Zwaar sturen
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Zwaar sturen
Heerlijk, we zijn er weer dus meteen weer een vraag:
Laatst heeft mijn pa een stuk in de bus gereden, en hij vond hem zwaar sturen. Omdat ik nooit anders gestuurd heb kon ik dat zelf moeilijk opmerken. Nu waren mijn banden ietwat slapjes, maar dat is misschien niet alles. Wat zijn de smeerpunten waar je het stuurhuis/stuursysteem moet/kan smeren? en waarmee?
Misschien zeurt mijn pa ook gewoon, maar ik wil het toch graag even checken, vooral voor we op vakantie gaan...je zou maar moe worden van het sturen...
Groeten Wilfred
Laatst heeft mijn pa een stuk in de bus gereden, en hij vond hem zwaar sturen. Omdat ik nooit anders gestuurd heb kon ik dat zelf moeilijk opmerken. Nu waren mijn banden ietwat slapjes, maar dat is misschien niet alles. Wat zijn de smeerpunten waar je het stuurhuis/stuursysteem moet/kan smeren? en waarmee?
Misschien zeurt mijn pa ook gewoon, maar ik wil het toch graag even checken, vooral voor we op vakantie gaan...je zou maar moe worden van het sturen...
Groeten Wilfred
Take the planet and make it spin your way
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Zwaar sturen
Op je vooras zit je hulpstuurhuis. Deze moet je af en toe eens smeren met een vetspuit. Er zit een vet nippel op. Het stuurhuis (direct onder je stuurstang) zit vol met versnellingsbak olie. Deze kan je vullen met een slangetje bij je rem pandaal (hiervoor zit een gaatje in je cabine vloer) Als je stuurhuis olie lekt kan ke hem ook vol gooien met vet wat je ook in je vooras stopt.
Verder kan je de speling op je stuurkogels (6 in totaal) checken
Verder kan je de speling op je stuurkogels (6 in totaal) checken
zij die vielen zijn gevallen
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Zwaar sturen
Als aanvulling: bandenspanning goed zetten doet wonderen!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Zwaar sturen
Dat moet ik zeker doen, is niet heel erg, maar kan strakker. Even een luie vraag (ik kan het namelijk vast ergens opzoeken) wat is de juiste bandenspanning?
Groeten Wilfred
Groeten Wilfred
Take the planet and make it spin your way
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Zwaar sturen
Ik weet niet waar je pa het sturen van de bus mee vergelijkt, maar tegenwoordig heeft iedere auto met het gewicht van een T2 stuurbekrachtiging. En als je dat eenmaal gewend bent, stuurt de bus idd zwaar.
Krik je busje met beide voorwielen van de grond, en kijk hoe licht het stuur dan draait.
Krik je busje met beide voorwielen van de grond, en kijk hoe licht het stuur dan draait.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Zwaar sturen
Natuurlijk heeft mij pa ook stuurbekrachtiging, maar wel ervaring in het rijden met oude auto's. in de tijd dat onze busjes nieuw waren was hij auto monteur.
Ach, en het lijkt me ook geen kwaad te kunnen alles even te smeren en controleren.
Ach, en het lijkt me ook geen kwaad te kunnen alles even te smeren en controleren.
Take the planet and make it spin your way
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Zwaar sturen
Thijs84 schreef:Op je vooras zit je hulpstuurhuis. Deze moet je af en toe eens smeren met een vetspuit. Er zit een vet nippel op.
Op de site van Paruzzi lees ik dat je de stuur en fuseekogels niet met lithiumvet, maar met molybdeenvet moet smeren. Klopt het dus dat je in de nippels die Thijs84 hierboven bedoelt molybdeenvet moet spuiten?
Groeten Wilfred
Take the planet and make it spin your way
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Zwaar sturen
Nee, molybdeenvet wordt gebruikt voor de fusee- en stuurkogels, die zitten op de draaipunten van de voorwielen en de stuurstang en hebben rubber beschermhoesjes. Die hoesjes worden bij montage volgestopt met molybdeenvet, ze hebben ook geen smeernippels. Check die hoesjes of ze ingescheurd zijn, want als die scheuren raak je het vet kwijt en slijten die kogels ineens erg snel.
Zelfde geldt voor de rubber balgen (aandrijfhoezen) om de homokineten.
Zelfde geldt voor de rubber balgen (aandrijfhoezen) om de homokineten.
-
- Actief Lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo feb 25, 2009 9:33 am
- Locatie: Sassenheim
- Contacteer:
Re: Zwaar sturen
Wilfred schreef:Dat moet ik zeker doen, is niet heel erg, maar kan strakker. Even een luie vraag (ik kan het namelijk vast ergens opzoeken) wat is de juiste bandenspanning?
Groeten Wilfred
Ik heb voor 2,5 bar en achter 3.0 bar.
op de stickers op je stuurhuis staat voor iets van 2.0 tot 2.5 en achter tot 3.25.
Let op dat je dat wel met KOUDE banden bandenspanning meet.
Meer foto's op http://trouwbusjenl.skynetblogs.be/