Remklauwen splitsen

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Remklauwen splitsen

Bericht door Stuif » ma dec 28, 2009 22:31 pm

Ik lees net op internet dat het niet verstandig is om remklauwen te splitsen ??
Weet iemand waarom niet, er zitten toch alleen 2 rubberen ringetjes tussen :shock:
En weet iemand de juiste stand van de zuigers ??
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bericht door Thijs84 » di dec 29, 2009 0:21 am

Heb een tijdje geleden mijn remmen gereviseerd. Hiervoor moet je de remmen toch echt splitsen. Tussen de twee delen zit inderdaad een rubber. DEZE MOET JE NIET BESCHADIGEN OF KWIJT RAKEN. deze zit namelijk niet in de revisie set.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bericht door Thijs84 » di dec 29, 2009 0:29 am

Misschien heb je hier iets aan. Ik had dit een tijd geleden gepost.
(teks aangepast aan adviezen van andere)

Even wat tips, tekst en uitleg.
De remklauwen van een A zijn niet meer te krijgen. Wel de klauwen van een B maar die passen jammer genoeg niet. Deze loopt aan op je schijfrem omdat deze te breed zijn. Niet doen dus!!
Omdat ik geen vetspuit heb, heb ik de cilinders er op de volgende manier uit gekregen.
1. Om het je wat gemakkelijker te maken haal je de remleiding los, zorg er natuurlijk wel voor dat je er iets onder hebt staan om je remvloeistof in op te vangen. Ik gebruikte een lege appelmoes pot.
2. Haal de klauw van de ankerplaat los. (ringsleutel 19, en van te voren flink inspuiten met WD 40, desnoods even warm stoken, maar pas op voor alle rubbers)
3. Als hij helemaal los is haal je de remblokken eruit door simpel weg de pennen eruit te tikken.
4. Sluit de remleiding weer aan en vul het rem reservoir, een paar keer pompen, bij vullen en flink remmen. Nu komt er 1 cilinder helemaal uit. (kan volgens mij ook met een compressor)
5. haal de remleiding weer los als je geen compressor hebt gebruikt (zie punt 1)
6. haal de twee delen van de remklauw uit elkaar door de vier bouten (ringsleutel 14) los te draaien. Let op, er zitten twee kleine rubbers tussen. Deze moet je bewaren omdat deze niet in een revisie set zitten.
7. In plaats van de twee rubbere ringen heb ik er twee dichte rubbere plaatjes tussen gezet en vervolgens remklauw weer aan elkaar gezet met die vier bouten.
8. sluit weer je remleiding aan vul het remreservoir. Nog een paar keer flink remmen en nu komt ook je andere cilinder eruit. (of met de compressor)
9. haal de remklauw weer uit elkaar en maak alles goed schoon.
10. Vervang de rubbers (1, rubbere ring in de remklauw. 2, rubbere afdekkap.)
11. Smeer alles goed in met blauw remvet (verkrijgbaar in een autohandel, pas op, tubbe kost al snel 18 euro)
12. zet de cilinder weer op zijn plaats en zet de remklauw weer in elkaar, vergeet niet de rubberen ringen er tussen te plaatsen!!
13. vervolgens zet je de remschijven weer op zijn plaats en kan je je remklauw weer op je bus gemonteerd worden.

ps, ik had het geluk dat eerst de cilinder aan de kant waar niet je remleiding zit aangesloten eruit kwam. Komt eerst de andere cilinder dan moet je het even laten inweken in de WD 40 en flink prutsen om ook die eruit te krijgen..
Wat je ook kan doen is de cilinder aan de kant waar ook je remleiding zit tegen te houden met bijvoorbeeld een lijmklem..

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft...
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door MadMax78 » di dec 29, 2009 1:23 am

Wij hebben ook net onze remklauwen voorzien van nieuwe rubbers uit een revisiesetje. Hiervoor is het niet nodig om de remklauw te splitsen. Als je gewoon de compressor op de klauw zet kan je de zuigers eruit halen. Wel even voorzichtig doen en deze opvangen met een stukje hout, kan er soms hard uit komen zetten en je wil de zuiger niet beschadigen.
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door fleetwood » di dec 29, 2009 2:37 am

Ik heb ze ook niet gesplitst (zie hier) en dat was ook niet nodig. Ik heb de zuigers er uit gekregen met een doodnormale fietspomp van de Hema... inderdaad wel ff ervoor zorgen dat ie er niet ineens uit knalt.

Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bericht door Thijs84 » di dec 29, 2009 8:58 am

dat zal hem dan zitten in de klauwen van een A en de remklauwen van een B. Bij een A (of eigenlijk AB remklauw) lukt dit namelijk niet.
zij die vielen zijn gevallen

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » di dec 29, 2009 14:18 pm

Je kan b remklauwen plaatsen met extra spacer. Just Kampers verkoopt deze.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bericht door Thijs84 » wo dec 30, 2009 10:28 am

daar kom je dan een jaar te laat mee Died.. :lol: Ik wilde ook B klauwen op mijn bus plaatsen.. Tot ik er achter kwam dat ze niet paste..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » do dec 31, 2009 11:50 am

Het is klaar, heb ze toch allebei moeten splitsen omdat de binnenste zuigers erg vast zaten :evil:
Was dus geen overbodige luxe deze klus.
Ik zag wel dat ik geen plaatjes heb tussen remblokken en zuigers??
Is dit errug :shock: of niet :?
Lucht bevriest en kookt nooit

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » za jan 02, 2010 15:11 pm

Thijs84 schreef:daar kom je dan een jaar te laat mee Died.. :lol: Ik wilde ook B klauwen op mijn bus plaatsen.. Tot ik er achter kwam dat ze niet paste..
Ik heb vorig jaar winter de boel vervangen....

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » za jan 02, 2010 17:36 pm

Stuif schreef:Het is klaar, heb ze toch allebei moeten splitsen omdat de binnenste zuigers erg vast zaten :evil:
Was dus geen overbodige luxe deze klus.
Ik zag wel dat ik geen plaatjes heb tussen remblokken en zuigers??
Is dit errug :shock: of niet :?
Heb jij een FABORY ergens in de buurt zitten? Die kunnen de remvloeistofbestendige o-ringen leveren!
De plaatjes zijn anti-piep-plaatjes die ook voorkomen dat de zuiger gaat draaien, monteer ze met een dun aangebracht laagje kopervet.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » wo jan 06, 2010 16:42 pm

Vanmiddag stukkie gereden, gaat prima.
Alleen trekt hij iets naar links met remmen :evil:
Moet de remverdeler ook ontlucht worden, of misschien rechts nog een keer (pedaal voelt goed en niet te soft)

Wouth
wat bedoel je met de o-ringen ?, die tussen de klauwen zitten misschien??
Die zagen er prima uit en het lekt niet :wink:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Bericht door Thijs84 » do jan 07, 2010 21:01 pm

wat bedoel je hiermee??
Ik zag wel dat ik geen plaatjes heb tussen remblokken en zuigers??
Is dit errug of niet
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » vr jan 08, 2010 12:21 pm

Metalen plaatje tussen de zuiger en remblok in, wat schijnt te helpen tegen piepen en verdraaien van de zuiger.
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Bericht door La Tortuga » ma jan 11, 2010 10:33 am

tegen welk piepen? bij remmen (tot stilstand komen) of tijdens het rijden?

dat laatste heb ik soms, sinds er nieuwe remblokken opzitten.

Plaats reactie