Zwaar sturen
Zwaar sturen
Er is al heel veel over geschreven maar ik hoop toch hier nog wat meer tips te kunnen krijgen.
Mijn t2a stuurt zwaar en kwam bij het loslaten van het stuur niet terug in de rechtdoorpositie. Echt heel irritant.
Alles is nieuw stuurstangen, kogels, fusiekogels, hulpstuurhuis.
Na lang overwegen heb ik van de week het stuurhuis laten vervangen en laten uitlijnen. Dure hobby...
De speling is nu weg maar het zwaar sturen niet.
Ik heb nu de bus in de lucht staan en de spoorstangen losgehaald. De afzonderlijke wielsturing (draaien van afzonderlijke wielen om de fusees) gaat met de hand maar voelt wel wat zwaar. Rechts wat zwaarder dan links. De draaiing van het hulpstuurhuis gaat ok, maar omdat alles nieuw is en vol vet is ook niet superlicht. De stuurkogels draaien ook niet superlicht. Deze zijn ook nieuw. De nieuwe componenten die je overal kunt bestellen in het land draaien allemaal niet zo licht als gebruikte componenten, dit komt natuurlijk door de minimale speling. Maar wordt weinig speling, 'te' weinig...
Ergens in het systeem gaat er iets niet goed en daardoor wordt het sturen te zwaar. Maar het is ook zo dat alle beetjes zwaar bij elkaar, te zwaar wordt.
Is er ergens een richtlijn of een moment-waarde die aangeeft hoe zwaar een stuurkogel/fuseekogel moet draaien.
Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen?
Ik hoor ook wel eens; "ga maar 1000 km rijden dan is alles veel beter"`(dit is voor mij misschien wel een jaarafstand....). Heeft iemand hier ervaring mee?
Werkt het om een paar km met 1 wiel door de berm te rijden om alles wat losser te maken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mijn t2a stuurt zwaar en kwam bij het loslaten van het stuur niet terug in de rechtdoorpositie. Echt heel irritant.
Alles is nieuw stuurstangen, kogels, fusiekogels, hulpstuurhuis.
Na lang overwegen heb ik van de week het stuurhuis laten vervangen en laten uitlijnen. Dure hobby...
De speling is nu weg maar het zwaar sturen niet.
Ik heb nu de bus in de lucht staan en de spoorstangen losgehaald. De afzonderlijke wielsturing (draaien van afzonderlijke wielen om de fusees) gaat met de hand maar voelt wel wat zwaar. Rechts wat zwaarder dan links. De draaiing van het hulpstuurhuis gaat ok, maar omdat alles nieuw is en vol vet is ook niet superlicht. De stuurkogels draaien ook niet superlicht. Deze zijn ook nieuw. De nieuwe componenten die je overal kunt bestellen in het land draaien allemaal niet zo licht als gebruikte componenten, dit komt natuurlijk door de minimale speling. Maar wordt weinig speling, 'te' weinig...
Ergens in het systeem gaat er iets niet goed en daardoor wordt het sturen te zwaar. Maar het is ook zo dat alle beetjes zwaar bij elkaar, te zwaar wordt.
Is er ergens een richtlijn of een moment-waarde die aangeeft hoe zwaar een stuurkogel/fuseekogel moet draaien.
Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen?
Ik hoor ook wel eens; "ga maar 1000 km rijden dan is alles veel beter"`(dit is voor mij misschien wel een jaarafstand....). Heeft iemand hier ervaring mee?
Werkt het om een paar km met 1 wiel door de berm te rijden om alles wat losser te maken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Zwaar sturen
Ja dat kan 1000km door de berm scheelt al een hele boel, en nee daar is niets aan te doen voorzover ik weet, zelf al een aantal keren meegemaakt dus ervaring zeg maar.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Zwaar sturen
Is jouw stuurhuis wel op de t2a manier afgesteld (afwijkend van de t2b-methode)?
Ik geloof niet dat er ergens een moment te vinden is, maar als dat wel zo is, zou ik eens op the samba gaan kijken.
De stuurstang zelf (hardyschijf los van het stuurhuis) draait wel licht? Die van mij liep onderaan tegen de mantelbuis.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Ik geloof niet dat er ergens een moment te vinden is, maar als dat wel zo is, zou ik eens op the samba gaan kijken.
De stuurstang zelf (hardyschijf los van het stuurhuis) draait wel licht? Die van mij liep onderaan tegen de mantelbuis.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Zwaar sturen
Er staat nergens welk stuurhuis er nu gemonteerd is dat is dus een minpuntje zo weet je niet waar je over praat, ook wie die afgesteld heeft is maar de vraag of dat juist gebeurt is, een advies die men ter harte zou moeten nemen is ga NOOIT meer dan 1-2 punten gelijk vv, dan een paar duizend km verder kijken wat nodig is en dan weer 1-2 dan heeft alles tijd om weer soepel te worden en zelfs als ze zwaar lopen is een paar die moeilijk doen nooit een probleem.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Zwaar sturen
Dank voor alle reacties.
Het is een gereviseerd t2a stuurhuis waarbij de revisie is gedaan bij volksproject. Die stelt het stuurhuis af en vervolgens mag je er niet meer aankomen.
Ik begrijp dat het handiger zaken 1 voor 1 aan te pakken maar deze bus komt uit California waar hij jaren in de woestijn heeft gestaan dus alles moest wel vervangen worden..
Kan iemand wel vertellen wanneer een spindel echt te zwaar in de fusees draait?
en wanneer is een stuurkogel echt te stroef?
Bedankt
Het is een gereviseerd t2a stuurhuis waarbij de revisie is gedaan bij volksproject. Die stelt het stuurhuis af en vervolgens mag je er niet meer aankomen.
Ik begrijp dat het handiger zaken 1 voor 1 aan te pakken maar deze bus komt uit California waar hij jaren in de woestijn heeft gestaan dus alles moest wel vervangen worden..
Kan iemand wel vertellen wanneer een spindel echt te zwaar in de fusees draait?
en wanneer is een stuurkogel echt te stroef?
Bedankt
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Zwaar sturen
Daar zijn geen maten of gewichten van, wat betreft dat stuurhuis was je in mijn ogen beter af geweest door er een b in te zetten, een a stuurhuis blijft een onding omdat er in zijn rechtdoor stand speling op het stuur zit wat ze met dat b stuurhuis veranderd hebben.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Zwaar sturen
Beetje speling is het probleem niet. Ik heb in meerdere t2a's gereden die perfect stuurden. Alleen dit zwaar sturen is echt vervelend.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Zwaar sturen
Dat komt omdat je nog nooit met een bus gereden hebt met een ander stuurhuis denk ik.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4838
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Zwaar sturen
T2a stuurhuis is prima als deze gereviseerd is. Je kan proberen toch even wat aan het stuurhuis te rommelen zonder hem te beschadigen
Je hebt aan de zijkant een afstelboutje met
Borgmoer. Deze afstellen even markeren zodat je hem altijd weer terug kan zetten zoals deze nu staat. Werkt voor jezelf iets prettiger denk
Dan borgmoetlos en spelen met die stelbout. Denk dat je er met een halve slag kan zijn.
Als je wilt kan ik vanmiddag wel even foto's maken van welke stelbout ik bedoel.
Heb hetzelfde probleem gehad, en was hiermee opgelost.
Je hebt aan de zijkant een afstelboutje met
Borgmoer. Deze afstellen even markeren zodat je hem altijd weer terug kan zetten zoals deze nu staat. Werkt voor jezelf iets prettiger denk
Dan borgmoetlos en spelen met die stelbout. Denk dat je er met een halve slag kan zijn.
Als je wilt kan ik vanmiddag wel even foto's maken van welke stelbout ik bedoel.
Heb hetzelfde probleem gehad, en was hiermee opgelost.
zij die vielen zijn gevallen
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Zwaar sturen
Ik heb ook een tijd getobd met mijn T2a die veel te zwaar stuurde.
Eerst naar VW Brothers gebracht, die hebben de fusee- en stuurkogels vernieuwd en de auto opnieuw uitgelijnd, met als resultaat: hetzelfde.
Het stuurhuis bij Volksprojects laten reviseren, de auto daar laten afstellen met als resultaat: hetzelfde.
Toen op aanraden van Frank naar een liefhebber in Apeldoorn gebracht.
Die heeft alles los gegooid en vond de oorzaak in het hulpstuurhuis, daar was een ring verkeerd gemonteerd waardoor deze veel te zwaar draaide.
Na alles weer goed te monteren was het bij mij opgelost.
Jij hebt alles al losgehaald, wat inderdaad slim is, dan lijkt het toch wel een kwestie van nog loskomen bij jou na verloop van tijd.
Eerst naar VW Brothers gebracht, die hebben de fusee- en stuurkogels vernieuwd en de auto opnieuw uitgelijnd, met als resultaat: hetzelfde.
Het stuurhuis bij Volksprojects laten reviseren, de auto daar laten afstellen met als resultaat: hetzelfde.
Toen op aanraden van Frank naar een liefhebber in Apeldoorn gebracht.
Die heeft alles los gegooid en vond de oorzaak in het hulpstuurhuis, daar was een ring verkeerd gemonteerd waardoor deze veel te zwaar draaide.
Na alles weer goed te monteren was het bij mij opgelost.
Jij hebt alles al losgehaald, wat inderdaad slim is, dan lijkt het toch wel een kwestie van nog loskomen bij jou na verloop van tijd.
Dus.
Re: Zwaar sturen
Dank voor alle reacties.
Ik twijfel nog aan het vervangen van de fuseekogels.
Draaien aan de stelbout mag niet anders vervalt alle garantie op het stuurhuis van 500eu....
De bus staat nu op de brug. Ik probeer nu elke avond elk wiel 250 keer heen en weer te bewegen.
Het zal wel niet helpen maar wieweet helpt het na een week.
IK weet het gaat om hangende fusiekogels die niet onder druk staan maar niet geprobeerd is altijd mis...
Ik twijfel nog aan het vervangen van de fuseekogels.
Draaien aan de stelbout mag niet anders vervalt alle garantie op het stuurhuis van 500eu....
De bus staat nu op de brug. Ik probeer nu elke avond elk wiel 250 keer heen en weer te bewegen.
Het zal wel niet helpen maar wieweet helpt het na een week.
IK weet het gaat om hangende fusiekogels die niet onder druk staan maar niet geprobeerd is altijd mis...
Re: Zwaar sturen
Zit het niet in de stuuras zelf? Dus die vanaf het stuur naar beneden? Heb eens bij een ander merk auto gezien dat deze heel stroef ging doordat deze heel licht verbogen was.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Zwaar sturen
Als alles losgekoppeld is loopt alles nog zwaar dus het is niet het stuurhuis.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Zwaar sturen
Hoi!
Ik heb/had hier ook last van, en bij mij zijn het te strakke fuseekogels (mijne zijn van merk Febi). Hier kan je op thesamba ook vrij veel over lezen. Ik heb er vooral last van bij heet weer.
probeer eens op een klinkerweg te rijden, en kijk of het dan beter is. De fusees zijn dan in beweging en door de "statische" wrijving. Bij mij stuurt hij dan erg soepel.
Het wordt over tijd wel steeds beter, maar kost wel een paar duizend km (of vervangen)
Groeten,
Jw
Ik heb/had hier ook last van, en bij mij zijn het te strakke fuseekogels (mijne zijn van merk Febi). Hier kan je op thesamba ook vrij veel over lezen. Ik heb er vooral last van bij heet weer.
probeer eens op een klinkerweg te rijden, en kijk of het dan beter is. De fusees zijn dan in beweging en door de "statische" wrijving. Bij mij stuurt hij dan erg soepel.
Het wordt over tijd wel steeds beter, maar kost wel een paar duizend km (of vervangen)
Groeten,
Jw