Puntjes versus Electronische Ontsteking

Ik heb zelf:

Contactpunten en die blijven erin!
7
11%
Contactpunten, ik vind Electronisch wel interessant
21
32%
Electronische ontsteking, Pertronix
22
33%
Electronische ontsteking, 123 Ignition
3
5%
Electronische ontsteking, origineel VW/Porsche
4
6%
Electronische ontsteking, anders dan bovenstaande
9
14%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » do mei 24, 2012 20:40 pm

Baphi schreef:Wel interessant.... Ik heb dus een oud type koelhuis ivm enkelpoorts spruitstuk. De oliekoeler zit dus in de weg voor de ideale luchtstroom. Nou heb ik op mijn bus een 043 ontsteking (met ignitor) zitten en sinds de motorrevisie een olietempmeter. Ik vind nog steeds dat de olie net te warm is (110gr bij 85-90/h op TT).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de temp weer wat zakt op het moment dat ik de originele (bij mijn motor horende) verdeler er opzet...

Nou heb ik nog lang geen 7500 gereden sinds de revisie, dus ik moet wss gewoon geduld hebben!


originele verdeler met puntjes combineren met een veleman electronische ontsteking ,heb je best of both worlds :D grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Paneltje'70 » do mei 24, 2012 22:04 pm

Zo te lezen rij ik nog behoorlijk ouderwets...

Moet eerlijk bekennen dat electronische ontsteking totaal niet mis. Ook al rij ik s'zomers behoorlijk wat km in de week (500 a 600).
Ik blijf voorlopig nog doorrijden met m'n puntjes.
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

jootman
Gevorderde
Berichten: 607
Lid geworden op: za aug 14, 2010 1:42 am

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door jootman » do mei 24, 2012 23:06 pm

ik heb nog een electrische ontsteking liggen hier, iemand interesse in? het is een compufire.

Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Humby » vr mei 25, 2012 20:06 pm

old brumax schreef:Een golf 2 ontsteking kan niet op een typ 1 motor dan komt cil 3 te vroeg en zal dus heet en kapot lopen.


:?
Ik rij al 5 jaren zowel op mijn bus(sen) als op mijn 1303S met een elektronische T3 ontsteking (die gelijkaardig is aan die van de golf2) . Nooit geen problemen gehad.

Mijn 1303S was 3 jaar m'n daily met 20 000km per jaar. 1x afgesteld =>No problemmo...
Mijn T2a Westy heeft er een 40 000km opzitten met deze ontsteking. 1x afgesteld => No problemmo...
Het zijn allebei 1600 dubbelpoorts type 1 motortjes.

Dus ofwel heb ik gewoon geluk, ofwel lopen ze morgen in de soep :roll:

Aircooled greetz,

Humby 8)
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

Gebruikersavatar
theo
Actief Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:02 pm
Locatie: Arnhem

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door theo » za mei 26, 2012 8:39 am

#durftevragen

Ik kom regelmatig tegen dat er verschillende stroomverdelers zijn, waarbij de 009 het meest wordt genoemd in combi met T2B...

Mijn vraag is dan: wat zijn de verschillende types voor de gewone 1600 motor, en hoe herken ik wat er in mijn bus zit?

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » za mei 26, 2012 8:51 am

theo schreef:#durftevragen

Ik kom regelmatig tegen dat er verschillende stroomverdelers zijn, waarbij de 009 het meest wordt genoemd in combi met T2B...

Mijn vraag is dan: wat zijn de verschillende types voor de gewone 1600 motor, en hoe herken ik wat er in mijn bus zit?


een 009 heeft geen vacuum rondje er aan zitten ,
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Ralph » do jun 14, 2012 8:59 am

Ik bedacht mij opeens dat de Bus Brothers in de laatste beurt de ontsteking hadden vervangen. Even op de bon gekeken: 135 euro aan gloednieuwe ontsteking... Bij nader inzien blijf ik hier hier dus voorlopig mee rijden.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door hanhoo » do jun 14, 2012 9:11 am

Ralph schreef:Ik bedacht mij opeens dat de Bus Brothers in de laatste beurt de ontsteking hadden vervangen. Even op de bon gekeken: 135 euro aan gloednieuwe ontsteking... Bij nader inzien blijf ik hier hier dus voorlopig mee rijden.


Das alleen de verdeler. De ontstekingstoren. Daarin zitten contactpunten. Pertronix vervangt alleen de contactpunten. De toren blijft zitten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Ralph » do jun 14, 2012 9:53 am

hanhoo schreef:Das alleen de verdeler. De ontstekingstoren. Daarin zitten contactpunten. Pertronix vervangt alleen de contactpunten. De toren blijft zitten.


Aaah, ik snap 'm. Good point.

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door Hakkinen » di jul 10, 2012 0:22 am

Ik heb het volgende probleem:
Nieuwe motor is ingebouwd: type 1 dubbelpoorts met dubbele webers, 1776 cc en een compufire contactpuntjes vervanger. Na 1000 km begint opeens de toerenteller uit te slaan zonder dat de motor ook daadwerkelijk die toeren maakt. Bus reed gewoon goed, in garage weggezet en dag erna startte hij niet meer. Geen vonk. Na 100 keer proberen start hij ineens wel weer en rijdt hij 10 km lang goed. Daarna begint de toerenteller weer vreemd uit te slaan en begint de motor in te houden. Daarna misfires en uiteindelijk slaat hij af en krijg ik hem niet meer aan de praat. Wat gaat hier mis of beter wat is de oorzaak. Het kan toch niet zo zijn dat de ontsteking opeens de geest geeft zonder aanwijsbare reden.
De bobine, bougies, kabels en ontsteking zijn allemaal vernieuwd bij de motor wissel. Ik snap er niks meer van.
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door hanhoo » di jul 10, 2012 7:56 am

Vervelend Hakkinen. De oplossing kan heel simpel zijn. Haal de draad van de toerenteller eens van de 1 van de bobine en probeer het dan nog eens. Het kan zijn dat deze draad ergens sluiting maakt of de teller zelf een valse massa geeft. Gevolg is dat de bobine ontsteekt op een vreemd tijdstip.

Blijft het probleem zich voordoen, verwijder dan de Compufire en plaats puntjes en een condensator.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door old brumax » di jul 10, 2012 9:01 am

hanhoo schreef:Vervelend Hakkinen. De oplossing kan heel simpel zijn. Haal de draad van de toerenteller eens van de 1 van de bobine en probeer het dan nog eens. Het kan zijn dat deze draad ergens sluiting maakt of de teller zelf een valse massa geeft. Gevolg is dat de bobine ontsteekt op een vreemd tijdstip.

Blijft het probleem zich voordoen, verwijder dan de Compufire en plaats puntjes en een condensator.

Tja elektronica hé. 8)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door fahtal » di jul 10, 2012 13:13 pm

hanhoo schreef:Vervelend Hakkinen. De oplossing kan heel simpel zijn. Haal de draad van de toerenteller eens van de 1 van de bobine en probeer het dan nog eens. Het kan zijn dat deze draad ergens sluiting maakt of de teller zelf een valse massa geeft. Gevolg is dat de bobine ontsteekt op een vreemd tijdstip.

Blijft het probleem zich voordoen, verwijder dan de Compufire en plaats puntjes en een condensator.


Of terug gaan naar de motor bouwer?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door ko de fries » di jul 10, 2012 13:47 pm

ik blijf erbij geef mij maar velleman ,2 draadjes en je rijdt weer gewoon op punten met condensator ,simpel met testen en oerbetrouwbaar in gebruik en dat voor 15 euro :D
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Puntjes versus Electronische Ontsteking

Bericht door old brumax » di jul 10, 2012 13:50 pm

ko de fries schreef:ik blijf erbij geef mij maar velleman ,2 draadjes en je rijdt weer gewoon op punten met condensator ,simpel met testen en oerbetrouwbaar in gebruik en dat voor 15 euro :D
grtz ko :D

=D> =D>
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie