Zwaar sturen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Zwaar sturen

Bericht door Wilfred » di jun 29, 2010 13:43 pm

Heerlijk, we zijn er weer dus meteen weer een vraag:

Laatst heeft mijn pa een stuk in de bus gereden, en hij vond hem zwaar sturen. Omdat ik nooit anders gestuurd heb kon ik dat zelf moeilijk opmerken. Nu waren mijn banden ietwat slapjes, maar dat is misschien niet alles. Wat zijn de smeerpunten waar je het stuurhuis/stuursysteem moet/kan smeren? en waarmee?

Misschien zeurt mijn pa ook gewoon, maar ik wil het toch graag even checken, vooral voor we op vakantie gaan...je zou maar moe worden van het sturen...

Groeten Wilfred
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Zwaar sturen

Bericht door Thijs84 » di jun 29, 2010 14:07 pm

Op je vooras zit je hulpstuurhuis. Deze moet je af en toe eens smeren met een vetspuit. Er zit een vet nippel op. Het stuurhuis (direct onder je stuurstang) zit vol met versnellingsbak olie. Deze kan je vullen met een slangetje bij je rem pandaal (hiervoor zit een gaatje in je cabine vloer) Als je stuurhuis olie lekt kan ke hem ook vol gooien met vet wat je ook in je vooras stopt.
Verder kan je de speling op je stuurkogels (6 in totaal) checken
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Zwaar sturen

Bericht door hanhoo » di jun 29, 2010 15:22 pm

Als aanvulling: bandenspanning goed zetten doet wonderen!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zwaar sturen

Bericht door Wilfred » di jun 29, 2010 16:57 pm

Dat moet ik zeker doen, is niet heel erg, maar kan strakker. Even een luie vraag (ik kan het namelijk vast ergens opzoeken) wat is de juiste bandenspanning?

Groeten Wilfred
Take the planet and make it spin your way

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Zwaar sturen

Bericht door dirkinbrabant » wo jun 30, 2010 11:52 am

Ik weet niet waar je pa het sturen van de bus mee vergelijkt, maar tegenwoordig heeft iedere auto met het gewicht van een T2 stuurbekrachtiging. En als je dat eenmaal gewend bent, stuurt de bus idd zwaar.

Krik je busje met beide voorwielen van de grond, en kijk hoe licht het stuur dan draait.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zwaar sturen

Bericht door Wilfred » wo jun 30, 2010 12:09 pm

Natuurlijk heeft mij pa ook stuurbekrachtiging, maar wel ervaring in het rijden met oude auto's. in de tijd dat onze busjes nieuw waren was hij auto monteur.

Ach, en het lijkt me ook geen kwaad te kunnen alles even te smeren en controleren.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zwaar sturen

Bericht door Wilfred » wo jun 30, 2010 14:07 pm

Thijs84 schreef:Op je vooras zit je hulpstuurhuis. Deze moet je af en toe eens smeren met een vetspuit. Er zit een vet nippel op.


Op de site van Paruzzi lees ik dat je de stuur en fuseekogels niet met lithiumvet, maar met molybdeenvet moet smeren. Klopt het dus dat je in de nippels die Thijs84 hierboven bedoelt molybdeenvet moet spuiten?

Groeten Wilfred
Take the planet and make it spin your way

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Zwaar sturen

Bericht door dirkinbrabant » wo jun 30, 2010 16:51 pm

Nee, molybdeenvet wordt gebruikt voor de fusee- en stuurkogels, die zitten op de draaipunten van de voorwielen en de stuurstang en hebben rubber beschermhoesjes. Die hoesjes worden bij montage volgestopt met molybdeenvet, ze hebben ook geen smeernippels. Check die hoesjes of ze ingescheurd zijn, want als die scheuren raak je het vet kwijt en slijten die kogels ineens erg snel.

Zelfde geldt voor de rubber balgen (aandrijfhoezen) om de homokineten.

trouwbusje
Actief Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: wo feb 25, 2009 9:33 am
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Zwaar sturen

Bericht door trouwbusje » za jul 03, 2010 0:13 am

Wilfred schreef:Dat moet ik zeker doen, is niet heel erg, maar kan strakker. Even een luie vraag (ik kan het namelijk vast ergens opzoeken) wat is de juiste bandenspanning?

Groeten Wilfred


Ik heb voor 2,5 bar en achter 3.0 bar.
op de stickers op je stuurhuis staat voor iets van 2.0 tot 2.5 en achter tot 3.25.
Let op dat je dat wel met KOUDE banden bandenspanning meet.

Plaats reactie