Remklauwen splitsen
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Remklauwen splitsen
Ik lees net op internet dat het niet verstandig is om remklauwen te splitsen ??
Weet iemand waarom niet, er zitten toch alleen 2 rubberen ringetjes tussen
En weet iemand de juiste stand van de zuigers ??
Weet iemand waarom niet, er zitten toch alleen 2 rubberen ringetjes tussen
En weet iemand de juiste stand van de zuigers ??
Lucht bevriest en kookt nooit
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Misschien heb je hier iets aan. Ik had dit een tijd geleden gepost.
(teks aangepast aan adviezen van andere)
Even wat tips, tekst en uitleg.
De remklauwen van een A zijn niet meer te krijgen. Wel de klauwen van een B maar die passen jammer genoeg niet. Deze loopt aan op je schijfrem omdat deze te breed zijn. Niet doen dus!!
Omdat ik geen vetspuit heb, heb ik de cilinders er op de volgende manier uit gekregen.
1. Om het je wat gemakkelijker te maken haal je de remleiding los, zorg er natuurlijk wel voor dat je er iets onder hebt staan om je remvloeistof in op te vangen. Ik gebruikte een lege appelmoes pot.
2. Haal de klauw van de ankerplaat los. (ringsleutel 19, en van te voren flink inspuiten met WD 40, desnoods even warm stoken, maar pas op voor alle rubbers)
3. Als hij helemaal los is haal je de remblokken eruit door simpel weg de pennen eruit te tikken.
4. Sluit de remleiding weer aan en vul het rem reservoir, een paar keer pompen, bij vullen en flink remmen. Nu komt er 1 cilinder helemaal uit. (kan volgens mij ook met een compressor)
5. haal de remleiding weer los als je geen compressor hebt gebruikt (zie punt 1)
6. haal de twee delen van de remklauw uit elkaar door de vier bouten (ringsleutel 14) los te draaien. Let op, er zitten twee kleine rubbers tussen. Deze moet je bewaren omdat deze niet in een revisie set zitten.
7. In plaats van de twee rubbere ringen heb ik er twee dichte rubbere plaatjes tussen gezet en vervolgens remklauw weer aan elkaar gezet met die vier bouten.
8. sluit weer je remleiding aan vul het remreservoir. Nog een paar keer flink remmen en nu komt ook je andere cilinder eruit. (of met de compressor)
9. haal de remklauw weer uit elkaar en maak alles goed schoon.
10. Vervang de rubbers (1, rubbere ring in de remklauw. 2, rubbere afdekkap.)
11. Smeer alles goed in met blauw remvet (verkrijgbaar in een autohandel, pas op, tubbe kost al snel 18 euro)
12. zet de cilinder weer op zijn plaats en zet de remklauw weer in elkaar, vergeet niet de rubberen ringen er tussen te plaatsen!!
13. vervolgens zet je de remschijven weer op zijn plaats en kan je je remklauw weer op je bus gemonteerd worden.
ps, ik had het geluk dat eerst de cilinder aan de kant waar niet je remleiding zit aangesloten eruit kwam. Komt eerst de andere cilinder dan moet je het even laten inweken in de WD 40 en flink prutsen om ook die eruit te krijgen..
Wat je ook kan doen is de cilinder aan de kant waar ook je remleiding zit tegen te houden met bijvoorbeeld een lijmklem..
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft...
(teks aangepast aan adviezen van andere)
Even wat tips, tekst en uitleg.
De remklauwen van een A zijn niet meer te krijgen. Wel de klauwen van een B maar die passen jammer genoeg niet. Deze loopt aan op je schijfrem omdat deze te breed zijn. Niet doen dus!!
Omdat ik geen vetspuit heb, heb ik de cilinders er op de volgende manier uit gekregen.
1. Om het je wat gemakkelijker te maken haal je de remleiding los, zorg er natuurlijk wel voor dat je er iets onder hebt staan om je remvloeistof in op te vangen. Ik gebruikte een lege appelmoes pot.
2. Haal de klauw van de ankerplaat los. (ringsleutel 19, en van te voren flink inspuiten met WD 40, desnoods even warm stoken, maar pas op voor alle rubbers)
3. Als hij helemaal los is haal je de remblokken eruit door simpel weg de pennen eruit te tikken.
4. Sluit de remleiding weer aan en vul het rem reservoir, een paar keer pompen, bij vullen en flink remmen. Nu komt er 1 cilinder helemaal uit. (kan volgens mij ook met een compressor)
5. haal de remleiding weer los als je geen compressor hebt gebruikt (zie punt 1)
6. haal de twee delen van de remklauw uit elkaar door de vier bouten (ringsleutel 14) los te draaien. Let op, er zitten twee kleine rubbers tussen. Deze moet je bewaren omdat deze niet in een revisie set zitten.
7. In plaats van de twee rubbere ringen heb ik er twee dichte rubbere plaatjes tussen gezet en vervolgens remklauw weer aan elkaar gezet met die vier bouten.
8. sluit weer je remleiding aan vul het remreservoir. Nog een paar keer flink remmen en nu komt ook je andere cilinder eruit. (of met de compressor)
9. haal de remklauw weer uit elkaar en maak alles goed schoon.
10. Vervang de rubbers (1, rubbere ring in de remklauw. 2, rubbere afdekkap.)
11. Smeer alles goed in met blauw remvet (verkrijgbaar in een autohandel, pas op, tubbe kost al snel 18 euro)
12. zet de cilinder weer op zijn plaats en zet de remklauw weer in elkaar, vergeet niet de rubberen ringen er tussen te plaatsen!!
13. vervolgens zet je de remschijven weer op zijn plaats en kan je je remklauw weer op je bus gemonteerd worden.
ps, ik had het geluk dat eerst de cilinder aan de kant waar niet je remleiding zit aangesloten eruit kwam. Komt eerst de andere cilinder dan moet je het even laten inweken in de WD 40 en flink prutsen om ook die eruit te krijgen..
Wat je ook kan doen is de cilinder aan de kant waar ook je remleiding zit tegen te houden met bijvoorbeeld een lijmklem..
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft...
zij die vielen zijn gevallen
Wij hebben ook net onze remklauwen voorzien van nieuwe rubbers uit een revisiesetje. Hiervoor is het niet nodig om de remklauw te splitsen. Als je gewoon de compressor op de klauw zet kan je de zuigers eruit halen. Wel even voorzichtig doen en deze opvangen met een stukje hout, kan er soms hard uit komen zetten en je wil de zuiger niet beschadigen.
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl
http://www.oranjetrophy.nl
Ik heb ze ook niet gesplitst (zie hier) en dat was ook niet nodig. Ik heb de zuigers er uit gekregen met een doodnormale fietspomp van de Hema... inderdaad wel ff ervoor zorgen dat ie er niet ineens uit knalt.
Groet, Martijn
Groet, Martijn
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Heb jij een FABORY ergens in de buurt zitten? Die kunnen de remvloeistofbestendige o-ringen leveren!Stuif schreef:Het is klaar, heb ze toch allebei moeten splitsen omdat de binnenste zuigers erg vast zaten
Was dus geen overbodige luxe deze klus.
Ik zag wel dat ik geen plaatjes heb tussen remblokken en zuigers??
Is dit errug of niet
De plaatjes zijn anti-piep-plaatjes die ook voorkomen dat de zuiger gaat draaien, monteer ze met een dun aangebracht laagje kopervet.
I am Wouth and I approve this message.
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Vanmiddag stukkie gereden, gaat prima.
Alleen trekt hij iets naar links met remmen
Moet de remverdeler ook ontlucht worden, of misschien rechts nog een keer (pedaal voelt goed en niet te soft)
Wouth
wat bedoel je met de o-ringen ?, die tussen de klauwen zitten misschien??
Die zagen er prima uit en het lekt niet
Alleen trekt hij iets naar links met remmen
Moet de remverdeler ook ontlucht worden, of misschien rechts nog een keer (pedaal voelt goed en niet te soft)
Wouth
wat bedoel je met de o-ringen ?, die tussen de klauwen zitten misschien??
Die zagen er prima uit en het lekt niet
Lucht bevriest en kookt nooit
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn