Maten benzineslangen en type

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Maten benzineslangen en type

Bericht door Cali » ma mei 17, 2021 23:40 pm

Ik ga binnenkort alle rubberen benzineslangen vervangen van mijn t2b met type 4 injectie. Heeft iemand een overzicht met de juiste maten van de slangen (omtrek)? Dat zou erg handig zijn voor het bestellen.
Hebben jullie verder ook tips welke slangen het meest duurzaam zijn met die ethanol? Gewoon 0% tanken uiteraard, maar dat lukt niet altijd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door fahtal » di mei 18, 2021 8:33 am

Heb niet veel tips maar probeer bochten te voorkomen waar spanning op staat. Zeker waar ze op een metalen leiding worden aangesloten. Door de e10 kunnen ze zwak worden en juist daar gaan ze dan scheuren.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door blokkever » di mei 18, 2021 10:28 am

Bijna alle slangen zijn inwendig 8mm.
Behalve het stukje tussen benzinefilter en pomp, deze is inwendig 12mm.
En de korte stukjes op de injectoren zijn inwendig 7.5mm, 8 mm past wel maar deze zeker niet gebruiken daar, de slangen op de injectoren hebben geen slangklem aan de injectorkant, in plaats daarvan zit er een metalen ringetje aan het uiteinde van de slang, het is belangrijk dat deze er echt strak op gaat.
Wat merk betreft, Gates heeft goede kwalliteit brandstofslangen in vele soorten, b.v. deze (laat je adviseren bij een goede automaterialen leverancier)
De 7.5mm slangen zijn wat lastiger te vinden, maar de bekende automatrerialenzaken kunnen je ook daarmee helpen.

P.s ik heb eens slangen van het merk Topran geprobeerd, die hebben het nog geen 2 jaar volgehouden.
Laatst gewijzigd door blokkever op di mei 18, 2021 10:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door Wilfred » di mei 18, 2021 10:30 am

ik zou polyamide leidingen pakken. gaan veel langer mee. Dit is wat in moderne wagens ook gebruikt wordt.

https://www.techniekwebshop.nl/pa-12-sl ... 500-m.html

in allerlei diameters te koop, en per meter beschikbaar.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door blokkever » di mei 18, 2021 10:40 am

Voor Injectie zou ik dit toch maar niet doen, de slangen waar jij naar refereert zijn bedoeld voor pneumatiek.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door Cali » di mei 18, 2021 12:59 pm

Thanks allen! Dat helpt mij weer een heel stuk verder.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door old brumax » di mei 18, 2021 16:40 pm

blokkever schreef:
di mei 18, 2021 10:40 am
Voor Injectie zou ik dit toch maar niet doen, de slangen waar jij naar refereert zijn bedoeld voor pneumatiek.
Die hebben ze in doesburg ook in de winkel liggen , zijn goed voor 16 bar en als je ze door een iets grotere normale benzineslag trekt zijn ze ook nog eens goed beschermd tegen mechanische beschadigingen en dicht de slangklem ook nog eens perfect, 2 vliegen in een klap!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door blokkever » di mei 18, 2021 17:53 pm

Deze bedoel je?, deze voldoet aan DIN74324.
Ook deze slang is eigenlijk bedoeld voor perslucht, voor remmen e.d., dat het ook bruikbaar is als brandstofleiding zou best kunnen, maar ook bij hotrod staat er bij dat dit alternatief is voor stalen en koperen leiding, je moet het nog steeds op de bestaande stalen buizen van de injector rails. pomp en drukregelaar aansluiten dus moet er nog steeds een stukje slang tussen, daar ontkom je niet aan.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door old brumax » di mei 18, 2021 19:07 pm

blokkever schreef:
di mei 18, 2021 17:53 pm
Deze bedoel je?, deze voldoet aan DIN74324.
Ook deze slang is eigenlijk bedoeld voor perslucht, voor remmen e.d., dat het ook bruikbaar is als brandstofleiding zou best kunnen, maar ook bij hotrod staat er bij dat dit alternatief is voor stalen en koperen leiding, je moet het nog steeds op de bestaande stalen buizen van de injector rails. pomp en drukregelaar aansluiten dus moet er nog steeds een stukje slang tussen, daar ontkom je niet aan.
Daarom doe ik er een gewone slang omheen zodat je een kunststof voering hebt zeg maar en dan kan hij zo aan de stalen leiding geschoven worden en de slangklem klemt hem dan perfect af omdat er rondom rubber tussen zit, 100% dicht!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door blokkever » di mei 18, 2021 19:24 pm

Maar waar je de slang op de metalen leidingen of slangpilaren schuift heb je nog steeds een stukje alleen rubberen de slang. De plastic buis is inwendig 6 mm, dat past nooit over de 8 mm buizen met opgetrompte uiteinden.
Ik zie het voordeel dan niet om een extra buis in een slang te stoppen, zeker als je de slang gebruikt waar ik in mijn eerste reactie naar link, daar zit al een barrière ingebouwd en is bestand tegen ethanolhoudende benzine.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door Wilfred » di mei 18, 2021 21:54 pm

misschien is dit dat een betere link: https://www.hulsenturbotuning.nl/produc ... 8mm-detail

Als je de polyamide slang op maat koopt, en heel ietsje warm maakt, steek je die zo over bijv. de uitloop van de tank heen Meteen lekdicht. Het kan inderdaad zijn dat je toch met een rubber koppelstukje moet werken, maar dan heb je slechts heel lokaal dit rubber toegepast, en hoef je hooguit dit stukje te inspecteren om de zoveel tijd.

heb mijn LT en Jaguar ook helemaal voorzien van polyamide. Vind het echt top spul.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Maten benzineslangen en type

Bericht door old brumax » di mei 18, 2021 22:22 pm

Wilfred schreef:
di mei 18, 2021 21:54 pm
misschien is dit dat een betere link: https://www.hulsenturbotuning.nl/produc ... 8mm-detail

Als je de polyamide slang op maat koopt, en heel ietsje warm maakt, steek je die zo over bijv. de uitloop van de tank heen Meteen lekdicht. Het kan inderdaad zijn dat je toch met een rubber koppelstukje moet werken, maar dan heb je slechts heel lokaal dit rubber toegepast, en hoef je hooguit dit stukje te inspecteren om de zoveel tijd.

heb mijn LT en Jaguar ook helemaal voorzien van polyamide. Vind het echt top spul.

Op die manier heb ikal een jaar of 5=6 geleden mijn bus voorzien van dergelijke slangen en nog geen enkele lekkage gehad nadien, voor die tijd was het bijna elk jaar ondanks het vernieuwen wel weer ergens mis, mijn slangen heb ik van de sloop gehaald daar liggen ze bij bosjes en vaak nog met rubber buitenmantel en als je de juiste mensen kent heb je ze vaak voor (bijna) niets.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie