trommels achter

Plaats reactie
Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

trommels achter

Bericht door Robbie » za apr 23, 2011 9:08 am

Hi,

Net nieuwe remschoenen achter gemonteerd.
Gisteren een flinke rit gemaakt, dik 1,5u op de snelweg.
Nu merkte ik dat de beide trommels zowel links als recht achter snoei heet werden. Ik kon ze niet aan raken.
Rempedaal ging eerder aanpakken en he vloeistof nivo ging omhoog.

Remschoenen slapper gesteld zodat ze zeker niet aanliepen, alleen toen werd het rempedaal travel wel heel ver. Moest het pedaal geheel indrukken voor vol remmen en de handrem pakte pas op het allerlaatst.
4 klikjes meer ingedraaid.
weer 1,5u op de snelweg, minder heet maar net aan te pakken, ongeveer 60 gr C.

Ik kan me niet herinneren dat dit met de oude remschoenen het geval was.

Wat is er mis. Combi trommel en schoenen?
Oplossing/ideeen?

Ciao
Robbert.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: trommels achter

Bericht door eelke » za apr 23, 2011 10:14 am

Ik weet niet wat er precies mis is waarom hij zo heet wordt.
Misschien dat hij niet helemaal los gaat waardoor de blokken blijven hangen?

Waarom je na bijstellen zover je rempedaal in moest drukken is waarschijnlijk doordat er luchtbelletjes in je remvloeistof zijn gekomen.
Als de rem echt heet word kan de olie gaan koken en ontstaan er belletjes.
DEZE ZO SNEL MOGELIJK ERUIT HALEN!!!! ontluchten dus.
Kan cavetatie optreden als je dit niet doet (je trapt door je rem heen...)

misschien dat hij het daarna niet meer doet...

groet eelke
hoe???

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: trommels achter

Bericht door dirkinbrabant » za apr 23, 2011 13:42 pm

Je kan last hebben van 2 problemen: je hebt de remmen te vast gesteld, of je remmen komen niet meer vrij na het (hand)remmen.

Achterremschoenen stellen, vrij vertaalt uit Haynes (en ik heb dat zelf ook zo gedaan, en het werkte):

- bus met beide achterwielen van de grond (dus op assteunen) werkt het beste
- aantal keren rem intrappen zodat de schoenen zich op hun plek zetten, remschoenen per stuk met stelwieltje stellen tot die niet verder kan en de trommesl blokkeert, en dan 2 tandjes terug
- dit bij alle vier remschoenen doen, dan de rem weer aantal keren intrappen om de schoenen weer te "zetten", en het stellen herhalen.
- de trommels moeten nu vrij lopen, behalve de weerstand die je voelt van aandrijving/versnellingsbak. En als je op de rem trapt moet het wiel natuurlijk blokkeren.
- dan handrem stellen: trap eerst weer een paar keer op het rempedaal en trek de handrem zes tandjes uit. Met het stelmechaniek midden onder de bus (waar de handremkabel splits) de kabels per achterwiel zo stellen dat het net mogelijk is de trommel handmatig te verdraaien. Ook dit even herhalen/nachecken door handrem te lossen, voetrem aantal keren in te trappen etc..

Bij alles los moeten de trommels vrij kunnen draaien. Handrem en voetrem een aantal keren gebruiken of het werkt, en kijken of de trommels nog steeds vrij blijven draaien.

En als de trommels niet meer vrij draaien: uitzoeken of het aan de handrem ligt, of aan de voetrem. De handrem bedient de schoenen helemaal mechanisch, de kans is groter dat hier ergens iets blijft hangen.

Bedenk wel doordat je nieuwe schoenen hebt, de zuigertjes in normale stand meer in de cylinders zitten, en dat daarmee het remolieniveau omhoog komt.

En als eerste de remolie naar de achterwielen toe vervangen en als deze aan de kook is geweest.

Succes!

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: trommels achter

Bericht door Robbie » za apr 23, 2011 14:14 pm

hi

vanmorgen de trommels bekeken en bij nader inzien die toch maar vervangen. dus heb nu nieuwe schoenen (400km oud) en nwe trommels dus het moet rond en gelijk zijn.

Net afgesteld en ga zo even stuk rijden kijken of ze warm worden. vind dat afstellen lastig. als ik ze geheel vrij laat lopen, echt niet aanlopen dan heb ik maximale rempedaal intrap nodig, de handrem werkt dan niet.
met een beetje aanloop maar wel makkelijk met de hand rond te draaien heb ik goeie rempedaal uitslag en handrem werkt ook ok.

nu hopen dat ze niet warm lopen.

van de week nog maar eens goed ontluchten maar heb nu niet een sponsig gevoel oid. als ik pedaal intrap dan is er een stevig eind wat blijft (dus geen pedaal wegval).

kan de remvloeistof lokaal bij de ene rem koken, zonder da je dat merkt in het reservoir?
Herken je gekookte en weer afgekoelde vloeistof ?

Dirk afstellen totdat ze aanlopen en wiel vaststaat en dan 2 tandjes losser, voor mijn gvoel is dit nog steeds erg vast. Heb wel 2 tandwieltjes die ik om en om aandraai of losdraai om zo de beide schoenen tegelijk af te stellen.

schijven zijn toch heel wat makkelijker.

kan je schijven achterop monteren? of past dat niet op de klauw?

robbert.
Bus ze. Robbert

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: trommels achter

Bericht door dirkinbrabant » za apr 23, 2011 16:03 pm

Hoi,

Haynes zegt dat met 1 of 2 tandjes lossen de trommel vrij moet lopen. En dat wanneer er meer tandjes gelost moet worden de slijtage onevenwichtig is en de trommel eraf moet voor nadere inspectie (bij jou met nieuw spul dus niet het geval) of dat wanneer de aanloop oppervlakkig is je het dan bij maximaal 3 tandjes moet laten (en niet verder). Dus dat klinkt een beetje als inlopen.

Het lijkt me dat wanneer je de trommel niet al te moeilijk met de hand kan ronddraaien, de zaak wel tzt op elkaar inloopt. Wanneer dat voldoende remt, laat dat even zo. Wel controleren op overdadige warmte, en later nog een keer opnieuw afstellen.

Remmen stellen moet je overigens regelmatig doen, anders slijten de schoenen niet netjes rondom af.

Over de kwailiteit van de remolie moet je je niet teveel afvragen, een potje remolie kost maar een paar euro dus gewoon een slangetje op de de ontluchtingsnippel, opendraaien en wat laten weglopen of wegpompen in een potje (wel blijven letten op het peil in het reservoir!) maakt dat er weer nieuwe olie in je leiding naar de achterrem komt.

Remolie is overigens erg corrosief en kost je je lak, dus voorkom morsen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: trommels achter

Bericht door hanhoo » zo apr 24, 2011 12:28 pm

Als je 785 dollar ervoor over hebt om niet te hoeven stellen achter:

http://store.airkewld.com/index2.php?option=com_virtuemart&category_id=64&flypage=ilvm_fly_showroom_mall.tpl&manufacturer_id=1&page=shop.product_details&product_id=154&pop=1&tmpl=component

Wat je remmen betreft: ik vind het toch wel een raar verhaal dat je pedaalvlucht zo enorm afhankelijk is van de afstelling van de remmen achter. Ik heb dat ook gehad met een Kever en dat was gevalletje hoofdremcilinder naar de getver. Ik zou eens iemand met meer ervaring er naar laten kijken. Het gaat tenslotten om je eigen veiligheid.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: trommels achter

Bericht door gijsv » ma apr 25, 2011 10:44 am

ik heb sinds kort ook een vrij lange slag op het rempedaal maar remt wel goed, dit na nwe cilinders/schoenen achter, voor schoongemaakt, nwe hoofdremcilinder en bekrachtiger. Uiteindelijk heeft de luchtgekoelde specialist uit hillegom (nee, niet Hans) alles afgesteld.

Hiervoor had ik een hele hoge remdruk, was dus wel even wennen aan de nwe setting maar het remt prima!

Volgens mij is dit ook nog wel te stellen bij het pedaal, heb ik me echter nog niet in verdiept..... Maar wat is het probleem bij een lange slag op het pedaal als je ermee bekend bent ?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: trommels achter

Bericht door old brumax » ma apr 25, 2011 17:05 pm

op zich geen probleem maar geeft wel verhoogde slijtage aan de remcupjes in pomp en cilinders daar deze iedere keer een lange weg maken.
louis
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: trommels achter

Bericht door Robbie » wo apr 27, 2011 16:32 pm

heb sinds najaar nwe hoofdrem cilinder, nwe remcilinders achter, nwe vloeistof en nu dus nwe trommels en remvoeringen.
ga morgen eens ontluchten en opnieuw afstellen op de Brabant manier.

keep you posted.

robbert.
Bus ze. Robbert

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: trommels achter

Bericht door Robbie » do apr 28, 2011 22:17 pm

vandaag achterremmen afgesteld op de Dirk manier! top! beetje remvl eruit gehaald, handrem opnieuw afgesteld.
Remmen piepen een beetje maar remmen prima.
Rem pedaal vlucht is nog wel behoorlijk, maar ja. ze doen het goed.
Remmen worden handwarm, de trommels zijn wel heet, als je je vinger door een velg gat op de trommel houdt is ie net niet aan te raken kwa hitte, misschien komt dat door het normaal remgebruik????
Iemand nog meer die ervaring??
Schijven voor zijn namelijk helemaal niet te heet, gewoon warm.

tanx voor de tips gents!

robbert.
Bus ze. Robbert

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: trommels achter

Bericht door dirkinbrabant » do apr 28, 2011 22:22 pm

Ik heb alleen een vrije vertaling uit Haynes gegeven... :oops: en bij mij werkte dat toen goed......

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: trommels achter

Bericht door old brumax » vr apr 29, 2011 14:10 pm

Meestal is het andersom, schijfremmen loeiheet en trommels minder maar is afhankelijk ven rijstijl :lol: :lol:
en ook stadsverkeer of lange snelweg en zelf wie er rijd. :mrgreen: :mrgreen:
louis
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie