verschil t2a en t2b remklauwen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
verschil t2a en t2b remklauwen
Ooit in een ver verleden heb ik de remklauwen van mijn t2a gereviseerd. Het liefste had ik er nieuwe onder gezet. Maar deze waren destijds niet te koop (voor een t2a)
Nu ik alles van de remmen heb vervangen (remleidingen, slangen, remmerij achter en hoofdremcilinder) remt de bus nog steeds niet naar wens.
Ik zag dat de remklauwen voor een t2a nu wel nieuw te koop zijn dus zat eraan te denken deze ook maar te gaan vervangen. Echter zag ik ook dat er nu op een simpele manier t2B remklauwen onder te bevestigen zijn.
Zouden de remklauwen van een t2b veel beter zijn? De t2a remklauwen zijn tenslotte maar 2 jaar in productie geweest. Heb altijd bedacht dat dit was omdat ze slecht zijn.
volgende stap wordt een rembekrachtiger.. maar eerst de klauwen, en dan weer even verder sparen
Nu ik alles van de remmen heb vervangen (remleidingen, slangen, remmerij achter en hoofdremcilinder) remt de bus nog steeds niet naar wens.
Ik zag dat de remklauwen voor een t2a nu wel nieuw te koop zijn dus zat eraan te denken deze ook maar te gaan vervangen. Echter zag ik ook dat er nu op een simpele manier t2B remklauwen onder te bevestigen zijn.
Zouden de remklauwen van een t2b veel beter zijn? De t2a remklauwen zijn tenslotte maar 2 jaar in productie geweest. Heb altijd bedacht dat dit was omdat ze slecht zijn.
volgende stap wordt een rembekrachtiger.. maar eerst de klauwen, en dan weer even verder sparen
zij die vielen zijn gevallen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
Rembekrachtiger plaatsen kost rond de 170 extra met alles erbij.. tja.. ook daar zie ik verschil in rembekrachtiger. Lijkt me dat die van een t2a er wel op kan..
zij die vielen zijn gevallen
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
Kijk of je via een T-stuk in de vacuumslang een extra vat kunt monteren (bijvoorbeeld een oude brandblusser) hiermee creeer je namelijk extra vacuum. Dus versterk je de remkracht hiermee.
I am Wouth and I approve this message.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
Ehm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
En het duurt langer voor je fatsoenlijk vacuum hebt!!blokkever schreef: ↑vr mei 27, 2022 13:27 pmEhm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
Vergeet ook niet het terugslag klepje in de leiding.
En er past veel van een golf 1 of 2.
Hier kun je er wel wat van vinden op de sloop.
En er past veel van een golf 1 of 2.
Hier kun je er wel wat van vinden op de sloop.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
En het duurt langer voor je fatsoenlijk vacuum hebt!!
[/quote]
Als dat zo is, is je terugslagklepje lek.
Of zit er ergens anders in de leiding iets te lekken.
Vacuum is namelijk constant.
I am Wouth and I approve this message.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
Die gedachte had ik eerst ook toen ik die tip kreeg. Maar de tipgever (=automonteur) heeft dat bij zijn kadett gemaakt nadat hij een operatie aan zijn rechterbeen had doorgemaakt.blokkever schreef: ↑vr mei 27, 2022 13:27 pmEhm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
Hij beweert dat hij nu minder hard op de rem hoeft te trappen en toch voldoende vertraging heeft.
I am Wouth and I approve this message.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
wouthwortel schreef: ↑ma mei 30, 2022 13:07 pmEn het duurt langer voor je fatsoenlijk vacuum hebt!!
Als dat zo is, is je terugslagklepje lek.
Of zit er ergens anders in de leiding iets te lekken.
Vacuum is namelijk constant.
[/quote]
Klopt maar als hij een week of langer heeft stil gestaan wil ik de bus nog wel eens zien die dan nog vol vacuum heeft, dan zul je toch flink geduld moeten hebben, vrachtwagens hadden daar vroeger een wijzer met een rode schijf eraan voor de voorruit, zolang die daar zat mochten ze niet rijden en pas als die tegen het plafond zat was het GO.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: verschil t2a en t2b remklauwen
Tsja, als hij het gevoel heeft dat het helpt dan heeft het zijn doel bereikt, maar fysisch is dit onmogelijk.wouthwortel schreef:Die gedachte had ik eerst ook toen ik die tip kreeg. Maar de tipgever (=automonteur) heeft dat bij zijn kadett gemaakt nadat hij een operatie aan zijn rechterbeen had doorgemaakt.blokkever schreef: ↑vr mei 27, 2022 13:27 pmEhm, vacuüm blijft hetzelfde hoor, je kunt alleen vaker "bekrachtigd" remmen wanneer de motor niet loopt (vacuüm blijft langer in stand).
Maar hoe vaak rem je nou zonder dat de motor loopt, vaak gebruik je zelfs de motor er bij om af te remmen op de motor.
Hij beweert dat hij nu minder hard op de rem hoeft te trappen en toch voldoende vertraging heeft.
Ik blijf er bij dat het vacuüm niet beter wordt door het volume groter te maken.
Als je meer "bekrachtiging" wil dan moet je de druk lager maken of het oppervlak van het membraan groter maken. Druk lager maken wordt moeilijk, dan zou je een extra vacuümpomp moeten gebruiken.
Een grotere diameter rembekrachtiger is dan de beste optie, maar daar moet dan wel de ruimte voor zijn.