Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Hallo,
Ik heb de indruk dat mijn motor de laatste tijd nogal ruw loopt, en een soort 'klappend' geluid maakt.
De kleppen heb ik reeds gesteld en de motor krijgt op tijd zijn onderhoud.
Soms zakt het toerental een beetje vb voor het rood licht, en dan verdwijnt het 'klappen' ook.
Iemand enig idee hoe dit zou komen? Of maak ik me druk om niks?
Filmpje:
Bedankt alvast!
Pieter
Ik heb de indruk dat mijn motor de laatste tijd nogal ruw loopt, en een soort 'klappend' geluid maakt.
De kleppen heb ik reeds gesteld en de motor krijgt op tijd zijn onderhoud.
Soms zakt het toerental een beetje vb voor het rood licht, en dan verdwijnt het 'klappen' ook.
Iemand enig idee hoe dit zou komen? Of maak ik me druk om niks?
Filmpje:
Bedankt alvast!
Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter op ma okt 18, 2021 21:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor maakt 'klappend' geluid
Uitlaat los lek etc?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Motor maakt 'klappend' geluid
Bedankt fahtal voor je reactie, heb dit allemaal gecontroleerd maar ziet er goed uit.
Vandaag tijdens een ritje plots tikkend geluid en motor draait met horten en stoten, een van de circlipsen met spanrondel van de tuimelaar as is gebroken.
Vermoedelijk was dit het probleem. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Vandaag tijdens een ritje plots tikkend geluid en motor draait met horten en stoten, een van de circlipsen met spanrondel van de tuimelaar as is gebroken.
Vermoedelijk was dit het probleem. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Poe oorzaak... ik denk gewoon ouderdom en pech.
Vervangen en weer verder.
Je kan nog wel even kijken als de tuimelaars eraf zijn of de kleppen even hoog zitten. Bij mij stak er 1 boven de rest uit. Daar was de klepzitting van weggeslagen. Als je niets vreemds ziet gewoon weer opbouwen en verder rijden
Vervangen en weer verder.
Je kan nog wel even kijken als de tuimelaars eraf zijn of de kleppen even hoog zitten. Bij mij stak er 1 boven de rest uit. Daar was de klepzitting van weggeslagen. Als je niets vreemds ziet gewoon weer opbouwen en verder rijden
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Vandaag nog eens verder kleppen gecontroleerd.
Gezien dat aan de andere zijde (passagierszijde) de circlips alweer half gebroken zit! Dat is al de 3e keer op een jaar tijd.
Moet hier toch een oorzaak van zijn? Iemand advies ?
Gezien dat aan de andere zijde (passagierszijde) de circlips alweer half gebroken zit! Dat is al de 3e keer op een jaar tijd.
Moet hier toch een oorzaak van zijn? Iemand advies ?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Normaal zouden deze onbelast moeten zijn, het lijkt wel of de nokkenassen horizontaal belast worden. Ik zou daar eens naar zoeken.
Dus.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Zitten er wel golf-ringen tussen? Deze moeten de axiale beweging dempen.
Als deze golf-ringen ontbreken dan "slaat" de tuimelaar axiaal tegen de borgveer en deze bezwijkt dan na een poosje door metaalmoeheid.
De golf-ringen moeten altijd onder een lichte voorspanning staan.
Als deze golf-ringen ontbreken dan "slaat" de tuimelaar axiaal tegen de borgveer en deze bezwijkt dan na een poosje door metaalmoeheid.
De golf-ringen moeten altijd onder een lichte voorspanning staan.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Zo op de foto zijn ze niet zichtbaar maar wat ik wel zie is die kantelvoetjes aan de stelboutjes, zodra deze niet recht op de klep drukken gaan ze knikken als daar de ruimte voor gegeven word en dat is dus het geval als die ringen er niet tussen zitten en dat zou het klappen kunnen verklaren.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Zou zouden ze in elkaar moeten zitten, dus twee ringen met daar tussen een golf-ring.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Nu je de boel los hebt is het mss goed om ook eens naar de zijdelingse speling van de klepgeleiders te kijken!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Allen bedankt voor het meedenken!
De golfringen zaten er wel degelijk tussen, op de foto niet te zien gezien ze hie reeds gebroken waren.
Heb vandaag alle golfringen nogmaals vervangen en een testrit gedaan, motor rijdt terug vlot zonder 'klappend' geluid.
Echter, de vraag blijft wat de oorzaak is. Hoe kan ik de verticale of horizontale speling controleren? De stoterstangen heb ik gecontroleerd en zijn allen nog mooi recht.
De golfringen zaten er wel degelijk tussen, op de foto niet te zien gezien ze hie reeds gebroken waren.
Heb vandaag alle golfringen nogmaals vervangen en een testrit gedaan, motor rijdt terug vlot zonder 'klappend' geluid.
Echter, de vraag blijft wat de oorzaak is. Hoe kan ik de verticale of horizontale speling controleren? De stoterstangen heb ik gecontroleerd en zijn allen nog mooi recht.
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Hallo,
Intussen enkele malen verder, en helaas nogmaals eens de circlips gebroken. Her en der rondgezocht en gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar niemand lijkt hier direct iets op te kunnen vinden.
Als oplossing heb ik tuimelaar assen met bouten ipv circlipsen laten plaatsen, maar toch denk ik dat er een oorzaak moet kunnen zijn.
Nu hoor ik soms nog dat zwaar getik uit de motor, en heb ik eens gevoeld aan de krukas speling. Deze lijkt mij niet super groot, maar misschien wel te groot?
Filmpje krukaspolie:
https://youtube.com/shorts/I2AIrIz_-8k?feature=share
Filmpje van draaiende motor:
https://youtube.com/shorts/bvvMAv4nwuk?feature=share
Wie o wie kan me verder helpen?
Intussen enkele malen verder, en helaas nogmaals eens de circlips gebroken. Her en der rondgezocht en gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar niemand lijkt hier direct iets op te kunnen vinden.
Als oplossing heb ik tuimelaar assen met bouten ipv circlipsen laten plaatsen, maar toch denk ik dat er een oorzaak moet kunnen zijn.
Nu hoor ik soms nog dat zwaar getik uit de motor, en heb ik eens gevoeld aan de krukas speling. Deze lijkt mij niet super groot, maar misschien wel te groot?
Filmpje krukaspolie:
https://youtube.com/shorts/I2AIrIz_-8k?feature=share
Filmpje van draaiende motor:
https://youtube.com/shorts/bvvMAv4nwuk?feature=share
Wie o wie kan me verder helpen?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
viewtopic.php?t=9308
Ik kan je verder niet echt helpen, maar ik vind het blok 'zorgelijk' klinken. Zeker gecombineerd met het feit dat je clips van de tuimelassen blijven breken.
Ik kan je verder niet echt helpen, maar ik vind het blok 'zorgelijk' klinken. Zeker gecombineerd met het feit dat je clips van de tuimelassen blijven breken.
Take the planet and make it spin your way
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Nokkenas lijkt mij dan degene die de problemen veroorzaakt. De kleppen hebben niet zoveel te doen met de krukas
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken
Zal je nu wel snel achter komen waarschijnlijk... De zwakste schakel breekt dus nu heb je die schakel die brak vervangen door een "sterke" dus zal het nu het volgende in rij zijn vermoed ik! Ik denk aan versleten klepgeleiders, stoterstang, klepstelen... Iets in die richting waardoor de stoters incl as klappen krijgt! Ik zou de koppen eens afhalen en alles checken op rechtheid en overmaatse slijtage!