionele ontsteking erop en hij startte meteen en hij trekt veel beter en loopt veel soepeler.
Ik twijfel nog of ik nu voor de Pertronix moet gaan of dat ik het zo laat. Wikken en wegen...
Compufire-prut hoef ik in elk geval niet meer. Het is gewoon in 1x afgelopen, leuk als dat je ergens in the middle of nowhere gebeurt..
To Finish First, You First Have To Finish!

Inactief Account

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Inactief Account » di jul 10, 2012 22:24 pm

Tja punten blijft betrouwbaar
mits je regelmatig je punten stelt en vervangt
een velleman kit is een mooie oplossing om je contactpunten een langer leven te laten

Wat ik wel als tip zou geven bij de velleman kit is de condensator op zijn plek te laten zitten en de aansluiting af te tapen
net als de orginele draad van de bobine naar de verdeler deze aftapen en laten zitten
gaat er ooit wat mis met je velleman dan is het een kwestie van de condesator en het draadje weer aansluiten
en je kunt gewoon weer verder rijden

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door old brumax » di jul 10, 2012 22:40 pm

shadowman schreef:Tja punten blijft betrouwbaar
mits je regelmatig je punten stelt en vervangt
een velleman kit is een mooie oplossing om je contactpunten een langer leven te laten

Wat ik wel als tip zou geven bij de velleman kit is de condensator op zijn plek te laten zitten en de aansluiting af te tapen
net als de orginele draad van de bobine naar de verdeler deze aftapen en laten zitten
gaat er ooit wat mis met je velleman dan is het een kwestie van de condesator en het draadje weer aansluiten
en je kunt gewoon weer verder rijden

Met mijn velleman heb ik helemaal niets getapet, het korte draadje naar de condensator is doorgeknipt en van een steekstekker en contrastekker voorzien met de contrastekker met de isolatie erom aan de puntjeskant zodat die nergens massa of sluiting kan maken de draad die aan de - op de bobine zit los genomen en met een steekstekkertje aan de draad naar de velleman aan gesloten, gaat er nue iets mis dan kan ik simpel de condensatorstekker er in en de - draad weer op de bobine en ik kan weer verder , enkel 2 stekkertjes Thats all!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Inactief Account

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Inactief Account » di jul 10, 2012 22:42 pm

old brumax schreef:
shadowman schreef:Tja punten blijft betrouwbaar
mits je regelmatig je punten stelt en vervangt
een velleman kit is een mooie oplossing om je contactpunten een langer leven te laten

Wat ik wel als tip zou geven bij de velleman kit is de condensator op zijn plek te laten zitten en de aansluiting af te tapen
net als de orginele draad van de bobine naar de verdeler deze aftapen en laten zitten
gaat er ooit wat mis met je velleman dan is het een kwestie van de condesator en het draadje weer aansluiten
en je kunt gewoon weer verder rijden

Met mijn velleman heb ik helemaal niets getapet, het korte draadje naar de condensator is doorgeknipt en van een steekstekker en contrastekker voorzien met de contrastekker met de isolatie erom aan de puntjeskant zodat die nergens massa of sluiting kan maken de draad die aan de - op de bobine zit los genomen en met een steekstekkertje aan de draad naar de velleman aan gesloten, gaat er nue iets mis dan kan ik simpel de condensatorstekker er in en de - draad weer op de bobine en ik kan weer verder , enkel 2 stekkertjes Thats all!!!


ja zo kan het ook is inderdaad een mooiere oplossing

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Briebelbus » wo jul 11, 2012 1:13 am

Maar hoe zit dat met het fysieke slijten van het nokje op je puntjes :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » wo jul 11, 2012 8:30 am

Turbo.d schreef:Maar hoe zit dat met het fysieke slijten van het nokje op je puntjes :?:


die is er wel ,maar als je je nokje een beetje vet houdt erg weining ,rijdt er nu 4 jaar mee
en heb slecht 1 keer mijn puntjes moeten bijstellen ,contact vlakken van de puntjes blijven ook mooi met een velleman grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Inactief Account

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Inactief Account » wo jul 11, 2012 8:33 am

het slijten van het nokje is te verwaarlozen
en aangezien je toch bij elke beurt even de punt afsand meet
weet je gelijk waneer je eens nieuwe punten moet monteren omdat het nokje begint te slijten

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door old brumax » wo jul 11, 2012 9:57 am

Slijtage vd nok kan wel degelijk maar het is dan wel je eigen "schuld" nl. het asje moet nl. wel regelmatig gesmeerd worden met een paar druppels olie in het midden op het viltje, vergeet je dat dan kan het met een paar duizend km al gebeuren dat de bus steeds moeilijker start ploft niet goed loopt en snel afslaat, (eigen ervaring categorie schade en schande)
deze viltjes missen nogal eens!!!
Veel mensen weten niet eens dat die er in horen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Dirty Harry » wo jul 11, 2012 10:08 am

Als de nokkenas van de verdeler met een beetje vet wordt gesmeerd dan is nokslijtage inderdaad te verwaarlozen, gebruik hier wel dik hoog temperatuur vet voor, dit wordt nomaal bij de Duiste oude punten meegeleverd.
Zelf zoek ik altijd naar oude originele Duitse bosch punten deze hebben het voordeel dat de nok uit een soort van fiber materiaal is gemaakt en dit is veel slijtvaster dan de huidige Mexico bosch punten.

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door guidddo » do jul 19, 2012 18:37 pm

Afbeelding

:mrgreen:
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » do jul 19, 2012 18:57 pm

guidddo schreef:Afbeelding

:mrgreen:


zelfs met 2 streepjes :mrgreen:
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Stuif » vr jul 20, 2012 11:47 am

Wat is dat nou weer, gouden puntjes of zo :shock:
Lucht bevriest en kookt nooit

Inactief Account

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Inactief Account » vr jul 20, 2012 12:57 pm

Stuif schreef:Wat is dat nou weer, gouden puntjes of zo :shock:

Ik denk dat je die krijgt als je 250.000km met 1 set puntjes hebt gereden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Dirty Harry » za jul 21, 2012 10:53 am

Hier een foto van de punten die ik gebruik, goed te zien is ook de fiber nokvolger.
Voordeel van dit materiaal dat het slijtvaster is en het neemt olie en vet op zodat het min of meer zelfsmerend wordt!

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie