Geen remdruk na bergpas

Plaats reactie
Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Geen remdruk na bergpas

Bericht door Pieter » vr jul 15, 2022 19:44 pm

Hallo,

Momenteel zijn we op vakantie door Slovenië en hebben enkele stijlen bergpassen gedaan vandaag. Zoveel mogelijk op de motor proberen remmen, maar alsnog zijn de remmen verhit geraakt waardoor we uiteindelijk geen remdruk en dus ook geen remmen meer hadden.
Na afkoelen is de remdruk wel wat terug gekomen, maar niet zoals het moet en niet veilig genoeg om zo verder te rijden.

Zelf dacht ik om alvast proberen de remmen te ontluchten, maar het internet leert me dat dit niet zou helpen.

Wie helpt ons verder op weg alvorens we een lokale garage raadplegen?

Bedankt alvast!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Geen remdruk na bergpas

Bericht door old brumax » vr jul 15, 2022 21:57 pm

Dan is die site niet op de hoogte van het probleem, als je remmen uitvallen als ze heet worden betekend dat dat er vocht in de remolie zit, zodra dat boven het kookpunt dus 100 gr komt word het stoom, en gas is samendrukbaar dus geen remdruk meer, na afkoelen is het weer water dus wel remdruk.
In bergachtige gebieden laten mensen hun auto ieder jaar de remolie vervangen dus op naar een gerage en helemaal laten doorpompen!!!!!
Dat had je moeten laten doen voor je de bergen in trok!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Geen remdruk na bergpas

Bericht door eelke » za jul 16, 2022 15:38 pm

Ontluchten zou kunnen werken maar wat oldbrumax zegt is verstandiger!
hoe???

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Geen remdruk na bergpas

Bericht door Pieter » za jul 16, 2022 19:02 pm

Bedankt heren voor jullie reacties!

We hebben de remmen wel ontlucht voor vertrek, maar geen volledig verse olie op gedaan. Een gouden tip voor volgend jaar.

Intussen hebben we deze morgen het volledig remsysteem ontlucht op de camping, en deze werken weer naar behoren.

Helaas is er in de omgeving niet direct een garage of auto onderdelenwinkel, dus hopen we maandag of dinsdag een garage te vinden waar we de remolie kunnen vervangen.

Bedankt !
Afbeelding
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Geen remdruk na bergpas

Bericht door old brumax » za jul 16, 2022 21:58 pm

denk er wel aan dat als je weer flink moet remmen langere tijd dat de rem dan zomaar weer dienst kan weigeren dus hou afstand en kijk altijd tijdig rond naar uitwijkmogelijkheden voor het geval dat!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Geen remdruk na bergpas

Bericht door DennisT2 » di nov 01, 2022 20:57 pm

Nu misschien totaal nutteloos, want ik lees en reageer nu pas, maar en T2 ontlucht en spoelt zichzelf heel goed door als je gewoon 1 nippel een stukje open draait, en ik doe dan een slangetje er op zodat ik het mooi in een bakje kan leiden. Alle wielen kunnen op deze manier. Ook bij de kever lukt het trouwens prima. Wel steeds beetje vloeistof in je reservoir doen om helemaal leeg gaan te voorkomen.

Groeten Dennis

Plaats reactie