Achterremmen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Achterremmen

Bericht door hanhoo » do jul 08, 2010 0:43 am

Mijn achterremmen piepen tijdens het remmen (na een half uur of zo) sinds het Hippiefestival. Het klinkt als metaal op metaal. Daarvoor zijn ze (goed en volgens procedure gesteld). Mijn eerste reactie is: voering versleten en metaal op metaal. Ik weet zeker dat het achter is omdat het geluid ook opkomt met het aantrekken van de handrem tijdens rijden.

Heb ik nou toch verkeerd gesteld? Is dit te verwachten na het stellen? Of is de voering gewoon versleten en moet de boel gewoon open.

Ik heb het erg druk met werk tot de vakantie en zit niet om extra werk verlegen. Maar wat moet dat moet. Naar verluidt vorige eigenaar is het complete remsysteem 2 jaar geleden gereviseerd. Dus dat is of een fabeltje of er is iets anders aan de hand. Iemand?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Achterremmen

Bericht door Stuif » do jul 08, 2010 0:47 am

Aan de achterkant van je ankerplaat zitten rubberen dopjes die je eruit kan halen,
en zo kan je de remvoeringen bekijken om te beginnen.
En anders misschien iets minder strak zetten (warm weer wil ook nog wel eens rara dingen veroorzaken)
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Achterremmen

Bericht door hanhoo » do jul 08, 2010 0:48 am

Stuif schreef:Aan de achterkant van je ankerplaat zitten rubberen dopjes die je eruit kan halen,
en zo kan je de remvoeringen bekijken om te beginnen.
En anders misschien iets minder strak zetten (warm weer wil ook nog wel eens rara dingen veroorzaken)


Zo'n vermoeden had ik ook. Die rubberen dopjes wist ik niet. Thanks. Dat scheelt potentieel een hoop tijd. Oftewel: voering goed, slapper stellen.

Hoeveel voering zou ik moeten zien eigenlijk? Want in de voorremmen heb ik mij lelijk vergist ten opzichte van modernere auto's.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Achterremmen

Bericht door Stuif » do jul 08, 2010 1:10 am

Je ziet zat voering om te zien of ze op zijn :wink:
Lucht bevriest en kookt nooit

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Achterremmen

Bericht door jan willem » vr jul 09, 2010 23:06 pm

Terug stellen heeft geen zin denk ik want dan zakt je pedaal te diep weg met remmen.
Wat je kunt proberen is je wielen los, je trommels los(met twee kleine boutjes vast).
Dan alles schoonblazen met een stofzuiger erbij en met een vijl het begin van je remschoenfrictie afschuinen aan beide zijde van je remschoen.
Dan zal hij een stuk rustiger remmen denk ik.
Ook kun je voor nood om snel te werken de rubber inspectie dopjes weghalen en daar de luchtspuit op zetten scheelt je banden en trommel loshalen.



Succes Jan willem

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Achterremmen

Bericht door Max » za jul 10, 2010 15:11 pm

jan willem schreef:Terug stellen heeft geen zin denk ik want dan zakt je pedaal te diep weg met remmen.
Wat je kunt proberen is je wielen los, je trommels los(met twee kleine boutjes vast).
Dan alles schoonblazen met een stofzuiger erbij en met een vijl het begin van je remschoenfrictie afschuinen aan beide zijde van je remschoen.
Dan zal hij een stuk rustiger remmen denk ik.
Ook kun je voor nood om snel te werken de rubber inspectie dopjes weghalen en daar de luchtspuit op zetten scheelt je banden en trommel loshalen.



Succes Jan willem


Zet bij deze werkzaamheden wel even een stofkapje op :wink: (asbest)
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Achterremmen

Bericht door jan willem » za jul 10, 2010 22:03 pm

Zou dat helpen denk je???Als ik de mensen zie welke alles moeten schoonmaken na een asbest alarm!!
Helpt een stofkapje ook niet meer en het smaakt lekker zoet!!

Jan willem

Plaats reactie