Pagina 3 van 3

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: zo sep 25, 2022 20:17 pm
door peewee67
Dank, deze methode heeft weer wat centimeters speling weggenomen. Nu eerst wiellagers stellen, fuseekogelhoezen vervangen en daarna nog eens verder kijken.

Alvast een volgende vraag: mij valt op dat voor de massakabel(s) rode kabel is gebruikt, en voor de kabels naar dynamo en startmotor een zwarte kabel. Betekent dit (ook) dat de VW T2c een positieve massa heeft, dus pluspool van de accu aan massa? We hebben de accu er uit gehad zonder precies te kijken hoe die stond.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: zo sep 25, 2022 21:51 pm
door old brumax
De accupolen zijn verschillend van dikte dus die kun je niet omwisselen.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: zo okt 30, 2022 19:22 pm
door peewee67
Zo, er zitten 4 nieuwe fuseekogels onder, en de wiellagers zijn gesteld. Ik heb nu nog 9 centimeter speling over, gemeten aan de omtrek van het stuur. Het lijkt er sterk op dat die speling ontstaat in de lagering van de haakse overbrenging die op de vooras gemonteerd is. Ik zie de twee stuurstangen daar eerst iets op en neer gaan voordat ze heen en weer gaan. Hoe heet die haakse overbrenging, en is het lager daarin te stellen of te vervangen? Vlakbij zit een imbusbout met contramoer, ik weet niet wat de functie van die imbusbout en moer is.

Edit, a ha, gevonden https://www.heritagepartscentre.com/eu/ ... n-kit.html

Edit 2, ook gevonden de how to: viewtopic.php?f=25&t=17294&p=348540&hil ... en#p348540

NB, met betrekking tot de polariteit: met de ohm meter heb ik in het dashboard op een aantal plaatsen de weerstand tussen de rode draad en de carosserie gemeten, die was nergens 0 ohm. Dus rode draden leken niet met massa verbonden, dus de gok genomen en de kabels naar dynamo en startmotor als plus beschouwd. Hij start, de lampjes etc. in het dashboard doen normaal;, dus het lijkt goed.

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: zo okt 30, 2022 21:54 pm
door old brumax
Rood is spanning doorgaans maar bruin is ALTIJD massa!

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: ma okt 31, 2022 11:08 am
door Thijs84


Re: speling stuurwiel

Geplaatst: di nov 01, 2022 15:16 pm
door mobiel70
Thijs, er zit speling in jouw reactie...

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: di nov 01, 2022 18:39 pm
door old brumax
mobiel70 schreef:
di nov 01, 2022 15:16 pm
Thijs, er zit speling in jouw reactie...
Nee hoor Thijs denkt gewoon nog even na. ;)

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: do nov 03, 2022 9:40 am
door mobiel70
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: zo nov 20, 2022 22:31 pm
door peewee67
Een update over de speling in het stuurwiel. Inmiddels heb ik ook het secundaire stuurhuis gereviseerd, al merkte ik bij demontage nauwelijks speling. Omdat ik de onderdelen toch had toch maar de bussen er uitgeperst, en de nieuwe bussen er in met een nieuwe pen etc. Op zich geen moeilijke klus. Maar de speling is er nog. Vandaag als eerste met een meetklok tegen de wand van de band vastgesteld dat het stuur inderdaad ca. 10 cm moet draaien voordat het linker voorwiel meedoet. Vervolgens de meetklok tegen de pitman arm van het stuurhuis: er ontstaat geen speling door het stuurhuis, de pitman arm beweegt direct mee met een stuurbeweging. Vervolgens de meetklok tegen de arm bovenop het secundaire stuurhuis gezet, en daar, ondanks de revisie, een oorzaak ontdekt: het gedeelte van de arm achter de vooras waar de twee stuurstangen opzitten en de schokbreker, beweegt in de vrije stuurslag 0,5 mm omhoog en omlaag in plaats van naar links en naar rechts. Het hele kleine beetje speling wat er in het secundaire stuurhuis zit (een tiende milimeter of zo) versterkt zich blijkbaar door de lange arm op het secundair stuurhuis naar een op- en neer beweging van 0,5 mm. Dat is natuurlijk heel weinig, maar wel zichtbaar met het blote oog, en wel overeenkomstig een 10 centimeter loze slag in het stuur (wat een paar centimeter te veel is voor de rdw keuring).

Nu meet ik telkens met de wielen op de grond, ik zal ook nog eens met de wielen van de grond meten en dan zullen de wielen wel eerder meebewegen, maar objectief voel ik zelf ook wel een vrije slag in het stuur die groter is dan elke auto die ik eerder heb gehad.

Kortom, inmiddels heb ik een nieuw (strak afgesteld) stuurhuis, nieuwe kogels op de pitman arm en aan het secundair stuurhuis einde, en een nieuwe pen en bussen in het secundair stuurhuis, en nog heb ik een vrije slag van 10 cm in het stuur. Ik weet niet meer hoe ik die vrije slag in het stuur moet verminderen, iemand raad?

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: do jun 08, 2023 17:27 pm
door peewee67
Hier een update aangaande de speling: het bleek dat het wiel wat in het stuurhuis op de worm loopt (het wiel wat gelagerd is in de uitgaande stuurhuis as) een axiale speling had van 0,5 mm (rode pijl). Door een shim naast het lagerplaatje te stoppen (blauwe pijl) heb ik die speling opgeheven, de speling bleek verantwoordelijk voor zo'n 5 centimeter speling in het stuur. Ik heb een filmpje gemaakt als iemand meer wil weten.

Overigens zijn we met deze modificatie vandaag naar de RDW keuring geweest, en hij is goedgekeurd voor de Nederlandse wegen! Is dit de eerste T2C die na het vervallen van de Engeland route op Nederlands kenteken gekomen is? ??
Afbeelding

Re: speling stuurwiel

Geplaatst: do jun 08, 2023 19:43 pm
door Thijs84
Wat een zoektocht. Tof dat je het gevonden hebt en fijn dat je het met ons deelt.
Ik weet dat er nog een t2c staat ergens in Voorschoten